צטט: אהוד אמיר. 2010-09-18 10:25:23
יפה כתבת, רק כמה הערות:
1.
שלחתי את ספרי השני ל-20 הוצאות. רק תשובות שליליות, אם כי אדיבות. ייתכן שהספר פשוט אינו טוב מספיק, והכישרון טרם לוטש מספיק, או שאינו קיים. וכך גם ספריהם של אלפי כותבים אחרים. ואולי טוב שכך. כי אם כולם יכתבו, מתי יהיה זמן לקרוא?
2.
אפשר להוציא לאור בהוצאה עצמית. 30,000 שקל, ואתה תקוע עם 500 עותקים. ועכשיו לך, תחלק לחברים. אני מכיר מספיק כאלה. התפרנסתי מעריכת ספריהם של כמה וכמה כאלה.
3.
אפשר לפרסם את הספר, בפרקים, כבלוג באינטרנט. חינם. כך זכיתי למאות קוראים.
העלית בהחלט דילמה מוכרת.
ספר של כותב אנונימי שיצא באחת מהוצאות הספרים הגדולות, מחייב את כותבו לצעוד בדרך חתחתים שרוב ההולכים בה אינם מגיעים אל היעד הנכסף. כעת נותרו לאותם נושרים כמה אפשרויות:
1. להחזיר את הטקסט לעיבוד ולעריכה שישביחו אותו, ואז לנסות סיבוב נוסף של "אודישנים" בהוצאות הספרים.
היתרון – יש סיכוי, גם אם לא גדול, שבמתכונתו החדשה יזכה הספר להתקבל באחת מהוצאות הספרים הגדולות שלכוחן השיווקי אין תחליף.
החיסרון – הוצאה כספית שתתברר כמיותרת. אבל גם אז, כעת הספר ערוך על-ידי עורך שבחר הכותב. אם יפנה הכותב להוצאת ספרים קטנה או בינונית (אפשרות 2), או להוצאה עצמית (אפשרת 3) עלות העריכה תוכל לרדת מהעלות הכוללת של הפקת הספר.
2. להוציא את הספר בהוצאת ספרים קטנה או בינונית, במימון חלקי או מלא של הכותב.
היתרון – הוצאת הספרים תספק את כל שירותי ההפקה – עריכה, גרפיקה, בית דפוס, כריכייה, מפיץ, ולעתים יחסי ציבור.
החיסרון – בדרך כלל לא יוכל הכותב לבחור את אותם אנשי מקצוע, ומערך ההפצה לא יהיה חזק כמו זה של ההוצאות הגדולות.
3. הוצאה עצמית
היתרון – כותב בעל יוזמה ומרפקים, ורצוי גם אמצעים, יוכל לדאוג להעניק לספרו אנשי מקצוע מהשורה הראשונה, ואם יהיה נחוש ויצירתי יוכל גם לתרום רבות ובערוצים שונים לשיווק ולהפצה.
החיסרון – עקב חוסר ניסיון או ניסיון לחסוך בעלויות, עלול כתב-היד להתכנס בספר שלא טופל על-ידי אנשי מקצוע טובים, ולא משנה כמה יתאמץ הכותב או מישהו מטעמו להפיץ את הספר בחנויות הספרים, הגימור הסופי לא יהיה מספיק טוב, בכל קנה-מידה, ומכירות הספר יידונו מראש לכישלון.
4. פרסום של הטקסט הגולמי, כפי שהוא וללא עריכה, באתרים שונים באינטרנט.
היתרונות – אין עלויות (וגם לא רווחים). נפתחת אפשרות לקבלת משוב בזמן אמת, לפעמים עוד במהלך הכתיבה, ויש בכך עידוד וסיפוק (בכמה אתרים אפילו יוכל הכותב למחוק תגובות שאינן לרוחו). יתרון נוסף – פרסום כזה אפשרי גם לכותבים בינוניים ומטה, או כאלה שכתבו לקהל ייעודי מצומצם, ויכול לאפשר להם למצוא קוראים אוהדים.
החסרונות – כותב שהשקיע שעות וימים, חודשים ואולי שנים בכתיבת יצירתו, בעיקר אם מדובר ברומן, או בספר עיוני או מקצועי רחב-יריעה, יתקשה למצוא באינטרנט קהל קוראים שיתעמקו בטקסט שלו מתחילתו עד סופו, מול המסך. חיסרון נוסף – קשה להשוות את המשובים הנעימים ברשת לתחושה של הספר שאתה אוחז בידיך, מדיף את הריחות הטריים של מכבש הדפוס, והידיעה שהוא שוכן בספריותיהם של מכריך ואוהביך, וכמובן – ההתרגשות למצוא אותו מונח בערמות חגיגיות בחנויות הספרים.
/null/text_64k_1#