עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    cafe is going down
    ';

    ורטיגו - קולנוע, תרבות וסחרחורת

    תמונות נעות

    עם סיומה של "הסמויה"

    12 תגובות   יום שבת, 27/9/08, 12:23


    עם סיומה של העונה החמישית של סדרת המופת של HBO, "הסמויה" (The Wire), אני לא יכול שלא לשים לב לטרנד משמעותי בקולנוע ובטלוויזיה האמריקאית, של עיסוק באנשים שלוקחים את החוק לידיים כדי לשמור על החוק. בשנתיים האחרונות לא ראינו רק את "דקסטר" - עוד סדרה מופלאה של רשת Showtime האמריקאית, אלא גם צפינו בהצלחה המסחררת של סרטו של כריסטופר נולן, האביר האפל, שנוגע בדיוק בסוגיה הזו. נולן מתאר את ברוס וויין מתוך פרספקטיבה ביקורתית וחושף את הדילמה המוסרית שלו ביחס לתפקידו בעיר גות'האם. הרי באטמן פועל מחוץ לחוק - החוק אוסר על אנשים פרטיים עם אג'נדה לקחת על עצמם משימות של שמירת חוק ומיגור פשע. ברוס וויין, המונע מתוך יצר נקמה אישי (הוריו נרצחו ע"י פושעים בהיותו ילד), בונה לעצמו פרסונה נוספת - איש העטלף - על מנת שיוכל ללחום בפשע תחת מעטה של סודיות. "האביר האפל" כמו גם הסרט שקדם לו - "באטמן מתחיל" - שניהם נוגעים בשאלה האם באטמן עצמו הוא לא רק עוד פושע, האם רק משום שהוא נלחם בפושעים מסוכנים, ניתן לוותר לו על העובדה שהוא לוקח את החוק לידיים.

     

    הסוגיה הזו של לקיחת החוק לידיים עומדת במרכז הסדרה "דקסטר" שמתארת את פעילותו של מומחה לדם במחלק רצח של משטרת מיאמי, שבלילות מחסל באופן שיטתי רוצחים מסוכנים. דקסטר הוא רוצח סדרתי של רוצחים סדרתיים, בדיוק כפי שבאטמן הוא סוג של רוצח סדרתי של רוצחים ואנשים מושחתית המטילים אימתם על האוכלוסיה השלווה. בדיוק מהסביה הזו שניהם מעוררים את האמפטיה של הציבור, שרואה במעשים שלהם סוג של ברכה. אותם וויג'ילנטים נתפסים ע"י הציבור כאלה שעושים את העבודה שהמשטרה פשוט לא מסוגלת לעשות ועל כן יש לתמוך בפעילותם. כמובן ששניהם, אנשים אינטליגנטיים, מתחבטים בסוגיה הזו - האם הם באמת מצילי החברה או שמא רק עוד גרסא לפורעי חוק? ההתחבטות שלהם עם זהותם עומדת במרכז, ואגב, הקשר ביניהם בא לידי ביטוי בוטה באחד הפרקים הראשונים של העונה השנייה של "דקסטר" - פרק שבו הוא מדמיין את עצמו כלוחם בעל שכמיה ומסכה שמציל את התמימים מהרשעים.

     

    אחרי כל זה, הופתעתי (ואולי בעצם לא כל כך...) לראות בעונה החמישית של "הסמויה" - סדרה המתארת את פעילותה של משטרת בולטימור, במקביל לפעילותו של הפשע המאורגן באיסט-סייד של העיר - התייחסות בולטת לסוגיית הוויג'ילנטיות ולצורך לקחת את החוק לידיים על מנת לאכוף אותו. בעונה זו הבלש מקנולטי מחליט לבצע ספין לא חוקי - הוא ממציא רוצח סדרתי שאינו קיים - על מנת לקבל את התמיכה הכספית של העירייה, וכל זאת על מנת שיוכל להעביר את הכספים האלה לפעילות משטרתית שמטרתה לחסל אחת ולתמיד את הביזנס של הגנגסטר המקומי שמטיל את אימתו על השכונה. אגב, מקנולטי הוא לא הראשון בסדרה הזו שפועל מחוץ לחוק על מנת לקיים אכיפת חוק. לאורך כל הסדרה פועל בחור מסוקס בשם עומאר - שודד מהוקצע שגונב רק מסוחרי סמים - כמו רובין הוד שכזה.

     

    נראה שבארצות הברית של ג'ורג' בוש, יש אכזבה גדולה מהמנגנונים הרשמיים של המדינה, מזרועות החוק שלה. אולי יש כמיהה למישהו חיצוני, אפל ומסתורי, שיבוא ויתקן את מה שהמדינה לא מסוגלת לעשות - אולי מפני שהיא עסוקה במלחמתם של בעלי ההון באזור המפרץ הפרסי. הרי בסופו של הדבר הביקורת המרכזית של "הסמויה" היא זו שהמדינה מונעת ע"י אינטרסים פוליטיים שלאו דווקא מקבילים לאינטרס הציבורי, ושכוחות החוק והממשל פועלים קצת כמו הפשע המאורגן (בדיוק כפי שהפשע המאורגן עובר טרנספורמציה לרצון לקיים עסקים "חוקיים"). בקיצור, הקפיטליזם האמריקאי ב"סמויה" מתואר כמרחב של עבריינות. הכמיהה הזו לגאולה מצד גורם שהוא חיצוני לחוק מתבטאת גם בסדרות כמו "קרניבל" ו"ג'ון מסינסינטי" - בהן מתוארת שאיפה לגאולה בסגנון נוצרי מובהק. בל נשכח שגם ישו פעל מחוץ לחוק, נרדף על ידי נציגיו המושחתים, והומת על ידיהם. האמריקאים אוהבים את זה.

    דרג את התוכן:

      תגובות (12)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        16/4/09 10:15:

      צטט: מחבקת אסלות 2009-04-14 18:05:19

      יש סיכוי שיגיעו אליכם העונות השלישית וצפונה מתורגמות?

      את השאלה הזו את צריכה להפנות למפיצי הסדרה בארץ :)

       

      אבל אני מאמין שכן. קצת דבילי להוציא שתי עונות בתרגום ואז להפסיק....

       

        14/4/09 18:05:
      יש סיכוי שיגיעו אליכם העונות השלישית וצפונה מתורגמות?
        23/10/08 15:31:

      שתי נקודות

      לדעתי דקס עובד במשטרה בתפקיד הספציפי הזה בגלל המשיכה שיש לו לדם (כמו שאמרו לא פעם בסידרה - המקצוע שלו הוא לא ממש "נורמלי") ואולי גם בשביל להיות קרוב לצלחת - כדי שיהיה לו מלאי לא מוגבל של רוצחים וחלאות כדי לספק את התאווה שלו. 

       

      ובו נסכם שאנחנו לא מסכימים על ה"דרך והאמצעי" וזהו...

       

      אפרופו - נולן הוא לא הראשון שמציג את באטמן באור הזה, וזו באמת אחת המשיכות לגיבור כמו באטמן ע"פ סופרמן, נניח, שמוצג בד"כ כמו שאף פעם לא מאבד את דרכו. 

        19/10/08 14:49:


      אז איך את מסבירה את זה שהוא בחר להיות איש חוק - שוטר וחוקר פתולוגי? ברור שדקסטר מוצג כמישהו שמכור למעשי הרצח שהוא מבצע, שמפיק הנאה סדיסטית מהם, אבל בתכלס הוא פוגע רק באלה שפגעו באחרים, ברוצחים אחרים, כלומר שגם הוא הפך את הרצח לאמצעי. הוא שם עצמו שופט ומוציא לפועל של העונש, בדיוק כמו באטמן.  הקו ביניהם מאוד דק, אני מצטער לחזור ולומר לך. במיוחד בדרך שבה כריסטופר נולן בחר להתייחס לבאטמן - לא רק כאל גיבור-על שעוזר לאנושות אלא כמישהו שלוקח את החוק לידיים, וזה בכלל לא משנה מה הסיבה.

       

      אז אני מסכים איתך חלקית, אבל עדיין מוצא קשר הדוק בין העיבודים של כריסטופר נולן ל"באטמן" לסדרה "דקסטר".הם דנים בכמה נושאים משותפים, והמטרה שלי הייתה להאיר את הקשר ביניהם.

       

       

        19/10/08 07:52:

      נו לא התכוונתי שדקסטר נולד רוצח, ברור שזה מהטראומה.

      התכוונתי, כמו שכבר כתבתי פה כמה פעמים שאצל דקסטר הרצח זה המטרה, בעוד שאצל באטמן, אם וכשהוא רוצח הרצח זה האמצעי, ורק במקרים שאין לו ברירה. דקסטר לא יכול לא לרצוח ובאטמן כן.

      דקסטר קודם כל רוצח, באטמן קודם כל שומר סדר... מובן??

        18/10/08 16:37:


      הטענה שלך שדקסטר רוצח מלכתחילה בעוד באטמן לא (או ליתר דיוק - ברוס וויין) היא בעייתית. שניהם הפכו להיות רוצחים כתגובה פוסט-טראומטית. ההבדל ביניהם הוא שהילד ברוס הספיק להגיע לגיל 10 כשהטראומה הגיעה בדמות הרצח של הוריו. דקסטר פשוט היה עולל כשזה קרה (כשאמו נרצחה לנגד עיניו - אגב גם אחיו, כזכור לך הפך לרוצח פסיכופאט). הטראומה הגיעה לו בגיל מאוד צעיר ושרטה אותו, אבל זה לא אומר שהוא נולד פסיכופאט. גם פסיכופאטים נוצרים. הם לא נולדים כאלה.

       

      ההבדל היחיד הוא שברוס גדל באווירה נפלאה עד גיל 10 ולכן הוא כבר הספיק לרכוש מיומנויות כמו הבדלה בין טוב לרע - מצפון. לדקסטר לא היה המזל הזה. החשיפה שלו לאלימות נוראית שחיסלה את אמו הגיעה לו כשעוד היה בשלב האוראלי. הוא היה רחוק מאוד מלהגיע לשלב ההתפתחותי שבו מגבשים זהות ורוכשים ערכים.

        17/10/08 10:07:

      אני בהחלט מסכימה שיש פה נקודות מעניינות, ובהחלט מעניין מה שעובר על דקסטר (נראה לי שזה ממשיך בעונה 3) אבל עדין הוא עדין קדם כל רוצח ובאטמן לא.

      אפרופו, התהליך שעובר על דקס מזכיר לי תהליך שעבר על דמות אחרת, שבטח לא תגיד כלום לאף אחד פה - ספייק מ"באפי", שהפך בתהליך הדרגתי וארוך מערפד אכזרי, ללא יכולת להבחין בין טוב ורע (לערפדים בבאפיוורס אין נשמה) ללוחם צדק שלא מהסס להקריב את עצמו. נראה לי שגם על דקס עובר תהליך דומה - שלאט לאט הוא לומד "להרגיש", להבחין בין טוב ורע ואולי גם בסופו של דבר לפעול לפי זה. אבל אז לא יהיה לנו דקסטר יותר, וחבל...

        15/10/08 15:43:

      המאפיין העיקרי אצל פסיכופאטים הוא היעדר של מצפון או תחושה של "עשיית רוע" כשהם מבצעים את מעלליהם (בין אם מדובר ברצח או בכל עבירה משמעותית על החוק). אלא שבעונה השנייה, דקסטר מתחיל לפקפק בדרך שבה הוא רואה את העולם. הוא מתחיל להכיר יותר ויותר במפלצתיות שלו, מה שכמובן מערער את הפסיכופטיות שלו והופך אותו לדמות מעניינת יותר מכל רוצח סדרתי אחר. במובן הזה שבו הוא שואל שאלות על מעשיו, כפי שבאטמן עושה בסרטיו של כריסטופר נולן, יש ביניהם מן המשותף. שימי לב שב"דקסטר" מתבצעת השוואה בינו לבין השוטר שרודף אחריו כל הזמן - מי שהיה חייל הכוחות המיוחדים של הצבא האמריקאי ובשם ערך עליון של הגנה על אמריקה ביצע מעשי זוועה. בלהראות את המשותף ביניהם שואלת הסדרה שאלות מהותיות לגבי התפיסה הכוללת שלנו לגבי מעשי רצח (למשל - האם אישה שרוצחת את בעלה כי הוא מכה אותה תדירות, אכן עוברת על טאבו חברתי כמו כל רוצח אחר? האם חייל שמבצע את משימותיו שניתנו לו מלמעלה הוא גם רוצח כמו כל רוצח אחר שעושה זאת מתוך אמונה במשהו? האם טוני סופרנו הוא פסיכופאט או שמא מדובר באדם שבסך הכל ממשיך מסורת ארוכת שנים של "פרוטקשן"?) לכן אני חושב שההשוואה בין "דקסטר" לסרטיו של כריסטופר נולן על באטמן מעוררת סקרנות, כי הם עוסקים בשאלות דומות.  
        15/10/08 07:35:

      הי, הנושא אכן מעניין, אבל אני אתייחס כרגע רק למשהו שמאוד משך את עיני - ההשוואה שבין דקסטר לבאטמן, שהיא, מאוד מעניינת אבל לדעתי מוטעית מאוד.

      בעוד שבאטמן הוא באמת "ויג'ילאנט" - אדם שהקדיש את עצמו ללכידת פושעים וירצח רק אם לא תהיה לו ברירה, דקסטר הוא רוצח. הוא אמנם מתעל את האנרגיה הזו כדי לרצוח "רק" אנשים שזה "מגיע להם" אבל הוא פסיכופט, הוא חייב לרצוח. אם אצל באטמן "עשיית צדק" היא המטרה, אצל דקסטר המטרה היא הרצח עצמו, ורציחת רוצחים היא האמצעי. דקסטר עצמו לא "לוחם צדק" והוא הראשון שיודה בזה, גם אם היו לו אי אילו אשליות באיזה פרק...

      ככה זה לפחות עד סוף עונה 2, נראה מה יהיה בהמשך עונה 3. 

        2/10/08 12:45:


      את הטרנד התחילה הסדרה המצליחה טלטאביז בה נראתה לארה מנסה לעצור את טינקי וינקי מלבצע פשעי מין כנגד האנושות....

      וברצינות- כמו הסדרות כך המציאות: ראה מקרה שי דרומי.

        28/9/08 09:41:

      בואי נגיד שהשאיפה להידמות לארצות הברית מאוד גדולה כאן. בכל התחומים...
        27/9/08 22:55:

      גם בארצנו יש אכזבה מאכיפת החוק בידי הרשויות.

      כל טוב

      שולמית

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      ערן קידר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין