עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    cafe is going down
    ';

    צבע טרי טוב לאמנות הצעירה?

    14 תגובות   יום חמישי, 19/3/09, 13:10


    אין כמו ריח של צבע טרי. כול עולם האמנות רעש והתרגש לקראת היריד הגדול. 4 ימים של פסטיבל אמנות גדול  שהמטרה העיקרית שלו היא לעשות קצת כסף מאמנות. כמה מחברי משתתפים ביריד . הם השקיעו המון אנרגיות וגם כסף כדי שהעבודות שלהם יודפסו וימוסגרו כראוי. הצפיות היו גבוהות מאוד למרות שהמצב לא קל ובחדשות שוב אומרים ש200000 איש איבדו את עבודתם בחודשים האחרונים, או משהו כזה.

     ערב הפתיחה היה באמת מוצלח. אלפי אנשים הגיעו. אפילו רון חולדאי טרח להגיע ( מקווה שקנית עבודה ,רון). הגישו קישים קטנים והיין זרם כמים. עסקים כרגיל. או כך לפחות נראה אבל כשנכנסתי פנימה למתחם האמנים הצעירים ציפתה לי אכזבה קלה. המקום נראה קצת יותר כמו שוק מאשר יריד אמנות. מאות תמונות תלויות בלי טעם . אני מכירה אחוז גבוה של עבודות של אחוז גבוה של אמנים שמציגים ביריד והבחירות של העבודות שהוצגו לפעמים היו מעט תמוהות בעיני כך גם אופן התליה. המון דברים טובים שכן הוצגו פשוט הולכים לאיבוד. מאוד קשה, בגלל התליה, לראות את העבודות כראוי ובטח שמאוד קשה לקנות כך עבודה כי העין פשוט מתבלבלת ומתעייפת  מרוב עומס. אבל אולי היה גם קשה לצפות בעבודות כראוי בגלל עומס האנשים ואני בטוחה שמארגני המקום והאוצרים עשו כמיטב יכולתם סהכ לאצור תערוכה של 70-80 אמנים זאת לא עבודה קלה בכלל.

    אבל אני חייבת לציין שהמחירים שבהם הציעו את העבודות במתחם האמנים הצעירים הם פשוט מוגזמים והרבה הרבה יותר גבוהים ממחירי גלריה. קחו מחיר של עבודה של אמן- צלם שבחיים לא שמעתי עליו תחלקו את המחיר ב2 ותוסיפו על זה מעמ וזה יהיה מחיר גלריה ( עותק 1/5 ). לא שערוריה? לא פלא שבינתיים לא שמעתי על מכירות היסטריות מצד חברי.ויש שהשתתפו ביריד ומכרו בשנה שעברה. כקונה פוטנציאלית שלא יכולה להרשות לעצמה מאוד התאכזבתי. חשבתי שאוכל לקנות עבודה קטנה ולפרגן למישהו אבל במחירים הללו במצב של היום? חבל פשוט חבל.במתחם הגלריות הוותיקות- עסקים כרגיל. לאיודעת מה היו המחירים שם ( לא העזתי לשאול) אבל בטוח שהרבה יותר גבוהים ממחירי האמנים הצעירים. נראה שרוב העבודות נמכרו ואפילו במספר עותקים. מה זה אומר? האם אספן האמנות היום הולך על בטוח? קונה רק מגלריות וותיקות אמנים וותיקים ומוכרים? משקיע את כספו על בטוח? אני לא בטוחה שזו בדיוק צרכנות נבונה למרות שהפחד לקחת הימור מובן לי. כמובן שכשרואים את מחירי האמנים הצעירים אפשר באמת להיבהל  ולרוץ לקנות בביתן של גלריה שיש לה וותק של 20 שנה כי ליצרית האמנות שם יש יותר ערך. אני חושבת שמחירים גבוהים כאילו עושים נזק לאמנים הצעירים. ברור שכל אחד רוצה להרוויח הרבה כסף על יצירת האמנות שלו כבר מההתחלה. סהכ אמנים עובדים מאוד קשה כדי להגיע לתוצאות טובות אבל לפעמים צריך סבלנות. להוריד מחירים כדי למכור יותר במיוחד בזמנים אילו-נראה לי שזה יכול לעבוד. אבל אולי אני טועה.

    בכול מקרה, אני מאחלת המון הצלחה לכל משתתפי היריד. רעיון היריד הוא רעיון מבורך ואחד הדברים החושבים ביותר שנעשו בשנים האחרונות בתחום האמנות הישראלית. חבל רק שנפלו עלינו זמנים קשים.

    דרג את התוכן:

      תגובות (14)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        24/3/09 11:05:

      צטט: ירמי עמיר 2009-03-23 02:20:25

      לא כתבת איפה זה.

      ירמי היריד נגמר ביום שבת כך שזה כבר לא ממש משנה :) אבל אני בטוחה שמי שרצה מצא ( יש פרטים על כך באינטרנט בכל חור ולצבע טרי יש גם אתר עם כל הפרטים)

       

        24/3/09 11:03:

      צטט: רונתי 2009-03-22 19:26:41

      בשנה שעברה, בגלל המתחם המדליק - קיבוץ גלויות - וקרבתו היתרה לאזור של אמנים ויוצרים בדאונטאון תל אביב, התאפשרה פתיחת סטודיות של אמנים במקביל והיתה תחושה של חגיגה גדולה, לא רק יריד לעשירים.

      כאן זה אחרת כמובן. גם אני התאכזבתי (דניאלה, את מוזמנת לקרוא מה כתבתי בדיון של דבי בקהילה).

       

      קראתי. יפה כתבת. מסכימה עם כל מילה.

      לא כתבת איפה זה.
        22/3/09 19:26:

      בשנה שעברה, בגלל המתחם המדליק - קיבוץ גלויות - וקרבתו היתרה לאזור של אמנים ויוצרים בדאונטאון תל אביב, התאפשרה פתיחת סטודיות של אמנים במקביל והיתה תחושה של חגיגה גדולה, לא רק יריד לעשירים.

      כאן זה אחרת כמובן. גם אני התאכזבתי (דניאלה, את מוזמנת לקרוא מה כתבתי בדיון של דבי בקהילה).

        20/3/09 19:57:
      גם אני חושבת ששנה שעברה היה יותר מוצלח. אני לא יכולה להסביר אפילו למה..גם אז היה המוני אבל אולי הוא נראה קצת יותר אקסקלוסיבי שנה שעברה.
        20/3/09 19:43:


      כיווני זקן איני מתיימר להבין באמנות, אך אני יכול להעיד שבשנה שעברה היריד היה הרבה יותר מרשים מהשנה.

      המבחר לא מי יודע מה וגם הדרך בה עוצב המקום לא ממש הרשימה (אבל המתחם הזה, שצפוי להפוך למתחם בילויים, נראה כמו שיחוק רציני).

        20/3/09 19:39:
      תודה לכן. אני מסכימה שהרמה לא היתה אחידה. היו שם עבודות נהדרות ולצד עבודות שחשבתי לעצמי " מה לעזאעזל..". אמנים מעולים לצד אמנים בינוניים ומטה. אני לא יודעת עפ מה בחרו את המעמדים. דווקא כמה אמנים ממש טובים שהציגו אצלינו לא התקבלו ליריד..וגם שמעתי שלאספנים מסויימים ממש אין טעם וקנו עבודות מזעזעות.( את זה? את זה קנית?). אני מניחה שעל טעם ועל ריח אין להתווכח. נראה לי ששנה הבאה כל אספן צריך להצמיד לעצמו אוצר חד פעמי שיבחר לו עבודות שגם נראות טוב וגם יש להם ערך. אני מתנדבת! ( בתשלום צנוע) לבצע למישהו קניה מעולה
        20/3/09 17:19:

      היה קשה בצבע טרי בעיקר הייתה (מרה) האכזבה.

       

      הייתי שם, בעומס בלתי אפשרי, ובכלל אני שונאת ירידי אמנות, בפנטזיה שלי רציתי בינאלה בפועל קיבלתי  שuק

       

      אולי בגלל העומס, כמות העבודות, צורת התלייה, המוניות הקהל, העממיות , ואולי לא, אבל מתוך כל העבודות שהיו תלויות שם , (וכמה בדיוק הכיל היריד הגדול הזה?) התרגשתי התרגשות של ממש רק מחמש.אז מה היו הרווחים שלי מכל הטירחה הזו: החלטתי להגיע לגלריה טבי דרזנר בקרוב בגלל האמנית שמציגה שם כרגע, הכרתי שeם צעיר אחד חדש שהרשים אותי. היה כדאי להגיע  כדי להתאכזב וגם בשביל מעט הרווחים המשניים, חמש עבוודת מרגשות בבת אחת אינן דבר של מה בכך (:

       

      חמוטל.

        20/3/09 17:11:

      מסכימה עם אמירתך כי "המקום נראה קצת יותר כמו שוק מאשר יריד אמנות. מאות תמונות תלויות בלי טעם ."

       

      יריד אמנות הוא רעיון נפלא, השאלה היא אם כל פליטת מכחול או חומר ראויים להופיע ביריד אמנות. היריד השנה הוא גיבוב בלתי אפשרי של קצת אמנות טובה שצריך לאמץ את העין ולאתר אותה בתוך ימבה של עבודות הנעות בין תת-רמה לסתמיות, ובתיבול של המון קיטש. תחושה בלתי פוסקת של "תגידו - השתגעתם?" - בהקשר של הכללת עבודות כאלה ביריד.

      גם מתחם הגלריות מאכזב השנה. אם כי שם התמהיל בין טוב לגרוע קצת יותר מעודד.

      למזלנו, המתחם עצמו מקסים, מעניין ומסקרן.

       

        20/3/09 15:21:

      היתה לנו הזמנה לערב הפתיחה אבל לא יכולנו להגיע. לא התאפשר לי לבוא ולצפות בכל ה"מי ומי" ששמעתי שהיו שם.

      בשנה שעברה זה היה בבית מני ברחוב לילינבלום והיינו. דווקא מאד נהניתי.

        20/3/09 13:11:

      צטט: שרלוק 2009-03-20 12:40:33


      מעניין ומעורר מחשבה. אני בעד מחירים שפויים, בעד להתחיל ולהיבנות. נחמד יותר למכור מלא למכור. השאלה היא איך לתמחר סכום שמכבד גם את האמן בעבודות שעלות ההפקה שלהן גבוהה במיוחד, כמו צילום. בציור, נדמה לי, זה פשוט יותר. 

      שאלה מצויינת. כצלמת שיודעת כמה עולה להפיק עבודות זאת בעיה מאוד רצינית ואני שואלת את עצמי את אותה שאלה. סכ בנוסף להפקה יש גם שעות עבודה ( לא, אנחנו לא מספקים בקליק וגמרנו יש כאילו שעובדים שעות על פריים אחד) וגם הרעיון - שגם אותם צריך לתמחר. אמנם ציור- עלותו פחותה אבל יש רק עותק אחד ואילו בצילום- יש מספר עותקים לכל עבודה אבל העלות של הפקת התמונה מאוד יקרה. וכמובן שגם גודל העבודה קובע. זה מסובך ואין ממש חוקים. הכל די פרוץ ולכן יש כאילו שמוכרים במחירים מופקעים וכאילו שלא. אני חושבת שכל אמן צעיר צריך לשבת ולעשות חשבון נפש עם עצמו ולראות עד איפה הוא יכול להוריד בהתחשב בכל אילו ובמצב הכלכלי. 

       

        20/3/09 12:40:

      מעניין ומעורר מחשבה. אני בעד מחירים שפויים, בעד להתחיל ולהיבנות. נחמד יותר למכור מלא למכור. השאלה היא איך לתמחר סכום שמכבד גם את האמן בעבודות שעלות ההפקה שלהן גבוהה במיוחד, כמו צילום. בציור, נדמה לי, זה פשוט יותר. 
        19/3/09 19:47:

      מנותקים. מנותקים. אני לא יודעת מי קבע את המחירים הסופיים- אם זה האמן עצמו או המארגנים של היריד. אחרי כשכתבתי את הביקורת דיברתי עם אחד מחברי על נושא המחירים. הוא טען שהמארגנים דווקא לחצו עליו להוריד מחירים והוא גם מציע למכירה עבודה ב1500 שח ( שזה די  נמוך אם חושבים על מחיר הפקת העבודה) אבל המחירים שאני ראיתי זעקו לשמיים ( ולא של צלמים שאני מכירה או אמנים שמעולם לא הציגו)

      תביני, במשך כמה שנים עולם האמנות היה בבועה. הבועה התנפצה אבל יש אמנים שלא קולטים את זה ועדיין מעדיפים לשים על העבודה שלהם תג מחיר מאשר למכור בפועל. אני מבינה אותם. יש מין גישה כזו שאם לא תדפוק מחיר אז לא יעריכו אותך. אבל גם צריך להיות ראלים לגבי המצב של היום. נכון שמי שמכבד את העבודות שלו מכבדים אותו אבל אמן צעיר שכן מעוניין למכור שיוריד מחיר ראבק, חייבים להתחיל מאיפשהו ולא לקפוץ ישר מעל הפופיק.סהכ זה פוגע בשאר האמנים הצעירים שלא היתה להם הזדמנות להציג בצבע טרי. עכשיו כולם חושבים שאלו הם המחירים של אמנים צעירים בארץ וזה ממש ממש לא נכון.

        19/3/09 19:01:

      כנראה שהצלחת השנה שעברה הגבירה את התאבון. מצד שני, קשה לי להאמין שכולם שם מנותקים כל כך מהמציאות.