עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    טלוויזיה, תקשורת ועל מה שביניהם

    טורי ביקורת על עולם התקשורת

    0

    שוק הפורמטים- כבר לא סופרים את הארץ?

    0 תגובות   יום ראשון, 22/9/13, 16:26

     

    אם בעבר הטלוויזיה שלנו הייתה תחנת מעבר מוצלחת למכירת פורמט לחו"ל, נראה שהיום ניתן לדלג על התחנה הזאת ולהגיע כבר מההתחלה לנקודת הסיום והכבוד הגדול בחו"ל. השעשועון החדש 'בטוח או ביטוח' מראה לנו רק טעימה ונשאלת השאלה מה אתנו הצופים בארץ?

     

    מאת: פלג אלוני

    ארז טל הוא גאון טלוויזיה, ללא ספק. החכמה שלו היא מאבני הדרך המרכזיות של "קשת" ותרומתו להפיכת הזכיינת לעסק מצליח גדולה. לאורך הזמן נראה כי הייצוא של קשת עולה על היבוא, מבחינת פורמטים, כאשר ההברקה האחרונה, אותה הוא מגיש, היא השעשוען "בטוח או ביטח". אך במקום שהמוצר יעבור דרך קצת יותר ארוכה בטלוויזיה הישראלית, כדי שגם הצופים כאן ייהנה ממנו, הפורמט פשוט נארז ונשלח בחבילה מעבר לים, כשבמקרה הטוב אנחנו, הצופים משמשים רק כניסוי כלים וזוכים לראות כמה פרקים בודדים.

    במקרה הזה מדובר ב"בטוח או ביטוח", אך במקרים אחרים אנו שומעים על פורמט שנמכרים לחו"ל, מבלי שבכלל עברו בטלוויזיה שלנו. מהמצאת "הכספת" ועד היום, עברו הרבה מים בירקון, בשוק הטלוויזיה והשעשועונים בפרט. אבל גם כשנראה שהז'אנר הזה נלעס מכל הכיוונים האפשריים, ארז טל ו'קשת' ממציאים משהו חדש. 
    על מה השעשועון?
    השעשועון החדש, "בטוח או ביטוח", מביא למסך שלנו את כל המשפחה. המתמודד, שעונה על השאלות, הוא אחד מבני המשפחה, כאשר היתר נמצאים מאחוריו וצריכים להחליט לאחר כל שאלה, האם הם בוטחים בו או מחליטים לקחת ביטוח על התשובה. כלומר להפסיד כסף אבל להישאר במשחק. הצעד מספק לצופה תככים, וויכוחים וצעקות במה שמסתמן כמשפחה ישראלית טיפוסית. ולכן נראה כי הפורמט מתאים לארץ, הרי אנחנו אוהבים להתווכח, אבל מצד שני יכול להיות שבדיוק מהסיבה הזו כדאי לוותר על התענוג. נקודה למחשבה.
    משפחות 
    נראה כי הבאת המשפחה למסך היא דבר פופולרי בימים אלה ואנו רואים זאת יותר ויותר. בערוץ 10 עולה "הכפר", תכנית ריאליטי חדשה עם משפחות ו"בטוח או ביטוח' מכניסה המשפחה, על שלל מאפייניה, לתוך שעשועון. נראה כי שעשועונים פשוטים עברו מהעולם ושלא אפשרי (לדעתם של מקבלי ההחלטות) ליצור תכנית ללא המוטיבים המוכרים לנו מתכניות הריאליטי.
    אז נכון, "בטוח או ביטוח" הוא לא ההמצאה שתשנה עולמות, אבל כן מדובר בפורמט חדש, מרענן ומקורי, שמן הראוי שיקבל כאן קצת יותר זמן מסך. במקום זאת, עם פתיחת התכנית הראשונה, ארז טל מקדים ואומר שאנחנו, הצופים, הפכנו לסוג של ניסוי ונקבל טעימה של חמש תכניות בלבד. כי הפורמט עצמו בדרך לחו"ל. 
    קלות הדעת הזו שבה אומרים לנו, הצופים, שאנחנו ניסוי כלים בלבד (במילים אחרות), היא קצת לא נתפסת. עסק כמו עסק צריך לחשוב כלכלי, ובכל זאת ההפקות בכלל והזכייניות בפרט, צריכות להשקיע קודם ולפני הכל בטלוויזיה שלנו, בשביל זה הן כאן.
    אם אפשר על הדרך למכור פורמט שהצליח למדינות נוספות, מה טוב, אבל לעיתים נראה שהתעסקות במכירת פורמטים, באה על חשבונו של הצופה הישראלי. אז היי, אנחנו כאן ומה שטוב במקום אחר, כנראה יעבוד גם פה, "בטוח או ביטוח" היא תכנית שיכולה להצליח גם כאן. רייטינג של 20-25 אחוזים הוא תוצאה טובה ולא כל תכנית צריכה לקבל רייטינג של 30 ויותר, כמו תכניות הריאליטי. 
    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה