עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    פרטי קהילה

    ספרים

    "לא היו לנו רהיטים ולא וילונות, לא סדינים, לא מגבות ולא כלים. לא היה לנו רדיו והכי גרוע לא היתה לנו ספרייה..." (החיים והספרות - מרסל רייך רניצקי)  

    ספרים

    חברים בקהילה (6881)

    לולה של היום
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    sari10
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    esty.d
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    rayshc
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    מאיר-מירב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    עו"ד וע...
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    מיכאל 1
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    navatalhon
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אהוד אמיר.
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    חכמה
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    על הספר "שנאה" - סטניסלב סרוקובסקי, הוצאת אוריון.

    18/10/09 10:25
    6
    דרג את התוכן:
    2010-01-05 20:47:27
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    האין שם יותר זועק וישיר מאשר "שנאה" לקרוא כך לספר?

      ואכן הספר "שנאה" של סטניסלב סרוקובסקי, יוצר פולני, שזהו ספרו הראשון המתורגם לעברית, מבטא היטב את תכנו המחריד והקשה להבנה של ספר זה.  

     

    זהו ספר חובה לקריאה בקטגוריית ספרי השואה. פעמים רבות לא יכולתי עוד להמשיך ולאחוז בו. זהו ספר מאד קשה לקריאה ולעיכול, ובו תאורים מטלטלים, מחרידים ומזעזעים של סרוקובסקי אודות כל שעוללו להם ולקהילות היהודיות במחוזותיה המזרחיים של פולין.

     

    אם חשבתי שכבר שמעתי וקראתי על כל זוועה שהתרחשה בשואה, ובכן באופן בלתי אפשרי, טעיתי.

      הספר הוא קובץ סיפורים, שפעמים רבות משולבים בהם תיאורים פיוטיים, מרגשים, נוגעים ללב ולפתע עוברים במעבר חד לתאור הזוועות.  

     

     המסר החד והישיר שבו הוא, וזוהי גם תקוות המחבר, למרות הספר הכל כך טעון והמייסר הזה, שבחיים יש יופי רב ורגעים קסומים ומרגשים של חסד, והיד המפלצתית, המטורפת, שאינה אלא יד של בן אנוש, הבוחרת כל פעם מחדש לזרוע הרס, שטנה וכאב בל יתואר בתוך כל אלו, אינה צריכה להיות מובנת מאליה, אינה צריכה להתקבע בקרבנו בשום אופן.  

     

     השנאה לשם השנאה, ההרס לשם ההרס אלו נושאים מצמררים ומעוררי מחשבה בספר זה.

    תהיתי וכך גם הסופר תוהה, כמה אנו אכן לומדים מארועי העבר וההיסטוריה? ובוודאי כאזרחית המדינה תהיתי מחדש עד כמה אנו אשמים בהרס ובשכול הקיימים בחברתנו?  

     

     ותשובתי היא כי כיום, שלא כמו בעבר, בו בהחלט עקב כיבוש מיותר וטיפשי של שטחים במלחמת ששת הימים, ליבינו שנאה וזעם כלפינו, כיום אנו עושים יותר מאשר בעבר, כמיטב יכולתנו, כדי לחיות כעם עצמאי, נאור, השואף לשלום אמיתי ויציב, ואילו אויבינו עדיין נטועים עמוק בתוך שורשי השנאה- השנאה לשם השנאה ותו לא !! השאיפה להרוס את ישראל ואת העם לשם ההרס בלבד! ללא שום סיבה מוצדקת או עילה לזעם כלשהו להתפרץ כנגדנו !! בדיוק כפי שזה מתואר בספר ! בדיוק כפי שזה ארע בשואה !!

     

     ובתקווה שאנשים לא יצטרכו לעולם לכתוב אי פעם ספר בלתי אפשרי מעין זה שכותרתו  "שנאה".   

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "על הספר "שנאה" - סטניסלב סרוקובסקי, הוצאת אוריון."

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    18/10/09 14:27
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-10-18 14:27:16
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    אני נמצאת באמצע הספר. והוא קשה קשה קשה לעיכול.

    מסוג הספרים שלא אשכח. 

    (ספרים שנחרטים ולא נשכחים הם למשל "אלה תולדות", "כביסה" ויש עוד..)

    הכתיבה בו טובה, מאד פשוטה ונוחה להבנה אך התכנים היצוקים בו בוערים קשים דוקרים כואבים כל כך.

    ספר מצוין פשוט מצוין.

    בא לי בול בזמן, בשנה שסבתא שלי, ניצולת שואה שברחה במשך חודשים ביערות, איבדה את שפיותה לאחרונה,

    ומעולם לא ממש סיפרה לי בפרוטרוט על מה שעבר עלייה.

    אדווח בפירוט כשאסיים את הספר אך מכיון שהתחלת את הדיון הוספתי לו קצת משלי.

    בכל מקרה הספר מומלץ בהחלט למי שממש רוצה להבין באופן מוחשי את ההתרחשויות ברמת רזולוציה כה מדויקת.

     כה מדויקת וכה מפורטת.

     

    18/10/09 16:04
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-10-18 16:04:34
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

     

     תודה מיכל!

    אני כבר כלולה בקטגוריית

    "לא לבעלי לב חלש"

     

    היה לי מאד קשה לקרוא את הספר.

     

    זוג האוהבים נחרט בזכרוני- 2 אנשים אוהבים עם תינוקת חמודה,

     

    אנחנו צריכים להעריך את מה שיש לנו היום! ולא להרוס סתם על שטויות!

    כמו שהבת שלי אמרה לי פעם (בגיל 5) אמא, כמה טוב שאנחנו לא חיים בתקופת השואה!!

     

    וגם אהבתי את הסיפור כבוד- להלחם עד חרוף נפש אל מול השנאה הזאת, בראש מורם, להחזיר להם ולא ללכת כצאן לטבח.

     

    קצת קשה לי להבין אם כך, מדוע כשנלחמנו בעופרת יצוקה, אחרי שספגנו כל כך הרבה על הראש, תרתי משמע,

     

    קמו כל מיני צדקנים שיצאו נגד זה....


    --
    עדנה כהן קדוש
    כתיבה יצירתית.
    מוסיקאית.
    הספר \"הדיבר החמישי\" באתר סטימצקי.
    השיר \"שמיים\" באתר גלעד שליט ובאתר ערוץ 24.

    050-9468995 ck.edna@gmail.com


    18/10/09 17:07
    3
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-10-18 17:07:05
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    עדנה, קראתי את הספר "שנאה", ועכשיו כשאני קורא את המילים שלך, שוב חוזרים סיפורי הספר. להבדיל מספרים הדנים על השואה בהסתכלות רחבה, על רצח מיליונים, כאן - בראיית הזוועות דרך עיניו של ילד זה מכה שבעתיים. הסופר יודע להעביר זאת בצורה מדהימה.

    נדמה לי שגם התרגום (ואינני איש מקצוע בתחום) משרת נאמנה את הספר לקוראים בשפה העברית. קשה להמליץ על ספר שמביא נושא קשה כל כך בצורה קשה כל כך אבל ראוי שכל אחד מאיתנו יתמודד עם קריאתו של ספר זה.

    תודה לך על הכתיבה שלך. היכולת שלך להעביר את החוויה מנקודת ראותך - רואיה לשבח.

    תבורכי

    18/10/09 17:17
    2
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-10-18 17:17:03
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    תודה על הביקורת המרגשת .

    אני מעריצה את יכולתכם לצלוח ספר לא קל זה.

    אתוודה ואומר כי גם עליי קשתה עד מאוד הקריאה בספר,

    מצאתי עצמי קוראת בו כשאני מציצה בין חרכי אצבעות ידיי המכסות את פניי.

    התעוררה בי מיידית תחושה שמשלבת בושה וחרדה - בושה על הימונתי עם בני אנוש 

    וחרדה מפני אפשרויות הרוע והשנאה הרוחשים בעולמנו.

     

     


    --
    אורלי לוי
    הוצאת הספרים אוריון
    www.orion-books.co.il
    19/10/09 06:19
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-10-19 06:19:38
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    הקושי העיקרי בספר המעולה הזה, הוא רמת הרזולוציה. אין דין הסיפורים שכולנו שמענו על ניפוץ ראשי עוללים כדין תיאור חי של מעשה כזה מנקודת מבטו של ילד בן שבע. ולא אספר מה קורה אח"כ. מי שירצה, יקרא.

    יש בספר, שאני עדיין קורא, גם גילויים של אנושיות מצד אלו שברור להם שעליהם להסתיר יהודים והיפה הוא שהם אינם מתלבטים. הזעזוע ממעשי הרוב והחובה לסייע  פשוט ברורים להם.

    הכתיבה והתרגום איכותיים מאד.

    שאפו ענק לאורלי!


    --
    נדב שרי - מחבר הספר \"לוכד הפיהוקים\" ומעביר סדנאות \"קסם על קצה הלשון\"
    19/10/09 10:15
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-10-19 10:15:17
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    תודה לכם על התגובות.

    על מה התודה?

    התודה לך אורלי ולהוצאתך, בהחלט על הרמת הכפפה הזאת. חשפת בפנינו ספר נוסף וחשוב, שהוא ציון דרך בספרות השואה.

    לקחת על עצמך תרגום ספר של יוצר אלמוני ולא יהודי, שעשה כאן עבודת קודש ובאופן תמציתי הביא לידי ביטוי עולמות שלמים, מזעזעים ומטלטלים גם יחד.

    ספר חשוב לכל יהודי

    יחד עם זאת בהחלט אבין אם הוא יהיה קשה לקהל הקוראים

    זה ספר קשה לעיכול. התיאורים שבו מעבירים אותך על דעתך, והיום שוק הספרים פחות סבלני לספרים מסוג זה.

    הייתי משווקת אותו לבתי ספר תיכון, למשרד החינוך, לאנשי חינוך.

    עשית מעשה חשוב מאין כמוהו בהוצאת הספר הזה לאור, בתקופה של טרנדים, אופנות וכוכב נולד, שבה הוצאות לאור ממעטות להוציא ספרים של יוצרים אלמוניים ועוד עם תוכן כזה.

    בעצם המעשה החשוב הזה באת על שכרך אורלי.

    מאחלת לך המשך עשייה פוריה.

     


    --
    עדנה כהן קדוש
    כתיבה יצירתית.
    מוסיקאית.
    הספר \"הדיבר החמישי\" באתר סטימצקי.
    השיר \"שמיים\" באתר גלעד שליט ובאתר ערוץ 24.

    050-9468995 ck.edna@gmail.com


    19/10/09 10:45
    1
    דרג את התוכן:
    2009-10-19 10:51:58
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    עיקר הקרדיט מגיע למתרגם ד"ר  שמואל רוטברד מקיבוץ גן שמואל , שגילה את הספר, תרגמו בהתנדבות והביאו לידיעתי.

    ברשותכם אני מצרפת את דבר המתרגם כפי שמופיע בתחילת הספר:

     דבר המתרגם 

    מחוזות הספר המזרחיים של פולין, ה-Kresy, חבל ארץ שהשתרע בעבר לאורך הגבול עם רוסיה הצארית ולאחר מכן גבל בברית המועצות, היה משחר ההיסטוריה של פולין, ואף לפני כן, מקום מושבם של מיעוטים אתניים רבים. ערים ועיירות, כפרים ויישובים קטנים שימשו כמקום מפגש והשקה בין תרבויות, בין דתות ובין בעלי רקע חברתי שונה, אשר היו לעתים בעלי אינטרסים מנוגדים זה לזה. המיעוטים הגדולים היו של האוקראינים, הליטאים והפולנים. את הפולנים אפיינה תמיד זהות לאומית חזקה, ששורשיה קבועים בהיסטוריה ארוכה של מאות שנים, המשותפת לפולין ולאוקראינה. מול הפולנים ניצבו האוקראינים, ולהם זהות לאומית חזקה לא פחות, המלווה בשאיפה מתמדת להשיג עצמאות לאומית, בלתי תלויה. שאיפה זו קיבלה ביטוי באין-ספור מרידות עקובות מדם נגד השליטים הפולנים והרוסים. אלה, מצדם, לא חסכו מאמצים להפוך את אוקראינה לחלק מהטריטוריה שלהם. מרידות אלו של המיעוט האוקראיני, תחילתן במאות השש עשרה והשבע עשרה, והן תמיד תבעו מאות אלפי קורבנות משני הצדדים.

    היהודים התגוררו בין שני העמים היריבים ובתוכם מאז המאה הארבע עשרה, ואף קודם לכן. מספרם של היהודים ביישובים השונים היה רב, ולא פעם האוכלוסייה היהודית מנתה יותר ממחצית מתושבי הכפרים והעיירות. למרות מספרם לא נטלו היהודים חלק פעיל בסכסוכים הלאומיים של מיעוטים אחרים. לרוב הם היו קורבן חסר אונים, השעיר לעזאזל, ששני העמים כילו בו את זעמם.

    בין המיעוטים הלאומיים השונים התרחשו מדי פעם חיכוכים על רקע לאומי ודתי. אך שלא כמו לאוקראינים ולפולנים - שתמיד זכו לגיבוי מארצות האם, האוקראינים מרוסיה ולאחר מכן מברה"מ והפולנים מפולין רבתי - ליהודים חסר היה הגב הלאומי החזק והתומך. עובדה זו הקלה על אחרים להפוך אותם לקורבן, עליו יכלו האחרים לפרוק את תסכולם הלאומי והדתי. הפוגרומים נגד היהודים של במאה השש עשרה נחרתו היטב בזיכרון ההיסטורי שלנו. כך למשל, סיסמת הקרב של בוגדן חמלניצקי (1648-56), המנהיג שעמד בראש מרד הקוזאקים נגד הפולנים, הייתה: "הפולנים מכרו אותנו כעבדים לז'ידים הארורים", סיסמה שבעקבותיה כ-250,000 יהודים נפלו קורבן למעשי אכזריות ולטבח חסרי רחמים. הפוגרומים של חמלניצקי נשתמרו עד היום כזיכרון טראומתי קשה ביותר בהיסטוריה ובספרות היהודיים. היהודים היו לקורבן חסר הגנה גם מאוחר יותר, בפוגרומים שבוצעו בהם בסוף המאה התשע עשרה ובראשית המאה העשרים ובמהלכה, על ידי האטמנים הקוזאקים והאוקראינים (מַכנו, פטלורה, בנדרה ועוד). פוגרומים אלה היו גורם חשוב שהשפיע על התעוררותם הלאומית של היהודים ועל הקמתה של התנועה הציונית. הם יצרו את גלי ההגירה ההמוניים של יהודים לאמריקה הדרומית בראשית המאה העשרים, ומאוחר יותר את גלי העלייה הראשונים לישראל. בפרוץ מלחמת העולם השנייה חיו באוקראינה כ-2.5 מיליון יהודים.

    עם ההשתלטות הגרמנית על מחוזות הגבול והפלישה הגרמנית לברה"מ (1941), התחילה השמדה מתוכננת ומהירה של האוכלוסייה היהודית, לרוב בעידודם הפעיל של הגרמנים או בסיועם. לעתים קרובות הטבח ביהודים נערך ביוזמה עצמית של האוקראינים. בפועל, באוקראינה עצמה נטבחו במלחמת העולם השנייה כמיליון ומחצית המיליון יהודים. מעשי טבח המוניים, רבים ואכזריים בוצעו בידי אוכלוסייה אוקראינית מקומית עוד טרם הופעתן של פלוגות הרצח המיוחדות של הגרמנים (ה-Einsatzgruppen). עם סיום ההשמדה של האוכלוסייה היהודית יכלו האוקראינים להתפנות לטיהור אתני של המיעוט הפולני. במהלך הטיהור הזה נרצחו כ-300,000 פולנים, ורבים אולצו לברוח או הוגלו אל שטחי פולין הכבושים. סרוקובסקי בספרו "השנאה" מתאר את התקופה ההיא בסגנון ריאליסטי וחי. נהוג להשוות את אדמת פולין לבית קברות ענק, שבו נטמנו שישה מיליוני יהודים, קורבנות הנאצים ועוזריהם. בל נשכח שרבע מן הקורבנות היהודיים של מלחמת העולם השנייה, כמיליון וחצי איש, נרצחו במחוזות הספר המזרחיים של פולין, באוקראינה, בפודולה ובווהלין. גופותיהם טמונות באדמות ה-Kresy.

    שני אירועים בלתי תלויים זה בזה התרחשו בשנים האחרונות, אירועים שחשפו מחדש את הזוועות הנוראות שאירעו במהלך מלחמת העולם השנייה במחוזות הספר המזרחיים: אחד מהם היה דוח כתוב ומצולם של הכומר הצרפתי פאטריק דיבואה (Patrick Desbois). דיבואה סייר באוקראינה במשך כארבע שנים, צילם ורשם עדויות מימי מלחמת העולם השנייה מפי עדי הראייה, תושבי המקום האוקראינים. מטרתו של דיבואה הייתה לתעד את הטבח שבוצע ביהודים בשנים 1944-1941. היותו כומר ואיש דת סייע בידו להתגבר על חשדנותם של המקומיים ואִפשר לו לדובב אותם במתן העדויות. דיבואה גבה ורשם כ-700 עדויות מאנשים חיים ואיתר כ-600 אתרי קבורה המוניים שבהם נקברו קורבנות יהודיים, אותם זיהה בעזרתם של תושבי המקום. הדוח המלא של דיבואה התפרסם באוקטובר 2007 ב-New York Times. האירוע השני היה ביקורו של נשיא אוקראינה, יושצ'נקו, בישראל ב-2007, וידיעה שפורסמה בעקבות הביקור בעיתונות הישראלית, שיושצ'נקו הגיש למוסד "יד ושם" רשימה של 1,500 אתרי קבורה המוניים, בהם נטמנו גופותיהם של יהודים שנטבחו בשנות המלחמה.

    סרוקובסקי הלביש את סיפוריו בשלוש מעטפות שונות השלובות וארוגות זו בזו: המעטפת הריאליסטית, שבה הוא מתאר בתיאורים מוחשיים, קשים ואכזריים את המאורעות ואת ההתרחשויות להם היה עד כילד קטן; המעטפת הפיוטית, שבאה לידי ביטוי בתיאורי הנוף הפסטורליים של הטבע העשיר של הארץ בשינויי העונות והשפעתן על השדות ועל היערות, במסתורין שחבוי בין סבכי החורש, ביחסי איש לרעהו, בתיאורי האוהבים ואהבת בני האדם, כאבם וסבלם; המעטפת השלישית היא קסומה ושופעת דמיון, דמיונו הפורה והמפליג של סרוקובסקי הילד,  שעיניו ואוזניו כרויות לרווחה כשהוא ניזון מסיפורי עם ואגדות, אליהם הוא נחשף ולהם הוא מאזין בפה פעור. סרוקובסקי הטמין אותם עמוק בלבו והעלה אותם במסגרת ספרותית לאחר שנות דור. את הסיפורים הוא שומע כילד, כאשר הוא עצמו מסתתר בפינתו, במחבוא האהוב עליו, באפלולית שמאחורי התנור בבקתה, בין קורי העכביש. ילד שקולט מפי האנשים שחי בקרבם את השיחות ואת הסיפורים שלהם, חורט אותם עמוק בזיכרונו, מעצים אותם בדמיונו, שם הם נשמרים במשך שנים, עד שבבגרותו הוא מעלה אותם על הכתב. 

    סטניסלב סרוקובסקי, יליד מחוזות הספר, שחייו עברו שם בזמן המלחמה כילד בן שבע-שמונה, מביא בפני הקורא אירועים כפי שזכר אותם או כפי ששמע אותם בסתר מפי קרוביו, הסבים והדודים, או משיחות שכנים של משפחתו. את הסיפורים האלה, שגם לנו, המבוגרים, קשה לתפוס ולהבין היום, אחרי שחלפו שנות דור, סופג סרוקובסקי הילד, המנסה להבין ולעכל במוחו את שאוזניו קולטות. לא אחת סיפורי האימה של המבוגרים גורמים לילד הלם קשה ואף מפילים אותו למשכב. מעשים ודמויות מזוויעים לבשו בדמיונו צורה אימתנית של רוחות רפאים, מפלצות ושדים מסיפורי עם ואגדות, אותם הכיר היטב. את הדמויות הללו ידע סרוקובסקי הסופר לשלב בסיפוריו ולהקנות להם, בסגנונו האלגורי-אומנותי, את הכוחות הדמוניים.

    בשכנותו הקרובה של הילד משתוללים האכזריות והמוות, לרוב בלתי נתפסים בהגיונו הילדותי. סרוקובסקי הסופר מנסה באמצעות קשר אסוציאטיבי לקשור את המציאות המוכרת לו מסיפורי אגדה שסופרו לו על ידי הוריו וקרוביו, אל הסיפורים שהוא קולט בעצמו, במחבוא שלו, בפינתו שמאחורי הכירה במטבח. רוצחים ובני אדם, בעלי נשמות מעוותות, המבצעים מעשים שהם מעבר ליכולת הבנתו ותפיסתו של הילד, מקבלים דמויות הזויות של מפלצות ורוחות רעות, מכשפות ושדים, דמויות מאגדות-עם המסופרות על ידי האיכרים וזקני הכפר.

     גם היום קשה לנו להבין את המנגנון שהופעל על ידי המנהיגים הפרימיטיביים, חסרי הנשמה או בעלי היומרות הלאומיות חסרות המעצורים. מנגנון שאמלל מיליונים של בני אדם. מנהיגות נפשעת שנטלה אנשים החיים במהלך שנים רבות בשכנות טובה ואף כאלו המתחתנים ביניהם ויוצרים משפחות מעורבות, ומשנה אותם למפלצות אדם המסוגלות לבצע מעשי זוועה, שרק דמיון חולני יכול להמציא. המחשבה שבסוף המאה העשרים, חמישים שנה אחרי מלחמת העולם השנייה, מתרחשים דברים דומים בפינות שונות של העולם, קשה פי כמה לתפיסה האנושית. האם האנושות לא למדה דבר?

     די לנו להביט במתרחש בימינו. מלים כמו transfer, טיהור אתני, רצח עם, מסתירות בחובן איום מוסווה, שלא אחת הביא את האנושות אל עברי פי תהומות של שנאה ואבדון. על פי רוב, מאחורי מילים ומעשים אלו מסתתרת אידיאולוגיה מעוותת, המובילה לשנאה, המלווה באכזריות לשמה. בסיפוריו של סרוקובסקי השנאה גוררת אחריה מעשי אכזריות נוראים, אך אפילו אז, בעת התרחשותם, אין היא מסוגלת להתגבר על אהבתם של האנשים ולהכניע אותה. לכן בסיפוריו זוגות מעורבים אך אוהבים, הניצבים בפני הבחירה הנוראה - לחיות בהתכחשות לאהבתם או למות - בוחרים לסיים יחד את חייהם ולא לבגוד באהבתם. עם זאת, מעשי האכזריות שבוצעו בשם הלאומיות האוקראינית, אלה שגררו גם מעשי נקם לא פחות אכזריים של פולנים, אינם מובנים, וכנראה לא יהיו מובנים לעולם. סרוקובסקי משבץ בסיפוריו רגישות ואהבה מול מעשי אימה ומעשים מזוויעים, ועל ידי כך עולה בידו להעצים את הקוטביות והניגודיות של ההתנהגות האנושית.

     אין ספק בכך שסרוקובסקי הסופר מנסה להעביר לקורא את הרעיון שמלחמה, כל מלחמה שהיא, היא מאורע חסר רחמים המסוגל להפוך כל אדם, ויהא זה במקורו האדם החיובי ובעל הנשמה היתירה, לאדם השונא שנאה חסרת רחמים את כל מה שמסמל את הזר ואת הבלתי מובן. שנאה כזו עלולה להפוך יצורי אנוש למפלצות חסרות רחמים, ליצורים נתעבים. מסתבר שאלפי שנות ציוויליזציה ותרבות אנושית אובדים כאשר מתעוררת השנאה לזרים, ובעקבותיה - יצר ההרג, המלווה במעשי אכזריות חסרי היגיון ופשר.

    בעת ביקורי האחרון בפולין, בשנת 2007, מצאתי את הספר "השנאה" אצל חבר פולני שאירח אותי. בערב התחלתי בקריאתו ולפנות בוקר סיימתי. רותקתי לא רק לכתיבה השוטפת ולתיאורים הפלסטיים של הסופר, אלא גם לזווית הראייה בה מסתכל סרוקובסקי ומתאר את שנחרת בזיכרונו הילדותי ונשמר שם במשך למעלה מחמישים שנה. רק אז, אחרי יובל שנים, הועלו הסיפורים על הכתב. סיבות רבות גרמו לאיחור ולעיכוב בכתיבת הספר, ביניהן סיבות פוליטיות שמנעו מסרוקובסקי לטפל בשאלת הקונפליקט הלאומי הישן שהיה בין הפולנים והאוקראינים. רק אחרי שינוי המשטר בפולין יכול היה המחבר להשלים את מלאכת הכתיבה ולהוציא את הספר לאור.

    ההחלטה לתרגם את הספר לעברית נבעה בעיקר מכך שלראשונה נתקלתי בספר המשלב את סבלם של היהודים באוקראינה בזמן מלחמת העולם השנייה עם מסכת הסבל הכללית, שהייתה נחלת כל האנשים. סברתי שחשוב שהקורא הישראלי-יהודי יכיר את שעבר על עמנו, שם, באוקראינה. לפנינו סיפור מעשה המתואר ברגישות ובהבנה על ידי סופר שאיננו יהודי, מזווית ראייה של פולני, של אדם שמאורעות אלו היו חלק מילדותו, ממנו ומתושבים רבים של מחוזות אלו.  

    במהלך התרגום הייתי פעמים רבות נסער כולי ואחוז התרגשות. למרות רצוני העז להמשיך במשימה עד להשלמת המלאכה, הייתי נאלץ מדי פעם לקחת פסק-זמן, אתנחתא, לחשוב, להירגע ולהתאושש עד שיכולתי שוב להמשיך בתרגום. תהליך זה חזר על עצמו בכל סיפור וסיפור.

    שמואל רוטברד


    --
    אורלי לוי
    הוצאת הספרים אוריון
    www.orion-books.co.il
    24/10/09 23:55
    2
    דרג את התוכן:
    2009-10-24 23:56:07
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    סיימתי לקרוא את הספר "שנאה" שנשלח אלי ע"י אורלי לוי. כקורא ספרים מיומן שקרא ספרים מסוגים שונים ושל סופרים רבים אני חייב לומר שחוויית קריאה מסוג זה שחוויתי בספר הזה לא חוויתי מעולם. לא מדובר בהנאה מסוג זה או אחר, אלא בחוויה שאלמלי חוויתי אותה לא הייתי מבין את מה שאני מבין כעת.

    אני מסכם ואומר שהספר "שנאה" לטעמי ספר חובה!!!! לא אכביר מילים כי הביקורות שמעליי מעבירות היטב את חשיבותו.

    יישר כוח להוצאת אוריון ולמתרגם שמואל רוטברד על הבאתו של ספר כזה אל מדף הספרים שלנו.

     


    --
    זה הרגע
    28/12/09 08:48
    1
    דרג את התוכן:
    2009-12-28 08:52:28
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    אני מודה, הפסקתי באמצע ואני מקווה שאהיה מספיק חזק כדי לא להמשיך. מדובר בספר שלדעתי אסור לקרוא, אבל חובה שיכתב ויזכר. הפסקתי את הקריאה כשאני נסער מכדי להמשיך והכנסת אותו חזרה לתיק, מכונס כולי בזעזוע.

     

    נראה לי שראוי היה לשנות את שם הספר מ"שנאה" ל"רוע" שכן לא מדובר שם על שנאה, לא מדובר באנשים שמונעים בידי שנאה וכשאידיאל כלשהו של פגיעה באחר לנגד עינהם, אלא שאנשים שמונעים מרוע פרימיטיבי שמוצא פורקן במעשים שאדם החי במציאות הישאלית לא יכול להעלות בדעתו.

     

    מדובר בספר שאספר עליו שוב ושוב ואשמור אותו מוסתר מאחרי מדף הספרים כדי שאיש לא יקח אותו בטעות ויצלול לתוך עולם אותו הוא לא מסוגל להכיל. ספר שאספר אליו אך אמליץ לא לקרוא בו, לא כי הוא לא כתוב טוב, אלא כי הוא יותר מדי.

     

    בפרקים הראשונים, בהם עוד הייתי צלול מספיק כדי לנתח התרעמתי על התמונה המציגה את האוקראינים הרעים מול הפולנים הטובים, המזדעזעים ממעשי הזוועה ומנסים לסיע ליהודים ככול יכולתם. האם מדובר בניסיון לצידוק עצמי, שיכתוב היסטורי, זכרונות מסולפים של ילד קטן? הידע שלי מועט אבל עד כמה שידוע לי הפולנים לא התפרסמו במעשי הצדקה הרבים שעשו בתקופה זו. הערה נוספת היתה כלפי העיצוב הגרפי שנתן תחושה של ספר אימה לנוער מסדרת "צמרמורת" ולא ספר שכזה. לדעתי עיצוב נקי היה משרת את המטרה בצורה טובה.

     

    אבל אין ספק שצריך לתמוך ולהודות למתרגם ולהוצאה שעשתה מעשה אמיץ ולא כלכלי והוציאה ספר שחובה שיהיה קיים אבל אסור שיקרא.

    28/12/09 10:09
    0
    דרג את התוכן:
    2009-12-28 11:35:07
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    צטט: ArialKN 2009-12-28 08:52:28


    אני מודה, הפסקתי באמצע ואני מקווה שאהיה מספיק חזק כדי לא להמשיך. מדובר בספר שלדעתי אסור לקרוא, אבל חובה שיכתב ויזכר. הפסקתי את הקריאה כשאני נסער מכדי להמשיך והכנסת אותו חזרה לתיק, מכונס כולי בזעזוע.

     

    נראה לי שראוי היה לשנות את שם הספר מ"שנאה" ל"רוע" שכן לא מדובר שם על שנאה, לא מדובר באנשים שמונעים בידי שנאה וכשאידיאל כלשהו של פגיעה באחר לנגד עינהם, אלא שאנשים שמונעים מרוע פרימיטיבי שמוצא פורקן במעשים שאדם החי במציאות הישאלית לא יכול להעלות בדעתו.

     

    מדובר בספר שאספר עליו שוב ושוב ואשמור אותו מוסתר מאחרי מדף הספרים כדי שאיש לא יקח אותו בטעות ויצלול לתוך עולם אותו הוא לא מסוגל להכיל. ספר שאספר אליו אך אמליץ לא לקרוא בו, לא כי הוא לא כתוב טוב, אלא כי הוא יותר מדי.

     

    בפרקים הראשונים, בהם עוד הייתי צלול מספיק כדי לנתח התרעמתי על התמונה המציגה את האוקראינים הרעים מול הפולנים הטובים, המזדעזעים ממעשי הזוועה ומנסים לסיע ליהודים ככול יכולתם. האם מדובר בניסיון לצידוק עצמי, שיכתוב היסטורי, זכרונות מסולפים של ילד קטן? הידע שלי מועט אבל עד כמה שידוע לי הפולנים לא התפרסמו במעשי הצדקה הרבים שעשו בתקופה זו. הערה נוספת היתה כלפי העיצוב הגרפי שנתן תחושה של ספר אימה לנוער מסדרת "צמרמורת" ולא ספר שכזה. לדעתי עיצוב נקי היה משרת את המטרה בצורה טובה.

     

    אבל אין ספק שצריך לתמוך ולהודות למתרגם ולהוצאה שעשתה מעשה אמיץ ולא כלכלי והוציאה ספר שחובה שיהיה קיים אבל אסור שיקרא.

     

    אני יודעת על מה אתה מדבר, מבינה מאוד את ההרגשה בעקבות הקריאה בספר. הרגשתי כמוך , מעריכה מאוד את התייחסותך, ומודה לך על דבריך.

    הספר הזה אכן היה חייב לצאת בעברית. יש כאן סיפורים שהיו חייבים לראות אור - על אף הקושי הרב להתמודד איתם,  הכאב הנורא,  הרתיעה והזעזוע העמוק. הוצאת הספר הזה הייתה חייבת להתרחש ובמיוחד כשמחבר הספר הוא סופר פולני גוי.

    הנה קישורים נוספים על הספר:

    http://cafe.mouse.co.il/view.php?t=1261191

     

    http://cafe.themarker.com/view.php?t=1290341

     

    http://cafe.themarker.com/view.php?t=1384171

     


    --
    אורלי לוי
    הוצאת הספרים אוריון
    www.orion-books.co.il
    29/12/09 00:14
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-12-29 00:14:57
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    את ההמלצה של לספר כבר כתבתי . מצטרף לממלצים . מצ"ב הקישור להמלצה !

     

    http://cafe.themarker.com/view.php?t=1290341


    --
    אמונה היא הכוח החזק בעולם האהבה היא האנרגיה שמזינה אותה !
    5/1/10 20:47
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2010-01-05 20:47:27
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    כמישהו שניסה לקרוא את הספר אני בהחלט תומך בביקורת של עדנה

    לא הצלחתי לקרוא אותו הגעתי לאמצע ופשוט לא יכולתי להמשיך יותר התאורים זעזעו אותי וגרמו לי להרגיש רע

    להעריך את מה שיש לי להבין שאין גבול לרוע האנושי

    אורלי אני בהחלט מעריך אותך על האומץ להוציא ספר כזה ולשאול רוטברד שתרגם 


    --
    If you think education is expensive try ignorance


    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "על הספר "שנאה" - סטניסלב סרוקובסקי, הוצאת אוריון."

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה