עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    cafe is going down
    ';

    הבלוג של איילת הלר

    נגיעות במה שבאמת מעניין אותי

    הערת שוליים

    9 תגובות   יום שבת, 11/6/11, 20:27

    הסיפור: אב ובן, שניהם חוקרי תלמוד, שניהם מציבים את עבודתם במקום הראשון בסדר העדיפויות, שניהם רוצים הכרה של הממסד. האב מנסה לשווא לזכות בפרס ישראל עשרים שנה והבן בראשית דרכו כפרופסור. יום אחד מודיעים לאב שהוא זכה בפרס. בעוד האב חוגג את זכייתו, מזמינים את הבן אל ועדת הפרס להודיע שנפלה טעות מצערת  ו..... ההמשך בסרט.


    הסרט הוא סרט עתיר רבדים ונושאים : המתח שבן פוליטיקה ואקדמיה, השאלה "מהו מחקר טוב" ?, החקירה של יחסים בין שלושה דורות של גברים , המתח בין אמת לבין מוסר, החקירה מהשלם לחלקיו לעומת החקירה מהפרטים לשלם, החשיבות של ההשתייכות , המתח בין המסורת לקידמה, הקשר בין חוקרים לבין החיים עצמם, הקשר בין האמת המדעית לבין האמת התקשורתית ,מהו פרס בחיי יוצר? ועוד ועוד. ואולי אנשים יחשבו שהסרט לא מדויק בשל העומס. אבל אני חושבת שסוף סוף מראים לנו תמונת כאב כמו שהיא- מורכבת ולא סטראוטיפית. וכאיש טיפול אני חושדת שהבמאי לא מדייק כי ליבו המדמם מובא לקהל על מגש.


    יחסי האב והבן בסרט באים לידי ביטוי בתסביך אדיפאלי בו הבן עדיין מתחרה על איכותו מול האם. היא היחידה שיודעת את הסוד הנורא שנשבע שלא יגלה ודרך גילויו רוצה הבן לזכות באהדתה ובליבה של אימו. בתוך כך, הבן משתדל בקונפליקט העיקרי בסרט לנהוג על פי המוסרי. אך בבואו לעשות כן, הוא מוצא מציאות שמותירה אותו חלש ובלתי מסוגל. באותו רגע, מתוך המקום של שמירת האגו שלו עצמו ומתוך התוקפנות שלו כלפי האב, הוא בוחר בדרך תחמנית לפגוע באביו, בחירה שבעתיד תתברר כדו כיוונית.


    הסרט ממלא  בהמון מובנים הן התכניים והן הצורניים. הצילומים התקריביים , התאורה, הסידור של הסצינות על המסך, השימוש בגרפיקה מוליך אותך עיוור ומתפעל למסקנה שיוסף סידר הוא תסריטי ובמאי מוכשר מאין כמותו. אני התרגשתי עד דמעות בחלקים בסרט. מהאנושיות שבו, מהחשיפה, מהאומללות ומהחמלה. 

    ---------

    * הערת שוליים: הויכוח המתוקשר בין אורי קליין לבין יוסף סידר יכול להיחשב כפרולוג לסרט. ודי לחכימא ברמיזה. א. הלר 2011

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 5 מתוך 5

      תגובות (8)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        11/8/11 11:38:

      צטט: אורלי100 2011-08-07 01:35:07

      מעולה. הסרט והביקורת שלך.

       

       

      תודה רבה לך על הפרגון

        11/8/11 11:37:

      צטט: שמעון (-: 2011-06-18 08:37:06

      אכן סרט טוב. ראיתי ונהנתי. סרט בעל עוצמות רבות - בצילום, בטקסט ולא פחות מכך, גם בשתיקות שבו.

       

      השתיקות הן נהדרות כמו חופש שהדברים עוברים בו גיבוש.

        11/8/11 11:37:

      צטט: עמנב 2011-06-16 18:18:38

      כרגיל, איילת, היטבת לנתח, למרות שלא ראיתי עדיין את הסרט. המועמדות לפרס וההצגה שלך, מחזקים את המוטיבציה לראות. כל טוב, עמוס.

       

       

      עמוס תודה, התגובות שלך תמיד מעודדות לכתיבה. 

        7/8/11 01:35:
      מעולה. הסרט והביקורת שלך.
        18/6/11 08:37:
      אכן סרט טוב. ראיתי ונהנתי. סרט בעל עוצמות רבות - בצילום, בטקסט ולא פחות מכך, גם בשתיקות שבו.
        16/6/11 18:18:
      כרגיל, איילת, היטבת לנתח, למרות שלא ראיתי עדיין את הסרט. המועמדות לפרס וההצגה שלך, מחזקים את המוטיבציה לראות. כל טוב, עמוס.
        14/6/11 18:27:

      צטט: muliofir 2011-06-12 21:06:29

      יופי של ביקורת, איילת. מקצועית מאוד ולא אומרת מאומה למי שטרם ראה, חוץ מפרט שולי מאוד שזה סרט טוב שכדאי לראות. - אז תודה וכובית קטנה מגיעה לך גם כן

       

      תודהרבה על הפירגון

        12/6/11 21:06:
      יופי של ביקורת, איילת. מקצועית מאוד ולא אומרת מאומה למי שטרם ראה, חוץ מפרט שולי מאוד שזה סרט טוב שכדאי לראות. - אז תודה וכובית קטנה מגיעה לך גם כן