עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    פרטי קהילה

    חברים בקהילה (4070)

    yulika
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    לולה של היום
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אחר40
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    debie30
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שטוטית
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    Nana
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    מאיר-מירב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    דר ניר צבר
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    מקדגי ,סר פו...
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    יוסי בר-אל
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    צלם חובב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פורום

    העיצוב עובד

    כל תחום בעיצוב וכל הקשור בעיצוב

    "...לסמן ציון דרך בחקר התרבות הוויזואלית הישראלית"

    8/6/13 19:01
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2013-06-08 19:01:00
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    [ עיצוב ישראלי בצלאל החדש ]

    מי עיצב 
את הציונות

    העיצוב הישראלי המודרני נראה נאור ורציונלי. אבל שלוש תערוכות הצביעו באחרונה על מקורותיו הרומנטיים ועל קרוביו הרעיוניים בעיצוב המזרח-אירופי

     

    זיוה שטרנהל כותבת על 3 ספרים חדשים, למעשה קטלוגים או נלווים לתערוכות שהיו.

     

    פרידריך אדלר: במישרין ובעקיפין
    ד”ר בת שבע גולדמן אידה. הוצאת מוזיאון תל אביב לאמנות, 123 עמ’, 60 שקלים

    שורשים משותפים: מפת עיצוב בגבולות פוליטיים משתנים
    מיה דבש. הוצאת מוזיאון העיצוב בחולון, 176 עמ’, 80 שקלים

    וולפרט וגומבל: חלוצי הצורפות המודרנית
    שרון וייזר-פרגוסון. הוצאת מוזיאון ישראל ירושלים, 200 עמ'

     

    "שלוש תערוכות עיצוב שהוצגו בשנה החולפת עשויות לסמן ציון דרך בחקר התרבות הוויזואלית הישראלית. גם מי שלא הספיק לבקר בהן יכול לבחון בעזרת הקטלוגים את שורשי שפת העיצוב שגובשה בארץ מאז תחילת המאה שעברה. הקטלוגים יוצרים רצף היסטורי ומצביעים על הדרך שבה נוצר כאן מכנה משותף בין תחומי העיצוב השונים."

     

    "אבות העיצוב הישראלי, שרובם באו לכאן ממרכז אירופה, הביאו עמם את הרעיונות ששלטו אז בחיים האינטלקטואליים של התקופה: מצד אחד התלהבות מן הקידמה המדעית והטכנולוגית ומהחופש שטמן בחובו המרד ב"עולם הישן". מהצד האחר - חרדה מפני "העולם החדש" שנתפש כמכני, מנוכר ונטול רוחניות. פריחתן של תנועות לאומיות, וגם הכמיהה לחיבור מחודש עם הטבע ו/או עם העולם הארכאי, נבעו מהניסיונות השונים להפוך את העיצוב לכלי ליצירת אחדות חדשה בין חומר לרוח."

     

    "...האוצרת בת שבע גולדמן אידה אינה מגזימה בהרבה כשהיא מכתירה אותו כאחד מחלוצי המעצבים התעשייתיים של העידן המודרני. הוא נולד בגרמניה ב-1878 ופעל בתקופה שהחלה הפריחה של התעשייה הגרמנית במפנה המאות, כאשר המודעות לחשיבות של עיצוב המוצרים התעשייתיים חוללה מהפכה אמיתית בתחום. הוא למד במינכן, מרכז חשוב לתנועת היוגנדשטיל, לימד בבתי ספר שיישמו את עקרונות הארטס אנד קרפטס, ובד בבד עבד עם 30 חברות שייצרו מוצרי נוי לבית."

     

    כדי לגלות מי הוא המעצב התעשיתי שלא הכרתם ולגלות שהיה עיצוב לפני ה"באוהאוס" תוכלו לקרוא את המאמר כולו.

     

    האם מלמדים את זה בקורס "תולדות העיצוב" או שמה שקדם לבאוהאוס ומי שהיה שייך ל"בצלאל" בתחילת ימיו נכחד מהזכרון המקצועי?

    האם היו כאן חיים לפני הסוסיתא?

     

     

    "...מבחינה זו התערוכה במוזיאון חולון יכולה להיות צעד חשוב ביכולת לבחון את העיצוב הישראלי בפרספקטיבה רחבה. התערוכה נולדה בעקבות ביקורה של אוצרת המוזיאון גלית גאון בשבוע העיצוב בפולין, שם היא גילתה דמיון מפתיע בין המוצגים הפולניים לבין העיצוב הישראלי. יחד עם האוצרת הפולנייה אגניישקה יעקבסון צ'יילצ'קה נהפך המוזיאון בחולון לבימה המציגה עיצוב מעשר מדינות אירופיות שהיו בעבר בשלטון קומוניסטי.

     

    הדמיון בולט ולא במקרה. הקטלוג מתאר כיצד העיצוב המודרניסטי הנוקשה נולד מתוך התנאים הכלכליים הדחוקים והאידאלים הסוציאליסטיים שהכתיבו חסכנות, צניעות ויעילות. מצב דומה לזה שרר בארץ עד שנות ה-60. גם העובדה שמורשת זו המשיכה להשפיע בארצות אלה בעידן הפוסט־קומוניסטי יוצרת הקבלה עם העיצוב הישראלי, שעד לשנים האחרונות לא מיהר לאמץ מגמות פוסט מודרניסטיות פופולריות. אולם מעבר לנתונים אלה קיים רובד נוסף, הקשור למקורות ההיסטוריים של הקשרים התרבותיים בין מרכז־מזרח אירופה לבין ישראל. מנקודת מבט זו ניתן להבין את המשמעות שיוחסה לערכים כמו אותנטיות, כנות ופשטות ואפילו פונקציונליות, שנתפשו בתיאוריות המודרניסטיות כגילום חוקי הטבע. גם הגעגועים לעולם המסורתי של עבודת יד מקומיות שייצגו זהות לאומית מעידים על חוט מקשר בין העיצוב בארצות אלה ובינן לבין מורשת העיצוב הישראלית."

     

    כולנו פולנים...


    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על ""...לסמן ציון דרך בחקר התרבות הוויזואלית הישראלית""

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   



    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על ""...לסמן ציון דרך בחקר התרבות הוויזואלית הישראלית""

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה