עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    פרטי קהילה

    ספרים

    "לא היו לנו רהיטים ולא וילונות, לא סדינים, לא מגבות ולא כלים. לא היה לנו רדיו והכי גרוע לא היתה לנו ספרייה..." (החיים והספרות - מרסל רייך רניצקי)  

    ספרים

    חברים בקהילה (6877)

    Moi-Aussi
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    לולה של היום
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ford-forcus
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    Da Vinci
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    מכבית- coach...
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    צלילי הלב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אבישי ל.
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    יפיתארז
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    mr.unicorn
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    til4
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ארנה א
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פורום

    ציטטות וציטוטים

    כל החיים זו ציטטה אחת גדולה.\r\nאז הנה המקום לצוטט ולצטט.

    העקדה - בתודעה וביצירה הישראלית

    14/4/13 15:04
    0
    דרג את התוכן:
    2018-04-14 21:03:44
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    [ במותם ציוו לנו את החיים, חיבור בין השואה להקרבה הישראלי, אל תשלח ידך אל הנער, מגש הכסף, יצירת תודעה, מוכנות למצב של הקרבה, מסירות נפש, דרורית סן ]

     

     

    רק

               אל תשלח ידך את הנער!

     

    מוטיב העקדה הפך לסמל של קורבן קולקטיבי ואישי

     

    בהמשגה הציונית בחברה הישראלית. 

     

    נכונות למסירות נפש - קבלת המצב הבלתי ניתן להכלה

     

    של נפילת הבנים בקרב לגאולת ישראל.


    בעצם נותק הקשר בין הסיפור המקראי למסר הלאומי-ישראלי


    כי בעקדת יצחק הבן הרי לא נעקד אלא נמצא האיל כתחליף...


    ואילו בקרבות ובמאבקים הצבאיים של מדינת ישראל הבנים אכן מתים


    גם אם מגדירים את המות כקורבן על מזבח הנחלת הארץ והגנה עליה

     

    אולי כמגש כסף ואולי כטרגדיה אכזרית.

     

     


    ''

     

    ציטוטים מ ל"ו מבטים לעקדה.

    מאמרים, מסות, דברי הגות וניתוחים.

     

     

     

    בסיומה של האגדה על חנה ושבעת בניה קוראת חנה לריבונו של עולם,


    ומבקשת דרך בנה הקטן כי ילך

     

    ויאמר לקב"ה שאין פרשת העקידה עומדת לעצמה.


    אברהם עקד בן אחד על המזבח, ואילו היא העלתה לעולה שבעה מבניה.

     

    סופרי האגדה ביקשו לומר דרך דברים אלה של חנה כי פרשת העקידה


    היוותה אבן פינה לבניין גדול שנבנה לאורך הדורות.


    בניין זה הביא רבים ממאמיני דבר ד' להעלות על המוקד בשם אמונתם,


    ולקדש את שמו של ריבונו של עולם במציאות.


     

    קשר של קיימא נמתח בין מעשה אברהם בהר המוריה

     

    לבין ענקי הרוח בישראל


    שבדורות הרבים. לא ניתן למנות את מספר אלה שבמותם


    לימדו כי האמונה והדביקות בריבונו של עולם גדולים מכל עניין המקשרם לחיים.


    בעלייתם על המוקד לא זכו במאומה - לא בעושר ולא בכבוד, 

     

    ואף משפחותיהם ועמם רק הפסידו!


     

    כשחיילים הנופלים בקרב בכך הם מעניקים לאחרים את החיים,

     

    או שותפים בבניין הלאום,


    האם בגלות אין טעם ותועלת למסור נפשינו כבפרשת העקידה?


    הקמת מדינת ישראל מחתה את האפשרות לתבוע מיהודי

     

    להמיר את דתו או לעבוד עבודה זרה, שאם לא ימיתוהו.


    זוהי אחת המשמעויות העמוקות של מדינת ישראל,


    ואחת ההשלכות ההלכתיות של הקמת המדינה.


    מעתה אין אנו עולים יותר על המוקד ועל העקדה,

     


    כי אם נלחמים ונאבקים, וברצון ד' מנצחים את אויבנו.


    אין דבר ד' נגלה לעיננינו ומצווה עלינו להעלות לעולה את היקר לנו מכל;


    אף אין אנו מצויים עוד במצב בו נמתחת העקידה אל מציאות ימינו

     

    אין כמעט עוד יהודים בעולם הנתקלים במציאות של קיומה של

     

    מצוות "ונקדשתם" בהוראת מסירות הנפש שבה.

     

     

     

     

    האם חדלה פרשת העקידה להוות יסוד סמלי חשוב בחיי הישראלים ?

    האם צריכים להתגעגע למציאות בה נוכל להביא לידי ביטוי את יסוד העקידה,

    או שמא להיפך זוהי זכות גדולה להתנער ממציאות זו ? 

     

     

    עיבוד נושא טעון זה - ביצירות האמנות בפיסול ובציור

     

    המספקים תמונת ראי למציאות.


     

    ציור צבעוני עקידת יצחק של אבל פן .


    העקדה סימלה עבור אבל פן את הסבל היהודי

     

    ונקשרה ביצירתו למאורעות בארץ,


    כניצול מהתופת באירופה הוא חיבור ביצירותיו את נושא השואה לגבורה הישראלית


    שואה הנמשכת לתוך ההקרבה שלה נדרש היישוב בארץ ישראל במלחמת העצמאות.


    בנו של פן, אלדד, נהרג במלחמת העצמאות


    וכך נוצר גם קשר אישי טרגי בין פן לנושא העקדה.


    הוא חזר וצייר שוב ושוב יצירות בשם 'העקדה' לאורך חייו.

     

    בדרכם לסיביר

     

    המגורשים

     

     

    עקדת יצחק

     

    הדפס אבן צבעוני של האמן אבל פן, משנת 1923, 39x29  ס"מ.

    ביצירה זו, אחת מרבות בהן צייר אבל פן את העקדה,

    הוא מדגיש  את יסוד הרחמים והכאב הנפשי שבו היו שרויים אברהם ויצחק.

     

    עקדת יצחק

     

    יצירה של האמן נפתלי בזם. שמן על בד, 1968, 130x9 ס"מ.

    קרבן העקדה בציור זה מתואר בדמות יהודי גלותי חובש מגבעת

    שוכב על המזבח. מתוך הקרבן המת יוצאים צמחים המסמלים

    חיים ובניהם גם צמח הצבר. היצירה מבטאת את הקשר שבין השואה והתקומה.

     

    מזבח וענן

     

    יצירה של האמן נפתלי בזם. שמן על בד, 1975, 81x100 ס"מ.

    ציור זה משקף פרשנות אישית של עקדת יצחק.

    את הקרבן והמזבח מחליפים האמן ואשתו השוכבים בסירת עולים מכונפת.

     

     

    עקדת יצחק

     

     

    קדישמן - האם כל העיסוק האבססיבי שלו בכבשים זה כסמל ליצחק?

     

    ''

     

    פיסול בברזל גולמי חלוד The Binding of Isaac
    פסל של האמן מנשה קדישמן המתאר את עקדת יצחק,

    עשוי פלדה, גובהו 7 מ'. ניצב ברחבת מוזאון תל אביב לאמנות.

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על " העקדה - בתודעה וביצירה הישראלית "

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    15/4/13 04:30
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2013-04-15 04:30:26
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    תודה על הפוסט המעניין והתמונות המרהיבות!


    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על " העקדה - בתודעה וביצירה הישראלית "

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה