עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    סיפורים קצרים

    פוסטים אחרונים

    0

    המורה לטבע

    2 תגובות   יום חמישי, 4/10/18, 23:44

    המורה לטבע

     

    "שלום, עלי, מה שלומך?" שאלתי את המורה הצעיר מאחד מכפרי הבדואים בצפון, אותו פגשתי במקרה באחד מביקוריי במשרד שלנו בנצרת.

    "תודה טוב, מר עמוס".

    "אתה מרגיש שהקורס עזר לך?"

    עלי היה אחד מבוגרי הקורס הדו-שנתי למורי טבע מן המגזר הערבי שקיימנו במכון הביולוגי שליד גן-האם בחיפה, מספר שנים קודם.

    "אני לא מלמד טבע, מר עמוס".

    "מה? השקענו שנתיים כדי להכשיר אותך, ואתה לא מלמד טבע? מה קרה?"

    "הקורס היה מצויין. למדנו הרבה מבחינת המקצוע, ועוד יותר מבחינת דרכי ההוראה".

    "אז למה אתה לא מלמד טבע?" קטעתי אותו.

    "טוול באלכּ (הארך רוחך), אדוני המפקח, אני כבר מסביר לך".

    לא המשכתי לשאול והקשבתי.

    "לימדתי טבע שנה אחת. יישמתי את מה שלמדתי בקורס והייתי מרוצה מן ההתקדמות ומן ההישגים של התלמידים. הרגשתי שגם התלמידים מרוצים, וגם ההורים שלהם".

    "אז מה קרה?" לא יכולתי להתאפק מלשאול.

    "הבעיה הייתה עם המורים האחרים לטבע ועם המנהל. המורים האחרים המשיכו ללמד בשיטה הישנה של שינון מה שכתוב בספרים".

    בהערת שוליים אני חייב לציין, שהבנתי בדיוק על מה עלי מדבר. בביקורי בבית ספר בדואי אחר, נכנסתי לכיתה שבה לימד המורה על עץ הזית – אותו עץ הגדל בכל מקום בכפר ובסביבתו, ואשר בתקופת המסיק הילדים נוטלים חלק פעיל בעבודה. מחוץ לחלון הכיתה עמד עץ זית, ואילו המורה עמד וקרא מתוך הספר: "העלים של הזית הם ירוקים בצד הפונה לשמים ובסופים בצדם האחורי....". בסוף השיעור הערתי לו על דרך ההוראה שאינה הולמת את רמת הידע של התלמידים ואת התנאים הסביבתיים, אך הרגשתי שדבריי נופלים על אוזניים ערלות. קשה מאד למורה לנטוש את דרך ההוראה המוכרת לו ואשר בה הוא מרגיש בטוח, ולהתחיל דרך חדשה, מאיימת ובלתי בטוחה.

    "המורים הוותיקים", המשיך עלי, "התלוננו עליי בפני המנהל, השמיצו אותי ולחצו עליו שלא אמשיך ללמד טבע".

    "ולמה הוא נכנע להם? הוא לא ראה את ההצלחה שלך?"

    "כן, הוא ראה, אבל הם היו ותיקים, חלקם ממשפחות נכבדות בכפר, ואילו אני צעיר ואין לי גיבוי של משפחה גדולה וחזקה".

    פעם נוספת גיליתי את עוצמתה של השמרנות ואת השפעתם של הגורמים החברתיים/פוליטיים על החינוך, למרות שהם אינם רלבנטיים למטרות החינוך, לפחות לפי תפישתנו המערבית.

    אני מקווה שבשנים הארוכות שחלפו מאז שפרשתי מתפקידי כמפקח במגזר הערבי במשרד החינוך, דברים השתנו לטובה.

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        6/10/18 00:04:

      צטט: א ח א ב 2018-10-05 21:40:37

      גם כיום יש בעייה גדולה למיין ולקבל לעבודה מורים לבתי ספר ערבים. ה"חמולה" והשיוך המשפחתי חזקים מהכל. לכן כיום מקבלים לעבודה מורים לבתי ספר ערבים על פי תור. אין למנהל בית הספר שום חלק בהחלטה את מי לקבל.

      תודה רבה, אחאב.

      פרשתי מן העבודה במגזר הערבי לפני למעלה מ-30 שנה, ואינני עוקב ומתעדכן.

      אם המצב הוא כפי שאתה מתאר, הוא הולך ומגריע במקום להשתפר.

      שבת שלום, עמוס.

        5/10/18 21:40:
      גם כיום יש בעייה גדולה למיין ולקבל לעבודה מורים לבתי ספר ערבים. ה"חמולה" והשיוך המשפחתי חזקים מהכל. לכן כיום מקבלים לעבודה מורים לבתי ספר ערבים על פי תור. אין למנהל בית הספר שום חלק בהחלטה את מי לקבל.

      ארכיון

      פרופיל

      עמנב
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין