עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    הרושם של רותם

    על תרבות וכל מה שטוב - קולנוע, מוזיקה, אוכל, ספרות, תיאטרון

    0

    יש אומץ ויש אומץ אמיתי

    5 תגובות   יום שלישי, 22/2/11, 08:35

    ''

    האחים כהןעושים זאת שוב! אי אפשר לתאר זאת אחרת. גם כשנדמה שהם עשו הכל, אמרו הכל וספרו הכל, הם מצליחים למתוח את היריעה עוד טיפה ולהפתיע. אחרי שהצחיקו, רגשו, הפחידו, שעממו וזעזעו, הם מביאים את אומץ אמיתי וטורפים את הקלפים מחדש. לזה קוראים יצירה, לזה קוראים מופת, לזה קוראים אמנות, לזה קוראים אומץ אמיתי. אם היתה תחרות אמיתית באוסקר השנה, לאומץ אמיתי היה סיכוי הרבה יותר מגבוה ליטול חלק ניכר מהפרסים. כל כולו ממתקים שמצדיקים לפחות איזה פרס או שניים (וזה רק בגלל תחרות אמיתית מצד ברבור שחור).

    לאט לאט אני מתחיל להבין שאני ממש אוהב מערבונים. והמערבון כבר הרבה זמן לא נראה טוב כל כך וחזק כל כך, כמו באומץ אמיתי. הסיבה לכך היא בעיקר כי חוברים בו יחד כל כך הרבה מרכיבים מצויינים, שהופכים אותו להרבה יותר מסתם סרט או מעוד מערבון. וכרגיל אצל האחים כהן, גם כשהם עושים מערבון - או שאוהבים אותם מאוד ומעריכים אותם על פעליהם או שלא ממש מבינים את ההתלהבות מהם, ואני יכול להבין את אלו ואת אלו. אני, דרך אגב, בצד שאוהב אותם מאוד, אז קחו את הביקורת הנ"ל בחשבון.

    אומץ אמיתיהוא בעצם רי-מייק למערבון נושן ומצויין (שבעצמו עיבוד של ספר) שאמנם נודע אז בזכות ג'ון ויין, הפעם הוא נודע בעיקר תודות לביצוע המושלם שלו. זה מתחיל בתמונה מהממת ולא ברורה, קצת כמו איזו אגדה או לפחות כמו המעשייה שפתחה את יהודי טוב, סרטם הקודם. וזה מסתיים בסוף מפעים ובתזכורת שהזמן אוזל. כמעט כמו בסרט אחר שמוצג כרגע בבתי הקולנוע - קר עד העצם, גם כאן נערה צעירה נשלחת בעקבות אביה, אך בניגוד לקר עד העצם הריאליסטי, הקודר והמטלטל, סרטם של הכהנים חם (ותמים) בהרבה. מאטי רוס היא ילדה בת 14, שנאלצת לסוע הרחק מביתה על מנת לזהות את גופתו של אביה, שנרצח על ידי עובד שלו. הילדה היא לא סתם ילדה, היא בעלת לשון חדה כתער ופה נוטף ארס עוקצני, שלא כדאי ליפול בו. מאטי מעוניינת לצאת למסע של נקמה ברוצח ולצורך כך היא שוכרת את שירותיו של המרשל רוסטר קוגבורן, הנודע כבעל "אומץ אמיתי" ואופיו הרצחני, אך בפועל מדובר באיזה סוג של קאובוי מזדקן ושתוי (הפעם לא ג'ון ויין אלא ג'ף ברידג'ס, בתפקיד שממשיך את שורת תפקידיו האחרונים – זה שתהילת העולם שלו הרחק מאחוריו וכעת הוא רוב הזמן שיכור, ממורמר ו..שובה לב). אל מסע הנקמה מצטרף לביף (מאט דיימון), איש חוק טקסני שדולק אף הוא אחר הרוצח ומעוניין לשכור את שירותי הרוסטר. במסע הנקמה ובמרדף אחר טום צ'ייני הרוצח (ג'וש ברולין) חולפים השלושה במין משולש מוזר ולא תמיד מתחבר, של אנשים שאין להם ברירה אלא להיות אמיצים. קלישאתי ככל שזה יישמע. היופי כאן שזה מקבל טיפול כל כך חזק שבמקרה אחר זה אכן היה יכול להשמע ולהראות כקלישאה. תורם לכך גם המימד ויזואלי – שוטים מופלאים הופכים את סצנות קטנות לגדולות מהחיים. לא חסרות כאן דוגמאות ליופי ולעוצמה שבעיצוב הסצנות, כמו למשל ברגע בו מאטי וקגבורן רוכבים לאיטם ולפתע מגלים גופה תלויה בצמרתו של עץ, זהו פשוט שוט עוצר נשימה. גם סצנת הדו קרב הינה קלאסיקה בהתהוותה ושלא לדבר על הרכיבה לאור הירח והכוכבים בסוף. 

    שלא תבינו לא הנכון, יופיו הויזואלי של הסרט הוא חשוב, אך הוא בטל בשישים אל מול התסריט. הכהנים עבדו באופן מופלא את הספר (והסרט), שנשמע בעיבוד הנוכחי כמו סיפור שייקספירי או איזו אודיסיאה על עקשנות ודבקות במשימה (קלישאה קלישאה אבל זה עובד) מחוייבות ואומץ. חכמת הדיאלוגים, שנינותם והניואנסים הרבים והדקים לא היו עוברים היטב אלמלא היו בסרט שחקנים לא טובים, אך אנסמבל השחקנים כאן עושה מלאכת מחשבת של משחק. בתפקיד קטן כגדול, מעובר אורח דרך דמויות שוליות ועד למאטי רוס. הרי זה ברור שאי אפשר לדבר על אומץ אמיתי מבלי לדבר על היילי סטיינפלד. אם זו תצוגת המשחק בסרטה הראשון, מה יהיה אחר כך? מדהימה במלוא מובן המילה ועוד מעיזים לקרוא לזה תפקיד משנה. זה משנה? מסכנה מליסה ליאו, שוב עשוי האוסקר לחמוק לה מבין האצבעות.  אם אתם זקוקים רק לסיבה אחת לראות סרט, הרי זו היא.

    לרגעים מזכיר אומץ אמיתי סרטים אדירים כמו הבלתי נסלח או זה ייגמר בדם, ונראה אפילו שמיישר עמם קו, כשמבין כל הסצנות מטפטף לו כל הזמן דמם של האחים כהן. מצד אחד זה מערבון, מצד שני זה האחים כהן. אי אפשר להסביר את זה, צריך לראות את זה. אומץ אמיתי, קצת כמו שייקספיר - לא מסעיר בכל רגע ורגע, אבל מספר סיפור קטן ודרמטי שתוך כדי צפייה אתה מבין שנולדת כאן קלאסיקה.

    דרג את התוכן:

    הציון שלי: 4 מתוך 5

      תגובות (5)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        27/2/11 13:52:
      תודה. אכן סרט מקסים :)
        26/2/11 07:20:
      אכן סרט מיוחד. אישית אני לא אוהבת רימייק קולנועי, פעמים רבות המקור מאפיל על החדש, שבדרך כלל לא מוסיף כלום ולא ברור למה בכלל עשו אותו. אבל האחים כהן הם האחים כהן, וכל יצירה שלהם נכנסת לפנתאון של שלמות קולנועית, כראוי. כיף לראות איך ג'ף ברידג'ס אפילו לא צריך להכנס לנעליו של ג'ון ויין , יש לו גאלה גדולות משלו... תודה רותם, אכן סרט שווה. אגב - מערבונים הוא הז'אנר האהוב עלי - ראית את 3:10 ליומה עם ראסל קרואו ? עוד מערבון ענק !!
        23/2/11 22:56:
      נשמע סרט מעניין תודה על הביקורת
        23/2/11 13:30:
      הפלאת לכתוב. באמת הסרט הוא נדבך ראוי בארון הסרטים של האחים.
        22/2/11 20:26:
      סרט יפה ומומלץ *