עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    יסינראל

    תגובות (6)

    נא להתחבר כדי להגיב

    התחברות או הרשמה   

    סדר התגובות :
    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    RSS
      18/11/19 08:38:
    תודה תכשיט ועמנב על התגובות. אגב, עמוס, הפוסט האחרון שלך מיוחד במינו. כל הכבוד!
      17/11/19 19:57:
    שושן, תודה רבה על השיתוף. הסינים לא מפסיקים להפתיע ואין ספק שהם גדולים! שבוע טוב, עמוס.
      17/11/19 18:00:
    וואו מדהים !!!! תודה..
      16/11/19 16:54:

    אלאונורה וגילה יקרות, תודה רבה על המשוב ועל ההתייחסות. 

    שלכן, שושן

      15/11/19 12:33:
    אכן יצירה גרנדיוזית. שהרי ללא הפנטזיה והתשוקה לא תיתכן עשייה פנטסטית ומעוררת התפעלות. תודה ד"ר ברוש-לויט על שהאדרת את העצמה החזותית והסמויה של השדה.
      14/11/19 21:43:
    ואוו, תודה גדולה על הביקור!
    0

    אייקון חדש נולד - PKX - שדה התעופה הבין-לאומי והתוך-לאומי בדרום בייג'ינג: דאש'ינג

    6 תגובות   יום רביעי, 13/11/19, 15:31

    עוד אייקון ממשי וחזותי עומד לחדור לתודעה העולמית: כוכב ים מוזהב בעל שש זרועות ומרכז עגול. הוא עומד להיות גיבור תרבות עבור הסינים ובהמשך -- אתם תחליטו.


    *

    נחתנו בשדה התעופה החדש של בייג׳ינג דאש'ינג [או דה-סינג] - 北京大兴国际机场 běijīng dàxīng guójì jīchǎng - ולאחר מכן המראנו ממנו חזרה לשנגחאי, והיינו משתאים ומשתהים כמו מבקרים באתר תיירות. אתר שטסים אליו באופן מיוחד.

     

    ''

     אתר שמזמן לצלמים טובים פרס על הצילום האדריכלי הטוב של השנה. 

    ושרק לא תגידו לעצמכם 'אוף, עוד פעם סין', כמו שאומר לעצמו גיבור הרומן "יער נורבגי" כשהוא נוחת בגרמניה: "אוף, חשבתי, עוד פעם גרמניה."*

     

    ארכיטקטית העל זאה חדיד**, שתכננה את המסוף, עיצבה מבנה גרנדיוזי, מהמם, פונקציונלי, ייחודי, שאפתני, קשוב לרחשי השפה החזותית הסינית וער לחלומותיה המדיניים-פוליטיים הנוכחיים של סין.  

    ואשר על כן יש למסוף מרכז עגול וציר אמצע - הנענה לציר האימפריאלי המקודש של בייג׳ינג מצפון לדרום - ושש כנפיים לאחד. ומכאן יפרצו ימה וקדמה ועוד.

     

    ''

     האייקון שנולד. כוכב בעל שש זרועות. חמש זרועות מהדהדות את הכוכב המוטבע בדגל הלאום האדום ובסימול של המפלגה הקומוניסטית השלטת, וזרוע שישית משמשת כניסה למסוף.

     

     

     

    ''

    המדינה התיכונה / מדינת המרכז – ג'ונג-גואו zhong guo – בשמה הסיני, מקדשת את המרכז. בתמונה מרכז המסוף. דגל סין משתלשל מעליו ללא חן עיצובי, כי נראה שהארכיטקטית זאה חדיד לא לקחה אותו בחשבון. מתחת - חלל ריק ונישא, שני גשרים מפותלים ומיפתח אליפטי. אתם לא היחידים שחושבים על אסוציאציה אורגנית-מינית.

    מבנה המסוף מבטל את הצורך לנייד נוסעים באוטובוסים או ברכבות בין טרמינלים, כמו שמקובל בחלק גדול מנמלי התעופה הגדולים בעולם. בדאש'ינג טרמינל אחד בלבד שכולל כיכר מרכזית שממנה יוצאות שש זרועות, ולאורכן ממוקמים השערים ושערי הכניסה למסוף.

     

    Made for China – אורגני ומתעגל, זורם ועף 

    זאה חדיד חוותה שינוי כארכיטקטית כשניגשה לעבודת התכנון של המסוף. היא, שהתרחקה משילוב של צמחייה בבנייניה, נשבתה בדימויים סיניים דומיננטיים: עלי ענק, תנופת גבעולים ומסתרי פקעות. בדאש'ינג היא רקדה עם קווי המתאר של הלוטוס. אליהם צירפה את קווי התנועה הגליים של עוף החול, ציפור הפניקס הפורשת את כנפיה בגגות שמעל למרכז. ועוד צירפה את סבכת הסריגים שמתפתלים בתקרות (אין לי שם תואר שיכול לתאר אותם) ובקירות ההיקפיים. מסר אורגני, אקולוגי, נשי, אסתטי ל״כול אשר מתחת לשמים״.*** 

    התמונות ידברו. 

     

    ''

     

     עוד משהו על ציר האמצע  

    ״איפה ציר האמצע? - central mirror axis", שאל מייקל בטון של דחיפות כשיצאנו משרוול המטוס ונכנסנו למסוף.  

    ״למה דחוף לך למצוא אותו?״, שאלתי. 

    ״בבניין עם תנועה כאוטית כזאת חייב להיות ציר אמצע שיוצר את הסימטריה, מוזיל עלויות ומקל על הבנייה״, הוא ענה בעברית פחות מלוטשת מזאת שניסחתי כאן.  

    ״סימטריה וציר אמצע חשובים כאן גם לעצם המהות הסינית ולמיקום שנבחר עבור הטרמינל״, אמרתי והתחלנו לחפש אותו.  

    ואז, מתחת לדגל האדום של הרפובליקה העממית של סין, מצאנו את קו האמצע של הבניין מתמזג עם ציר האמצע האורכי של העיר, בסטייה של ארבע מעלות מזרחה. חריטות מאוירות על פנלים מנחושת הציגו את האתרים ההיסטוריים והחדשים המוכרים של הציר מדרום לצפון: שדה התעופה, יונגדינגמאן, מקדש השמים, השער הקדמי - ציאנמאן, כיכר טיאנאנמאן, מוזיאון הארמון [העיר האסורה], מגדל התוף ומגדל הפעמון, מקדש לאמה והפארק האולימפי. הכול קשור. קחו את המשפט האחרון רחוק. 

     

    ''

     שורת לוחיות הנחושת על הרצפה משמחת את הסינים. הם מצלמים אותן, מקפצים עליהן כמו במשחק קְלָס, ואפילו רוקדים עליהן.

     

    בין טיפות הנתונים 

    עלות הבנייה של שדה התעופה הגדול בעולם כשניים עשר מיליארד דולר [האם מישהו אמד את עלות התקרה הגרנדיוזית?]. הוא משתרע על פני ארבעים ושבעה אלף דונם [כשני שלישים מגודלה של מנהטן, אומרים במדיה]. שטח המסוף שבע מאות אלף מ"ר, והוא כולל מאה וחמישים שערים למטוסים. השדה יוכל לקלוט למעלה משש מאות אלף טיסות בשנה, או בערך טיסה אחת מדי דקה. באזזזז

     

    ''

     

     

    שדה התעופה נפתח רשמית לפני כחודשיים, ב- 26 בספטמבר 2019. ימים ספורים לפני האחד באוקטובר – החג הלאומי של הרפובליקה העממית של סין, שציינה 70 שנה-חגיגיות לכינונה. הוא אמור לשנע כמאה מיליון א.נשים בשנה. זהו. מספיק עם מספרים והשוואות. כן, זה יהיה שדה התעופה הגדול בעולם כי סין היא המדינה הגדולה וגו'.

     

     

    ''

    התקרה הזאת!! תקרות זכוכית מכסות שטחים גדולים של המבנה. הן מאפשרות תאורה טבעית ויוצרות משחקי אור וצל. לפי הדיווחים בעיתונות, 1,200 עובדים הניחו כ־13 אלף לוחות זכוכית בתוך שלושה חודשים. ביום ובלילה, צריך לציין בהגינות. כ־13 אלף עובדים הועסקו בבנייה, והם שוכנו באתר בזמן העבודה.

     

    חדש מהניילונים

    הכול חדש ובוהק. משטחי הבטון במסלולי ההמראה והנחיתה [ללא סדקים!], השרוולים, הרצפות, התקרות, השירותים, המושבים לממתינים להמראות, החנויות, הגנים, הדקורציה, השטיחים. גם העובדים והלבוש שלהם. לטרמינל שש קומות: שתי קומות מרתף בוהקות ובהן חיבור לאמצעי התחבורה השונים [מכוניות בחניונים, מוניות, אוטובוסים, רכבות], שתי קומות לטיסות נכנסות ושתיים לטיסות יוצאות.

    עדיין בהרצה. מקום רחב זרועות ואנשים בו לא רבים. בינתיים.

     

    ''

     

    זמן ההמתנה למזוודות בטרמינל החדש מציב סטנדרט חדש של מהירות.

    מסביב למסוע פזורות בסדר נדיב עגלות [ללא תשלום] ומלאי של עגלות לשימוש הנוסעים. סדר כזה יש רק כאן. אני טועה?

    שפת הסימנים והסימניות מדברת גם כאן: העגלות מימין מעצבות את הסימנית הסינית DA - - שפירושה גדול. העגלות משמאל מסמנות חץ שלוח הַחוּצָה אל העיר בייג'ינג ולציר האימפריאלי דרום-צפון. מימין מוטבע ברצפה האייקון המוזהב של נשוא הפוסט הנוכחי.

     

    ''

     חדש, נקי, מאובזר. בית כבוד!

    כל מפגש עכשווי עם השירותים בסין מעלה בי זיכרונות מביקור במדינה בקיץ 1991. כך, בקטן, אני עדה למהפכה.

     

    טיפים 

    זמן - קחו זמן. זמן לנסיעה ארוכה מהרגיל במכונית או במונית, זמן לצ׳יק-אין ארוך מהרגיל [למרות שהבטיחו זמן קצר מהרגיל, ולמרות מאות עמדות צ'ק-אין בשירות עצמי], זמן למסע רגלי בשדה (מחליפים קומות, וצועדים ארוכות, אם כי לא כמו בטרמינל בפרנקפורט שנוא נפשנו), בידוק בטחוני מהיר מהרגיל, וזמן לשיטוט. עלו במעליות השקופות לקומה חמש, למעין מרפסת תצפית (ליד שרשרת של מסעדות עם מזון עממי), וצלמו כמו כולם. 

    נסיעה: השדה נמצא כ-60 ק״מ ממרכז הבירה, כשעה של נסיעה ממרכז בייג׳ינג בשעות רגועות של היום. שעה וחצי בשעות עמוסות יותר. הנסיעה ברכבות תעלה פחות אבל הטלטול יעלה לכם יותר. רכבת תחתית מהשדה מתחברת לקו 4 של הרכבת התחתית של העיר, ללא צורך במעבר [טרנספר]. השילוט נהיר מאוד. הנסיעה ברכבת התחתית חוסכת זמן וכסף. עם זאת, לא נוח להתנהל בה עם מזוודות גדולות. כמו כן היא לא פועלת בשעות הלילה ובשעות הבוקר המוקדמות. 

    הדרך משדה התעופה ארוכה והדורה. זרועת שדות וחורשות. נוסעים בכביש מהיר חדש, בעל ארבעה מסלולי נסיעה בכל כיוון, ללא שלטי פרסומת געולי נפש. בהמשך, מופע של מסכים ומפלים של משכנות מגורים מבשר את גודל האוכלוסייה של תושבי בייג'ינג וסביבותיה.

     

    ''


    ''

     

    מומלץ לבוא אל העיר מבעד לכבישי הטבעת הרביעית והשלישית דרך צומת גאומאו (guomao). לעיניכם מזדקרים מגדלי וואווו מנקרי עין. מה ששם קורה!!

     

    ''

     מקטע צפון-מזרחי בצומת גאומאו

     

    מחירים: 265-188 יואן לנסיעה במכונית בעזרת אפליקציה דידי (didi). במונית: כ-220 יואן [30 דולר] כולל 10 יואן עבור תשלום אגרה. המחיר מתייקר ככל שמשך הנסיעה מתארך עקב עומס בכבישים. נסיעה ברכבת התחתית, שמגיעה למרכז העיר ומצפינה לצפון-מערב בייג'ינג, עד אוניברסיטת פקינג ואוניברסיטת צ'ינגחואה והלאה לארמונות הקיץ: כ-35 יואן. 

     

    חברת תעופה ושדה תעופה: טיסות אל-על מישראל עדיין נוחתות וממריאות בשדה התעופה הבין-לאומי הישן בשוניי (shunyi). כדאי לבדוק בגוגל איזו חברת תעופה תתאים לכם לטיסה מ/ל דאש'ינג. 

     

    חוק וסדר 

    רגעים לפני ההמראה כרזו הודעה שמעצבנת את האוזן הישראלית ונכנסת לאוזן של הסינים ויוצאת ממנה בשוויון-נפש-מורגלת. הכריזה כללה רשימה של איסורים: אסור להשתמש בטלפון בהינתן ההודעה,  אסור לריב על מקום אחסון של המטען, אסור לריב על מקומות ישיבה במטוס ועוד. כל המפרים הוראות אלו ייענשו על פי החוק!

     

    ''

     

    *

    אווירונים יש. ציפורים - אין. בשדה תעופה כזה לא עוברים אורח בדממה****  

     

    _________________________

     

    הרוקי מורקמי, יער נורבגי. תרגום מיפנית: דורון ב. כהן. ירושלים: כתר, 2000, עמ' 5.

    ** זהא חדיד – 2016-1950. אדריכלית בריטית ממוצא עיראקי. 

    *** ״כל אשר מתחת לשמיים״ - כינוי למרחב שליטתו הפיזי והרוחני של הקיסר הסיני. 

    **** "עוברת אורח בדממה / עשר שנות הכשרה" – שם ספרה הנפלא של האמנית הצרפתיה פאביאן ורדיה - Verdier Fabienne - המספר על חייה כסטודנטית בסין בשנות השמונים ועל חוויית הלימודים של הרוח הסינית, רזי הקליגרפיה והציור הסיני. הספר יצא לאור בעברית, בהוצאת אסיה, בשנת 2009.  


    © כל הזכויות על הטקסט ועל הצילומים שמורות למחברת הפוסט ד"ר שושן ברוש-לויט.

    דרג את התוכן:

      ארכיון

      פרופיל

      יסינראל
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין