עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    cafe is going down
    ';

    סריטה

    כשסרטים ושריטות נפגשים

    "22 קליעים": חזק באקשן, חלש בדמה

    0 תגובות   יום ראשון, 2/5/10, 12:23

    ביום שני שעבר הייתי אמור להיות במסיבת העיתונאים לכבוד עליית הסרט "22 קליעים". הרגשתי מכוסה מבחינת פוסטים לבלוג באותו שבוע, בידיעה שגם ביקורת על הסרט תעלה לאתר העכבר ואז לכאן. וכמובן בציפיה דרוכה ל"איירון מן 2". אבל לאיזה חיידק היו תוכניות אחרות. כוכב הסרט, ז'אן רנו, ביטל את הגעתו עקב מחלה וכך מצא את עצמו הבמאי רישאר ברי מגיע אל ישראל בגפו. עקב כך, הורו לי שלא להופיע למסע"ת והלך לו האייטם, יחד עם הלו"ז השבועי של הבלוג. כל ההקדמה הזו יש בה משום התנצלות על השבוע שחלף, בתוספת הבטחה שזה שמתחיל היום יהיה טוב יותר, לפחות מבחינת פוסטים שיצוצו.

     

    הנה הביקורת שלי עבור עכבר העיר אונליין, שנפתחת באסוציאציות ומזכירה לי שאולי אני היחיד שחושב על שחקן קולנוע ולא על מכונית, כאשר מישהו יזכיר את המילה "רנו"...

    האסוציאציות שעולות למשמע צמד המילים "סרט צרפתי", דומות מאוד אצל רוב האנשים. פיסת קולנוע מארץ הבאגט מזכירה צילום אמנותי בשחור-לבן, שחקניות ושחקנים גדולים מהחיים עצמם ודיונים על זיונים, כלומר על זוגיות ומשמעות החיים. למרות שעברו חמישה עשורים מאז גודאר, טריפו, “הגל החדש" ותיאוריית ה"אוטר", ההשפעה של כל אלה על אמנות הקולנוע הייתה כבירה מכדי לחלוף ביעף. אם זאת, ודאי יצא לכם להיתקל באיזה אקשיונר צרפתי באחד משני העשורים האחרונים. בשקט בשקט, יחסית לסרטים בהם נעשה יותר שימוש בחמורי נפץ מאשר בדיאלוגים, הפכה צרפת למעצמת אקשן. לדעתי, מדובר במדינה המייצרת את סרטי הפעולה הטובים ביותר כיום, יחד עם מעצמות אסיאתיות כמו תאילנד וסין בואך הונג-קונג.

     

    היה זה לוק בסון שהחל את גל האקשן בשנות התשעים, עם סרטים כמו "לאון" ו"ניקיטה" לפני שביים בהוליווד את "האלמנט החמישי". מאוחר יותר עבר בסון להפקת סרטים והכשרת הדור הבא של האקשן הצרפתי. שניים מבני טיפוחיו המוצלחים יותר, פייר מורל (“B-13”) ולואי לטרייה (“המשלח”), אף הספיקו להגר לאמריקה ולהתקלקל שם, עם הסרטים "חטופה" ו-”התנגשות הטיטאנים", בהתאמה. אחד הכוכבים שגילה בסון לעולם, הוא ז'אן רנו המצויין. אף הוא שם פעמיו אל עיר הסרטים אשר בלוס-אנג'לס והשתתף במותחנים כגון "צופן דה-וינצ'י" ו"משימה בלתי אפשרית" לצד הופעות בקומדיות מסוג “הפנתר הורוד 1 ו-2” ו"טיפול זוגי".

     

    לוק בסון כמפיק וז'אן רנו כשחקן ראשי, מהווים ראשי צוות בסרטו החדש של רישאר ברי, שחקן ותיק (“קוץ בתחת”) החוטא בבימוי מעת לעת (“אני סזאר”). "22 קליעים" הסרט הינו דרמת מתח ואקשן המתמקדת בחייו של שארלי מאטיי (רנו). למרות מארסיי השמשית המתפקדת כתפאורה, המאפיה שבה עבד מאטיי כל חייו אינה מהסוג בו אופים באגטים וקרואסונים.

     

    בשנים האחרונים פרש הסנדק מחיי הפשע והקדיש אותם למשפחתו. טיול שגרתי עם בנו אל הנמל מסתיים בניסיון חיסול, במהלכו שמונה רעולי פנים מחוררים את גופו של שארלי בעשרים ושניים קליעים. כנגד ההיגיון הסביר שורד הגנגסטר הקשוח ויוצא חבול ומשותק בידו הימנית למסע נקמה בחבריו לשעבר, אשר בגדו בו. בראשם ניצב הדון הנוכחי של מארסיי וחבר ילדות של מאטיי – טוני זקיה (קאד מראד). אל הפלונטר של העולם התחתון דוחפת את אפה שוטרת נמרצת בשם מרי גולדמן (מרינה פויי), בעלת אינטרסים אישיים לסגור חשבונות עם הפושעים שרצחו את בעלה השוטר.

     

    הסרט מבוסס על תחקיר חשאי שערך הבמאי בנוגע לעולם התחתון של העיר מארסיי, כמו גם על ספר מאת פרנץ-אוליבייה ג'יזבר, אשר ממנו שאב היוצר את ההשראה לדמות של ארכי-פושע ששרד ניסיון התנקשות וזכה לכינוי "בן האלמוות". את סאגת הפשע הארוכה והמפורטת ארז הבמאי ב-115 דקות והקפיד לרפד את הדפנות בעריכה חלקלקה שמטרתה לא לשעמם לרגע ובסצינות פעולה משביעות רצון.

     

    אולם, המסה הקריטית בסרט היא בכל זאת דרמתית. על העבר שתמיד רודף, על מוסר ועל חשיבותה של המשפחה. כן, כמו יותר מדי סרטי פשע אחרים שכבר נעשו. השחקנים, ברשות רנו, נותנים הופעות טובות אחד אחד, אבל הטון הכללי של הסרט מעט פשטני או ישיר מדי. בראיון עימו הסביר הבמאי כי לא רצה לשפוט את הדמויות או להכתיב לצופה מי הם הרעים ומי הטובים. בניסיון לעשות כן, הוא שתל בפיהם של השחקנים דיאלוגים מסבירניים יתר על המידה, ברגעים בהם קשה להאמין שאדם כלשהו יבחר לשטוח את משנתו הפילוסופית במקום לסדר ליריבו נקב נוסף בפרצוף. כך שבסך הכל, “22 קליעים" הוא סרט מאפיה טוב המחוזק באקשן לא רע, אבל גם דרמה מעט מאולצת שלא מצליחה לייצר הזדהות עם פושעים, דווקא משום שהיא כל-כך מנסה.
    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה