עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    פרטי קהילה

    ספרים

    "לא היו לנו רהיטים ולא וילונות, לא סדינים, לא מגבות ולא כלים. לא היה לנו רדיו והכי גרוע לא היתה לנו ספרייה..." (החיים והספרות - מרסל רייך רניצקי)  

    ספרים

    חברים בקהילה (6877)

    ארנה א
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    עו"ד וע...
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    מכבית- coach...
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    forte nina
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    רחלי בן-צור
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    יסינראל
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    sari10
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    מאיר-מירב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אלכסנדר מוקד...
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    . אשר .
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ד. צמרת
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ששת שצ
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פורום

    ספרים - ראשי

    על החיים ועל הספרות ועל מה שביניהם.

    שלום עליכם - לחיות מעבר לנהר הסלעים

    19/11/11 23:24
    0
    דרג את התוכן:
    2011-11-25 20:33:24
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    [ שונים, שלום עליכם, שינוי ]

    לפני שתקראו – גילוי נאות:

    ברשומה הזאת יש צד פרסומי – היא מובילה בסופו של דבר להזמנה לפנות אליי כמלווה תהליכי שינוי והעצמה אישית. עם זאת, אני מאמין שרבים מהקוראים ימצאו שהדברים מדברים אל ליבם, גם אם אינם זקוקים כלל לשירותיי.

     

    שלום עליכם הִרְבָּה לעסוק בספריו בחוויה של להיות שונה, להיות דחוי. חווית השונות המתוארת אצלו מורכבת מכמה רבדים, מכיוון שגיבוריו של שלום עליכם הם שונים מבין ה-אחרים – כלומר מבין היהודים, עם שונה ונבדל ודחוי, נידונים לשנאה ולחשדנות הן על היבּדלותם והן על ניסיונותיהם להידמות לחברה שמסביבם.


    בנקודה זו ראוי להזכיר ששלום עליכם היה תומך נלהב בהרצל ובציונות, ואף הרבה לכתוב על כך. חלק מכְּתביו בנושא זה כונסו בספר בשם "מדוע צריכים היהודים ארץ משלהם", ובו מצאתי את הסיפור הבא, סיפורו של משה שחצה את הסמבטיון.

     

    *******************************


    מי שבקיא במקורות היהודיים שמע אולי על הנהר סמבטיון, נהר שבו זורמים חולות, סלעים ואבנים. מעבר לנהר הזה שוכנים, לפי המקורות, עשרת השבטים, ואצל שלום עליכם – קהילת היהודים האדמונים. הם אינם יכולים לעבור את הנהר, מכיוון שהנהר סוער בימות החול (תרתי משמע??) ושוקט בשבת בלבד. אבל בסיפור הזה יהודי אדמוני אחד מצליח, לא ברור איך, לחצות את הנהר ולצאת אל העולם.

     

    האחד הזה – שמו משה. פשוט כך. כבר בתחילת הקריאה משהו כאן בלט לי... "משה" זה הרי שם רגיל, ו... כל אחד מחובבי שלום עליכם בטח לא מאמין: שם רגיל? שם שהוא רק מילה אחת?? אצל שלום עליכם??? מה, אין לו שום כינוי? סתם משה, בלי תיאור מפורט של כל המוזרויות שלו, בלי לתאר את ההעוויות שהוא עושה כשהוא צוחק או את ההתעוותויות בקול שלו כשהוא שר, בלי כינוי שמעיד על משהו חריג? לי, לפחות, זה היה רמז ברור שיש לנו כאן עסק עם מישהו אחר.

     

    משה מגיע בטעות לקהילה של יהודים, שהיא שונה מאוד מקהילתם של היהודים האדמונים. כל מנהגי הקהילה ואורח החיים בה תואמים את חזונו של הרצל, כפי שהוא מוצג ב-"מדינת היהודים", ושונים מאוד מאורח חייהם של היהודים האדמונים, שאינו שונה מאורח החיים בקהילות היהודיות במזרח אירופה, כפי שהוא מתואר בספריו האחרים של שלום עליכם.

     

    משה מתקבל בברכה בקהילה החדשה, וכבר עובדה זו אינה מובנת בעיניו. ברור לַכּל שהוא שונה מהם. הוא אינו פוסק להביע תמיהה על מנהגיהם המוזרים – איך זה שהבעל מתייחס לאשתו כאל שווה לו? איך זה שלא מכים את הילדים, ובכל זאת הם בסדר? איך זה שיש עצים וצמחיה ברחובות? איך זה שבְּעת האסיפה הכללית כולם מקשיבים איש לרעהו? איך זה יכול להיות, שכאשר מיליונר ממקום רחוק מציע להם סיוע, הם שוקלים את הצעתו, בוחנים את האינטרסים שלו ואת דרישותיו, ולבסוף מחליטים לדחות אותה? יהודים שאינם מבטלים את עצמם לחלוטין בפני הגביר – מי שמע על דבר כזה! "אצלנו," הוא מנסה להסביר ליהודים המשוגעים הללו, "זה לא כמו אצלכם. אנחנו..."

     

    אבל רגע – מיהם ה-"אנחנו" האלה? הרי במהלך הסיפור משולבים זיכרונותיו של משה, ובהם מתברר שהוא היה בודד מאוד בקהילת היהודים האדמונים. לא שֶׁשָּׂנְאוּ אותו. לא שהתרחקו ממנו. אבל גם לא... משה לא יודע בדיוק מה לא.

     

    גם היהודים המשוגעים רואים את משה כמוזר, אבל נדמה שאין הדבר אכפת להם. הם אינם מתייחסים אליו באופן משפיל. הדברים שהוא אומר מצחיקים אותם, אך אין הדבר גורם להם להקניט אותו, להתבדח על חשבונו או לבעוט בו. והוא אינו מצליח להבין זאת.

     

    משה פוחד. טוב לו בעולם החדש הזה, הכול רק טוב, ואוהבים אותו, אבל... העולם החדש הזה אינו בטוח. בעולמו הישן היה לו תפקיד ברור. וכאן ? מי יודע למה עלולים לצפות ממנו...

     

    משה בורח. אמנם איש אינו מחזיק אותו בכוח, אך נדמה שעובדה זו אינה עולה בדעתו. בדרך בלתי מוסברת הוא חוצה שוב את הסמבטיון וחוזר אל היהודים האדמונים. הוא מנסה לספר על הנפלאות שראה, כמה שהיהודים ההם מוזרים, לא "כמונו"... אבל – איש אינו מייחס חשיבות לדבריו. ובסופו של דבר, משה חוזר לאותו מצב שהיה בו בתחילת הסיפור.

     

    ********************************

     

    מה שהטריד אותי כשקראתי את הסיפור, זה – איך משה בכלל הצליח לעבור את נהר הסלעים, ועוד פעמיים. מדוע שלום עליכם לא טרח לתת הסבר לכך, אפילו ברמז? תחילה חשבתי שזה פגם בסיפור, חור בעלילה. אבל היום, בעקבות עבודתי עם ילדים ומבוגרים, דווקא ההימנעות של שלום עליכם מלהסביר זאת עולה בקנה אחד עם השקפת עולמי לגבי היכולת שלנו לחולל שינויים בחיים שלנו.

     

    בואו נשאל את עצמנו: האם המקום/המצב שבו אנו נמצאים, הוא באמת המקום הטוב עבורנו? האם הדרך שבה אנו מתנהגים כלפי עצמנו, כלפי היקרים לנו וכלפי הסביבה בכלל, היא אכן הדרך הטובה, שגורמת שמחה וטוב לנו ולזולתנו?

     

    אם כן –  בואו נישאר במקום הזה. ואם לא – בואו ננסה לזהות מה מפריד בינינו ובין המקום הטוב באמת, שבו נהיה מאושרים באמת, אנו ויקירינו. האם אנו באמת רוצים לעבור את הסמבטיון הזה? ייתכן שלא, כמו היהודים האדמונים. אבל אם כן – איננו זקוקים לשום קסם ולשום דרך פלאית. המעבר עצמו, זאת אני יכול להבטיח נאמנה, אינו קשה. אבל להישאר במקום הטוב – זה, למרבה הצער, קשה. המקום הטוב יותר יכול להתגלות כקשה ודורשני יותר, והפיתוי לחזור למקום הרע והנוח – חזק ביותר.


    חלק מאיתנו יזדקקו לתמיכה ולליווי – אם בשלב ביסוס הרצון לשינוי והאמונה שאנו אכן מסוגלים לכך, ואם בשלב ההגעה למקום הטוב וההישארות בו. אני באופן אישי עברתי את נהר הסלעים הפרטי שלי כמה פעמים, הלוך וחזור, עד שהגעתי למצב שבו מה שמניע אותי זה בעיקר להיטיב עם הסובבים אותי, ומתוך כך גם עם עצמי. ומי מכּם שרוצה בכך עבור עצמו או עבור היקרים לו – מוזמן לפנות אליי.

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "שלום עליכם - לחיות מעבר לנהר הסלעים"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    21/11/11 17:55
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2011-11-21 17:55:36
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    תודה רבה על הסיפור היפה ועל מוסר ההשכל היפה לא פחות. אגב: בדיוק היום כתבו ב"ידיעות" שבעיירה מזי'בוז'שבפולין התגלה קברו של צבי מאוסטרופולי, הלא הוא הרשל'ה הלץ היהודי המפורסם.

    --
    נדב שרי - מחבר הספר \"לוכד הפיהוקים\" ומעביר סדנאות \"קסם על קצה הלשון\"
    25/11/11 20:33
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2011-11-25 20:33:24
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: טימפי 2011-11-21 17:55:36

    תודה רבה על הסיפור היפה ועל מוסר ההשכל היפה לא פחות. אגב: בדיוק היום כתבו ב"ידיעות" שבעיירה מזי'בוז'שבפולין התגלה קברו של צבי מאוסטרופולי, הלא הוא הרשל'ה הלץ היהודי המפורסם.

     

    ואללה? אה, כן - ידוע לי שהירש באידיש זה צבי. אף פעם לא קישרתי הירש עם הרשלה...


    --
    ליאור דגן - למידה בראייה אחרת
    www.liordagan.com


    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "שלום עליכם - לחיות מעבר לנהר הסלעים"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה