עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    cafe is going down
    ';

    פרטי קהילה

    אדריכלות ועיצוב פנים

    ברוכים הבאים לקהילת אדריכלות ועיצוב פנים, הקהילה פתוחה להעברת מידע בתחום ונגזרותיו בפורומים: "פינת הייעוץ" לייעוץ בנושאי אדריכלות ועיצוב פנים, "על עבודת העיצוב" פתוחה לפולמוס מקצועי, "קריאה לחברים" לחברים המציעים ממרכולתם בנושאים שונים, "זה מה שיש" העוסקת בנושאי אדריכלות מקיימת ואדריכלות חברתית ו"רוח הדברים" העוסק בתפיסות אלטרנטיביות. מקווים להנאתכם והשתתפותכם.

    נדל"ן ואדריכלות

    חברים בקהילה (3312)

    לולה של היום
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    forte nina
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שטוטית
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    bonbonyetta
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    איציק אביב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ofer ben z
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אדם קדם
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    הקו א-ל התקו...
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    harel.primac...
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    geeee
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ציפי ארצי
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פורום

    רוח הדברים

    הפורום עוסק בתפיסות אלטרנטיביות בעיצוב. מבט אחר על עולם העיצוב והאדריכלות בראייה שונה.

    הורדוס הורס

    21/4/13 14:14
    1
    דרג את התוכן:
    2015-05-03 20:26:11
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    [ המלך הורדוס, תערוכה במוזיאון ישראל על הורדו, פרופ אהוד נצר, מוזיאון ישראל תערוכת הורדוס, ארכיאולוגיה, בניה בעולם העתיק, בית שני, הורדוס הבנאי, העולם העתיק, שחזור קבר הורדוס, קבר הורדוס, הרודיון, אדריכלות עתיקה, דרורית סן ]

     

    `כתר - צורפות, עיצוב תכשיטים, תכשיטנות  `כתר - צורפות, עיצוב תכשיטים, תכשיטנות  `כתר - צורפות, עיצוב תכשיטים, תכשיטנות

     

            דרורית סן / רימוני כסף.

     

    הפרסומים לתערוכה על הורדוס מציגים אותה כ... מצחיקה ומשעשעת.

    מילא להציג את הורדוס כשליט נאור באוריינטציה רומית-קוסמופוליטית  

    שלמען השלום הגלובלי באזורינו נאלץ לרצוח באופן סדרתי כל מי שהיה

    עלול לסכן את שלטונו, או להרוס חלילה את הקצב המטורף של

    מפעלי הבנייה המתקדמים שיזם ללא הרף... כאלו שחיזקו את מעמדו

    בחצר המלכות של האימפריה - ניחא. 

    אבל, לטעון שזה גם ממש משעשע ומצחיק - זאת כבר הגזמה ממש פראית,

    או שאולי רק חוש ההומור שלי כזה דפוק שאינני מבינה מה פה משעשע?!

     

    לי זה מעלה אסוציאציה לשעשועי ההמונים באמפי-תאטראות הרומאים

    בהם השתולל הצופים משמחה כשחיית טרף רעבה זללה לתיאבון את

    העבדים האומללים ועוד מעשי אכזריות מזעזעים לבידור הקהל שבהחלט

    מיותר לפרט  כאן.

     

             ''

     

    יש בהחלט מספיק סיבות לתערוכה על "הורדוס הגדול", מלך יהודה,

    ובסדר שטיפוס מן הדמויות המרתקות ורבות-ההשפעה בתולדות ארץ ישראל,

    ניצב במוקד התערוכה של האגף לארכאולוגיה במוזיאון ישראל, ירושלים. 

    יפה שהתערוכה הנרחבת, מתפרש על פני 900 מ"ר,על פני 6 אולמות .

    מוצגים בה בנוסף על קברו של הורדוס במשקל 15 טון

    גם אבנים מאתרי הבנייה של הורדוס בארץ ומשקלם נע בין חצי טון ל-3 טון כל אחת. 

     

     

    ''

     

     

    התערוכה מבקשת לשרטט את דיוקנו המורכב של המלך,

    שהיה בו זמנית מנהיג עריץ, מדינאי מנוסה והאדריכל ענק,

    שמעשיו ומפעלי הבנייה שיזם וביצע שינו את פני הארץ ואת גורלה. 

     

    ''

     

    התרשמות ממפעלי הבנייה הנרחבים של המלך הורדוס,

    שאין עוד דוגמתם בתולדות ארץ-ישראל,

    ושרידיהם פזורים על פני הארץ כולה:

    מבצרים במדבר - הגדול ביניהם מבצר מצדה,

    בנייה נרחבת בירושלים ובה בית המקדש והר הבית, 

    ארמונות ביריחו, שומרון, קיסריה, הורודיון

    ועוד רבים מחוץ לתחומי ממלכתו.

     

    ''

      הקבר שהתגלה בצלע הר הורודיון

     

     מאז ומתמיד האדריכלות היא אחד מכלי-הביטוי הבולטים של שליט או שלטון.

    כמו הפירמידות במצרים  גם על ארץ-ישראל הטביעו שליטים וממלכות

    את חותמם בעזרת מפעלי בנייה :

    אין ספק בכך שאישיות דינמית, נמרצת ורבת-מעוף כהורדוס מצאה

    ביטוי עז במפעלי בנייה,

    אשר שימשו לא רק את צורכי הפרט (המלך וחצר המלכות) והממלכה,

    אלא גם היוו עניין אישי של המלך עצמו, מעין תחביב אהוב ביותר,

    או שיגעון גדלות ואובססיבי

     

     

    ''

     

    מפעלי הבנייה של הורדוס לא נולדו יש מאין.

    כבר מלכי בית חשמונאי, ששלטו בארץ לפניו,

    פיתחו מסורת בנייה חשובה ורבת תנופה:

    רשת של מבצרי מדבר (שילוב של מבצרים וארמונות) ;

    מפעלי מים והשקייה ;

    ארמון חורף ביריחו ובו בריכות שחייה רבות ;

    וביצורים מפוארים בירושלים.

     

    ארץ-ישראל הושפעה באותם ימים השפעה חזקה מן התרבות ההלניסטית,

    שבאה לידי ביטוי בתחומים שונים, וביניהם במפעלי הבנייה והמים שהקימו החשמונאים. 

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "הורדוס הורס"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    22/4/13 10:47
    1
    דרג את התוכן:
    2013-04-26 02:41:01
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

     היי דרורית. ביקרתי בתערוכה "הורדוס- מסעו האחרון של מלך יהודה" ודי התאכזבתי.

    נכון, העבירו למוזיאון חלקים מהקבר ואף כותרת קורינתית מרשימה אך לא מצאתי אותה

    מכילה אינפורמציה חדשה. אציין כי, כמותך גם אני עוקב אחר הנושאים הללו במדיה ויש

    מצב שבשל כך לא חידשה לי דבר. יש ולאחרים תמצא תערוכה זו מכילה עניין רב רושם.

    הייתי שמח לשמוע דעות נוספות אשר אליה. 

     

     התערוכה נסמכת על שחזורים המנסים להעביר לנו את עוצמת ועושר התעשייה אותה הקים

    הורדוס, יוצא מכך שהשחזורים מגמדים את הממצאים. לדוגמא: שני ציורי קיר מקוריים מהארמון

    שהונחו על קירות חדר משוחזר. אשר לשחזור הקבר עצמו, בקרב הארכאולוגים מוסכם כי לא ניתן

    לשחזר את מבנה הקבר (ואת ההרודיון בכלל זה) מכיוון שאיש אינו בטוח במראו. לכן, נשגבת מבינתי

    המצאת השחזורים המופיעים בתערוכה. היה ראוי להוסיף אינפורמציות נוספות על חייו המרתקים

    של הורדוס, או אפילו על תהלוכת הלווייתו- שהרי זו כותרת התערוכה "מסעו האחרון של מלך יהודה".

    נראה כי רצונם של בוניה היה להרשים ולקבץ קהל גדול ככל האפשר, ממש ככוונתו של הורדוס... 

     

     הבנייה הקולוסלית של הורדוס הגיעה עד רומא. אם נתייחס לכותרתך "הורדוס כאדריכל הכי גדול-

    -מאז ומעולם בא"י" ניתן להרחיבה לאגן הים התיכון כולו. בתכל'ס, היה הורדוס קבלן בנייה שזכה

    במכרזים רבים בתורכיה, קפריסין, יוון ואף אם זכורני נכונה, היה הפרויקטור של הנמל ברומא,

    כל זאת הודות לקשריו עם קיסרי רומי. יוצא מכך, המונרך היה איש אשכולות, לא רק אדריכל ובנאי

    אלא גם פוליטיקאי ממולח- שידע להלך בין הטיפות מול חלופת הקיסרים בתקופתו, ויזם עסקי-

    שהשכיל לפתח תעשייה משגשגת בארץ הקודש ואף ייצואה.  

     

     התערוכה מרגשת בהתייחסותה לעבודתו של פרופ' אהוד נצר ז"ל. חיפוש הקבר ומציאתו היה

    פרויקט חייו ולצערנו גם הסיבה שהביאה למותו. לא יכולתי שלא להשוות בין חשיפת קבר

    הורדוס לזה של תות ענח' אמון...


    --
    יוסי קאלו | עיצוב פנים
    yosikalo.weebly.com
    מנהל קהילת אדריכלות ועיצוב פנים
    22/4/13 14:08
    1
    דרג את התוכן:
    2013-04-23 19:26:59
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    אין כמו מראה עניים בשטח.

     

    אני בקרתי בקבר של הורדוס בהורדיון עוד לפני שהעבירו

    אותו למוזיאון ואיבדו את כל האפקט המרשים של ההשתלבות 

    בסביבה באתר המדהים שהכין המלך המטורף לחלוטין...

    רק במקום אפשר באמת להתרשם ממפעליו המונומנטליים

    ולהבין כמה עוצמה אדירה וכוח אדם של אלפי עבדים

    נדרש בכדי להגיע להישגים ארכיטקטוניים אלו.

    שכללו אמות מים שהעבירו מים ל'ספר המדבר' רק כי לשליט

    התחשק גינות ירוקות סביב המבצר / הארמון / אתר הקבורה הורדיון.

     

    כל ההר העצום הוא למעשה יציר כפי ידי אדם - כי הורדוס רצה

    שהקבר שלו יצפה אל עבר ירושלים בדיוק מנקודה ספציפית!!!

    הטיול בכל חדרי הארמון התת-קרקעי הוא חווייה מאלפת של

    ארכיטקטורה קדומה אך מאד מתקדמת - חוויה בלתי ניתנת

    לשחזור במוזיאון - יהיה הניסיון מושקע ככל שיהיה.

     

     

    הפספוס הוא כמובן לא רק לגבי הקבר - כשמעבירים חדר רחצה שהיה 

    בנוי מוסתר בתוך ההר כמו כל העיר ההורדיונית המפוארת מאבדים

    בדרך לחלוטין את היופי וההדר שהיו לאותו חדר במקומו הטבעי...

     

    אני מצטרפת לדעתך שהתערוכה מאכזבת מבחינת ההיבט של

    העוצמה הטמונה בעיצוב האדריכלי של הורדוס

    מכיוון שאובייקטים שזזו ממקומם הטבעי - איבדו את ערכם והדרם האמתי.

     

    אבל, עדיין במרחק 10 דקות נסיעה מירושלים לכיוון תקוע

    אפשר היה לראות את הדבר האמתי - ארמון בנוי לתפארת בתוך הר

    מפליא שהנהלת המוזיאון לא הבינה שאי-אפשר לשחזר או להתחרות 

    באריכולגיה-אדריכלית מנמצאת בשטח עצמו

    לא חבל לזרוק לריק המון כסף, אנרגיה ותקוות

    בכדי לשנע לחלל המוזיאון מה שאיננו ניתן לשינוע?

     

    לגבי שאר ההיבטים של הורדוס יש כמובן מגוון דעות...

    אבל בהחלט קשה להתעלם שכאדם הוא היה רוצח קר-דם!

    כזה שלא היסס לרצוח כל מה שזז סביבו אם היה נדמה לו

    שמנסים לפגוע בו או עלולים לפגוע במפעליו האדריכליים. 

    כולל ילדיו ואשתו האהובה והמיוחסת (הוא כל-כך אהב אותה ששמר את 

    גופתה מרוחה בדבש במיטתם הרבה אחרי שלקח את חייה...)

     

    מותו הטרגי של פרופ' אהוד נצר הוגה התערוכה אולי מהווה

    הסיבה המצערת לעובדה שהתערוכה למרות ההשקעות המסביות

    בסופו של דבר לא מעוררת התפעלות ולא יוצרת את ההתרגשות

    שהייתה אמורה לעורר. קשה לי להאמין שהוא היה נותן יד להרס

    שמתלווה לתלישת חלקי אבן מתוך מבנים ארכאולוגיים-אדריכליים

    ואולי הוא היה בונה בדרך מוצלחת יותר את הביקור בתערוכה

    ומצליח ליצור אלמנט חווייתי שמחליפיו פספסו ?

     

    יהיה בהחלט מעניין לפתחו את הדיון למנהיגים נוספים בהיסטוריה

    שבנו מבנים מרשימים, היכלות אדריכליות ויצרו שינויים במבנה הפיזי

    של מקום בכדי ליישם בגדול את שאיפותיהם....

     

    אינני מכירה את סיפור חשיפת הקבר של תות ענח' אמון

    ואשמח כמובן לשמוע ממך ויתר החברים.

    ''

     

    נקודה מעניינת נוספת היא מה היו המניעים של הורדוס למפעלי הבנייה המים וכד'

    רב ההיסטוריונים מייחסים זאת דווקא כבסיס הנובע ממוטיבציה חיובית

    לרצונו לרצות את היהודים שראו בו

    שליח אדומי של מלך רומא, השאיפה להיות מקובל על העם

    להיות למלך אהוב על נתיניו, שיתגאו ביצירות האדריכליות

    ובמקדש המפואר שמתחרה בכל ההיכלות המפוארים של תקופתו.

     

    רק שבדרך לאותה מטרה חיובית הוא חיסל למשל  את כל הצאצאים

    של בית חשמונאים שהעם כל-כך אהב אפילו כהם שסרו מדרך הישר.

    גם כל הכוהנים הם מתחרים בפוטנציה על משרת הכהן גדול 

    שהוא אימץ לעצמו בנוסף לכתר המלוכה - לכן צריך להסיר אותם...

     

    יש סיפורים מסמרי-שיער שגם את המהנדסים והאדריכלים נהג לחסל

    לאחר שהפיק את כל מה שהיה להם לתרום לפרויקט הבנייה

    בכדי שלא יגלו את מקומות המסתור הסודיים שבמבנים... ועוד.

    אבל את זה מספרים על הרבה שליטים תאבי מבני-ארכיטקטורה. 


    --
    דרורית סן Drorit Sahn Stosel
    יעוץ, תכנון וביצוע אמנות יהודית רב תחומית



    26/4/13 00:32
    1
    דרג את התוכן:
    2013-04-26 04:33:36
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

     היי דרורית, "התערוכה מאכזבת מבחינת ההיבט של העוצמה הטמונה בעיצוב האדריכלי של הורדוס"?! אכן נראה כי רצונם של מקימhה מכוון לכך. ניכר הרצון להרשים בתערוכה ואין הדבר על האינפורמציה הניתנת בה במשורה. אני מפנה אותך לכתבה "דרך המלך | מוזיאון ישראל בעקבותיו של הורדוס". מספיק לקרוא את הכותרת, כמו גם של כתבות אחרות, על מנת להבין כי יש כוונה ליצירת רושם, הוד והדר ביצירתו של הורדוס והכפפתה ללאומיות ישראלית עכשווית. הייתי בטוח כי לקחי חורבן בית שני נלמדו. 

     

     אם אני מנתח את המכלול הרי שהתערוכה בעייתית מכמה בחינות. הורדוס היה שליט אכזר ובמעמד "עבד כנעני", אך נראה שהציבור הישראלי מוחל לו על פשעיו ומוצאו בשל בנייתו את בית המקדש השני. הרי הוא רדף ורצח בבית חשמונאי, "שם פס" על הסנהדרין, ציינת את רצח האדריכלים ומה אשר למשפחתו? אנו מתמוססים לנוכח אבן במשקל 30 טון וכותרת קורינתית, ושוכחים את מעשיו. אנו ניזונים משחזור החדר המלכותי, הדבקת אמבטיית הבהט ושימור רצפתה, ונמנעים מלנתח לעומק את הבעיות המלכות הורדוס ותקופת בית שני והשוואתן לתקופתנו אנו. התערוכה מביאה לנו קליפה של כוח, ומשכיחה מאיתנו שאלות ותשובות שאנו מעדיפים לשכוח אם בכלל לדעת. האם הורדוס הוא האתוס הציוני החדש, ומבצריו השראה לשלמת בטון ומלט במאה העשרים ואחת?

     

    ''

    Dailymail.co.uk | Inside Herod's house

     

     

     תקופתו של הורדוס חשובה בתולדות ישראל, העם היהודי והעולם הנוצרי, לאחר מותו ואולי בגללו צצו משיחים שטענו להיותם מבית דוד. תקופה של תהפוכות. ניתן ורצוי לראות את הורדוס על שלטונו כסמן מרכזי לסיומה ותחילתה של תקופה. קשריו עם הקיסרים השונים, המהלכים שעשה מול שלטונות מתחלפים, כל אלה נעלמים מן העין למעט פסלי הקיסרים שהובאו לאחר כבוד ממדינות שונות, והם מרשימים. ליוויה נראית יפה מאי פעם, קלאופטרה ואנטוניוס היפים מביטים בנו צעירים ויפים. אבל נאמר בכותרת: "הורדוס - מסעו האחרון של מלך יהודה". היכן מסעו של המלך בתערוכה? היכן החצוצרות. מי לפנים, מי מאחור? איה תהליך גסיסתו של המלך? לאן נעלמה הפרנויה? ומה על המורסות והיסורים? כל אלו אינם מקבלים במה. אמנם ישנם ציוצים פה ושם, אך אלו נעלמים לנוכח כדי היין כמו היינו בפרק של "מעושרות". לו הורדוס חי היום, לבטח ארמונותיו היו מככבים בערוצי החיים הטובים ובית+, שמלותיו ב"שעת הדרקון", וגם לירון וקירשנבאום היה מה להגיד. 

     

     גם אותי המוצגים הרשימו בגודלם ובעצמתם, אך ברגע שיצאתי מהתערוכה לא נותר בי זיכרונה. יצאתי כאילו לא הייתי שם. יש שציפיתי ליותר מדי. קיוויתי שיפעילו לי ת'אונה השמאלית אך יצאתי עיוור מחשבתית לכל הפיאסקו הצעקני הזה. רציתי לדעת חידושים, לעבור תהליך של גילוי. גורנישט. מה שכן, התערוכה מחזירה אותי לבדיקת תפקידו של המעצב דהיום. האם נותרה הווייתנו ביצירת אפקט ה"וואו" ותו לא?! ומה נותר אחריו, ומהיכן הוא נובע? האם בעידן שלנו כל שנותר הוא להעביר מסר פלקטי שכל תפקידו לומר "אני כאן"? 

     

     אני חייב לך תשובה על תות ענח-אמון. את קברו גילה הווארד קרטר, החפירות מומנו על ידי הלורד ג'ורג' הרברט קרנבורן. קרטר חיכה ללורד שיגיע מלונדון על מנת ויהיה נוכח בפתיחת הקבר. חמישה חודשים אחרי פתיחתו, נפטר הלורד במיתה משונה. מאז נסוב הסיפור על קללת המלך תות. והנה, לצערנו ולצער המשפחה, נפטר פרופ' נצר ז"ל במיתה משונה. לא יכולתי שלא לחשוב על הדמיון בין שני הסיפורים. זכות גדולה היא לתערוכה, להיות לזכרו של פרופ' נצר שהחיפוש אחר קבר הורדוס הפך לפרויקט חייו, אותו פרויקט שגרם למותו הטרגי. אני מוריד את הכובע לבוניה ומקימיה שהשכילו להציגו בתוכה ולהעמידה לזכרו. יהי זכרו ברוך.
     

    ''

    פרופסור אהוד נצר ליד הארון שנחשף | ynet | הורדוס הראשון


    --
    יוסי קאלו | עיצוב פנים
    yosikalo.weebly.com
    מנהל קהילת אדריכלות ועיצוב פנים
    26/4/13 06:37
    1
    דרג את התוכן:
    2013-05-22 20:21:21
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    היי יוסי,

     

    שם התערוכה עושה חסד רב עם הורדוס שכנראה לא באמת מגיע לו.

    אילו היה נערך ממעין 'משאל עם'

    הורדוס כנראה לא היה נכלל בכלל בהגדרה של 'מלכי יהודה'.

    התייחסו אליו כאל שליט זר שמונה לתפקיד ע"י מלכות הרשע רומי

    ולא כממשיך של 'מלכות בית החשמונאי' למרות שהתחתן

    (גם) עם האישה בעלת הייחוס הרם לבית חשמונאי.

     

     

    הורדוס היה ונשאר מלך מאד לא אהוב על העם.

    האם תערוכה גרנדיוזית תנקה את פשעיו הנוראים?

    האם האוצרים מצפים שנתחבר רגשית למפעליו המטורפים?

    כולל פרויקטים של השבחה והידור שביצע בבית שני.

    (הוא לא בנה את בית המקדש השני אלא רק הגדיל, הרחיב ופיאר

    אותו הנדסית ואדריכלית - שיהיה מבנה מרשים יותר מהיכלות

    הפולחן הדתי של שליטים אחרים באזור.

     

    היהדות מעולם לא דגלה ולא רוממה היכלות מפוארים.

    העם לא אהב את פאר הבית ראשון שבנה שלמה

    ובוודאי סלד וממש לא התחבר לניסיון של הורדוס להרשים

    את שליטי דורו באמצעות בנייה מסיבית וראוותנית.

     

    אנשי תקופתו ידעו היטב מה המחיר הנדרש

    להזיז אבו הורדינית במשקל 30 טון... (אנחנו לא יודעים

    עד היום איך בדיוק עשו זאת טכנית ללא מנופים וכד')

    הקדושה ששרתה בבית שני הצנוע שבנו דלת העם מעולי בבל

    בתקופת עזרא ונחמיה - נעלמה עם השיפורים האדריכליים המפוארים

    שנועדו בעיקר למלא איזה אובססיה נפשית וחסך באהבה - תראו איזה

    היכל מפואר ומרשים יש בממלכתי מבנים שהולמים מלך גדול וחזק כמוני.

     

     

    ''

     

     

    התערוכה היא כמובן בעיקר תערוכה בהיבט אדריכלי - וטוב שכך.

    זה התחום המובהק היחידי בו הצטיין המלך הורדוס לחיוב.

    זהו מדור לעיצוב ואדריכלות ולכן מתאים לסרוק את מפעליו

    האדריכליים ברחבי הארץ, שבהחלט מרשימים

    בעיקר במיקומם הגאוגרפי לגמרי מחוץ לתערוכה במוזיאון

    לא ניתן להעביר את העוצמה והטירוף של האדריכלות שלו

    להיכל המוזיאון בגלל מגבלות מובנות לתערוכה.

     

    יש מוזיאון הורדיוני מושקע ומרשים עם ממצאים ארכאולוגיים

    ומבנים הורדיוניים במקום חשיפתן הטבעי - ברובע היהודי 

    שם בהחלט מובטחת התחושה עוצרת נשימה של חוויה מדהימה.

     

    על הפרנויה של הורדוס שגרמה להפיכתו לרוצח סידרתי מתאים לדון

    במדורי פסיכיאטריה, סטייה ופשע ולא במדור אדריכלות.

    נגעתי בקצה הפתולוגיה הנפשית שלו כדי להסביר את הדחפים

    המטורפים שגרמו לו להיות יזם כפייתי של ארמונות ומבצרי מילוט

    וכרות תעלות להובלת מים עד לאמצע המדבר.

     

    התקווה של הורדוס להתחבב על הציבור הישראלי מעולם לא התממשה

    הוא לא להצליח להרשים את העם בישראל למרות מפעלי הבנייה

    הבלתי נתפסים כאפשריים מבחינה ארכיטקטונית כמו מפעלי המים.

     

    הורדוס בוודאי לא הפך לקדוש שרוחו כביכול רודפת את מי שיגע בקברו.

    למזלנו סיפור הזוי כמו שרווח סביב מציאת קברו של תות אנך המון

    כלל לא יכול להתנחל בלבבות בהקשר למות טרגי של פרופ' נצר.

     

    מוזיאון ישראל נוהג לנכס לעצמו ממצאים ארכאולוגיים חשובים

    מכל חפירות ברחבי הארץ. רצפות פסיפס מפה ומשם וכד'

    אז כלל לא מפתיע שגם קבר הורדוס הוזז ממקום קבורתו בהורדיון

    אל היכל המוזאון. כדי להעצים את אפקט של הממצא של ארון קבורה

    שאיננו גדול בממדיו -  הם בנו תערוכה שלמה מסביב.

     

    לכן, הפספוס של התערוכה הוא כפול -

    יש כאן אמירה שהקבר של הורדוס כשלעצמו איננו מספיק מרשים

    כדי למשוך את הקהל (האמת זה נכון).

    בצד ניסיון יומרני מדי לחשוב שניתן  באמצעות תערוכה בתוך מוזיאון

    להעביר לקהל את העוצמה האדירה הטמונה במפעליו האדריכליים.

    התערוכה היקרה והמושקעת איננה מספקת את החוויה של ביקור במבנה הורדיוני בשטח

    של טיול בהורדיון, מצדה וכו' ואפילו סיבוב בעיר העתיקה מעל ובעיקר מתחת לפני הקרקע.

     


    --
    דרורית סן Drorit Sahn Stosel
    יעוץ, תכנון וביצוע אמנות יהודית רב תחומית



    26/4/13 13:58
    0
    דרג את התוכן:
    2013-04-26 14:02:20
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    דרורית, אנחנו מסכימים במשהו?! (: אם כי הורדוס היה מוכשר ביותר מדבר אחד או שניים. 

    ד"א, לדעתי התערוכה היא קדימון לשיווק התכנית הגרנדיוזית לשחזור מתחם הקבר ולהפכו

    למוקד עליה ... ובאחת הכתבות אף מציינים הצעה לשחזר את כל ההרודיון...


    --
    יוסי קאלו | עיצוב פנים
    yosikalo.weebly.com
    מנהל קהילת אדריכלות ועיצוב פנים
    28/4/13 09:14
    0
    דרג את התוכן:
    2015-05-03 21:08:39
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

     

     

    לדעתי ממש אין קשר בין המוזיאון לאתר בהורדיון בנושא שיווק ושיחזור

    המטרה של המוזיאון לעשות יחסי ציבור ל'רכישה' של הקבר של הורדוס

    ולהשאיר אותה ברשותו כאחד מהפריטים באוספי ההיסטוריה שלו.

     

    אתר הורודיןו לא זקוק לשחזור. זהו אתר מטופח ומדהים בשלל ממצאיו

    גם בלי הקבר עצמו. המקום מלא בקבוצות מבקרים לאורך כל השנה

    ולכן בהחלט איננו זקוק ליחסי ציבור מיוחדים.

    המיקום בו נמצא הקבר איננו מרשים ומנותק משאר המבנים באתר.

    (לכן לאורך שנים לא חשבו בכלל לחפש שם) איש לא יעלה בדעתו

    להפוך את מתחם הקבר של מלך רשע ומטורף למוקד עליה לרגל!


     


     

    אם כל התיאורים שלי עד כה לגבי הבעייתיות של הורדוס וחוסר נכונות 

    לקבלו כמלך יהודה או כממשיכו של בית חשמונאי - עדין לא שכנעו

    הנה מה שהיסטוריון התקופה יוסף בן-מתיתיהו (יוספוס פלביוס) כתב עליו:

     

    "המון בני-אדם השמיד בדרכים שלא ידעה אותם ההיסטוריה שקדמה לו.

    אבל אומללים מהם הם אלו שהשאיר בחיים, שרויים בפחד מוות מפניו

    ובדאגה לרכושם"

     

    את מה שגזל באמצעות השוד והקיפוח של תושבי ממלכתו מסר לנוכרים

    כדי להתחנף ולאדיר את שמו.

    את העם הישראל שמצא במצב של אמידות, הביא לידי דלות גמורה.

    את המיוחסים היה דן למיתה מסיבות הזויות ומחרים את רכושם.

    את המוסר הממשלתי דרדר להתנהלות מושחתת של שוחד ושלמונים...

     

    בקוממיות היהודים מסכם יוספוס פלביוס יוסי בן מתיתיהו:

    "הורדוס התייחס אל היהודים באכזריות של חיית טרף..."

     

    התערוכה ממחישה בסופו של דבר

    שהורדוס היה הרבה יותר מלך רומאי

    מאשר יהודי - 

    למרות שמה הבומבסטי, שאין לו קשר ישיר למציאות ההיסטורית

    של עמנו ואזורינו איש לא יצא ממנה עם הערכה כלפי פעלו מלבד זה ההנדסי.

    שם התערוכה סתם שם ללעג את מתכנניה ומבצעיה.

    כי הרי הורדוס לא היה באמת עוד מלך יהודה תקני!!!

    הורדוס היה ממוצא נבטי-אדומי וקיבל חינוך שנשען על ברכיה של התרבות

    ההלניסטית-רומית. את תפקידו כמושל קבל מידי רומא והיה למעשה כפוף לה.

    כך שיהודה כבר לא הייתה מדינה עצמאית בימי שלטונו הזכורים לרעה חולנית.

     

    נראה כאילו יוצרי התערוכה לא היו סגורים עם עצמם והיא מנסה במתכוון

    להעלים את העובדות ולהסתיר את הנתון הבסיסי שמדובר ברודן פרנואיד

    שאפילו בניו שלו לא הצליחו לחמוק מנחת חרבו... רוצח מסוכן שלא בחל 

    בחיסול שיטתי של כל מה שאיים אפילו באופן עקיף ודמיוני על שלטונו

     

    האם אתה עדיין סבור שהיו להורדוס תכונות חיוביות נוספות?

    האדריכלות שלו הייתה מונעת מרגשי הנחיתות של אישיותו והטירוף

    שהסעיר את רוחו. בניית אינסוף מבנים גדולים ומפוארים

    לא הפכה אותו לשליט מוערך ע"י נתיניו

    להפך הם שלמו את המחיר היקר

    בגזל רכושם ואת מחיר הדמים בנפש שגבו המבצעים ההנדסיים.

     

    ''

     

    התערוכה לא מנסה בכלל להסביר את הידע ההנדסי יוצא הדופן

    שהיה ברשותו של הורדוס ולא  נמצא בידינו כיום...

    כבר ראיתי תערוכות בתקציב הרבה יותר צנוע

    שניסו לשחזר בפועל את שינוע האבן הענק ההורדיונית הכה מסיבית

    במשקל של טונות באמצעות חציבת האבן במקום גבוה ואז הסעתה

    בשביל עץ דומה למגלשה מתונה ועוד רעיונות שמנסים לנחש בהגיון כיצד

    הצליח הורדוס - ללא כלים כבדים - לבצע את המיזמים הארכיטקטוניים???!

     

    מנקודת הראות שלי כל תערוכה חייבת לחדש,

    ותערוכה רצינית אף צריכה להציג תפיסה מחדשת שלא הוצגה עד כה

    בדיוק כמו שכל מחקר אקדמי צריך להציג חידוש מקורי שאף מחקר לפניו לא הציג.

    על אחת וכמה שזה הצפייה מתערוכה יוקרתית במוזאון ישראל.

     

    אך, כאמור הקבר של הורדוס לא נמצא כאטרקציה מחדשת כי כבר

    ראו אותו באתר הורדיון

    שבו התפאורה הרבה יותר מרשימה ועוצמתית אליבא דכולי עלמא 

    אז בנו סביב התערוכה שמבוססת על יחסי-ציבור נטולי כל קשר למציאות.

    קראתי באיזה מקום ראיון עם מארגני התערוכה שבו הם מספרים

    איך הם פשוט התאהבו באישיותו המלבבת של הורדוס ההורס והמתוק...

     

    היחצני"ם כנראה משוכנעים שהציבור בור ומטומטם

    שניתן להלעיט אותו בגיבובי שקרים ומלא חרטות.

    שאם יפרסמו עוד ועוד כתבות תדמית אולי נשכח את העובדה שהדבר המתוק היחיד

    אצל הורדוס 'האלמן המתאבל' היה הדבש שמרח על גופתה של מרים החשמונאית - השידוך

    המלכותי שהיה אמור לפתוח לו את לב העם ואת מיקומו המכובד בשושלת בית חשמונאי.  

    אבל שידוך אומלל רווי כאב זה הצליח לפתוח להורדוס 'שער ענק' 

    למלכות יהודה - אך ורק בהזיות של מארגני התערוכה במוזיאון.


    הניסיון הפתטי להציגו בפני באי התערוכה על מנהיג שנוי במחלוקת

    בקובץ פסלי שיש, אמבט אבן וקנקני יין משובח מסיציליה - לא משכנע ואפילו מרגיז...

     

    ''

     

    אפילו חידת האפרסמון - הבושם המיוחד שהופק בסודי סודות

    אך ורק בבוסתני עין גדי שבים המלח

    מאבק השליטה בסוד הגידול שבגללו הסתכסך

    עם המלכה המצרית קלאופטרה  - נשארת בתערוכה

    לגמרי סתומה ולא נעשה כל

    ניסיון להציג איזה השערה חדשה,

    רעיון עכשווי חדש, שיכל היה להעניק לתערוכה ערך מוסף.


    הרי נעשו לאחרונה מחקרים על מקומם המרכזי והחשוב

    הן של נוסחאת הרכב הבושם הסודי

    והן של מיקומו הנדל"ני על דרך המשי - אז

    בוודאי היה אפשר לאמץ איזה תאוריה חדשה

    כתפיסה רעיונית מרעננת לתערוכה?

     

    http://cafe.themarker.com/image/3210847/

     

     

    אז אם איזה תובנות צריכים לצאת מהתערוכה?


    שגם בימינו אסור לתת כוח בידיו של אף שליט.

    עריצות מתפתחת כשאין מנגנוני שלטון חזקים

    דיים למנוע מנהיג יחיד להתנהג

    כאילו מדובר בשליט-על כל יכול שאיננו כפוף לכללים...  


    אכן, חבל שלא בנו תערוכה אדריכלית בעלת משקל סגולי וערך ממשי...

    בהחלט עצוב (ואפילו מקומם כי זאת תערוכה ציבורית) כשקולטים איזה פספוס...

     

    http://cafe.themarker.com/image/3215697/

    המקדש של הורדוס כבר לא היה ברוח הקדושה היהדית

    עוד הרבה לפני החורבן הפיזי


    --
    דרורית סן Drorit Sahn Stosel
    יעוץ, תכנון וביצוע אמנות יהודית רב תחומית



    2/5/13 08:53
    1
    דרג את התוכן:
    2013-05-02 14:33:54
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    הטענה שהורדוס הוא הבנאי הכי גדול בהיסטוריה היהודית איננה מדויקת

    ובוודאי שלא התכוונתי להצטרף אל שטיפות המוח של מוזיאון ישראל

    לגבי הערך הדי מוזר ולא תואם למציאות

    שהם מבקשים לייחס להורדוס ביחסי הציבור של התערוכה.

     

    הורדוס הוא אכן הבנאי הכי גדול

    רק מבין הממצאים הקיימים עד כה שנחשפו בחפירות ארכאולוגיות

     וגובו במחקרים אקדמיים וכד'.

    אבל קדמו לו שליטים ומלכים שבנו מפעלי מים, ארמונות

    היכלים ועוד בהיקפים מרשמים לא פחות.

    הזכרתי את שלמה המלך

    ויש כמובן נוספים - אך, כל החפירות הארכיאולוגיות שהתקיימו עד היום

    מעולם לא חדרו לשכבות היסטוריות עמוקות  יותר. אין לנו מידע מסודר

    ואמין מבחינה מדעית על מפעליה הבנייה של המלך עוזיהו או מפעלי המים של חזקיהו וכד'

    כמובן כשתהיינה שיטות משוכללות וטובות יותר יוכלו מגוון מדענים לחקור ולחשוף

    את אותן שכבות קדומות יותר מבלי לפגוע באילו שמעליהן.

     

    ''

     

    אפילו 'אורוות שלמה' זה סתם סתם כינוי... ולא ממצא ארכאולוגי מאושר

     

    אז ברשותך יוסי - אני משנה את הכותרת הבומבסטית בשם הדיון. 

     

    ''


    --
    דרורית סן Drorit Sahn Stosel
    יעוץ, תכנון וביצוע אמנות יהודית רב תחומית



    2/5/13 20:24
    0
    דרג את התוכן:
    2013-05-02 20:42:33
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    "שגם בימינו אסור לתת כוח בידיו של אף שליט. עריצות מתפתחת כשאין מנגנוני שלטון חזקים דיים למנוע מההנהגה להתנהג כאילו מדובר במלך כל יכול שאיננו כפוף לכללים... כמה חבל שלא בנו תערוכה אדריכלית בעלת משקל סגולי וערך ממשי... בהחלט עצוב (ואפילו מקומם כי זאת תערוכה ציבורית) כשקולטים איזה פספוס... " מילים כדרבנות כתבת דרורית. ואני מאמץ את הנאמר שהרי בדיוק לכך התכוונתי. לו הייתה התערוכה מכוונת לביקורת על הקורה באותם הימים דיינו. לצערי אין זה כך ואף הגדילו לעשות לנו במלכותא כאילו הייתה דבר נעלה, ללא בדק בית שני וללא מבט על ימינו אנו. שנאמר "אין חדש תחת השמש"... 

     

     אשר לאפרסמון. לו ניתן היה יותר ממבט רדוד בנדון, כמו גם בשאר הדברים, הרי שיכולנו לצאת עם ערך מוסף ולא להיוותר עם הפומפוזיות בלבד. הפקתו ככל הנראה בתימן ודרך הבשמים ששמשה לייצואו לרומי ושאר האימפריה, ראוי היה לה להיאמר ולו במשפט על מנת להבין אחד ממארגי המסחר שהיו כאן...

     

    ואת התואר הורדוס הבנאי מספר אחד בעולם העתיק יש לתת לו, הוא בכ"ז היה אחד ויחיד בדורו ובמיוחד בעולם היהודי. הרי על בניית בית שני אנו מקבלים אותו וכבר דנתי באמביוולנטיות שאנו נוהגים בו... בתכ'לס. תערוכה ממלכתית ברוח הקפיטליזם הדורסני הפושה בארצנו הבאה ללמדנו מנהג מלכים בטוב ללא אזכור הרע, והיה גם רע. מעטפת מרשימה ביותר אך רדודה לצערי. היה ראוי להבליט את האמביוולנטיות שבמלכותו, רצוי היה להאיר פניו השונות גם בעומקם של דברים. 

     

    ואם רק באדריכלות ובנייה עסקינן, הבו לנו תכניות מתאר ותובנות בבנייה של העולם העתיק ולא שבלונות מתרוממות...

     


    --
    יוסי קאלו | עיצוב פנים
    yosikalo.weebly.com
    מנהל קהילת אדריכלות ועיצוב פנים
    3/5/13 18:06
    0
    דרג את התוכן:
    2013-05-22 23:30:31
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    ''

     

    "ואת התואר הורדוס הבנאי מספר אחד בעולם העתיק יש לתת לו,

    הוא בכ"ז היה אחד ויחיד בדורו ובמיוחד בעולם היהודי.

    הרי על בניית בית שני אנו מקבלים אותו..."

     

    זהו שלא!


    א. הורדוס בכלל לא היה יהודי וגם לא גר.

     

    ב. הוא היה מינוי של רומי ולא מלך יהודה

       למרות שמאד רצה להיות כביכול המשך

         לשושלת בית חשמונאי 

     

    ג. כבר ציינתי שהורדוס לא בנה את הבית שני

       אלא עזרא ונחמיה בסכום מאד צנוע ומוגבל

    והם גם לא הפגינו יכולות בנייה מרשימות

    אבל הייתה בו קדושה ורוחניות יהודית.

     

    נכון, הורדוס שיפץ הרחיב ופאר את הבית השני

    אבל ממש לא למען העם היהודי או אלוהיו...

    אלא רק בכדי להרבות את הרושם בעיניי הגויים

     

    חזלנ"ו אומנם אמרו שמי שלא ראה את בניין הורדוס

    לא ראה בית יפה מימיו - כי מבחינה אדריכלית

    הורדוס בהחלט ידע איך להרשים...

    אבל הם מאד מאד לא אהבו את הטיפוס

    ואת מעשיו המטורפים. כלומר לא הייתה כלפיו

    כלל אמביוולנטיות - האיש היה ונותר 'בלתי אנושי'

     

    הטראומה של חכמינו מהסגנון הרומאי של מלכותו

    והשימוש לרעה שעשה בעיר ירושלים ומבניה

    נותרה הרבה הרבה שנים אחר כך 

    ואולי גרמה בסופו של דבר לנכונות של ריב"ז כראש הסנהדרין

    לוותר באופן מודע ושקול על ירושלים

    ולהעדיף את יבנה הריקה מכל סממן של בניית הורדוס.

     

    לאור מכלול הנתונים אני בכל זאת סבורה

    שהורדוס בסופו של דבר היה רק בנאי כפייתי עלוב

    ולא איזה מודל של בונה בעל מעוף עם ראייה כוללת...

    כזה שמיעד את המבנים לטובת האנושות לרווחת העם.

    אפילו מפעלי המים הגרנדיוזים שהקים היו תמיד לצרכיו 

     ולמילוי שיגעונותיו הפרטים ואף פעם לא לצרכיי ציבור...

     

    אנחנו מלאים התפעלות ממפעליו המונומנטליים, שהעבידו בפרך 

    עשרות אלפי עבדים (מי שלא היה כסף לשלם מס) ופועלים שחורים

    נדכאים ושוכחים כמה קורבנות בנפש נקברו מתחת לאבנים הכבדות

    ואיזה מחיר דמים גבוה נאלץ העם שישב בציון לשלם עבורם 

     

    אתה בהחלט צודק שהתערוכה הייתה יכולה להיות 

    הרבה יותר מעניינת ומאתגרת חשיבה

    אבל זה בדק בית שצריך להיעשות במוזיאון.


    יש למוזאון יכולות מוכחות לבנות תערוכות מרתקות ומחדשות

    למשל הצבת בתי-כנסת ממקומות נידחים ברחבי העולם

    באגף ליודאיקה החדש של המוזיאון, שהיא מלאכת מחשבת מדהימה

    עם הסברים מפורטים לגבי הייחודיות של כל מבנה ומבנה

    כגון פיזור חול ים כתחליף לריצוץ המבנה עם הסבר תאולוגי...

    כך שאין ספק שהמוזיאון מסוגל להרים משימות מתוקתקות

    ולהפיק תערוכות באמת נהדרות - המשלבות אסתטיקה אמנותית, 

    חומר מסעיר למוח ודיון בהיבטים אמנותיים, חברתיים ופוליטיים חשובים.

     

    בית כנסת מסורינם מוצג בשלמותו בישראל

    דוגמא לתערוכה מוצלחת בתחום העיצוב האדריכלי שהפיק מוזאון ישראל בירושלים. 


    --
    דרורית סן Drorit Sahn Stosel
    יעוץ, תכנון וביצוע אמנות יהודית רב תחומית



    3/5/13 20:26
    0
    דרג את התוכן:
    2013-05-03 21:08:51
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

     זהו שכן!! ואת אף ציטטת חכמי דור על כך: "מי שלא ראה ירושלים בתפארתה לא ראה

    כרך נחמד מעולם מי שלא ראה בהמ"ק בבנינו לא ראה בנין מפואר מעולם מאי היא אמר

    אביי ואיתימא רב חסדא זה בנין הורדוס".. תלמוד בבלי, סוכה נ"א ב.

    קראי את הכתוב לפני התלהמות בבקשה. הורדוס ומקדשו התקבלו אצל היהודים, ד"א עד

    ימינו אנו... על אכזריותו אנו למדים לא רק מיוספוס פלביוס אלא בעיקר מן הברית החדשה.

    ההיסטוריה נכתבת על ידי המנצחים, האינטרס היהודו-נוצרי היה לקעקע את הורדוס וממלכתו. 


     אשר ליהדותו של האדומי, אינני מבית שמאי, ובעיני בני תקופתו נחשב ליהודי. לו התייחסת

    למעמד "עבד כנעני", הרי שמעמדו בין גוי ליהודי, זוהי גרות חלקית. והיה ושוחרר "עבד כנעני"

    הרי שנחשב יהודי. ובכלל, רוב יהדות בית שני לא הייתה עוברת היום את מבחני הרבנות...

     

     בכ"א, בתחילת מלכותו חששו היהודים כי יהרוס את בית המקדש, על אף חששם, ניגש הורדוס

    לבנייתו מחדש ואף העסיק רבבת בנאים בהם אלף כהנים לעבודות במתחם הקדוש. "...ומכיוון

    שאני מולך היום ברצון אלוהים ושלום רב לנו ואוצרות כסף והכנסות גדולות, והדבר החשוב ביותר,

    כיוון שהרומאים השולטים בכל, אם ייתכן לומר כך, הם ידידי ורוחשים לי חיבה, אנסה לתקן את מה

    שנפגם מאונס ומשעבוד בזמן הקודם ולשלם לאלוהים ביראה שלמה על כל מה שזכיתי בו בימי

    מלכותי זו" יוספוס פלאביוס, קדמוניות היהודים ט"ו 387. יש ובניית בית המקדש נמשכה גם לאחר

    מותו...

     

     אשר למפלתו של העם היהודי, היא החלה לאחר מותו, לא בשל שנות שלטונו. הקנאות שניפצה

    את קברו, היא זו שהביאה על ישראל את החורבן ב-73' והשיתי לבך כי לא מדובר ב-1973... 

    קנאות זהה הביאה את החורבן ב-136, והיא זו שתביא בחורבן בית ישראל, אותה צריך ללמוד.

    היא היא הטראומה שעלינו להיזהר.



    --
    יוסי קאלו | עיצוב פנים
    yosikalo.weebly.com
    מנהל קהילת אדריכלות ועיצוב פנים
    4/5/13 21:43
    1
    דרג את התוכן:
    2013-05-22 20:28:04
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    שבוע טוב,

     

    אפשר להתווכח על פרשנות של האירועים וכד'

    אבל צריכה להיות הסכמה לגבי עובדות בסיסיות.

     

    הפרדה בין כשרונו כבנאי לבין כל היתר הולמת דיון אדריכלי טהור.

    אין ויכוח על כך שהיה להורדוס חשוב לבנות והרבה

    אבל כל הנושא האדריכלי המפותח זה מרכיב אופייני בולט בתרבות רומי.

     

    חכמנו גם הביעו התפעלות מהכבישים בתי המרחץ והשווקים

    הנפלאים שבנו הרומאים תוך ציון שהמטרות שעמדו נגד עיניי הרומאים

    אינם טובת הציבור אלא כמכשיר לגביית מס - כסיבה כלכלית בלבד.

     

    אז אין בנינו ויכוח לגבי העובדה שהורדוס בנה באופן מדהים

    שעד היום לא הצליחו לפענח באילו טכניקות משוכללות השתמש...

    אבל אני טוענת שאם המטרות לכל תנופת הבנייה הן אנוכיות לחלוטין

    כמו ארמונות תת-קרקעיים שישמשו מקום מפלט ומסתור לפרנואיד 

    או מקדש שירשים את שליטי האזור האחרים - בלי להטיב באמת

    עם העם - מדובר בהישגים טכניים ולא באדריכלות בעלת ערך.

     

    בית שמאי ובית הלל בהחלט תמימי דעות לגבי אי יהדותו של הורדוס.

    ממשיכם של בית הלל רבי עקיבא היה בעצמו בן גרים כך שהבעיה של הורדוס

    לא הייתה מוצאו האדומי אלא חוסר כל הבנה ביהדות ורצון להשתמש היהדות רק ככלי שלטוני.

    כולם מסכימים שגיור כללי בכפייה איננו הופך אף אדם ליהודי באמת ובוודאי לא לכהן גדול.

    (בימי יוחנן הורקנוס מבית חשמונאי גוירו באופן קבוצתי כל העמים  שנפלו תחת שלטונו

    כך אירע לאדומים ממשפחתו של הורדוס אבל לא ניתן  לראות בגיור כפוי שכזה חיבור ליהדות.)

     

    כתבת שהיהודים שחששו שהורדוס יהרוס את בית המקדש (הפיזי) והוא לא...

    אבל החשוב הוא שהיהודים חשבו שהוא כן הרס את רוח הקדושה של המקדש

    וממשיכים לתאב אותו גם כשהוא ערך שיפוצים בהיקף ענק והשקיעה בבנייה מטורפת.

    לאחר שניצל את הכוהנים והשפיל אותם כעובדי כפייה (לכהן מותר רק לעבוד בקודש)

    הוא הבין ששושלת כוהנים אמתיים מייצרת מתחרים מבחינתו על כתר 'הכהן הגדול'

    ואז רצח את כל הכוהנים בדם קר עד האחרון שבהם.

    הוא כנראה פספס במסע ההרג את אבות אבותיו של בר-כוכבא שהיה משושלת הכהונה

    http://cafe.mouse.co.il/topic/2902885/

    וזכה לנקודה רעה משר ההיסטוריה הרומאי על אחריות רשלנית למרד ברומי שנים אח"כ.


    האם העם אהב את השיפוץ במקדש?

    ממש לא! להורדוס הייתה תפיסת עולם רומאית - זרה ומנוכרת לתרבות המקומית.

    היה נתק מוחלט בין מה שהעם רצה שתהיה עבודת המקדש היהודי

    לבין איך שהורדוס תפש את הפולחן הדתי - כטקס שבו השליט מוכיח

    שהשמים מאשרים את מעשיו (כולל כפרה על מעשיו המחרידים הנוראים ביותר)

     

                 ''

              הגישה של 'עדיף תפילות כנגד קורבנות' נבטה

                בימי השיא של המבנה המקדשי מבחינה ארכיטקטונית!

     

    הפרדה בין עובדות ונתונים היסטוריים לבין פרשנויות, מסקנות והשלכות; 

     

    אז עובדתית - מפלת העם היהודי והחורבן של ירושלים - לא קשורים לקנאות!

    כל זה קשור אך ורק לכוח אדיר ולעוצמה צבאית-מדינית שהיה לאימפריה הרומית.

    רומי השתלטה על כל העמים וכל הארצות באזורנו ולא היה לעם היהודי סיכוי נגדה

    גם אם לא היה בכלל אף גורם של קנאות בקרב העם היהודי.

     

    אני מסכימה אתך לחלוטין שקנאות היא טראומה שחייבים להיזהר ממנה.

    הקנאות שהביאה למרידות ולחוסר רצון להיכנע לרומי גם במחיר דמים נוראי

    גרמה בסופו של דבר להרבה מאד הרס מיותר ואבדות מאד כבדות בנפש.

    ב"ה היום אף אחד איננו רואה בהתאבדות קולקטיבית במצדה מודל לחיקוי.

    וגם לא במודל של שמשון - אחרון השופטים "תמות נפשי עם פלשתים".

     

    ''

     

    את הכוח שהיה בידי הורדוס אף מנגנון לא יכל לנטרל

    כי עמדה מאחוריו מעצמה אדירה - רומי 

    אנשי הסנהדרין הגדולה רק יכלו למזער נזקים בניסיונות לשתף פעולה

    עם מלך שאותו שנאו כל העם היהודי ובסלילת דרך עוקפת לשלטונו

    באמצעות מסלולים מדיניים ישירים אל הקיסר ברומא.

    לפני שהוא רצח גם אותם וחיסל לחלוטין כל הנהגה דתית.


    --
    דרורית סן Drorit Sahn Stosel
    יעוץ, תכנון וביצוע אמנות יהודית רב תחומית



    20/5/13 23:16
    0
    דרג את התוכן:
    2013-05-22 23:45:54
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    יוסי תודה,

     

    הכותרת החדשה שלך מסקרנת אבל מפספסת את הדרמה שמנסה התערוכה על הורדוס לחולל

     

    אכן העובדה שהאדריכלות של הורדוס מטורפת שייכת למדור הפסיכיאטריה 

     

    אולי שם יוכל להסביר מי בונה ארמונות תת-קרקעיים וכד'.

     

     

    ראוי להזכיר כאן מיהו בעצם הורדוס כתגובה לפרסום המוזיאון על "מסע ססגוני ומצחיק..."

     

    הניסיון לערוך לנו תיקון בזיכרון ההיסטורי ולהפוך דמות שלילית עם עבר אדום מדם הנרצחים

     

    לבנאי טרגי חביב שבנה את ארץ ישראל ובית המקדש וסתם סבל מתדמית בעייתית

     

    כי חכמי תקופתו היו אנטי ספחת (קשים גרים לישראל כספחת)

     

     

    '' הטבח בבית-לחם

    בתאולוגיה הנוצרית הורדוס אפילו הרבה יותר מפלצתי.

     

    מייחסים לו את הפקודה לרצוח את כל התינוקות בבית-לחם

     

    בתקווה שבין הנרצחים  יימצא העולל ישוע - המשיח.

     

    איזה מזל יש לנו שסיפור האהבה שנרקם בין רות לבוז בעיר בית-לחם

     

    היה לפני תקופת הורדוס וכך התינוק שנולד הקים את מלכות דוד בן ישי...

     

     

    אחד העם ראה במלכות הורדוס דגם שלילי בעיקר בגלל

     

    האדריכלות המגלומנית שינקה מתרבות אלילית הלניסטית-רומית 

     

    והייתה בעצם עבודה זרה מבחינת התרבות היהודית.

     

    קלוזנר ההיסטוריון הציג את הורדוס כמנהיג ששילב בין פוליטיקה ראליסטית

     

    עם טיפוח חזיונות משיחיים "הגדולים כגודל רדיפתם אחר הכבוד

     

    ועמוקים כעומק תאוותיהם התהומיות"

     

    בקיצור במסורת היהודית הורדוס נזכר לשמצה ולדיראון 

     

    כעבד אדומי שקם והרג בסנהדרין, בחכמים, בעם ואפילו במשפחתו הכי הקרובה.

     

    הוא זכור כמי שהיה משרתם הנאמן של הרומאים

     

    והשליט שלטון זר על יהודי ארץ-ישראל...

     

     

    האם התערוכה במוזיאון ישראל מנסה להפוך את המפלצת לגיבור לאומי

     

    בזכות הבנייה העצומה בהיקפה ובאיכויותיה שהותיר בכל רחבי הארץ?

     

    אין ספק שמי שעושה את הפרסומים לתערוכה מצטרף לגישה הפוסטציונית

     

    שסוברת שראוי לנפץ את מיתוס 'בית חשמונאי'  - הציונות הפכה אותו למיתוס

     

    לאומי מכונן בתודעה ההיסטורית של התנועה היהודית-לאומית, כתוצר של קפריזות לאומניות.

     

    לפי הגישה החדשה הורדוס הוא דווקא שליט ראליסטי נאור

     

    שמפעלי הבנייה המזהירים שלו תרמו לציביליזציה המקומית

     

    יותר מהמרד המגלומני של בר-כוכבא. המרד שדגל בבדלנות יהודית דתית-לאומית

     

    הביא להרס וחורבן טוטלי של הארץ ואילו החזון התרבותי חילוני אוניברסלי

     

    של הורדוס חיזק ופאר את הארץ ואת מקומה של ממלכת ישראל בזירת המדיניות הבינלאומית.

     

    ''

     

    אלו דגמי המטבעות שאולי צריכים לעצב במקום אלו של בר-כוכבא

     

    http://cafe.mouse.co.il/topic/2902885/


    --
    דרורית סן Drorit Sahn Stosel
    יעוץ, תכנון וביצוע אמנות יהודית רב תחומית





    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "הורדוס הורס"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה