עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    פרטי קהילה

    חברים בקהילה (4071)

    שטוטית
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    לולה של היום
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    sari10
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    debie30
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    יוסי בר-אל
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    מכבית- coach...
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    --()--
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    תנועת כמוך
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אחר40
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    היזם
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    צלם חובב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    גבי את שקד
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פורום

    העיצוב עובד

    כל תחום בעיצוב וכל הקשור בעיצוב

    "בעיות בחינוך לעיצוב"

    13/6/10 23:49
    1
    דרג את התוכן:
    2010-06-26 13:06:48
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    מציג ויקטור פרוסטיג, בעקבות הכנס שערכה קהילת המעצבים.

     

    "רוב המרצים לעיצוב אינם מורים בהכשרתם והם מלמדים או כהשלמת הכנסה לעבודתם המקצועית או מתוך העניין שהמפגש עם הסטודנטים מעורר בהם.

    מאחר ואינם מורים מקצועיים והעשייה החינוכית אינה בראש מעייניהם, הרי רעיונותיהם על כיצד ומה מלמדים נובעים בעיקר מהתנסויותיהם כסטודנטים. כמובן שמעבר להתנסויות העבר כל אחד מביא לכיתה גם את אישיותו והתובנות שצבר במהלך חיו, וכך יש אומרים המערכת מתפתחת ויש שיאמרו שכך המערכת מתנוונת. זו מערכת המזינה את עצמה מתוך עצמה, תלמיד הופך להיות מורה ופעמים רבות במסגרת אותו מוסד, Inbreeding המביא לניוונה של שושלת מאחר והיא סגורה מהשפעות חיצוניות.

    דם חדש, רעיונות חדשים, זה מה שנחוץ, ובמצב כפי שהוא היום אין כמעט סיכוי שזה יקרה. המפגש שהתקיים מעורר פוטנציאל לדיון מעבר לגבולות המוסד, מפגש בין מוסדי שאולי יוביל לפריצת הגדרות – אם יהיה לו המשך והמוסדות לא יתכנסו בחזרה כל אחד לקונכיה שלו, לתנומה מדיטטיוית שממנה כל אחד מתעורר כמרוצה מעצמו לעצמו."

     

    והנה המאמר המלא ב"אנטייטלד", כולל תגובות.

     

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על ""בעיות בחינוך לעיצוב""

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    14/6/10 17:36
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2010-06-14 17:36:54
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    אני מסכימה שלא כל מעצב מוצלח יכול להיות מורה לעיצוב, אך אני לא חושבת שצריך ללמוד הוראה כדי להיות מורים טובים לעיצוב.

    אני מאמינה שזו תכונה ללמד,יש אנשים שפשוט יש להם את זה.

    כמובן שהם גם צריכים לבוא ללמד מהסיבות הנכונות ולא רק כהשלמת הכנסה.

    הצורך ללמד ולהעביר את הסטודנטים תהליכים צריך להיות חזק כמו הצורך ליצור מוצר.

    ויש מרצים כאלה. (אני לא יודעת כמה אחוז הם מכלל המרצים).

     

    14/6/10 19:05
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2010-06-14 19:05:17
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    אני חושייב שהוראה היא לא חלטורה- בדיוק כשם שעיצוב הוא מקצוע ולא גחמה.

    יש דרכי ביניים.

    לפני שנתיים הזמינה שנקר את כל המרצים לקורס שיפור מיומנויות הוראה.

    נרשמו כ25 וסיימו כשני שליש- שרק הרויחו מכך.

    המיזם לא עלה דבר למרצים.

    שמחתי להיות ביניהם.

     

    הבעיות עליהן כותב פרוסטיג בהחלט נדונו שם וחלקן גם זכו לפתרון. 


    --

    14/6/10 21:49
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2010-06-14 21:49:39
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    כשהגעתי לאנגליה, לפני קרוב לשנתיים, רציתי ללמד עיצוב וגרפיקה, כמו שעשיתי בישראל. למרות הניסיון, ההמלצות ממנהלי בתי הספר וכל תעודות העיצוב שהצגתי, אף בית ספר לא קיבל אותי בגלל חוסר בתעודת הוראה. נרשמתי ללימודים שהתמשכו שנה, ואני חייבת לציין שכל נושא שלמדתי, כולל קורס של לימוד איך ללמד, הביא לי הרבה מאוד תובנות, שאני מתחרטת שלא עשיתי את זה קודם. ואני לא מדברת רק על כלים ללימוד, אני מדברת על גישות לתלמיד, החיבור בין מורה לתלמיד, והעברת האהבה לעיצוב תוך עזרה במימוש הדמיון שלא תמיד מפותח בהתחלה. במיוחד כשיש דד-ליין /שצריך להספיק חומר לבחינה לא תמיד אפשר ללמוד את החוקים "בע"פ" ולשכוח אותם כמו שקורה במקצועות אחרים. אהבה למקצוע אפשר להעביר בהמון דרכים, הבנה איך לגרום לאחרים לאהוב, את זה צריך ללמוד.......

    --
    daphni's
    www.daphnis.co.uk
    15/6/10 12:02
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2010-06-15 12:02:34
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    אני רק תוהה, האין זה כך גם בשאר התחומים האקדמיים?

    האם מרצה לכלכלה/ משפטים/ ביולוגיה הוא גם בעל תעודת הוראה?

     

    אני אישית מאמינה שהתכונות החשובות ביותר עבור מרצה טוב הן התשוקה לנושא אותו הוא מלמד והרצון הטבעי לחלוק ידע וניסיון.

    יש כאלה שנולדו עם זה ויש כאלו שלא.

     

    את היכולת לעמוד מול כיתה או לכתוב סילבוס מסודר, רובנו רכשנו או נרכוש במהלך החיים - צבא, פרזנטציות מקצועיות וכו'

     

     

    15/6/10 16:04
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2010-06-15 16:04:22
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    שני דברים בולטים לרעה במערכות הוראת העיצוב בישראל (ויתכן שגם במערכות הוראה אחרות):

     

    אין הקפדה על המרחק האקדמי בין המרצה לסטודנט. כלומר אין הקפדה על כך שמרצה יהיה בעל תואר אקדמי גבוה משל הבוגר המיועד.

    כל מי שניסה להציג מועמדות להוראה במוסד במדינה אחרת יודע שבעלי תואר ראשון נדחים על הסף, ולא חשוב כמה הם ועברם מרשימים.

    בישראל למיטב ידיעתי רוב המרצים הם בעלי תואר ראשון.

     

     

    והשני: תעודת הוראה או הכשרה חליפית להוראה הם וולונטריים.

     

    המעשה האצילי שעשו בשנקר (שיפור מיומנויות הוראה ) היה בכיוון הנכון: הוא הועבר על ידי גורם מקצועי חיצוני ובעל מוניטין- מכון מופ"ת.

     

    מדוע לא לחייב מרצים לקחת השתלמויות מקצועיות (שיסופקו ע"י המוסד)?  האם מכיוון ש"עיצוב הוא מקצוע של תשוקה"?

    האם זו לא התיחסות מקטינה ומורידה בערכו של המקצוע?

    להזכיר: המקצוע הוא הוראת עיצוב.

     

     


    --

    15/6/10 16:36
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2010-06-15 16:36:04
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    מסכימה לחלוטין עם שתי הנקודות שהעלית, אבל שוב, זה רחוק מלהיות בעיות רק בתחומי העיצוב.

     

    לגבי המרחק האקדמי, לדעתי פשוט עד כה לא הייתה אפשרות אחרת בארץ.

    לפחות בתחומי העיצוב.

     

    גל התארים השניים ששוטף אותנו פתאום, עשוי לשנות את זה.

     

    ובאשר להשתלמויות מקצועיות, נשמע נפלא בלי קשר למקצוע, כל אדם בכל מקצוע שהוא זקוק להשתלמויות כאלו (בעיקר אם הן ממומנות על ידי גוף אחר), רק בשביל להישאר עם היד על הדופק.

     

    אגב רוב המוסדות בארץ התחילו מתואר בחינוך B.ed עם התמחות בעיצוב, לא?

    כלומר קיים דור מעצבים עם תעודת הוראה.

    15/6/10 17:02
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2010-06-15 17:02:48
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    ובאשר להשתלמויות מקצועיות, נשמע נפלא בלי קשר למקצוע, כל אדם בכל מקצוע שהוא זקוק להשתלמויות כאלו (בעיקר אם הן ממומנות על ידי גוף אחר), רק בשביל להישאר עם היד על הדופק.

    אני מניח שיש למוסד ענין באיכות המרצים ולכן הוא אמור לסייע להם לשפר את איכותם.

     

    אגב רוב המוסדות בארץ התחילו מתואר בחינוך B.ed עם התמחות בעיצוב, לא?

    כלומר קיים דור מעצבים עם תעודת הוראה.

     

    לא.

    בחולון היה כך בעבר והופסק. 

    אני מניח שיש מוסדות נוספים שמעניקים תעודת הוראה ואני מנחש שאלה אינם המובילים.

    מה שמרתק בתהליך הוא שתארים נוספים (תעודת הוראה, BA כללי, תואר של האוניברסיטה הפתוחה ועוד התפתלויות אינטלקטואליות בחשיכה) היו אמורים לכסות על אי יכולת למתן תואר אקדמי תקני בעיצוב...

     

     


    --

    15/6/10 18:15
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2010-06-15 18:15:42
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    כפי שאמרתי, התחילו מתואר בחינוך.

    למיטב ידיעתי גם שנקר התחילו כך, אך יכול להיות שאני טועה.

    ובכל אופן סמינר הקיבוצים מציע מסלול כזה גם היום.

     

    אולי הפתרון לשתי הבעיות יחד הוא הכנסת קורס חובה ב"הוראת עיצוב" לכל המסלולים של תואר שני?

     

     

    16/6/10 07:05
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2010-06-16 07:05:19
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    אלה, בהתייחסות לתגובותייך אני חושבת פשוט שתהליך הלימוד של סטודנט לכלכלה/משפטים/ביולוגיה (למיטב הבנתי הבאמת דלה, ובתקווה שלא יתנפלו עליי כלכלנים ומשפטנים למיניהם) שונה בהמהותו.

     הוא יותר פסיבי. פחות כולל ביטוי אישי, חשיפה ומסלול התפתחות אישית ברמה המקצועית באותו האופן שבלימודי העיצוב. כנראה בגלל שאנו עוסקים בתחום יצירתי, בעניי להוביל סטודנט לעיצוב להבין מיהו כמעצב, לחשוף קרביים, להעז להתנסות, להתחבר ולזהות את הרבדים בתחום שבהם יכולתיו יוכלו לבוא לידי ביטוי במיטבן - מצריך קצת יותר מלדעת להרצות באודיטורים. הלימוד ותפקיד המנחה כאן אינו פסיבי, הוא אישי, הוא בסטודיו, הוא אמור לסייע לתלמיד לפרוץ את גבולותיו שלו עצמו, ללמוד לקיים תהליך עיצוב ופיתוח ובעניי הוא מצריך מיומניות שאינן תמיד "יכולת מולדת".

    כמובן שהתשוקה למקצוע ולאהוב ללמד הם תנאי סף..

    18/6/10 18:24
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2010-06-18 18:24:41
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    אכן, סמינר הקיבוצים מלמד לתואר B.ED בחינוך לעיצוב,

    אני אם הייתי מארגן כנס על הוראת העיצוב הייתי בכל זאת מזמין מישהו משם.

    (לשם הגילוי הנאות - אני מרכז את לימוד עיצוב מוצר בסמינר הקיבוצים, ואכן נעלבתי)

    בחולון אכן לימדו לפי תוכנית שכזו, כך שכמעט כל בוגר חולון עד לפני כ 10 שנים אוחז גם בתעודת הוראה

    הסיבה למסלול כזה היא פשוטה, ישנם לא מעט תיכונים אשר בהם מגמות עיצוב.

    נדרשים שם מעצבים שהם גם מורים.

    לגבי איכות המקום, אמנם מדובר בנחתום המעיד על עיסתו, אבל כמעט בכל שנה יש לנו נציגים בתערוכת "עוצב בישראל"

    בוגרים שלנו התקבלו/לומדים למוסדות תואר שני מהמכובדים בעולם (RCA,אינדהובן,פוליטכנני-מילנו)

    אבל בהחלט יש לנו עוד הרבה למה לשאוף.

     לימודי ההוראה מרתיעים לא מעט סטודנטים החושבים כי מדובר ב"בבזבוז זמן"

    לתפיסתי לא רק שהרחבת ההשכלה אין בה משום בזבוז זמן, אלא שבלימודי החינוך ישנם אלמנטים רבים אשר מאוד רלוונטים לעבודתו של המעצב. היות שבכל זאת מדובר בתואר ראשון שמסגרת השעות שלו מוגדרת מראש זה אכן בא במידה מסויימת על חשבון שיעורים ישומיים.

    ומצד שני אנחנו מלמדים בכיתות קטנות יחסית ומעניקים יחס הרבה יותר אישי לכל סטודנט כך שיתכן שיש פחות "שעות שעון" אבל יש יותר "שעות מרצה".

    התוצאה היא ככלל, בוגר מיומן פחות - פחות "מוכן" לשוק אך רחב אפקים. אינני חושב שלימודים אקדמים הם רק קורס הכשרה מקצועית, לתפיסתי מיומנות היא דבר נרכש, רוחב אופקים, פחות

     

    לגבי ההכשרה שצריכה להיות למי שמלמד, אני חושב שזה מיותר להרחיב מי שמלמד צריך לדעת לעשות את זה, אפשר גם להגיד על כל מיקצוע העיצוב שלא ממש צריך ללמוד אותו העיקר שיש לך את התשוקה לעסוק בזה (אגב, הגישה הזו היא באמת אחת הרעות החולות שמשפיעות על כל מערכת החינוך בישראל)

     

    19/6/10 12:15
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2010-06-19 12:15:31
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    דורי

    מסכים לכל מילה (הייתי צריך לכתוב את זה כי הרגשתי שכוכב ירוק אינו מספיק).


    --

    25/6/10 16:37
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2010-06-25 16:37:03
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    הנה ביקורת מהבטן שכתבתי לפני כמה חודשים טובים, על חווית הלמידה, במקרה שלי ב-HIT.

    למען הפרוטוקול - סיימתי כמצטיינת הפקולטה לעיצוב, כך שלא מדובר בתחושת מרמור חלילה.

    כן בעל תעודה הוראה, לא בעל תעודת הוראה, בראייה לאחור היו שם מרצים שלא ראויים להיות מרצים - הן בגישה לתלמידים והן ביכולת להעביר ביקורות ו/או לנהל ביקורות בכיתה. מצד שני, היו כמה מרצים שהיו מבחינתי "מורים לחיים" - לא יודעת אם הם בעלי תעודה או לא, אבל הם שידרו רצינות, מקצועיות (ולא מתוך גחמות!) ניהלו ביד רמה את הביקורות וחשוב מאוד - הותאמו ללמד את הקורס עצמו. לא פעם מרצים מצויינים קיבלו על עצמם קורס שאין להם מושג בניהולו. לצורך העניין - מה למרצה המתמחה בעיצוב מוצרי תדמית ולקורס פרסום? - עם כל הכבוד לתעודת ההוראה, יש כ"כ הרבה מעבר.

     

    שבת שלום :)

    ליאת אבדי

     

    AbadiGuard קונספט. ואז עיצוב.

    AbadiGuard [האתר הרשמי]

    AbadiGuard [ הבלוג שעושה כבוד לקונספט] 

     



    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על ""בעיות בחינוך לעיצוב""

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה