עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    cafe is going down
    ';

    פרטי קהילה

    שירה וכתיבה יוצרת

    קהילת "שירה וכתיבה יוצרת" בניהולם של שלמה אברמוביץ' ושל bfou, מיועדת למי שכותבים שירה, אוהבים לקרוא שירה ולמי שעוסקים בכתיבה יוצרת לסוגיה. הקהילה תעניק במה ליוצרים ותיקים ומנוסים לצד כותבים חדשים ומתנסים. הקהילה תיזום ותעודד דיונים ענייניים על יצירות וניתוחן, תוך שמירה על כבוד היוצרים. מדי פעם נארח כאן משוררים וכותבים בעלי שם, שחיים עדיין בינינו ונציג גם יצירות אלמותוית של יוצרי עבר, שכולנו גדלנו על ברכיהם. הקהילה תחשוף מפעם לפעם יוזמות חדשניות, שעיקרן עידוד הכתיבה והיצירה. בואו נהנה.

    אמנות ובמה

    חברים בקהילה (2288)

    amnonti
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שטוטית
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    א. אפולינר
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    רונית אברהם
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    forte nina
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    חנה וייס
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אלון בחורף
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אלי אלון-עית...
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אשת לפידות
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    Buna
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    איציק אביב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    שיר במתנה
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    כלה מתכלה

    12/12/11 00:52
    0
    דרג את התוכן:
    2011-12-13 15:15:23
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    [ נורית צדרבוים, נורית ארט, החג של החגים 2002, וואדי ניסנס, כלולות, כלה, קאלה ]

    כלה מתכלה/ נורית צדרבוים

     

    כַּלָּה מִתְכַּלָּה

    קַלָּה כְּבַחֲמוּרָה

    עוֹבֶרֶת תְּמוּרָה

    מִתְגַּלָּה, מִתְּעָלָה כְּמֵהָה וּקְמֵלָה.

     

    כַּלָּה שֶׁכֻּלָּהּ מַעֲטֵה אוֹר וְשַׂלְמָה

    בַּרָה, צַחָה, תַּמָּה, וּשְׁלֵמָה

    לְלֹא מְתֹם.

    לְלֹא דֹּפִי.

    כְּלִילַת יֹפִי.

     

    דּוֹרֶכֶת עַל כּוֹכָבָהּ שֶׁזָּרַח

    נוֹצֶרֶת נֵרָהּ שֶׁלֹּא יִדְעַך

    עֵרָה כַּשֶּׁמֶשׁ שֶׁבָּא וְהָלַךְ

    וְעוֹמֵד עוֹלָמָהּ כְּתָלוּי עַל בְּלִימָה

    תָּלוּי בַּבְּלִימָה.

     

    כַּלָּה מְכִילָה

    זָכָּה בָּרָה וּמוֹדָה בִּמְחִילָה

    בָּרוּךְ שֶׁעֲשַנִי אִשָּׁה.

     

    אֵשׁ בָּהּ בּוֹ- עֵרָה

    כַּלָּה זוֹ רַק הַהַתְחָלָה.

     

    http://cafe.themarker.com/image/2454411/
     

    מתוך הפרוייקט 'כלה (קאלה) מתכלה' - נורית צדרבוים - החג של החגים 2002 

     

    ניתן לקרוא את רשימתי שמתארת את הפרוייקט ואת התערוכה

    "גן נעול אחותי כלה" - החג של החגים 4

     

    © כל הזכויות שמורות לנורית צדרבוים

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "כלה מתכלה"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    12/12/11 01:11
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2011-12-12 01:11:58
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    כעת רואה. (: השיר מתכתב היטב עם הנושא. כבר כל כך הרבה זמן לא הייתי כלה. האמת שאם רק הייתי רוצה הוא היה מתחתן איתי שוב אבל אנחנו מעדיפים כעת לחיות בחטא (: צוחקת. מצויין הכל ביחד.
    12/12/11 02:24
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2011-12-12 02:24:43
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: כִּשְׁ-רוֹנִית 2011-12-12 01:11:58

    כעת רואה. (: השיר מתכתב היטב עם הנושא. כבר כל כך הרבה זמן לא הייתי כלה. האמת שאם רק הייתי רוצה הוא היה מתחתן איתי שוב אבל אנחנו מעדיפים כעת לחיות בחטא (: צוחקת. מצויין הכל ביחד.

    תודה לך רונית גם כאן. כל החיים זה חטא אחד גדול, ואולי זה כל הכיף..........

     


    --
    ד"ר נורית צדרבוים - www.nuritart.co.il

    "אנו נידונים להיות חופשיים" (סארטר)
    12/12/11 10:04
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2011-12-12 10:04:35
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    השיר הזה מרתק אותי, מאוד מסקרנת השורה השנייה: "קלה כבחמורה"- במקור הכוונה לאדם מאמין שמדקדק במצוות. כאן - מושאלת הטוטאליות של המאמין אל הטואליות של הכלה המתמסרת.
    12/12/11 11:32
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2011-12-12 11:32:28
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: יוקה השחרחורת 2011-12-12 10:04:35

    השיר הזה מרתק אותי, מאוד מסקרנת השורה השנייה: "קלה כבחמורה"- במקור הכוונה לאדם מאמין שמדקדק במצוות. כאן - מושאלת הטוטאליות של המאמין אל הטואליות של הכלה המתמסרת.

    תודה לך יוקה. קלטת יפה ותודה על הערה ועל התובנה שלך כאן.

     


    --
    ד"ר נורית צדרבוים - www.nuritart.co.il

    "אנו נידונים להיות חופשיים" (סארטר)
    12/12/11 12:04
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2011-12-12 12:04:58
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    נורית יקרה,

     

     

     

    אני אוהבת את השיר, וכמובן שאני מבינה את ההקשר לתעורכה ההיא. השיר מאוד יפה.

     

     

    כַּלָּה מִתְכַּלָּה

     

    קַלָּה כְּבַחֲמוּרָה

     

    עוֹבֶרֶת תְּמוּרָה

     

    מִתְגַּלָּה, מִתְּעָלָה כְּמֵהָה וּקְמֵלָה.

     

     

     

    הבית הראשון מיד מציג את העניין: כבר בפתיחה הוא אומר שכלה מתכלה, אחר כך הוא ממשיך לפרוט את זה, ואומר שיש לקיים את מצוות הזוגיות בהחמרה, אבל מיד הוא ממשיך ואומר שהיא עוברת שינויים, כי היא קודם מתגלה לבעלה, אחר כך מתעלה, גם ממעמד הנישואים אבל גם מהצורך להתעלות על דברים בזוגיות, משהם הכמיהה לקבל כך בחזרה, ומכיוון שלא תמיד ניתן לקבל את כל מה שכמהים אליו, אז היא גם קמלה (ולא מדובר בהכרח על פרידה או גירושין).

     

     

     

    כַּלָּה שֶׁכֻּלָּהּ מַעֲטֵה אוֹר וְשַׂלְמָה

     

    בַּרָה, צַחָה, תַּמָּה, וּשְׁלֵמָה

     

    לְלֹא מְתֹם.

     

    לְלֹא דֹּפִי.

     

    כְּלִילַת יֹפִי.

     

     

    הבית השני מספר לנו שלפני הנישואים הכל תמים ושלם, ללא דופי, והיא אפילו בעלת יופי מושלם.

     

     

    דּוֹרֶכֶת עַל כּוֹכָבָהּ שֶׁזָּרַח

     

    נוֹצֶרֶת נֵרָהּ שֶׁלֹּא יִדְעַך

     

    עֵרָה כַּשֶּׁמֶשׁ שֶׁבָּא וְהָלַךְ

     

    וְעוֹמֵד עוֹלָמָהּ כְּתָלוּי עַל בְּלִימָה

     

    תָּלוּי בַּבְּלִימָה.

     

     

     

     

    הבית השלישי כבר מראה על הקושי בזוגיות, מצד אחד הרצון לשמור על מה שיש, מצד שני הערנות שזה לא משהו כל כך בטוח לתמיד. 

     

     

    כַּלָּה מְכִילָה

     

    זָכָּה בָּרָה וּמוֹדָה בִּמְחִילָה

     

    בָּרוּךְ שֶׁעֲשַנִי אִשָּׁה.

     

     

     

    הבית השלישי, מדבר על כך שהכלה-האישה, היא המכילה (ברב משמעויות כאן...), ובדרך כלל האישה היא באמת זאת המכילה יותר מהבעל, והיא כמובן מודה מודה על כך שהיא אישה, שזכתה בכל אלה וביכולת הייחודית להרות. וכמובן, לא נסתר מעיניי שיש כאן משפט מתריס, לעומת המשפט הידוע לכולם בו מברכים על שלא עשני אישה, ואת - בהתרסה נגד המשפט הזה דווקא בוחרת שהדוברת תברך על כך שהיא אישה (אהבתי מאוד).

     

     

    אֵשׁ בָּהּ בּוֹ- עֵרָה

     

    כַּלָּה זוֹ רַק הַהַתְחָלָה.

     

     

     

    ואת הסוף הזה שבחרת אפשר לפרש לפחות בשתי דרכים:

     

    1) שאם האש בו -ערה (ואהבתי את המשחק של 'בוערה'), אז אחרי כן יש גם ילדים  והכלה הופכת לאם, ולכן כלה זאת רק התחלה.

     

    2) אפשר גם לפרש את זה לכיוון אחר, שבמהלך הזמן היא לא תהיה יחידתו.

     

     

     

     

    טוב, כמו תמיד, השירים שלך מענינים ומאתגרים אותי, ואני אוהבת את זה.

     

     

     

     

     

     

     

     

    13/12/11 11:55
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2011-12-13 11:55:16
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: ג.ע. 2 2011-12-12 12:04:58

    נורית יקרה,

     

     

     

    אני אוהבת את השיר, וכמובן שאני מבינה את ההקשר לתעורכה ההיא. השיר מאוד יפה.

     

     

    כַּלָּה מִתְכַּלָּה

     

    קַלָּה כְּבַחֲמוּרָה

     

    עוֹבֶרֶת תְּמוּרָה

     

    מִתְגַּלָּה, מִתְּעָלָה כְּמֵהָה וּקְמֵלָה.

     

     

     

    הבית הראשון מיד מציג את העניין: כבר בפתיחה הוא אומר שכלה מתכלה, אחר כך הוא ממשיך לפרוט את זה, ואומר שיש לקיים את מצוות הזוגיות בהחמרה, אבל מיד הוא ממשיך ואומר שהיא עוברת שינויים, כי היא קודם מתגלה לבעלה, אחר כך מתעלה, גם ממעמד הנישואים אבל גם מהצורך להתעלות על דברים בזוגיות, משהם הכמיהה לקבל כך בחזרה, ומכיוון שלא תמיד ניתן לקבל את כל מה שכמהים אליו, אז היא גם קמלה (ולא מדובר בהכרח על פרידה או גירושין).

     

     

     

    כַּלָּה שֶׁכֻּלָּהּ מַעֲטֵה אוֹר וְשַׂלְמָה

     

    בַּרָה, צַחָה, תַּמָּה, וּשְׁלֵמָה

     

    לְלֹא מְתֹם.

     

    לְלֹא דֹּפִי.

     

    כְּלִילַת יֹפִי.

     

     

    הבית השני מספר לנו שלפני הנישואים הכל תמים ושלם, ללא דופי, והיא אפילו בעלת יופי מושלם.

     

     

    דּוֹרֶכֶת עַל כּוֹכָבָהּ שֶׁזָּרַח

     

    נוֹצֶרֶת נֵרָהּ שֶׁלֹּא יִדְעַך

     

    עֵרָה כַּשֶּׁמֶשׁ שֶׁבָּא וְהָלַךְ

     

    וְעוֹמֵד עוֹלָמָהּ כְּתָלוּי עַל בְּלִימָה

     

    תָּלוּי בַּבְּלִימָה.

     

     

     

     

    הבית השלישי כבר מראה על הקושי בזוגיות, מצד אחד הרצון לשמור על מה שיש, מצד שני הערנות שזה לא משהו כל כך בטוח לתמיד. 

     

     

    כַּלָּה מְכִילָה

     

    זָכָּה בָּרָה וּמוֹדָה בִּמְחִילָה

     

    בָּרוּךְ שֶׁעֲשַנִי אִשָּׁה.

     

     

     

    הבית השלישי, מדבר על כך שהכלה-האישה, היא המכילה (ברב משמעויות כאן...), ובדרך כלל האישה היא באמת זאת המכילה יותר מהבעל, והיא כמובן מודה מודה על כך שהיא אישה, שזכתה בכל אלה וביכולת הייחודית להרות. וכמובן, לא נסתר מעיניי שיש כאן משפט מתריס, לעומת המשפט הידוע לכולם בו מברכים על שלא עשני אישה, ואת - בהתרסה נגד המשפט הזה דווקא בוחרת שהדוברת תברך על כך שהיא אישה (אהבתי מאוד).

     

     

    אֵשׁ בָּהּ בּוֹ- עֵרָה

     

    כַּלָּה זוֹ רַק הַהַתְחָלָה.

     

     

     

    ואת הסוף הזה שבחרת אפשר לפרש לפחות בשתי דרכים:

     

    1) שאם האש בו -ערה (ואהבתי את המשחק של 'בוערה'), אז אחרי כן יש גם ילדים  והכלה הופכת לאם, ולכן כלה זאת רק התחלה.

     

    2) אפשר גם לפרש את זה לכיוון אחר, שבמהלך הזמן היא לא תהיה יחידתו.

     

     

     

     

    טוב, כמו תמיד, השירים שלך מענינים ומאתגרים אותי, ואני אוהבת את זה.

     

    ג.ע. יקירתי

    איזה יופי.

    את אוהבת את האתגרים שבשירי, ואני אוהבת מאד לקרוא מה את עושה עם אתגרים אלה.

    כל כך מעניין לקרוא את האופן שבו את קוראת את שירי.

    לא אשקר אם אומר לך, שלפעמים את מגלה לי מה כתבתי.

    תודה לך מעומק ליבי.

     

     

     

     

     

     

     

     


    --
    ד"ר נורית צדרבוים - www.nuritart.co.il

    "אנו נידונים להיות חופשיים" (סארטר)
    13/12/11 15:06
    1
    דרג את התוכן:
    2011-12-13 15:08:55
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    נורית, כבר בבית הראשון מופיע עצב: "מִתְגַּלָּה, מִתְּעָלָה כְּמֵהָה וּקְמֵלָה."

    הכלה, כמו הפרח, גם בשיא פריחתה אפשר לראות את סופה שהוא הקמילה והדעיכה.

    מעניין יהיה לראות בהמשך את הפתרון.

     

    ועוד משהו אחר לגמרי: לפעמים כשאני קוראת שיר, אני כל כך ניהנית, שאין לי חשק לחקור בו.

    לפעמים סתם להיסחף עם הרגש שהשיר מעלה בי.

    זה סוג של התלבטות שתמיד יש לי בסיטואציה של קריאת שירים.

    13/12/11 15:15
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2011-12-13 15:15:23
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: יוקה השחרחורת 2011-12-13 15:08:55

    נורית, כבר בבית הראשון מופיע עצב: "מִתְגַּלָּה, מִתְּעָלָה כְּמֵהָה וּקְמֵלָה."

    הכלה, כמו הפרח, גם בשיא פריחתה אפשר לראות את סופה שהוא הקמילה והדעיכה.

    מעניין יהיה לראות בהמשך את הפתרון.

     

    ועוד משהו אחר לגמרי: לפעמים כשאני קוראת שיר, אני כל כך ניהנית, שאין לי חשק לחקור בו.

    לפעמים סתם להיסחף עם הרגש שהשיר מעלה בי.

    זה סוג של התלבטות שתמיד יש לי בסיטואציה של קריאת שירים.

     

    תודה יוקה ששיתפת אותי/נו בהגיגייך. ובעקרון את צודקת. יש שנהנים מהצליל של השיר כפי שהוא.

    יש גם שאוהבים קריאה פרשנית. בכל זאת נתת כאן משהו ממך, ותודה.


    --
    ד"ר נורית צדרבוים - www.nuritart.co.il

    "אנו נידונים להיות חופשיים" (סארטר)


    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "כלה מתכלה"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה