עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    פרטי קהילה

    אדריכלות ועיצוב פנים

    ברוכים הבאים לקהילת אדריכלות ועיצוב פנים, הקהילה פתוחה להעברת מידע בתחום ונגזרותיו בפורומים: "פינת הייעוץ" לייעוץ בנושאי אדריכלות ועיצוב פנים, "על עבודת העיצוב" פתוחה לפולמוס מקצועי, "קריאה לחברים" לחברים המציעים ממרכולתם בנושאים שונים, "זה מה שיש" העוסקת בנושאי אדריכלות מקיימת ואדריכלות חברתית ו"רוח הדברים" העוסק בתפיסות אלטרנטיביות. מקווים להנאתכם והשתתפותכם.

    נדל"ן ואדריכלות

    חברים בקהילה (3308)

    מקס הלוחם בס...
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    petit-prince
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    לולה של היום
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    תנועת כמוך
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    debie30
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אלכסנדר מוקד...
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    איציק אביב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    bonbonyetta
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שטוטית
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    michela29
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    * חיוש *
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    רמיאב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פורום

    על עבודת העיצוב

    שיח על אדריכלות ועיצוב פנים.

    אקלקטי? יוֹק!

    3/12/13 17:18
    8
    דרג את התוכן:
    2015-04-26 17:15:52
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    [ אקלקטי, לקטני, סגנון אדריכלי, אדריכלות, תל אביב, סגנון אקלקטי, בית הפגודה, מלון פלטין, עיצוב, תכנון אורבני, עקיבא וייס, אחוזת בית, יעקב בן סירא, ערן מנור, יוסי קאלו, עיצוב ואדריכלות פנים ]

     

     אולי בגלל מה שקורה כעת באוקראינה או סתם בגלל שבא לי לטחון לכם מעט

    היסטוריה מקומית, החלטתי לדבר על הסגנון האקלקטי. נכון, המילה והסגנון די

    יוצאים לנו מכל החורים ולמען האמת גם לאדריכל העיר תל-אביב אינג' יעקב בן-סירא

    (שיפמן) ז"ל. ב-1913 עולה ינוקא שיפמן מקנייב שבאוקראינה לישראל, והוא לבד

    ובן 14 בלבד. הנער עובד בעבודות מזדמנות ועל הדרך משלים לימודיו בגימנסיה

    הרצליה. ב-1921 מקבל העלם מלגה ויוצא ללמוד הנדסה באוניברסיטת לונדון.

    עם שובו לארץ עובד כמהנדס ב"סולל בונה" ולאחר כשנה עורק לידיו של אדריכל

    קליפורד הולידיי ומשמש כעוזרו. שימו לב לקפיצה, ב-1929 והבחור בן 30 בלבד,

    ממנה אותו מאיר דיזנגוף, על פי המלצתו של קליפורד, להיות מהנדס העיר תל-אביב.

     

    היה זה יום שחור לסגנון האקלקטי שפשה בארצנו ובתל-אביב בפרט...

     

    ''

    אי אפשר לדבר על הסגנון בלי להביא כדוגמא את בית הפגודה או בית פלטין...

     

     כששיפמן מתחיל לעבוד, גבולות העיר מגיעים עד בוגרשוב וחלקות רבות עדיין

    ריקות מתוכן ותכנון. על שולחנו מונחת תכנית גדס, והיא מאושרת ב-1932 לאחר

    מספר שינויים שביצע בה. סגנון הבנייה בתל-אביב אינו תואם לתפיסתו האדריכלית

    ובאבחת ידו, מופסקת בנייתם של בתים בסגנון האקלקטי, הבחור פועל ביתר שאת

    להכנסת המודרנה והסגנון הבינלאומי. אקלקטי? יוק!


     אז מה זה בעצם אקלקטי, ומדוע שיפמן נעמד על שתי רגליו האחוריות מול הסגנון?

     

    ''
    ואיך אפשר בלי בית העירייה הראשון של תל-אביב, שתוכנן במקור כבית מלון.


     המילה בעברית היא- לַקְטָני, וכאן שורש הבעיה, הסגנון נשען על אינספור מקורות

    השראה. אם נחפש בו חוקים, נגלה כי הכול מותר ואין מניעה להשתמש בכל מוטיב

    שיעלה על הדעת, כל עוד יש מזומנים לממשו. וזו בעיה נוספת, מיקומו של הלקוח

    וטעמו האישי בראש סדר העדיפויות לא מסתדר עם תפיסה אדריכלית בינלאומית,

    שלא לומר מינימליסטית. הסגנון אינו "פורץ דרך", נותן דרור לגחמות הפרט ושפתו

    נראית פאזל, לעתים לא מורכב. ופה המקום לציין את פועלו של עקיבא אריה וייס ז"ל,

    ממקימי "אגודת אחוזת בית".

     

    ''
    בית עקיבא אריה וייס, היום.

     

     וייס הוא יו"ר האגודה בארבע שנותיה הראשונות, במקצועו צורף אך אהבה גדולה

    יש לו לאדריכלות. ב-1910 מציע וייס לחברי האגודה, לרכוש שטחים נוספים על מנת

    לשמור על תכנון ולמנוע ספסרות קרקעות בתל-אביב, פניו מושבות ריקם. וייס מתפטר

    ולומד אדריכלות בקוֹרֶסְפּוֹנְדֶנְט בטכניקום, ברלין. אלזו.. 

     

    ''

    רחוב הרצל פינת אחד העם תל-אביב, מבט לדרום. בית וייס מימין משמאל בית פולק בראשיתם..


     כששכנו מיכאל פולק בונה מול ביתו ברחוב הרצל 2, ניצת ביניהם ויכוח. פינת

    ביתו של פולק אינה מעוגלת כמו זו שלו, והדבר מפריע בשמירת סגנון אחיד.

    לתפיסתו, קרנות הרחוב צריכות להיות מעוגלות וזו של פולק ישרה. פולק מנפנפו

    באמירה כי כל אחד יבנה ביתו לפי טעמו וסגנונו. לקטני? זה סוד הקסם.

     

    ''

    בית פולק שלבים להתפתחותו... המבנה הוכרז לשימור והיום מבצעים בו עבודת שימור.


     עם בוא גל הבורגנות של העלייה השלישית, רואה וייס כי חזונו קורם עור וגידים:

    "וכמו שהעיר ניו-יורק מסמנת את השער הראשי לכניסה לאמריקה, כך עלינו לשכלל

    את עירנו, והיא תהיה בזמן מן הזמנים לניו יורק הארץ-ישראלית". וייס בונה קומה

    נוספת לביתו, במטרה להפוך את קומת הקרקע לחנות, פולק מוסיף מרפסת.

    בבניית הקומה השנייה מנסה וייס להשוות טמפרטורות עם פולק וגם להוריד מחיר,

    הוא נוטש את הסגנון הארץ ישראלי ופונה אל המערבי. פולק מוסיף מרפסת היקפית

    בסגנון האר-דקו, פינתה קטומה כאילו להתנגח בוייס. התוצאה בשני המקרים

    אקלקטית. למותר לציין ששני המבנים על תוספות הבנייה נראים כגבב עיצובי וזו

    תמצית הסגנון, איש הישר בעיניו יעשה.


     אם הסתבכתם עד עכשיו, הרי שאתם מתחילים להבין סגנון אקלקטי מהו...

     

    ''

    אקלקטי: המקום בו נפגשים כותרת קורינתית בחלון ים תיכוני ועיטורים בארוקיים. רחוב אחד העם 48, תל-אביב.


     לכל הטררם הנ"ל מגיע עלם החמודות האוקראיני שיפמן. שלא כמו וייס הבלארוסי

    או פולק הליטאי, האוקראינים רואים עצמם קרובים למערב אירופה ועד היום מנסים

    להתרחק ממצבטי אמא רוסיה. אני מציין זאת כאנקדוטה ולאו דווקא כאחד השיקולים

    של שיפמן...

     

     שיפמן מפשיל שרוולים להסדיר את הסמטוחה האורבנית שראשוני העיר הביאו

    לתל-אביב, ובכלל זה מהנדס העיר האגדי יהודה מגידוביץ' (1920-1923).

    להבנת התשריטים אליהם נכנס פישמן, אצטט את מגידוביץ' על תפיסתו בבנייה:

    "קודם נבנה, אחר כך נמדוד". או בקיצור: פצ'קראי.


     פעליו של שיפמן הם נושא לדיון אחר, אך דרכו ניתן להבין כי אותו סגנון המתקרא

    אקלקטי ניזון מאינסוף קצוות ומושכי חוטים. על מה הלין? למבשרי הסגנון

    הבינלאומי, זה האקלקטי נחשב בורגני וחסר טעם, ולתפיסתו הסוציאליסטית יש

    לבנות מערך אורבני שישווה לעין הצופה סדר ואחידות. בראייה זו אין מקום

    לאינדיבידום להתבטא בבואו לבנות את חזית ביתו, ועוד לא נדברנו על הפְּנים.

     

    ''

    מימין: יעקב בן-סירא (פישמן)  משמאל: עקיבא אריה וייס.


     אם נביט לאחור נבין כי השקפותיהם של וייס ושיפמן על המרחב הציבורי זהות,

    על אף סגנונותיהם השונים. שניהם רצו לשוות לעיר מראה בעל שפה אחידה.

    וייס בבואו לפולק חיפש את הסימטריה ושיפמן בבואו להשוות בין תכנית גדס לקיים,

    תר אחר הגריד.

     

    ''

    שתיים מעבודותיו של האמן ערן מנור, שהוא גם חבר בקפה ובקהילתנו.


     אשר לסגנון בתל-אביב? ליבה הישן מעוטר בתים אקלקטיים, עוטפות סביבו שכונות

    בסגנון הבינלאומי, לימים ייקרא באוהאוס. אחריהם באו הברוטליזם והבנייה הטרומית,

    כמו פצעו את העיר, ניקבו חלקותיה, אך זו החלימה ועדיין מחלימה. והיום? מבט אל

    המגדלים הפוסט מודרניים, האורבניים, מגלה שהמארג התל-אביבי הינו לקטני, ויש בו

    מעין סגירת מעגל עם בוניה שרצו לראות את ניו-יורק של המזרח התיכון. היום אנו חוזים

    בשיפוץ שרונה ומתחם התחנה, ומגלים את ההיסטוריה שלפני "אחוזת בית"

    על סגנונות העות'מני והטמפלרי ומבינים שיש מקום לכולם בתל-אביב. אקלקטי? אֵוֶוט! 

     

    מקווה שנהניתם

    שלכם

    יוסי קאלו - עיצוב ואדריכלות פנים

    מנהל קהילת אדריכלות ועיצוב פנים


    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "אקלקטי? יוֹק!"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    4/12/13 02:04
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2013-12-04 02:04:55
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    יוסי , תודה רבה על פוסט מעניין ומושקע.

    --
    למדתי עיצוב פנים ואוהבת ליצור.
    4/12/13 11:58
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2013-12-04 11:58:49
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    יוסי תודה רבה על הלימוד ,מעניין ומרתק .
    4/12/13 12:12
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2013-12-04 12:12:32
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: מוניקהקוזק 2013-12-04 02:04:55

    יוסי , תודה רבה על פוסט מעניין ומושקע.

     

    תודה על התגובה המעודדת מוניקה(: שיהיה לנו חג שמח יקירה


    --
    יוסי קאלו | עיצוב פנים
    yosikalo.weebly.com
    מנהל קהילת אדריכלות ועיצוב פנים
    4/12/13 12:18
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2013-12-04 12:18:46
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: רבקהשייר 2013-12-04 11:58:49

    יוסי תודה רבה על הלימוד ,מעניין ומרתק .

     

    תודה רבה רבקה, שמחתי לקבל את תגובתך

    ולדעת כי הדיון חשף צוהר נוסף בנדון. חג שמח(:


    --
    יוסי קאלו | עיצוב פנים
    yosikalo.weebly.com
    מנהל קהילת אדריכלות ועיצוב פנים
    4/12/13 17:44
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2013-12-04 17:44:28
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    מקסים!
    5/12/13 11:51
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2013-12-05 11:51:17
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: maximus77 2013-12-04 17:44:28

    מקסים!

    תודה שרון(:

    --
    יוסי קאלו | עיצוב פנים
    yosikalo.weebly.com
    מנהל קהילת אדריכלות ועיצוב פנים
    8/12/13 17:03
    2
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2013-12-08 17:03:57
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ראשית תודה על ההסבר והתמונות :-) לדעתי הסיגנון הזה העניק לתל אביב את כל הארמונות ובתי החלומות שכל כך מרגשים שבוע טוב
    8/12/13 23:18
    2
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2013-12-08 23:18:19
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אני חושבת שאלו הבתים הכי מיוחדים בתל אביב...חבל שאין יותר...

    --
    לבנה פלדמן
    9/12/13 20:40
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2013-12-09 20:40:54
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: אילן גד 2013-12-08 17:03:57

    ראשית תודה על ההסבר והתמונות :-) לדעתי הסיגנון הזה העניק לתל אביב את כל הארמונות ובתי החלומות שכל כך מרגשים שבוע טוב

     

    בבקשה אילן, ותודה לך על התגובה והכיכוב(:

     

    אכן ניצוצות הסגנון הנותרים הם הם הארמונות ובתי החלומות של בוניהן,

    ועליהן התרגשותנו (גם על הבנייה הבינלאומית, אך זה לדיון אחר..), ומדוע?

    יש בו בסגנון האקלקטי לממש פנטזיות ומאוויים יוקרתיים, ולהגשים ולו במעט

    גינוני מלכות. ואין כמו פסאג' פנסק להורות לנו על הפאר לאותה תקופה.

    זה היה "הקניון" הראשון של תל-אביב ובכל הארץ כמדומני, נבנה ב-1925.

    הייתה בו ה"מעלייה" הראשונה, שהובילה עד הקומה הרביעית. לצערנו, על אף

    עושרו, ואולי בשל כך, מבנה זה טרם שופץ. ובנוסף, נמנעת מהולכי הרגל להיכנס

    ולחוות את הפסאג' על המעלייה שבו, דלתותיו נעולות.

     

    ''

    פסאג' פנסק - אדריכל יהודה מגידוביץ', רחוב הרצל 16 תל-אביב.

     


    --
    יוסי קאלו | עיצוב פנים
    yosikalo.weebly.com
    מנהל קהילת אדריכלות ועיצוב פנים
    9/12/13 21:09
    0
    דרג את התוכן:
    2013-12-10 11:56:20
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: levana feldman 2013-12-08 23:18:19

    אני חושבת שאלו הבתים הכי מיוחדים בתל אביב...חבל שאין יותר...

     

    הריסתם של מבנים בסגנון האקלקטי ובהם גם הסגנון הארץ ישראלי

    הם בכייה לדורות. והמפואר שבהם, בית הגימנסיה הרצליה שנהרס

    ועל חלקתו נבנה מגדל שלום...

     

    ''

    רחוב הרצל פינת אחד העם, מראה לכיוון צפון. ממול: בית גימנסיה הרצליה. מימין: בית פולק. ומשמאל: בית וייס. 



    --
    יוסי קאלו | עיצוב פנים
    yosikalo.weebly.com
    מנהל קהילת אדריכלות ועיצוב פנים
    13/3/14 19:15
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2014-03-13 19:15:47
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    זה נפלא، תודה.
    13/3/14 22:15
    0
    דרג את התוכן:
    2014-03-13 22:16:16
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    תודה לך טובי, ותודה שנתת לי לחפור את שנות החמישים קריצה


    --
    יוסי קאלו | עיצוב פנים
    yosikalo.weebly.com
    מנהל קהילת אדריכלות ועיצוב פנים


    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "אקלקטי? יוֹק!"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה