עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    פרטי קהילה

    שירה וכתיבה יוצרת

    קהילת "שירה וכתיבה יוצרת" בניהולם של שלמה אברמוביץ' ושל bfou, מיועדת למי שכותבים שירה, אוהבים לקרוא שירה ולמי שעוסקים בכתיבה יוצרת לסוגיה. הקהילה תעניק במה ליוצרים ותיקים ומנוסים לצד כותבים חדשים ומתנסים. הקהילה תיזום ותעודד דיונים ענייניים על יצירות וניתוחן, תוך שמירה על כבוד היוצרים. מדי פעם נארח כאן משוררים וכותבים בעלי שם, שחיים עדיין בינינו ונציג גם יצירות אלמותוית של יוצרי עבר, שכולנו גדלנו על ברכיהם. הקהילה תחשוף מפעם לפעם יוזמות חדשניות, שעיקרן עידוד הכתיבה והיצירה. בואו נהנה.

    אמנות ובמה

    חברים בקהילה (2290)

    אורורה1
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    רז מוסטנג
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    זיפזופ
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אלי אלון-עית...
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ליריקה.
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    רננה אורן.
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    א ח א ב
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    אמיר ניצן
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    תנועת כמוך
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    eladunger8
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    ששת שצ
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    א. אפולינר
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פורום

    נא להכיר - במה להכרות עם יוצרים

    נא להכיר - במה להצגת חברים חדשים בקהילה ולהכרות עם יוצרים שמחוץ לקהילה. הנהלת הקהילה תשמח לקבל הצעות לשמות של משוררים וכותבים הראויים לבימת הכרות זו. היוצרים יוצגו בתבנית קבועה. העלאת יוצרים בקהילה זו בלבד - על ידי הנהלת הקהילה.

    נא להכיר 6 - והפעם, רוני לוי

    17/8/09 00:38
    21
    דרג את התוכן:
    2011-04-22 12:46:07
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    נא להכיר 6 - והפעם, המשורר והסופר רוני לוי


    פורום "נא להכיר" של קהילת שירה וכתיבה יוצרת ממשיך במסורת השבועית וגאה להציג הפעם את המשורר והסופר רוני לוי - חברנו ב"דה מרקר קפה" (הלא הוא ron294), בעל סיפור החיים מיוחד, בעל קול ייחודי כיוצר ודמות מוערכת (ואף נערצת) במחוזות הקפה.

     


     

    אז מה היה לנו עד כה:


    הופעת הבכורה של "נא להכיר" הציגה את חברנו לקפה, המשורר והמתרגם, עודד פלד. הצגתו של עודד פלד זכתה לתגובות חמות. היו גם כמה מוותיקי הקפה שהכירו אותו רק בעקבות הצגתו.


    "נא להכיר 2" הציג את המשוררת והסופרת שז, שלא היתה פעילה עד כה בקפה, אך בעקבות ההיכרות הוירטואלית עם כולנו- תפעל בקפה במסגרת עמוד אישי משלה.


    נא להכיר 3 הציג עוד חברה פעילה ב"דה מרקר קפה", יהודית מליק  שירן, על מגוון יצירתה ועשייתה. הפעם כאמור, יהודית מליק-שירן,


    נא להכיר 4 הציג בגאווה את תמר רבנו, חברה פעילה ב"קפה דה מרקר" במסגרת עמוד הבית שלה כאן.


    נא להכיר 5 הוקדש למחווה ליוצר הרב תחומי עמוס קינן ז"ל


    כמה מלים על רוני לוי:



    רוני לוי בן-לבראט
    , על סף סוף העשור השישי בחייו, נשוי לחדווה , אב ליאיר וטל. נולד בעיר  טנג'יר הספרדית, אותה עיר מיתולוגית, ממנה יצאו לגיונות הרודן פרנקו לפלישה לספרד, על מנת להפיל את המשטר  הדמוקרטי הספרדי - אירוע  שגרר בעקבותיו את מלחמת האזרחים בשנת 1937.

    רוני לוי למד בבית הספר אליאנס של הקהילה היהודית וסיים את לימודי התיכון ב Lycee Regault. אביו משה הלוי, בן לבראט ז"ל, היה עורך העיתון הסוציאליסטי "פרוודה", שמאמריו הופצו במחתרת והשתלחו נגד הרודן. אמו תמר לוי, בת אלתית, היתה לוחמת מחתרת בעיר הספרדית אלקסר, מלחינה רומנסות וזמרת חתונות. משני הורים אלו, בעלות סיפור חיים הרואי ורומנטי כאחד, שאב רוני את אהבתו לכתיבה ולמוסיקה. קולם של ני הורים אלו, סיפורי חייהם, אהבתם ומעשיהם מזדמרים מבין שורות שירתו בעלת הקול העז והמרטיט.

    מעט רקע היסטורי: קהילת יהודי טנג'יר אליה השתייך פרופסור שלמה בן עמי בנעוריו, היתה מורכבת ברובה ממגורשי ספרד, שהקפידו לשמור על תרבותם ועל שפתם. רוני לוי בן לבראט נטש את העיר ערב מלחמת ששת הימים וכמו אלפי בני נוער יהודיים, מיהר לעלות לארץ ולהתנדב בקיבוצים.

    רוני לוי התגייס לצה"ל, שירת משך שלוש שנים כחובש קרבי ביחידת שריון ונפצע קשה במלחמת ההתשה בסיני, חודש לפני הפסקת האש שהוכרזה ב-1969.

    לאחר שחרורו מהצבא שהה רוני בפריס, שם למד ספרות צרפתית, אך הוא שב לישראל עקב מחויבות רומנטית והשלים את לימודי הספרות הצרפתית באוניברסיטת בן-גוריון. בנוסף, הוא בוגר תואר בספרות אנגלית מטעם האוניברסיטה העברית, בוגר המחלקה לספרות השוואתית ותרגום.

    רוני לוי מדבר חמש שפות לטיניות, מורה לאנגלית ומתמטיקה בבית הספר התיכון מקיף ו' בבאר-שבע ובמוסדות הוראה אקסטרניים.


    כמה מלים על הבחירה ברוני לוי לדיון זה:


    אני לא נדרש להמציא את הגלגל בבואי לנמק את בחירתו של רוני לפינה זו ומעדיף להיתלות באילנות גבוהים. גבוהים מאוד אפשר לומר.

    נתן יונתן ז"ל כתב על שירתו: "זוהי שירה שופעת, עזת ביטוי, נושאת ערכים אנושיים במבע אסתטי."


    רוברט פאק
    , משורר ומרצה לספרות באוניברסיטת שיקגו, הגיב על שירתו של רוני עם זכייתו בפרס מטעם האוניברסיטה. "משהו בהחלט מסעיר, מרגש וסוחף, שמרכיב המוות בו רק מהלל את מקצב חיינו." דברי אלו הופיעו על כריכת ספרו של רוני "עשבי הפרא".


     

    אחתום את פרק האילנות הגבוהים בציטוט מתוך דבריו של ענק בענקים, מגדולי השירה העברית בדורנו, המשורר הנערץ עליי דוד אבידן, שהצליח לקבץ במשפט קצר את תמצית תחושותיי, כשאני קורא את שירתו של רוני. "פתאום חשתי משהו כמעט נדיר, צלול והרמוני, משהון בשל ומרגש, משהו פראי ומשכר וגדולה החוויה להיספג בתוך משוטי שירתו של רון לוי."


    שיר ראשון לדיון זה:


    הַמְּשׁוֹרֵר
     

    יוֹשֵׁב לוֹ בְּגַן הָעִיר חָמוּשׁ נוֹצוֹת טַוָּס

    וְלַחֲשֵׁי עִנְבָּלִים רוחפים בֵּין אָזְנָיו

    וּמִלּוֹתָיו כְּטַל רוֹחֲצוֹת אֲבַק הַזְּמַן

    וּמִלּוֹתָיו כְּגֶשֶׁם שׁוֹטְפוֹת עַלְווֹת עֵצִים

    הוֹ אֵלִי הַטּוֹב  שְׁמֹר עָלָיו כִּי אֵין לוֹ מִסְתּוֹר.

    כִּי הַשִּׁיר נוֹלָד בּוֹ וְאֵין  עָלָיו  סַכִּין וְנֶפֶץ

    כְּשֶׁלַּחֲשֵׁי חֲרוּזִים גּוֹאִים בַּחֲלוֹמוֹתָיו

    וְהוּא נִסְחָף לַיָּם כְּנַהֲרוֹת שׁוֹצְפִים

    וְכֹה יָפִים גַּלָּיו עַד כִּי הַשָּׁמַיִם מִתְפַּקְּעִים

    הוֹ אֵלִי הַטּוֹב שְׁמֹר עָלָיו כִּי אֵין לוֹ מִסְתּוֹר.


     

    וְהוּא צוֹבֵעַ אֶת הַלַּיְלָה בְּדִמְמַת מַלְאָךְ

    מְחַבֵּק אֶת הָעוֹלָם בִּלְטִיפוֹת שֶׁל טַל

    יוֹדֵעַ לְהַקְשִׁיב לַגֶּשֶׁם יוֹדֵעַ לְנַחֵם הָאֶבֶן

    כְּשֶׁתִּקְווֹתָיו הַמְּעַטּוֹת חוֹלְפוֹת עִם הָרוּחַ

    הוֹ אֵלִי הַטּוֹב שְׁמֹר עָלָיו כִּי אֵין לוֹ מִסְתּוֹר.

    וּכְמוֹ דָּוִד  הָרוֹעֶה הוּא שָׁר אֶת מִזְמוֹרוֹ

    בֶּחָלִיל אָרֹךְ עָשׂוּי עֵץ זַיִת יָרֹק

    מְרַפֵּא יוֹנָה צְחוֹרָה שֶׁכְּנָפָהּ נִסְדָּק בַּסְּבַךְ

    וּמְשַׁחְרֵר אוֹתָהּ בְּמַשָּׁק אֶבְרָה צוֹהֶלֶת

    הוֹ אֱלֹהִים שְׁמֹר עָלָיו כִּי אֵין לוֹ מִסְתּוֹר.

    כִּי לוֹ הַיֹּפִי, לוֹ הַבְּכוֹרָה וְלוֹ הַנַּחֲלָה

    נוֹגֵס לוֹ בְּעֶדְנָה בִּבְשַׂר פֵּרוֹת הַגַּן

    וְכָל מַמְלַכְתּוֹ שֹׁבֶל אָרֹךְ שֶׁל צִפְעוֹנִים

    הִנֵּה הוּא מִתְהַלֵּךְ בַּגַּן וְנֶעֱלָם בָּאֲפֵלָה

    הוֹ אֱלֹהִים שְׁמֹר עָלָיו כִּי אֵין לוֹ מִסְתּוֹר.


    מלים אישיות בהחלט:


    איני מכיר את רוני אישית. מעולם לא פגשתי בו, אך מזה מספר חודשים בהם אני פעיל בקפה, אני חש קשר הולך ומתהדק אליו. חברות וירטואלית קוראים לזה ב"סוציולוגיה החדשה" שאני נדרש לה מדי פעם בקפה. אלא שלתחושתי, אין שום דבר וירטואלי בקשר האמיץ שהולך ונרקם בין שני יוצרים, הקוראים זה את שירתו של זה, חודרים בכל פעם אל רובד אחר של האחר, צוללים בכל יצירה אל עומק חדש, מגיבים ממצולות ליבם על החוויה שחוו, מתגעגעים אחד לשני כאשר שורות של האחר מבוששות להופיע על המסך, מתרגשים בכל פעם מחדש מתגובה על יצירה שירית, זורקים פה ושם רמז חבוי בין שורות התגובה, במעין חוש הומור פרטי ופנימי שמתפתח בינות לסימנים הדיגיטליים.



    שיר שני לדיון זה:


    סונטה משדה קרב

                     
    לבנון 2006


    עם שחר אצא לקרב אימא
                               

    הדליקי נר, האירי דרכי,

    עת רעם תותחים יהדהד

    ואש רושפת תלחש.

    אמרו לנו לעקור אוייב משורש

    וברהט סיוט הפכה הפלוגה לנסורת

    אבנים אינן חיילים אימא

    הן לא תדברנה , הן רק תכסנה.

    בסבך עלוותך  בכיתי בשתיקה אימא

    ראי, ירח צהוב ומר שט מעל ראשי

    ובסוף דרכו אורבים יגון ואובדן.

    שמיים אדומים רעדו כל הלילה אימא

    לא עוד חלומות ולא כותונת פסים

    רק זיכרונות משדה קרב ידירו שנתי.

    כל הזכויות שמורות לרוני@לוי


    פרסים ופרסומים:


    • - בעל פרס בינלאומי בשירה, מטעם אוניברסיטת שיקגו.
    • - זכה בתחרות בינלאומית לשירת שלום ומלחמה All Nations Poetry Contest.

    שיר שלישי לדיון זה:

    יפים כמו הדעת

     

    עוֹד יָבואוּ יַמִים שֶל לַעֲנָה וּדְּבַש

    לִגְזוֹר מֵחֲרָדוֹתַיי עִגּוּלֵי כְשַׁפַיִיךְ

    כְּפֶרַח כְּלַהַב כְּהֵד צַעַד וּכְזֶמֶר זָהָב

    לְחַדֵּש בִּי בָּרָק כְּמִי שֶׁאֵינוֹ מַחְלִיד

    בֵּין אֶשְׁכּוֹלוֹת הַגֶּפֶן וּדְּמָעוֹת עִקְבוֹתַיו.

     

    הַאִם אַתְּ כָּמוֹנִי שׁוֹלַחַת חִיוּכֵך אֵלַי

    שֵׁאַחֲלֵץ מִשִׁבְיוֹ  אֶת נְתִיב יְגוֹנוֹ הַצּוֹרֵם

    כְּשֵׁאַתְּ נִטְרֶפֶת וְנִשְׁחֶקֶת וְהַלַיְלָה יוֹנֵק אוֹתָך

    ומַחְלִיק בַּך יָדָיו בִּסְּעֲרָה דְּהוּיָה.

    וּמוּתָר עוֹד לִשְׁכוֹחַ כָּל גִּבְעוֹל שֵׁנַבַל עַל חֵיקֵך
      

    בּוֹאִי אִמְרִי לִי מַה אַתְּ רוֹאָה בֵּתוֹך כַּדֵי הַבֵּכִי,

    אַל תַחֲבִיאִי פָּנַיִיך שֵׁיִנְגוֹס בַּךְ הַחוֹשֶך בִּנְתִיבַיִיך

    בּוֹאִי בַּשְׁעַרִים שְׁטוּפֵי הַרוּחַ וּזְרִיחַת הַרוֹך

    בּוֹאִי רְקוּמָה מִיַדַיי וְּמקוּשֶטֶת קִמְטֵי זוֹהַר

    לְנַפֵּץ גַעְגוּעִים וּרְעַמִים וְגָלִים מֵאַיְימִים.

     

    זֵה הַנּוֹף הַחוֹרֵש בֵּמִצְחֵךְ אֶת שְׁקִיפוּת הַעֲרָפֵל

    עָלַי לֵהַגִיעַ אֵלַיִיךְ כְּמוֹ הַיוֹם אֶל הַלַיְלָה

    לִהְיוֹת יַחְדָיו בְּגָן אַחֵר יָפִים כְּמוֹ הַדָעָת

    וּלְהַסְבִיר לַךְ לָמַה כָּתַבְתִי לַךְ שִׁיר

    יוֹתֵר מוּזַר מֵהַיַרֵחַ וְיוֹתֵר יפה מִמוֹתוֹ שֶל האופל.

     

    בּוֹאִי נֵלֵך לֵהִתְנַפֵּץ לְעֵבֵר שִׁבְרֵי הַאָהַבָה הַסְמוָּיה

    כְּמוֹ סִילוֹן אַרוֹךְ שֵנִמְשַךְ וְנִסְפָג בַּעָפָר

    כְּשֵׁהַיַעֲרָה בִּזְהָב תְּשִישוּתָה נְמוֹגה שְׁפופה,

    אַל  תִּנְגֵסִי בִּי עַד שֵׁתֵדְעִי אִם לֶחֶם אוֹ אֶבֶן הייתי
     

    בֵּצְחוֹק וּבְדֵּמַע עַל כָּל שֵׁהָיָה ושלא היה.

    הִנֵּה אַנִי כְּבַר נִכְנַס לְתוֹך אוּלַם מַרְאוֹתָיִיך

    כְּמוֹ בּוּעָת בּוֹהַק צְלוּלָה וְּמכוּשֶפֶת

    וְאַנִי הַשַּׁבוּי בֵּין יָדָיִיך מִתְחַבֵּא כְּמוֹ יֶלֶד

    בֵּין קִפּולֵי שִׂמְלָתֵךְ בִּסְעֲרָת נֵצַח

    לֵהִתְלָקֵט אֵל הָרוֹך עַל כְּתֵפַיִיךְ הַשְׁחוּחוֹת

    וְאֵבְעַר עִם הַשֶּׁמֶש אֶתְקָפֵּל בֵּעָפָר שּׁוֹרָשָיִיךְ

    וְאֵגַּע בַּך כְּמוֹ בְזֵר חֲבַצְלוֹת לֵחִבּוּק אַחֲרוֹן.

            

    כל הזכויות שמורות לרוני@לוי



    פרסומים של רוני לוי:


    • - "ניחוח היסמין" הוצאה לאור אסטרולוג. 2005, רומן.
    • - "החן והחסד", הוצאה עצמית 2002, רומן.
    • - "עשבי פרא" ,קובץ של 178 שירי אהבה , הוצאה ירון גולן, 1994.
    • - "סוליקה הנערה היהודייה מטנג'יר", הוצאה עצמית, רומן היסטורי.
    • - "מי את דולי בראון?", הוצאה עצמית, רומן.
    • - "פבלו נרודה, מאה שירים של אהבה ובדידות". תרגום מספרדית לצרפתית, הוצאת רוברט לפון.
    • - " החטא והחמלה", הוצאה עצמית, רומן.

     

     


     


    על ספרו של רוני, "ניחוח היסמין":

    http://www.astrolog.co.il/products.php?actions=show&id=730




    עמודו של רוני לוי בקפה:

    http://cafe.themarker.com/view.php?u=155766



    (אני שב ומבקש לא לככב אותי על הדיון הזה. שמרו כוכבים לרוני לוי וליצירתו).

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "נא להכיר 6 - והפעם, רוני לוי"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה   

    17/8/09 01:14
    4
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-08-17 01:14:07
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    אם אכן, ראש וראשון אני למגיבים

    בדיון זה, לכבוד רב הוא לי...

    כדבריך, גם אצלי עזות התחושות

    כאשר אני קורא את שירתו של רון.

    מעולם לא שמעתי את קולו, ולכן אקבל

    את מילותיך, כפשוטן...

    אך קולו הערב, בהחלט נקרא דרך

    מילותיו הכתובות.

     


    --
    במקום חתימה אישית, אפשר טביעת-אצבע?
    17/8/09 01:42
    0
    דרג את התוכן:
    2009-08-17 01:48:25
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    מה שמדהים אצל רוני ואני קוראת אותו זה כשנה וחצי,

    שיש בו אישיות קורנת באלפי גווני הקשת, עוצמתית ,

    הר געש של רגש , של פיוט נדיר,

    וביחד עם זאת , כמנגד...ענווה וצניעות נדירים.

    תמיד הפליא אותי אישית  הרף הגבוה  שהאדם מבחינתו מטפס אליו

     ויחד עם זאת שומר על התכונות האישיות כה יחודיות.

    רוני הוא מסוג של משוררים וכותבים במידות שקשה מאוד  למצוא היום,

    עושר גלום של דמיון ושליטה בשפה, ידע ,

    וגוון הקוסמופוליטיות המצוי בשירתו שאותי אישית מאוד כובשת.

    שלמה תודה שהבאת את רוני לכאן, בהחלט בחירה ראויה מאוד.

    17/8/09 01:43
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-08-17 01:43:23
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    כבר כמה חודשים שאני נהנית מהקריאה את שיריו של רוני, וכל פעם אני נפעמת מהמילים החודרות, הדימויים, התאורים והתחושות שמילותיו מעבירות....... לי אישית עושה צמרמורת:)) כייף שהוא כאן ! אחד המשוררים האהובים עלי:)

    17/8/09 01:52
    2
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-08-17 01:52:23
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    נהניתי לקרוא צד נוסף באישיותו של רוני אותה לא הכרתי

    ואני גם אוהבת לקרוא את שיריו החושניים הצרופים בדימויים ניפלאים

     

    תודה לך

    לעונג היה לי ומחמם את הלב לראות פירגון.

     

    זהבית


    --
    מחשבות יוצרות מציאות
    17/8/09 04:11
    1
    דרג את התוכן:
    2009-08-17 04:19:34
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    "המשורר" של רוני, הוא אותו נביא זעם שצייר את העתיד בצבעים קודרים ואיש לא שעה לאזהרותיו שיחדול ממעשיו הרעים ויחזור בתשובה. לאותו משורר הקרת התנ"כית ואותו משורר הקרת המודרנית יש מכנה משותף: חמש פעמים חוזר בסייפא של כל בית המשפט הזה:" הוֹ אֱלֹהִים שְׁמֹר עָלָיו כִּי אֵין לוֹ מִסְתּוֹר.".ההדגשה הזו של האפיפורה,בסוף כל בית באה להראות, שאין חדש תחת השמש,עולם נוהג כמנהגו, אי אפשר לשנות אופי ודרכי חשיבה כאשר אדם לא רוצה להשתנות. נביאי זעם ותוכחה השתמשו בדרכים ציוריות שהיו קרובות לעם ישראל שעבד את האדמה והעסיק עבדים מתוך החברה העברית/ המקראית דאז. מה שמעניין כאן, שבנבואות הזעם המקראיות תמיד מופלים לרעה האיכר  ובני ביתו שעבדו כל ימי חייהם להטיב עם חייהם, הם נשארו עניים ובני האצולה תמיד נשארו עשירים. 

    המשורר אז והמשורר היום הם מראַת החברה, שבה הם חיים ומנסים לתקן עוולות עולם. הם רגישים יותר, איכפת להם מבכי של עוללים, הם משמשים שופר לאנשים חלשים. אך יש, בניגוד למשוררים שהזכרתי גם משוררים שהיכרנו אותם בתקופת תור הזהב בספרד, כמו שלמה אִבן גבירול שהיה חָמוּשׁ נוֹצוֹת טַוָּס " וכתב שירים לפטרונו הנלהב שתמך בו. היה מוכשר ללא ספק.המשורר השר את החומרים שהוא אוסף מסביבתו הקרובה. ומה יש בסביבתו הקרובה שהיא כה מרגשת אותו? ממה הוא מתפעם כל כך? מה הופך אותו לקשוב יותר"לַחֲשֵׁי הַעִנְבָּלִים הַרוֹחֲפִים בֵּין אָזְנָיו?"

    כדי לענות על שאלותיי צריך רק לקרוא את החומרים אותם אוסף המשורר אל פינת יצירתו. הפינה הזו היא לבו. אם מה הוא מזדהה? מה מושך אותו לכתוב על כל דבר? האם הוא פייטן המפייט שירי אהבה או שהוא משורר הדלות? "וּמִלּוֹתָיו כְּטַל רוֹחֲצוֹת אֲבַק הַזְּמַן/וּמִלּוֹתָיו כְּגֶשֶׁם שׁוֹטְפוֹת עַלְווֹת עֵצִים"הדימויים בשיר הזה חגיגה. עושר לשוני מתפרץ החוצה ומבעיר בלהט את הסביבה השומעת. בדרך כלל זו סביבה אדישה, לא איכפת לה מדבריו. מילותיו שקופות ובהירות כטל היורד עם שחר ורוחץ את אבק הזמן. הוא רואה את האמת והוא נביא הזמן שרוצה לשנות סדרי עולם,אך ללא הצלחה. מילותיו שוטפות כגשם עלוות עצים. מדהים איך הדימוי הזה מראה את הצד החיובי של המשורר לעומת הצד השלילי איך שהוא נתפס בעיני בני אדם. העצים צומחים מהמים , הם מקבלים אור מהטבע ומים לרוות צמאונם. העלוות צומחות ובני האדם לא מסוגלים לצמוח מתוך עצמם.

     האנאפורה החוזרת פעמיים בראש מילה, באה להדגיש את החומרים מהם נולדים שירים.ּמִלּוֹתָיו כְּטַל רוֹחֲצוֹת"

    " וּמִלּוֹתָיו כְּגֶשֶׁם שׁוֹטְפוֹת" החזרה מדגישה את פעולת הרחיצה. יש שימוש במים רבים. "ואשמע את קול כנפיהם כקול מים רבים". אפשר לשמוע גשם ניתך ארצה, ההמיה של גשם כזה, היא מים רבים. במסכת ברכות יש התייחסות לקול מים רבים שהם טל וגשם. נראים הדברים שלנגד עיני חכמים עמדו קולות המים הרבים שבמעשה המרכבה, אלא שהם הפכו חזיון זה למעין 'תמונת ראי', ובשעה שיחזקאל הצופה בעליונים מדמה את המולת מלאכי עליון למים תחתונים, מדמה דוד המלך החי על פני האדמה, את קול משברי הים התחתונים להמולת המלאכים העליונים, בבחינת: "מלכותא דארעא מעין מלכותא דרקיעא" (ברכות נ"ח ע"א). על אותה תמונת ראי חברתית מדבר המשורר. עוד במיוחד שלא נאמר עליו משורר אלא נאמר עליו בה' הידיעה שהוא המשורר השר את שיריו, הזועם את נבואותיו. כִּי הַשִּׁיר נוֹלָד בּוֹ וְאֵין  עָלָיו  סַכִּין וְנֶפֶץ/כְּשֶׁלַּחֲשֵׁי חֲרוּזִים גּוֹאִים בַּחֲלוֹמוֹתָיו/ וְהוּא נִסְחָף לַיָּם כְּנַהֲרוֹת שׁוֹצְפִים/וְכֹה יָפִים גַּלָּיו עַד כִּי הַשָּׁמַיִם  מִתְפַּקְּעִים". לידתו של שיר דומה ללידת עולל. תמים שאין חטא בו.כל כך יפה הדימוי כשלחשי חרוזים גואים בחלומותיו והוא נסחף לים בהמון מימיו וגליו. לידת שיר, היא בריאה יש מאין. היופי בה ניכר בפלא הזה המקרין חלק מאישיות המשורר בפרי אהבתו. ומתי נכתבת שירת חייו? כש"הוּא צוֹבֵעַ אֶת הַלַּיְלָה בְּדִמְמַת מַלְאָךְ/מְחַבֵּק אֶת הָעוֹלָם בִּלְטִיפוֹת שֶׁל טַל/יוֹדֵעַ לְהַקְשִׁיב לַגֶּשֶׁם יוֹדֵעַ לְנַחֵם הָאֶבֶן/כְּשֶׁתִּקְווֹתָיו הַמְּעַטּוֹת חוֹלְפוֹת עִם הָרוּחַ" שיר המתאר את תהליך לידת המילים. בשקט ,בדממה. כשהוא קשוב לרוח היצירה,למוזה שבאה לשכון בלבבו, אז הוא מקשיב לגשם ונכנס לנעליה של אבן שיכולה להיות מצבה של איש אהוב  בגשם ויכולה להיות אבן בודדה על המדרכת שהגשם שוטף אותה ואין לה מסתור. זה יכול להיות גם הדימוי ל"אנשים עם לב של אבן/ יש אבנים עם לב אדם"(הכותל, איזוב ועצבת).

    השירה הזו שנולדת, יש לה ניגון פנימי. היא איננה סתם מילים. היא ניגון שבא  מהלב, כמו תפילת מזמור ששר "דָּוִד  הָרוֹעֶה/ בֶּחָלִיל אָרֹךְ עָשׂוּי עֵץ זַיִת יָרֹק " דוד הרועה היה משורר גדול שניגן לא רק בחליל אלא בכלי נגינה נוספים וכמעט שילם בחייו. החליל העשוי עץ זית, הוא דימוי לכתר המשיחה למלך . שמואל הנביא משח בשמן זית שנחשב לשמן הכתרת מלכים בתקופת התנ"ך,לא רק בשל סגולתו הרפואית או הדתית אלא בשל הרוחניות של המעמד.

    השירה הנכתבת משחררת את הכאב ומרפאה את הלב הדואב "מְרַפֵּא יוֹנָה צְחוֹרָה שֶׁכְּנָפָהּ נִסְדָּק בַּסְּבַךְ/וּמְשַׁחְרֵר אוֹתָהּ בְּמַשָּׁק אֶבְרָה צוֹהֶלֶת /כִּי לוֹ הַיֹּפִי, לוֹ הַבְּכוֹרָה וְלוֹ הַנַּחֲלָה/נוֹגֵס לוֹ בְּעֶדְנָה בִּבְשַׂר פֵּרוֹת הַגַּן", השירה הנכתבת היא מקור לאהבה, כאב,אכזבה, קנאה, שמחה וכו' כל מפת הרגשות יוצאת מתוכה, אך מי שסובב אותה,הם דווקא אנשים מעולמו של המשורר המדומים לממלכה של צפעונים:"וְכָל מַמְלַכְתּוֹ שֹׁבֶל אָרֹךְ שֶׁל צִפְעוֹנִים/הִנֵּה הוּא מִתְהַלֵּךְ בַּגַּן וְנֶעֱלָם בָּאֲפֵלָה". הגן הזה שמוזכר כאן איננו גן העדן שמשם גורש האדם, עם חוה והנחש. לא ולא. הגן, הוא הגן בו נמצאת נפשו של המשורר הכותב את אמיתותיו ומוקף באנשים ערמומיים,שקרנים, רמאים, חנפנים הרוצים את מה ששייך לו והוא לא מעוניין לתת. לכן באה חזרת המשפט המקונן הזה:"הוֹ אֱלֹהִים שְׁמֹר עָלָיו כִּי אֵין לוֹ מִסְתּוֹר." אין לו מסתור מזעם ההמונים. כל החברה רקובה מבפנים ותחלואיה רבים.אהבתי את שלושת השירים שהובאו כאן, התחברתי לשיר הזה, כי התאהבתי במילותיו. ורוני הוא משורר ראוי בהחלט לבימה זו. כל הכבוד שלמה  על הבחירה המוצלחת.
    17/8/09 04:54
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-08-17 04:54:26
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    הוֹ אֵלִי הַטּוֹב שְׁמֹר עָלָיו כִּי אֵין לוֹ מִסְתּוֹר.

     

    ואולי זה המסר.

    ומי שכותב כפי שרוני עושה זאת,

    צריך לפנות לכוח אחר

    בבקשה למתן פינה מוגנת.

    אני כותבת טרייה. ממש תינוקת עולת ימים

    יש משהו בתהליך הכתיבה שמותיר אותך נטול הגנות

    ואולי משהו בהסרת ההגנות שמותיר אותך

    חייה לכתוב אותך..

     

     

    קוראת את רוני.

    אוהבת.

    כמעט תמיד מתחברת

    וזה לא עניין של מה בכך. 

    17/8/09 05:45
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-08-17 05:45:31
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    שלמה,

    רוני לוי הוא בהחלט בחירה ראוייה. אני אוהבת מאד את השירים

    שהוא מביא לנו כאן ב"קפה"  ומהשירים שהבאת ב"בימת דיון" התחברתי ביותר לשירו "המשורר",

    מהסיבה שפעמים רבות כשאני כותבת שירה אני מרגישה כמו המשורר בשיר זה:

    חשופה לגמרי וחסרת מסתור.

    המשורר שמתואר בשיר זה כמי שזכה בזכות שירתו להתהלך בגן העדן ולטעום מפירותיו,

    הינו חשוף בפני זעם הקהל כאדם הראשון שהיה חשוף

    ללא מסתור בפני זעם האלהים לאחר שטעם מפרי עץ הדעת בגן העדן

    "וְכָל מַמְלַכְתּוֹ שֹׁבֶל אָרֹךְ שֶׁל צִפְעוֹנִים".

    תודה לרוני לוי על המילים היפות בהן היטיב לתאר את כוחה המרפא והגואל של השירה.

    טלי

     


    --
    "רק על עצמי לספר ידעתי
    צר עולמי כעולם נמלה
    גם משאי עמסתי כמוה
    רב וכבד מכתפי הדלה..."
    17/8/09 06:37
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-08-17 06:37:23
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    מצטרפת לחברים..

    אכן נשמע איש אשכולות של מילים ופעלים ..

    תודה על היכרות מעניינת בהחלט.


    --
    דליה בן אריה
    יועצת ומנחה תהליכי מודעות בעזרת קלפי השלכה וטארוט
    17/8/09 06:53
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-08-17 06:53:58
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    שלום    כל  כך  הרגשתי  את  הפגיעות של היוצר האדם הרגיש החי

    בעולם אדיש ורע לכן הצורך שלו בטוהר ורחיצה באמצעות הגשם והטל

    הטבע כמפלט=מילים טובות מפרות כטל  וגשם והכי חשוב הן הן אלה אשר

    אשר    מ נ ח מ ו ת  . המשורר בכתיבתו מרפא את עצמו-מנסה לרפא את העולם.

    17/8/09 07:09
    1
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-08-17 07:09:59
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    שמחה אני על הבחירה

    המשורר שחוויה עבורי לקרא אותו

    להתמזג בין דימוייו קולו הרב גווני עוצמתו רגישותו ובעיקר מתחברת אל המקום הנשגב אליו רוצה להגיע

    מעבר לזמן ולמקום 

     

     

    יוֹשֵׁב לוֹ בְּגַן הָעִיר חָמוּשׁ נוֹצוֹת טַוָּס

    וְלַחֲשֵׁי עִנְבָּלִים רוחפים בֵּין אָזְנָיו

    וּמִלּוֹתָיו כְּטַל רוֹחֲצוֹת אֲבַק הַזְּמַן

    וּמִלּוֹתָיו כְּגֶשֶׁם שׁוֹטְפוֹת עַלְווֹת עֵצִים

    הוֹ אֵלִי הַטּוֹב  שְׁמֹר עָלָיו כִּי אֵין לוֹ מִסְתּוֹר.

     

    ואני חוזרת : הו אלי הטוב שמור עליו כי אין לו מסתור 

    17/8/09 07:23
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-08-17 07:23:12
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    בשיר הראשון      ה  נ   ח  מ  ה  נבראה מחומרים טהורים  מאבא טבע אלוהים

    בכדי  לתיתה לאמא אדמה  המבכה בניה שלא זכו לשוב    וגורלם מר יותר

    מגורלם   של  דוד     ושל  יוסף,  חווית הזוועה שואבת את הרצון לחיות

    אין כח  לחלומות     חיים בצד  הסיוט.

     

    בשיר השלישי  האהבה 

    אהובתו נרקמת מתוך הטבע מתוך עצמו המשתוקק

    מתוך הזכרונות    כל  כך  מתכתב עם נעים עריידי

    עם  פבלו נרודה    יופי  ופגיעות.

    17/8/09 07:51
    0
    דרג את התוכן:
    פורסם ב: 2009-08-17 07:51:17
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין


    איזו פתיחה לבוקר טוב -

    קודם כל תודה על המחווה הזאת.

    כקוראת מתמידה של שיריו של רוני, אני מוקירה אותו על כתיבה עמוקה, אסתטית, סוחפת, רומנטית

    וכמו שאני אוהבת לומר - " כמו של פעם".

    בזכות המחווה, למדתי עוד מספר פרטים על האדם שמסתתר מאחורי המילים הרהוטות

    המרטיטות נפש לחיים מחדש.

    נ-ה-ד-ר !!

    תמרה.


    --
    תמרה חרמון - מנחה ומטפלת בגישת ה- NLP ודימיון מודרך. מומחית בתהליכי שינוי. מלווה אנשים בדרך להצלחה. בעלת תואר בינלאומי ב- NLP
    מאמנת בכירה (MCILׂ) ומנחה סדנאות.
    www.lovewins.co.il


    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    מה אתם חושבים? מעתה קל יותר להוסיף תגובה. עוד...
     

    הוספת תגובה על "נא להכיר 6 - והפעם, רוני לוי"

    נא להתחבר כדי להגיב.

    התחברות או הרשמה