היי צמרת,
ילדים דתיים (חרדים זה סיפור אחר)
קוראים כמעט את ה-כ-ל !
אבל קשה לומר את היהפך - קשה לילד חילוני
להבין טקסט שמצחיק ילד דתי למרות שהוא
נכתב בשפה עברית מדוברת בלי אף מילה בארמית
לדוגמא
אורי אורך כתב בע"מ 14 בספר 'אולי יזרקו סכריות'
"שעה לפני
כניסת השבת
החבאתי את המוקצים"
איזה ילד חילוני מכיר את המושג "מוקצה"?
אבל אני מקווה שכולם מסוגלים להבין את
חכמת החיים התמימה המסתתרת כאן
"השכן שמעשן בשבת
מסתיר את הסגריה כשאנחנו עוברים,
וגם אנחנו
עושים את עצמנו לא רואים."
וזה נכון לא רק לגבי ספרות
אפילו 'לקרוא' קריקטורות צריך ידע כללי מוקדם



אתמול בלילה במהלך הצבת היצירות בתערוכה
שנפתחה היום 'אולי יזרקו סוכריות'
(זה בהחלט לא תערוכה לילדים אבל גם הם ייהנו)
גיליתי שאפילו לגבי נושא פמיניזם אוצר הדימויים
לגמרי שונה בין ראש חילוני למי שחיי בחברה דתית.
כולם מוחים נגד פרט שולי בנושא ההדרה של נשים
מיקום הישיבה בנסיעה באוטובוס
אבל אינם מודעים לחומרה ההולכת ומחמירה של הדרה
בחיי היומיום כתוצאה מהתרד"לות החברה הדתית.
אבות מודרים ממסיבות סיום של בנותיהם כבר
בגיל הגן כי לא צנוע לראות את הילדות בנות 3-5
שרות ורוקדות בהופעה של הגן.
לאחרונה שמעתי שיש בתי-ספר
שאפילו ל'אסיפת הורים' כבר אסור
לאבות להגיע כדי לא להביך את המורות בישיבה
מול גבר זר...
היה לי מוזר לגלות שכשתליתי דמות של אישה וגבר
כל מי שהיה בסביבה טרח להעיר לי
מדוע לוח הקנבס של הגבר תלוי גבוה
מלוח הקנבס של האישה...?
והביע מעין הצהרת מחאה בעניין
אבל אף אחד מהחילוניים סביבי
לא הצליח להבין מדוע בציורים של נשים רוקדות ומנגנות
יש תוספת מלאכותית של רשת הגורמת להן
להימצה מאחורי ווילון /פרגוד. טענו
ש...למה לקלקל יצירות יפות עם רשת כסופה?
רק כל מי שמבקר בעזרת נשים בבית-כנסת
מכיר את התחושה של להציץ מתוך מחיצה.
זר לתופעה פשוטה לכאורה שכזאת יתקשה להבין.
אחד מהמחשות ההדרה שהחלה במקביל
לפתיחת ישיבות גבובות במגזר הכיפות הסרוגות
מתאר את השיעורים בתנ"ך לבחורי ישיבות (ציוניות-דתיות)
שהעבירה פרופ' נחמה ליבוביץ ז"ל
כשהיא יושבת בסמוך מוסתרת היטב מאחורי פרגוד.
הגב' בת ה-90 שגם בגיל 17 הצד החזק שלה
לא היה כנראה מראה חיצוני שובה לבבות
הוסתרה מעין הגברברים כאילו היא אובייקט מיני מפתה
שעלול להפריע לריכוז בשיעור של הבחורים הצעירים!
היצירה האמנותית מבטאת בקורת ומחאה לתופעות חברתיות
שהיינו רוצים לתקן - אבל, במרכז ת"א
כלל לא מצליחים להתחבר לסוגי הבעיות מהזן שעמהן
מתמודדת החברה הדתית ורדת לעומק סוגיותיה החברתית.
לכן, כמובן לא הצבתי את סדרת התמונות של מאחורי המחיצות
שמבטאת את נושא ההדרה של נשים
הבנתי בצער מה ש...לי ולשכמותי אין בעיה להתחבר ולהבין
את מגוון היריעה של ההתלבטויות המעסיקות את החילוני המצוי
אבל בשום פנים ואופן לא ניתן לומר את היהפך...
הוספת תגובה על "אולי יזרקו סכריות?"
נא להתחבר כדי להגיב.
התחברות או הרשמה