עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    פרטי קהילה

    ספרים

    "לא היו לנו רהיטים ולא וילונות, לא סדינים, לא מגבות ולא כלים. לא היה לנו רדיו והכי גרוע לא היתה לנו ספרייה..." (החיים והספרות - מרסל רייך רניצקי)  

    ספרים

    חברים בקהילה (6880)

    ארנה א
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    צלם חובב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    life3
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    aniat
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    יוסי בר-אל
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    debie30
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    היא ולא אחרת
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אורן קרבל
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    גי'זל28
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    Da Vinci
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    esty.d
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פורום

    על ספרי שירה

    פורום זה מיועד לדיון בנושא ספרי שירה ומשוררים, \r\nאין לפרסם כאן יצירות אישיות.

    דוגמא להסבר שיר

    23/11/07 09:29
    1
    דרג את התוכן:
    2007-11-24 10:38:00
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    כאשר היית פה

    ומבטך החום מגן עלי

    ומחשבותינו נוגעות

    פתע

    כנף אל כנף.


    כאשר היית עמדי

    בתוך הדברים החולפים

    היו הקירות בני בית קשישים

    שסיפרו מעשיות עתיקות

    בערב

    כאשר שתינו תה.


    עכשיו הקירות אינם מחסה

    הם הסתגרו בשתיקתם

    ולא ישגיחו בנופלי

    עכשיו הקירות סיד ומלט

    יסוד זר

    חומר לא עונה כמוות.


    (מתוך הכרמל האי-נראה מאת זלדה.)

    נושא השיר: שיר העוסק בגעגוע לאיש יקר.

    כאשר היית פה
    ומבטך החום מגן עלי
    ומחשבותינו נוגעות
    פתע
    כנף אל כנף.

    בשיר יש נימת געגוע המראה על וידוי אישי. הדוברת פונה בשיר לאדם יקר שאיננו במשפט רך מתגעגע \"כאשר היית פה\",כאומרת בזמן שהיית עמי ומבטך החום השרה עלי יציבות, בטחון ותמיכה \"מחשבותינו נוגעות פתע כנף אל כנף\", הפועל :\"נוגעות\" מתייחס לפעולה הנעשית בהווה, עכשיו המחשבות נוגעות זו בזו, מתלטפות באהבה נצמדות \"כנף אל כנף\", הביטוי הזה מתפרש לי בארבעה כיוונים:\"ואביא אתכם על כנפי נשרים\", כך אומר אלוהים למשה במדבר, שהארץ המובטחת תינתן לעם המובטח, עם הסגולה ולשם הגשמת מטרה זו אלוהים יקבץ אותם ויערסל אותם אל חיקו ובמהירות בוטחת יביאם למקום יציב, בטוח שלא יאונה להם רע. הביטוי הזה התקשר לי עם המילים:\"כנף אל כנף\" כי מילים אלו יוצרות מחסה, מגן שמירה, תמיכה.

    בשני שיריו של חיים נחמן ביאליק:\"לבדי\", ו \"הכניסיני\" באים ביטויי הכנפיים לביטוי\" כולם נשא הרוח...ואיוותר אני לבדי תחת כנפי השכינה\", ובשיר \"הכניסיני\" -הכניסיני תחת כנפך ואהי לי אם ואחות\". הקשר הדואלי בין המילים תחת כנפי השכינה המתפרש גם למנוחה נכונה והמופיע בתפילת הקדיש הלאומית שלנו:\"אל מלא רחמים, המצא מנוחה נכונה תחת כנפי השכינה\" מתחבר היטב אל המילים \"כאשר היית פה\", משמע הוא איננו עמה, והריקות צועקת מעבר לקירות, לזכרונות, לבדידויות. הפירוש השני לביטוי הזה \"הכניסיני תחת כנפך\" מתמזג עם כמיהת ערגת הגעגוע להיות שמור, להתכרבל, להרגיש בטוח.

    הפירוש הרביעי מתייחס למהות האהבה. כאשר שוררת אהבה בין בני זוג, מחשבותיהם נוגעות ככנפי -יונים -סמל של נאמנות ואהבה.

    ובבית השני: \"כאשר היית עמדי
    בתוך הדברים החולפים
    היו הקירות בני בית קשישים
    שסיפרו מעשיות עתיקות
    בערב
    כאשר שתינו תה. \" האנאפורה החוזרת בתחילת משפט, היא מילת זמן, \"כאשר\" מילה קטנה המכילה אינסוף פירושים. כאשר היית פה בבית איתי הרגשתי בטוחה. בבית השני \"כאשר היית עמדי\" הנוכחות שלך נוגעת בי ומתעצמת.אפילו הקירות \"אנושיים\" בבית כזה ? כבני בית ישישים אשר שותים תה ? פעולה ביתית פשוטה וחמה.

    בבית השלישי \"עכשיו הקירות אינם מחסה
    הם הסתגרו בשתיקתם
    ולא ישגיחו בנופלי
    עכשיו הקירות סיד ומלט
    יסוד זר
    חומר לא עונה כמוות.\"אבל כשהאיש נפטר, מפסיק הבית למלא את ייעודו המגונן, והופך להיות מצבור של חומרים. כבית המקדש שנסתלקה שכינה ממנו. הבית הראשון והבית האחרון הם מסגרת עכשווית הנוגעת בחסר, בריקות העכשווית. הזמן הוא הווה כואב ומתגעגע. הבית האמצעי נוגע בזיכרון האהבה בין הדוברת לנמען. הקירות המסתגרים בשתיקתם מראים את הבדידות השותקת שנכפתה על הדוברת. יש כאן האנשה של קירות המתנהגים כבני האדם, בהתחלה הקירות במישור הפיזי עמודים התומכים בית. במישור הרגשי הם חלק מתוך הבית , מאזינים חופשיים ושותפים לסיפורי מעשיות עתיקות אפילו לוגמים תה עם בני הבית. ועתה בא הגילוי הנורא \"עכשיו הקירות אינם מחסה, הם הסתגרו בשתיקתם.\" השקט שבא הוא שקט של ריקות וחיסרון מעיק. המילה \"עכשיו\" חוזרת פעמיים כדי להדגיש את המצב הקיים בעת האבדן, ומה יקרה בעת שתיפול הדוברת למשכב? הקירות התומכים של הבית לא יצליחו להרים אותה , כי הועם בהם הדימוי שהקיר התומך בבית הוא הנמען, אם הוא הלך לעולמו, מי יתמוך בה והרי הקירות התומכים של הבית חוזרים להיות קירות פיזיים. \"עכשיו הקירות סיד ומלט
    יסוד זר
    חומר לא עונה כמוות. \"

    קירות הבית שימשו בעבר \"מחסה\" תומך, רגיש, שותף ועכשיו בהווה הם \"מכסה\", הם לא ישגיחו בנופלי , כי הם קירות סיד ומלט, יסוד זר שלא מחמם, קר ומנוכר, חומר לא עונה כמוות. הדימוי הזה כמוות מתייחס ונוגע לכל הפירושים שהבאתי למפתח הרגשי של השיר :\"כנף אל כנף\" וכולם מתחברים אל ההוויה כאשר היית פה בבית, כאשר היית עמדי היתה לי הכלה ועכשיו אני לבד והבדידות והריקות הפכו לבנות לוויה עבורי ואין מי שיכיל אותי, למעט קירות של סיד ומלט אלה יכסו אותי.

    שיר עמוק הנוגע בתבונה, בחוכמת החיים הזוגית, בקשר המתגעגע של האהבה.

    *מוקדש לתלמידיי הנגשים לבחינת הבגרות בספרות במועד קיץ.

     

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "דוגמא להסבר שיר"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    23/11/07 09:39
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2007-11-23 09:39:19
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

     

    יפה.

    שאלה - מדוע שלא תתני להם את האסטרטגיה עצמה, כלומר עקרונות "הקריאה" ולא רק את הקריאה עצמה. כידוע לך, פרק הקש"נ יכול להיות שיר, והכללים/עקרונות/אסטרטגיה של הקריאה יעזרו להם מאוד.


    --
    שאלות של תרבות
    http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=33456
    23/11/07 09:59
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2007-11-23 09:59:13
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    את היצירה כבר לימדתי בכיתה כקש"ן

    היצירה מופיעה  כאן כפעולה מסכמת של לימוד מורחב

    תודה לתגובתך

    שבת שלום

    יהודית

    23/11/07 12:39
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2007-11-23 12:39:16
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    יהודית,

     

    החזרת אותי לימי שיעורי הספרות/שירה בביתספר תיכון שלי,

    על העברית היפה (שלא מספיק ספגתי),

    על הניתוחים היפים (שפתחו אותי לכיוונים אחרים),

    וכן כן.. גם זכרונות רחוקים של המורה מרים איתן, שקצת צחקנו אז עליה ועל יצירותיה הליריות (-:

     

    תודה מכוכבת ואנא תחזרי לפה עם עוד ניתוחים כאלה.

     

    עמי

     

    23/11/07 14:34
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2007-11-23 14:34:56
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    תודה עמי,

    מידי פעם אביא הנה יצירות שאהבתי ונגעתי בהן בהתבוננות אחרת

    תודה על הכוכב

    שבת ברוכה של אור ואהבה

    יהודית

    23/11/07 19:19
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2007-11-23 19:19:40
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    יהודית, תודה.

    כזה ניתוח של שיר עוד לא קראתי בקפה. גם אם לא הבאת לנו את כלי הניתוח אלא את הניתוח עצמו - הרווח שלנו.  אני מסכימה עם קדח נקר שיכול להיות מעניין מאוד לקבל גם א הכלים עצמם.

     

    השיר וניתוחו הזכירו לי לא מעט את הסיפור הקצר 'המקום הריק' של יהודית הנדל  שקראתי אך אתמול בספר שלה שנקרא על שם הסיפור. גם בסיפור הקצר, מדובר על תחושת הריקנות כשהאהבה /בן הזוג איננו. המקום הריק מתמלא באין, במי שאיננו, בזכרונות עליו ואליו.


    --
    דינה דוד
    מנהלת קהילת 'עושים שלום' בקפה.
    23/11/07 22:17
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2007-11-23 22:17:20
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    ניתוח של יצירה, בין אם שיר, פסל, ציור ועוד ועוד, מאפשר לנו לגלות רבדים חדשים ביצירה. היכרות עם כלי הניתוח, יאפשרו לנו לגלות רבדים כאלה בעצמנו ביצירות אחרות. מעניין יהיה להשוות ההבנה של יצירה לפני ואחרי השימוש בכלים כאלה.

    ובאשר לשיר, הרגשתי אותו עוד לפני הניתוח. הפעם היה די מובן שהמשוררת מוצאת קשר הדוק בין אופי הבית לנוכחות האיש שלה.

    יתכן שבשירים אחרים לא כך יקרה.

    יפה שהבאת זאת. מצפה לעוד.


    --
    תחומי הענין שלי מגוונים. אשמח לקרוא, אולי גם לשוחח, עם אנשים שירתקו, שירגשו, שיאירו את עיני.
    23/11/07 22:21
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2007-11-23 22:21:04
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    היי דינה,

    אדגים את הכלים בשיר אחר. עכשיו אני מבינה את הצימאון לדעת ולגעת ברזי-השירה.

    תודה לתגובתך

    ושבת ברוכה של אור ואהבה

    יהודיתקורץנבוךקורץ

    23/11/07 22:46
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2007-11-23 22:46:24
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

     

    צטט: קלועת צמה 2007-11-23 22:17:20

    ניתוח של יצירה, בין אם שיר, פסל, ציור ועוד ועוד, מאפשר לנו לגלות רבדים חדשים ביצירה. היכרות עם כלי הניתוח, יאפשרו לנו לגלות רבדים כאלה בעצמנו ביצירות אחרות. מעניין יהיה להשוות ההבנה של יצירה לפני ואחרי השימוש בכלים כאלה.

    ובאשר לשיר, הרגשתי אותו עוד לפני הניתוח. הפעם היה די מובן שהמשוררת מוצאת קשר הדוק בין אופי הבית לנוכחות האיש שלה.

    יתכן שבשירים אחרים לא כך יקרה.

    יפה שהבאת זאת. מצפה לעוד.

    קלועת צמה,

    "להרגיש שיר"פירושו לפי המושגים שלי- זו כימיה הנוצרת בין המילים לעיניי. אם יש כימיה כזו היא מובילה את עיניי לקריאות נוספות ואז עולות מהן אסוציאציות מקראיות, מיתולוגיות, מדרשיות מספרות חז"ל ועוד. לכימיה הזו אני קוראת חיזור.

    כאשר המילים מחזרות אחר עיניי נולדת בי אהבה גדולה למילים. יש ביכולתן להוביל, לחזר, להדריך, לסחוף ולרתק. זו דרך השיר כמו הדוגמא הזו:"שְׁלוֹשָׁה הֵמָּה נִפְלְאוּ מִמֶּנִּי
    וְאַרְבָּעָה לֹא יְדַעְתִּים:
    דֶּרֶךְ הַנֶּשֶׁר בַּשָּׁמַיִם
    וְדֶרֶךְ נָחָשׁ עֲלֵי-צוּר,
    דֶּרֶךְ אֳנִיָּה בְּלֵב- יָם
    וְדֶרֶךְ גֶּבֶר בְּעַלְמָהׁ(משלי ל'). " מהמכתם הקצר הזה נפרש עולם ומלואו. אני רואה באנפורה -חזרה על מילה בתחילת שורה.במקרה הזה המילה"דֶּרֶךְ", המופיעה ארבע פעמים. פעמיים המילה "דֶּרֶךְ" ופעמיים המילה עם ו' החיבור "וְדֶרֶךְ"התבוננות פנימית אל מסע.התבוננות המביאה לידיעה של תובנות עומק בסודות הבריאה, בקשר בין הנשר למעופווכו'. דרך היא שביל, נתיב,מסלול, המופיע בשיר הזה ארבע פעמים וחושף בפני הקורא את הגילוי המחכים של ההליכה בדרך. מסע פנימי שאדם עורך עם עצמו. דרך היא תחנה והיא גם סוף וגם התחלה. דוגמא קטנה על רגל אחת.

    תודה לתגובתך

    יהודית

    24/11/07 00:53
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2007-11-24 00:53:18
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    יהודית,

    תודה על השיר ועל הסברך.

    אשמח אם תתייחסי לבית הראשון מנקודת מבט נוספת:

     

    שני הבתים הראשונים מתחילים במילה: "כאשר".

    אך בעוד שבבית השני מתקיים המשך הגיוני למילה הזו (המתחיל במילה: "היו"):

     

    כאשר היית עמדי

    בתוך הדברים החולפים

                 היו הקירות בני בית קשישים

                 שסיפרו מעשיות עתיקות

                 בערב

                 כאשר שתינו תה.

    אין ההמשך מתקיים בבית הראשון.

    האם ו' החיבור הפותח את השורה השניה והשלישית מחליף את המילה: "והיו"? האם יכולה להיות סיבה אחרת?

     

     

    נקודה נוספת:

     

    עד השורה האחרונה, אפשר לקרא את השיר עפ"י הפשט ולהתרשם מהגעגוע, מהזוגיות שהיתה ומהחרדה מהעתיד.

    השורה האחרונה, זקוקה לדעתי להתייחסות מיוחדת:

     

    חומר לא עונה כמוות

    (אני מניחה שהמילה מנוקדת כך: עוֹנֶה )

    משתמע מהמילים האלה שהמוות עונה, שהוא בר-שיחה. 

    השיר מתחיל בפניה אל האדם החסר ועובר בהדרגה אל "דיבור עצמי" (ולא ישגיחו בנופלי)

    ומסתיים  באמירה אישית, הרומזת אולי על מחשבות אובדניות (???).

     

    האם יש לך פירוש אחר / דומה?

     

    תודה.


    --
    ~ רוני ~
    Everything is funny if you wait long enough
    24/11/07 08:58
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2007-11-24 08:58:13
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

     

    צטט: רוני120 2007-11-24 00:53:18

    יהודית,

    תודה על השיר ועל הסברך.

    אשמח אם תתייחסי לבית הראשון מנקודת מבט נוספת:

     

    שני הבתים הראשונים מתחילים במילה: "כאשר".

    אך בעוד שבבית השני מתקיים המשך הגיוני למילה הזו (המתחיל במילה: "היו"):

     

    כאשר היית עמדי

    בתוך הדברים החולפים

                 היו הקירות בני בית קשישים

                 שסיפרו מעשיות עתיקות

                 בערב

                 כאשר שתינו תה.

    אין ההמשך מתקיים בבית הראשון.

    האם ו' החיבור הפותח את השורה השניה והשלישית מחליף את המילה: "והיו"? האם יכולה להיות סיבה אחרת?

     

     

    נקודה נוספת:

     

    עד השורה האחרונה, אפשר לקרא את השיר עפ"י הפשט ולהתרשם מהגעגוע, מהזוגיות שהיתה ומהחרדה מהעתיד.

    השורה האחרונה, זקוקה לדעתי להתייחסות מיוחדת:

     

    חומר לא עונה כמוות

    (אני מניחה שהמילה מנוקדת כך: עוֹנֶה )

    משתמע מהמילים האלה שהמוות עונה, שהוא בר-שיחה. 

    השיר מתחיל בפניה אל האדם החסר ועובר בהדרגה אל "דיבור עצמי" (ולא ישגיחו בנופלי)

    ומסתיים  באמירה אישית, הרומזת אולי על מחשבות אובדניות (???).

     

    האם יש לך פירוש אחר / דומה?

     

    תודה.

    רוני,

    כמה דברים העלית בבקשתך: ההתייחסות לזמן, הזמן  מאוד דומיננטי בשיר. יש קשר רציף בין בית ראשון לשני ולשלישי: הקשר נעשה באמצעות משפט הזמן הזה בעבר:"כאשר היית פה" המופיע  בבית א', בבית ב', מילת הזמן כאשר מופיעה פעמיים כנועלת את זמן הגעגוע בעבר:"כאשר היית עמדי ","כאשר שתינו תה." למעשה מובילה לפיכחון-פיקחון שתי האפשרויות כאן מתאימות ואסביר: שני הבתים בזמן עבר מחוזקים במילת הזמן כאשר ובפועל היה, לכן ההתייחסות אל הנמען בגוף שני- התייחסות ישירה כאילו היא מדברת אליו והוא נוכח עמה בזמן עבר מתמשך. שני הבתים הראשונים מתייחסים אל הקשר הזוגי, השיתופי, הנאמן ,התומך והאוהב במערכת היחסים שהיתה. הנמען לא נמצא איתה, ומי יודע כמה שנות בדידות חוותה הדוברת בהתייחסותה אל הגעגוע של "הביחד". אני רק יכולה לציין שהלבד הזה שצועק מהקירות ומופיע בבית ג' מתייחס לשנות הזקנה. שם פרידה פתאומית מבן הזוג יכולה להיות מאוד משמעותית, כי "הביחד" קיים רק בתודעתה של הדוברת, במציאות השירית היא לבד. הבית השלישי  בו נפקחת תודעתה של הדוברת ונוגעת בחייה העכשוויים, "עכשיו הקירות אינם מחסה
    הם הסתגרו בשתיקתם
    ולא ישגיחו בנופלי
    עכשיו הקירות סיד ומלט
    יסוד זר
    חומר לא עונה כמוות".

    כמו שיש נעילה בבית ב' למילת הזמן "כאשר", המופיעה פעמיים באותו בית, כך קורה במציאות השירית. יש התפכחות של ידיעה. הלבד נותן את אותותיו, המצוקה היא אות של זמן ומופיעה במילה עכשיו. בבית הזה נפרשת מפת מילים המעידה על קושי גדול. הקושי הוא לא בשימור הזכרונות אלא במצב הנוכחי של הדוברת. כל החמימות שידע הבית הזה, כל החוסן והאהבה שידעה האישה הזאת, פתאום איננו. מציאות חייה מתדפקת על הקירות. כמו  האדם הסוגר את מעגל חייו, כך אותו תהליך עובר על קירות הבית המואנשים לקירות הבית החדש שמצפה לדוברת כאשר תעצום עיניה לצמיתות. קירות הבית החדש עשויים מחול מלט ומים כדי לתת יציבות לדיירת החדשה שיודעת כי באה שעתה. הבית היציב נשאר בית יציב בצואה אירונית. בשני בתי השיר הראשונים מחבקת חווית האהבה את הנוכחים :אם במישור הפיזי ואם במישןר הרוחני. בבית השלישי מתוארת כיעורה של הזיקנה. הבית סיים את יעודו כבית אוהבים והפך להיות בית עולמים. הזמן כילה בו את זממו ובבית המתקלף נותר רק זיכרון אהבה מתגעגע וכואב. התקלפות הקירות או קילופם מצבע מעידים על תהליך דומה של סופיות שחווים הדוברת והבית החמים לפני הסוף הממשמש ובא.

    באשר לשורה הזו המופיעה בבית השלישי: חומר לא עונה כמוות". השיר הגיע אלי לא מנוקד, ואפשר לקראו כך עוֹנֶה (מנוקד בחולם מלא ובסגול)או עוּנָה(מנוקד בשורוק ובקמץ)
    במקרה הזה של השיר הלכתי עם שתי האפשרויות: החומר ממנו עשויים הקירות לא מאפשר לדוברת להשמיע את הדהוד קולה, מה שעולה בה ומציף זו התנסות החוויה ושמירת הגעגוע.  באפשרות השניההמילה מתייחסת לעינוי. המוות שיבוא, וקירות הבית החדש יהיו מחומר זר  לא יענו את גופה, אך הגוף ירגיש בו זרות וניכור.

    באשר לנימת השיר

    השיר כתוב בפניה לנמען בגוף שני:"כאשר היית פה" ואף מתחזק בבית השני :"כאשר היית עמדי" . המציאות השירית העולה משלושת בתי השיר מתארת אישה המתגעגעת לאהובה שלא נמצא עמה. בבית השלישי מציאות חייה עוטפת אותה ומהבית בו היא מתגוררת זועקת הבדידות. הדוברת נותנת כאן את הטון. היא פונה אל הנמען, אהובה משכבר הימים בנימה אישית ,אינטימית, חושנית, אוהבת ומשתפת. נימה אישית זו היא צורת הוידוי. היא מתוודה על המצב שהיה ועל המצב הנוכחי ואין כמו שיחת היחד אל אהובה, שאולי היא בדרך אליו עכשיו.

    באשר למחשבותיו של הקורא

    אף פעם פירוש כזה או אחר לא יכול להביא את המחשבות של הקורא להתכוונות האמיתית עליה נכתב השיר. לכל קורא יש מחשבות משלו. אם השיר נגע בכם בקריאה ראשונה, או אפילו לא דיבר אליכם בקריאה ראשונה. זה קורה וזה לא סוף העולם. אני לא מצפה מכם לחשוב כמו המשורר שכתב את היצירה, אלא להביא את המקום אליו לקחה אתכם יצירתו. ותסגלו לכם את הרעיון להגיב מהמקום הזה, שלא יהיה מאולץ ,שיהיה מחבר, אמיתי וכן. זה ייחודו של שיר לגעת, להסעיר, להפעים, להשאיר חותם.

    מקווה שהשבתי על שאלותייך

    שבת טובה

    יהודית

     

    24/11/07 09:25
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2007-11-24 09:25:07
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

     

    תודה על תשובתך המפורטת, יהודית.

     

    א. שאלתי הראשונה נגעה לפן הצורני של הבית השיר ולא לתוכנו. ונשארתי עדיין תוהה :)

     

    ב. אין ספק שהשאלה: "על מה חשב המשורר" אינה רלוונטית. אני מקווה שלא השתמע מתגובתי שאלה כזו.

     

    ג. השיר המצוטט נקרא: "כאשר היית פה". מצאתי אותו הבוקר בספר: שירי זלדה (הוצאת הקיבוץ המאוחד, תשמ"ה). והשורה עליה דנו מנוקדת כך: 

     

    חֹמֶר לֹא עוֹנֶה כַּמָּוֶת.

     

    שבת שלום.

     

     

     


    --
    ~ רוני ~
    Everything is funny if you wait long enough
    24/11/07 10:38
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2007-11-24 10:38:00
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

     

    צטט: רוני120 2007-11-24 09:25:07

     

    תודה על תשובתך המפורטת, יהודית.

     

    א. שאלתי הראשונה נגעה לפן הצורני של הבית השיר ולא לתוכנו. ונשארתי עדיין תוהה :)

     

    ב. אין ספק שהשאלה: "על מה חשב המשורר" אינה רלוונטית. אני מקווה שלא השתמע מתגובתי שאלה כזו.

     

    ג. השיר המצוטט נקרא: "כאשר היית פה". מצאתי אותו הבוקר בספר: שירי זלדה (הוצאת הקיבוץ המאוחד, תשמ"ה). והשורה עליה דנו מנוקדת כך: 

     

    חֹמֶר לֹא עוֹנֶה כַּמָּוֶת.

     

    שבת שלום.

     

     

     

    רוני.

    לא אמרתי שהשיר נקרא אחרת. השיר נקרא :"כאשר היית פה" כשם השורה הראשונה הפותחת אותו. ואם מצאת אותו, הוא אכן מתוך הספר "הכרמל האי נראה" מאת זלדה. במקראה של בית הספר הוא מופיע לא מנוקד, לכן פרשתי בשני הכיוונים. וזה לא פסל את מהות המשמעות.

    באשר למבנה הצורני של השיר:  מורכב משלושה בתים. בבית הראשון יש חמש שורות ובבתים שני ושלישי נשמרת האחדות השירית (בכל הבתים האלה יש שש שורות והדגשה של זמן), אני לא אוהבת לנתק את המבנה הצורני מתוכן השיר, אני מתייחסת אליו כאל רקמה אחת. המבנה הצורני מתאר הדרגתיות הפוכה: הבית הראשון והשני מביעים רעיון של זמן בעבר, הבית השלישי מבטא רעיון של זמן בהווה.לכאורה המבנה הצורני היה צריך להיות אחיד ותואם ציפיות ומשלים בין התוכן לצורה, אך המילה "פתע" שמופיעה בבית הראשון משנה את כל המבנה הצורני. זו דעתי. לא הסתרתי שהשיר של זלדה, מצוי שם בסוגריים הכחולים קבל עם ועדה. הבאתי הצעה להסבר שיר. ואני מאלה, שנותנת כבוד ליוצר וליצירה הכתובה שלו.

    שבת שלום

    יהודית.



    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "דוגמא להסבר שיר"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה