עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    cafe is going down
    ';

    פרטי קהילה

    תיירות בישראל

    הפורומים של קהילת התיירות בישראל כאן עבורכם, אתם שנדבקתם בחיידק ושמו תיירות, מלונאות, טיולים, נופשים, שייט, תעופה ועוד. כאן המקום שלכם לחלוק, לטעון ולפרוק את אשר במחשבותיכם ובליבכם. נשמח לשמוע שאלות, תשובות, חוויות, חדשות, לראות צילומים, סרטונים ועוד...

    טיולים ותיירות

    חברים בקהילה (2495)

    לולה של היום
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    מדלן גזיאל
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    גידי יון
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אלי אלון-עית...
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    amnonti
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    עו"ד ראובן ח...
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ofer ben z
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    Nana
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    עמי100
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    יולילביא
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    Buna
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שלומי84
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    ממצאים ותגליות בדרום הר חברון

    17/2/13 09:51
    0
    דרג את התוכן:
    2013-02-17 19:07:34
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    [ שילוב מנצח של נופים קדומים, פריחות מרהיבות, ארכיאולוגיה, תרבות עתיקה, אמנות קדומה ועכשווית, דרום הר חברון ]

    ''

              האם נחל חברון הזורם המתפתל בין ההרים שימש כחלק מערכת הגנה טבעית על מצודות בראש ההר?

     

     

    עכשיו זאת העונה הכי הכי נהדרת לטייל באזור

    ספר המדבר, שהשנה בזכות הגשמים הרבים ירוק ומלבלב מתמיד.

    בכל פינה בגבעות והעמקים מסתתרים ממצאים ארכאולוגיים מרתקים 

    הקשורים להסתעפויות חשובות בהיסטוריה היהודית.

     

                          ''

     

    בלשנים יכולים למצוא בשמות הכפרים והעירות הערביות באזור

    את צלילי שמות הישובים המקראים ולחוש כאילו הם נכנסו

    לסיור גאוגרפי-אנתרופולוגי בתוך דפי התנ"ך...

     

    קובץ:דרום הר חברון 043.JPG

     

    אוהבי אמנות ייהנו מהפסיפס המרהיב בבית הכנסת העתיק בסוסיא

    אסטרגים צבאיים יוכלו לבחון מקרוב כל מיני שיטות של דפנסיה...

    אפילו שוחרי אדריכלות מודרנית יוכלו לבחון את מבנה הישיבה

    המיוחד המתנשא לגובה עצום של 'בית הוועד' בעותניאל. 

     

    ''

     

         למהר לפני שכל הפריחה המרהיבה נעלמת

     

    אין ספק שהכי המיוחד בארכאולוגיה באזור 

     זאת הדינמיות. השינויים הבלתי פוסקים של ההשערות והמסקנות

    ששוב תגליות כאלו ואחרות מפריכות

    איפה עוד ניתן למצוא גילוי ממצאים חדשים מתוך נבירה בנבכי העבר

    היכן מתפתחות חדשות לבקרים

    תאוריות חדשות שהופכות את קודמותיהן לבלתי רלוונטיות

    ומזמינות שפע ניחושים חדשים ללא הרף ?


    בדרום הר חברון מוצאים התיישבות יהודית כבר מימי יהושע.

    סיפור אהבה רומנטי בין השליט המקומי האמיץ שמצליח לכבוש את קרית ספר

    לבין בעל האדמות העשיר שמעניק לו בתמורה את הבת היפה לוקח בהליכה

    את כל סיפורי האגדות של עמים אחרים (נשאיר את הסיפור התנכ"י והשלכותיו לדיון נפרד).

    נציין רק את החלק הגאוגרפי-כלכלי המבליט את בעיית המשקעים באזור - ברמז על התרגיל האסטרטגי

    המבוסס על  תחבולה ועורמה נשית מקדמת דינה (אקט נשי לנפילה מהסוס המעוררת את בלוטות הג'נטלמניות)

    באמצעותו מרחיבה הכלה הטריה את גבולות הממלכה המשפחתית מעבר לקו פרשת המים של ספר המדבר.


    בספר יהושע בתיאורים על נחלת יהודה  מוזכרים הישובים כרמל , מעון , זיף , יוטה ועוד ,

    כאמור הכפרים הערביים שיושבים על גבי אתרים אלה - משמרים בשמותיהם את שמות הישובים מתק' התנ"ך .

    לכן, כאשר יש חילוקי דעות בין הארכאולוגים לגבי זיהוי מיקום של ישוב מקראי זה או אחר

    כדי תמיד לסמוך על שמות הישובים הערבים ולא על תיאוריות כאלו ואחרות

    שמחר יצוץ איש מחקר שיסתור אותן.

     

    בהיותו אזור ספר המרוחק נסתר מעין השלטון

    שימש האזור כמרחב פעולה לכנופיות בשולי החוק והחברה

    וגם למקום טבעי בבריחתו של דוד מפני שאול המלך הרודף אחריו בטירוף קנאה.

    פרקים רבים בספר שמואל א' מתארים את מנוסתו של דוד

    למדבר זיף , מדבר מעון ומדבר עין גדי המזרחי יותר.

    נבל הכרמלי היושב במעון ומעשהו בכרמל שבדרום הר חברון

    מנסה להשפיל ולהוריד את דוד מגדולתו

    ולהזכיר לו בידי מי השלטון בימיו " היום רבו העבדים המתפרצים איש מפני אדוניו ... " (שמואל א , כה' ) . 


    סוף ימי בית ראשון עם חורבנה של ירושלים ע"י נבוכדנאצר נחרבו גם הישובים בדרום הר חברון

    ותושביהם הוגלו לבבל ביחד עם גולי ירושלים.

    ''

    את האזור תפסו האדומים שאף סייעו לבבלים בחורבן חבל הארץ הדרומי ,

    על כך ניתן ללמוד מאוסטרקונים (מכתבים וכיתובים על שברי חרס) שנמצאו בתל ערד ואף מהתיאורים בספר עובדיה . 


    פריחה נוספת של דרום הר חברון מתרחשת בתק' המשנה והתלמוד (תק' ביזנטית)

    מהממצא הארכאולוגיים  הרבים שנמצאים באזור

    ומכתבים בני אותה תקופה אנו לומדים על קהילות יהודיות גדולות שחיו ופעלו באזור. 


                               ''

                                  מנורה ממעון


    בספרו האונומסטיקון - פרשנות נוצרית לספר השמות , מזהה אובזביוס אב הכנסייה את האתרים המוזכרים בתנ"ך

    ובברית החדשה עם הישובים בשטח בדרום הר חברון.

    אובזביוס מזכיר 7 כפרים יהודיים - כרמל , יוטה , ענים התחתונה , אשתמוע , רימון , תלה ועין גדי

    כמו כן הוא מזכיר גם 2 כפרים נוצרים - יתיר וענים העליונה .

     

    סקרי השטח והחפירות הארכאולוגיות בעשרות השנים האחרונות

    מלמדים על קהילות רבות באזור שלא הוזכרו בחיבורו של אובזביוס ,

    כמו העיירה הגדולה סוסיא עם הפסיפסים המפוארים שבה.

     

     

    ''

     

    במאה ה- 9 - סוף תקופת התנאים התלמודית (חכמי הגמרא)

    מסתיים לפתע פתאום הפרק מפואר בחיי היהודים באזור דרום הר חברון.

    כל הקהילות הגדולות של תק' המשנה והתלמוד נעלמות.

    לחוקרים אין עדין תשובה ברורה מדוע ולהיכן נעלמו יהודי הדרום בתק' זו?

     

    את מקומם תופסים מסגדים ועמם אוכלוסיה חדשה - המוסלמים ,

    יש שפע השערות ורעיונות הגיוניים והגיוניים קצת פחות מה קרה?

    יתכן שיהודי הדרום של הרי חברון בורחים מפני האסלאם?

    אולי בגלל פחד מאלימות ערבית?

    ושמא בגלל ערעור הביטחון באזורי ספר עם כניסת האסלאם?

     

             ''

                   חרבת ענים

     

    דעה אחרת משערת שדווקא בגלל שהשלטון האסלאמי

    התייחס באופן חיובי ליהדות בכלל וליהודי אזור זה בפרט

    נחלשו מנגנוני ההתבדלות והשמירה על הזהות היהודית הייחודית

    שהיו מפותחים בתקופות של שליטה עויינת - ביזנטית, רומאית, נוצרית...

    הקשר הקרוב עם המוסלמים גרם ליהודים פשוט להיבלע בהדרגה

    בתככי החברה המוסלמית וכך להיעלם מהשטח כאומה נפרדת.

     

    ''

                     מגרדות למקווה טהרה עתיק יומין 

     

    מספר חוקרים טוענים שיש בעיירה הגדולה יטה חמולות המשמרות

    מנהגים וסממנים יהודיים ואפילו רמזים מובהקים לגנטיקה יהודית.

     

    אם קללות וכינויי גנאי נחשבים לסימן מובהק - אז שכניהם

    של אותם בני חמולה, שאולי מזרע יהודי, אכן משתמשים הרבה

    בקללה 'יהודי' על תוספותיה...

     

    מרחיקי לכת טוענים שאפשר לייהד מחדש את אותם מומרים מתאסלמים

    בהליך גיור מזורז ובכך לפתור את בעיית הדמוגרפיה של מדינת ישראל

    ואת בעיית הלאומיות של פלסטין.

     

    נשאיר בצד את הפן הפוליטי - אתני ונתמקד בהיבט האמנותי-אדריכלי של הטיול ביטה.

    תושבי המקום הם 'אמני אבן' מיומנים שיודעים להפוך את סלעי המקום לאבנים מסותות

    בדייקנות ותיוג (יש שם ומסורת קדומה לכל סוג של סיתות) כיצירות אמנות נפלאות.

     

                                    ''

                                     אמבות באבן - ישן בצד חדש

     

    בעניי בדיוק כמו בביקור תיירותי אצל אמני-אבן באזורים שונים באיטליה

    המתמחים בעיבוד של סוג שיש ספציפי לאזורם לפסלים - כך באזור של דרום הר חברון

    האמנים המקומיים מתמחים בעיבוד אבן חברון המפורסמת לעמודי שיש מרהיבים,

    אבני ריצוף וחיפוי במגוון עצום של דגמים וטכניקות.

    התרבות והמסורת הדתית המקומית אומנם אינם מעודדים פיסול של נשים ערומות

    ואפילו לא ציפורים מעופפות - אבל  מרתק להביט מקרוב בעושר הצורני הגאומטרי

    שאיננו סוטה ממגבלות ההלכה המוסלמית שדומה בהחלט בפן זה לזו היהודית.

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "ממצאים ותגליות בדרום הר חברון"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    17/2/13 19:07
    0
    דרג את התוכן:
    2013-02-18 10:18:15
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    אמנות הטיול - השזירה של מגוון תחומי עניין

    במסלול זורם בנחת מלא בהפתעות בלתי מתוכננות

     

    טיול מזן אחר - לא עוד יעדים חשובים מסומנים מראש

    שחייבים להספיק תוך זמן נתון... אלא בחירה בכיוון

    שבגלל העונה ומזג האוויר העכשווי הכי כדאי להתכוונן לכיוונו

    ואז לעצור בתחנות שונות ומשונות -

    לאכול לבנה בשמן זית וזעתר במאהל מאולתר בצד הדרך...

    לבדוק מה בדיוק מגדלים בשדה או במטע הסמוך

    לתחקר 'מעצב אבנים'

    על ההבדלים בסיתות אמנותי כזה ואחר...

     

    מגלים המון אנשים נחמדים צמאים לקשר אנושי

    שיודעים לספר סודות מקומיים שאינם כתובים באף מדריך טיולים.

    אפילו בשדות הכלניות המהממים - יודעים מה שהכי הכי יפה בעיניי?

    הנהירה ההמונית של כל עם ישראל עם מנשאים לתינוק שנולד רק השבוע

    או כיסא גלגלים לסבתא רבתא - לשבילים נדחים בסוף העולם שמאלה...

     

    הפתיחה של הדיון אולי מדי עמוסה ואינטנסיבית

    אבל האזור לטיול חוויתי אכן עמוס בשפע סוגי עניין.

    למרות למעל לפני השטח לכאורה האזור חד-גוני

    אפרורי וכמעט מדברי מתחת לפני השטח

    יש ממצאים מרתקים שמעוררים שאלות חשובות.

     

    כל אחד יכול לבחור קטע קטן שמתחבר אליו

    ולהגיב בתוספות משלו לפסיפס המורכב לטיול מהנה ומעשיר.


    --
    דרורית סן Drorit Sahn Stosel
    יעוץ, תכנון וביצוע אמנות יהודית רב תחומית





    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "ממצאים ותגליות בדרום הר חברון"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה