עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    שכיר עט

    רעיונות והערות על מה שניתן לתקן וכיצד.
    ועוד על דברים שמעניינים אותי ותקוותי שגם אתכם.

    0

    אנשי המכירות - לא קניתי

    1 תגובות   יום שלישי, 8/3/11, 12:04

    ''

     

    ערוץ 2 הוא הערוץ הנצפה ביותר בארץ. בצירוף ערוץ 10 וערוצים אחרים שבהם משודרות פרסומות, הרדיו, עיתוני סופהשבוע העמוסים בפרסומות ושלטי החוצות אנחנו חשופים לפרסום כמעט בכל מקום ובכמעט כל זמן. סדרה דוקומנטרית על פרסום נראית כרעיון מתבקש. "אנשי המכירות" באה למלא את חלל זה.

     

    הסדרה בת שלושת פרקים (שישודרו ברצף בשבת זו בערוץ 8) שסקרה את עולם הפרסום, התיימרה להציג לנו את תולדות ענף הפרסום ואת מאחורי הקלעים שלו.

    יש לשבח את התחקיר המקיף ברשימת הקרדיטים בסוף נמצאים כמעט כל (או שמא כל) משרדי הפרסום בארץ. אבל הסדרה לוקה בחיסרון בולט שנראה שאוב מהתחום אותו היא באה לסקר שטחיות ותזזתיות.

     

    הפרק הראשון סקר את תולדות הפרסום משנות השלושים עד ימינו. הפרקים שהם בני פחות משעה וזמן קצר זה הצליח היוצר לדחוס יותר מ-70 שנות פרסום כאשר הרוב הוקדש לעשורים האחרונים. לא נעשה ניסיון לתיאור מעמיק של התפתחות של הפרסום. לא שלא תוארה ההתפתחות אלא שדוחסים למעלה מ-70 שנה בפחות משעה קשה ליצור דיון מעמיק בנושא. מעניין שראיינו את דוד טרטקובר שידוע כאספן איורים ישנים אבל לא נעזרו בו להצגה מעמיקה של הפרסום, ובכלל עברו די מהר דרך שנות השישים והשבעים בדרך לשנות השמונים.

     

    הפרק השני סבל גם הוא מאי ירידה לעומק, הועלו סוגיות מעניינות: המשפחה בפרסומת היא אשכנזית, הצגת האנשים היא סטריאטיפית, המותג, החשיפה, אך לפני שהצלחנו לרדת לעומקו של הסטריאוטיפים בפרסום קפצו למותג ומשם להשפעת הפרסום.

     

    הפרק השלישי היה הטוב מבין כל הפרקים ועסק בקמפייני הבחירות. היה ניסיון לרדת לעומקם של דברים אבל הזמן היה בעוכרי כוונה זו. נסקרו מערכות הבחירות מ-1977 שהחל שנה זו החלו להתייחס לתעמולת הבחירות כקמפיין פרסומי ושיווקי. נעשו ראיונות עם האנשים המובילים בקמפיין אבל לדעתי היו צריכים להרחיב את מספר המרואיינים כדי לקבל עוד זוויות (ייתכן ששוב בעיית הזמן הייתה בעוכריהם). עלה שם גם בחטף הנושא שאתה משווק מפלגה ומביא לניצחון אתה לא יודע מה העלית. אין מדובר במשקה שיגרום בחילה לשותה, אלא אולי למלחמה כפי שקרה אחרי ניצחון הליכוד ב-1981.

     

    תופעה שבלטה בפרק זה היא ההתעלמות מהממד של המציאות ושל הפוליטיקה. אנשי פרסום כמובן יחשבו שבזכותם הפוליטיקאים ניצחו. אבל ב-1981 פליטת הפה של דודו טופז והניצול של מנחם בגין אותה גרם לכך שיתרון המערך  ב-3 מנדטים הפך ליתרון של הליכוד ב-3 מנדטים עד שהאלימות מצד תומכי ליכוד גרמה לדחייה של חלק מהציבור לתיקו ובסופו ההפרש היה מנדט לטובת הליכוד ובגין הקים ממשלה צרה. ב-1988 יום לפני הבחירות נזרקו בקבוקי תבערה על אוטובוס ליד יריחו ונהרגה אישה ושלושת ילדיה והחייל דוד דלארוזה שניסה להציל אותם זה גרם לכך שבניגוד ל- 1984 לא היה תיקו אלא יתרון זעיר לליכוד. נתניהו ניצח את פרס בשבריר אחוז למרות קמפיין מצויין ולאחר כפי העדות שנמסרה בפרק זה קמפיין מרושל וגרוע של העבודה. כמו כן שכחו שבחודשים ינואר פברואר נפתחה מערכה של טרור ופיגועי התאבדות אירעו מדי שבוע. פיגועים אלו נתפסו כתוצאה של אוסלו והורידו דרמטית את התמיכה בעבודה.

     

    בפרק זה נסקרה גם ההתמקדות באיש ולא במפלגה. אבל לא שמו לב שלמעט רבין - שמיר הבחירות: נתניהו - פרס, ברק - נתניהו, שרון - ברק היו בחירות אישיות לראשות הממשלה וברור שהודגש המנהיג ההתמקדות הייתה צריכה להיות בבחירות האחרונות ששם הדגשת המנהיג כאשר הבחירות הם עבור מפלגה דורשות הסבר. ייתכן שלא ניתן לעסוק בכך, כיוון שעדיין הזמן קרוב מדי והאנשים הנוגעים  בדבר עדיין נמצאים בפוליטיקה.

     

    לא ראיתי את כל הפנלים שהיו לאחר כל תוכנית אלא רק את זה שאחרי הפרק השלישי וניכר שהחסרונות נבעו מהניווט הלקוי של היוצר. מוטי מורל וירון דקל הסבירו היטב את הקושיות שהוא העלה אבל הוא התקשה להבין, או לא הקשיב. מורל הסביר שכמו במוצר אנחנו מציגים את הצד הטוב וברור שלא נציג צד קונטרברסלי של מוצר בדיוק כפי שעושים בפרסומות.

     

    הבעיה של "אנשי המכירות" שהיא לא הצליחה להעמיק בנושאים כתוצאה מהחלטה לכלוא אותה בסד של שלושה פרקים. סד זה גרם לכך שעלתה סוגיה מעניינת היא לא נדונה עד תום. הבימוי הקופצני גם גרם לכך שאף נושא לא הגיע לידי מיצוי. הסדרה השתפרה מהפרק הראשון ואם היו לה עוד מספר פרקים ודאי התוצר היה טוב בהרבה.

     

    מגיעות נקודות זכות על המחקר המקיף, שחבל שלא השתקף בסדרה, על הרעין לעסוק בנושא זה ועל הכותרת של הסדרה "אנשי המכירות" שקורע את האצטלה של הפרסומאים: "אנחנו רק מספקים מידע כדי שהצרכן יוכל לבחור" ואומר בפה מלא זו המטרה של הפרסום.

     

    "אנשי המכירות", ערוץ 8, תסריט ובימוי: ניסן שור; הפקה: ענת קנדל; עורך: בוריס בן מיור.אורך כל פרק: כ-58 דקות.

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 3 מתוך 5

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
      סיפור מעניין. אהבתי!