עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    סיפורים קצרים

    0

    סידהארטהה

    21 תגובות   יום שבת, 14/1/17, 11:06

    סידהארטהה

     

    סידהארתא.jpg

     

     

    הספר "סידהארטהה" הוא אחת מיצירות המופת של הסופר הגרמני הרמן הסה, מחבר "זאב ערבות". שם הספר מכוון את הקורא מיידית אל התרבות ההודית, ובאופן ממוקד יותר, אל הבודהה, שנולד כנסיך בצפון הודו, בשם סידהארטהה גאוטמה. הספר אף מרמז במספר מקומות על הבודהה, מבלי להזכיר אותו בשמו. כמו בסיפורו של הבודהה, גם מסע חייו של סידהארטהה, גיבור הספר, מביא אותו בסוף הדרך אל ההארה, אולם, למיטב הבנתי, הדרך וההארה מזכירים יותר את המסורת ההינדואית מאשר את המסורת הבודהיסטית.

     

    מחצית האלף הראשון לפנה"ס הצטיינה בהודו בתסיסה תרבותית משמעותית ביותר, שהשפעתה ניכרת עד עצם היום הזה. הוגים מתבודדים במערות וביערות של הודו, פיתחו רעיונות חדשים, שלפיהם כל אדם יכול להגיע אל האמת על עצמו, על היקום ועל האל, ולהכיר באופן בלתי אמצעי באחדות היקום (הקיום), אחדות ההוויה (סיכול אותיות של השם המפורש). החשיבה החתרנית הזאת ייתרה את הצורך בכוהנים הברהמינים כמתווכים בין האדם לאלים, ונישלה אותם מן המונופול על הידיעה, שעד אז הייתה נחלתם הבלעדית. המהפכה ההגותית הזאת הולידה אסכולות חדשות, ושתיים מהן, שכפרו לא רק בסמכות הכוהנים, אלא גם בסמכות הוודות, כתבי הקודש ההינדואיים, הוצאו אל מחוץ למסגרת ההינדואיזם והמשיכו להתקיים כשתי דתות חדשות - הג'איניזם והבודהיזם.

     

    מן הרעיונות החדשים התפתח בהינדואיזם קורפוס של כתבים - ארנייקות ואופנישדות - שהמשיכו לקבל את סמכות הוודות, ככתבי קודש בסיסיים, ועל כן אומצו על ידי הממסד הדתי הברהמיני, והפכו לחלק בלתי נפרד של ספרות הוודות. על ידי אימוץ המחשבה החדשה והתפשרות אתה, שמר הממסד ההינדואי על מעמדו מבלי לאבד את מאמיניו. בצד אימוץ ההגות החדשה, הכניס הממסד הדתי שני שינויים פרוצדורליים:

    1. אמנם יכול כל אדם להגיע אל הידיעה, אולם הוא חייב שיהיה לו גורו – מורה רוחני.
    2. האדם אינו יכול להיות שוחר "הידיעה" מרגע היוולדו, אלא עליו לעבור ארבעה שלבים (אשרמות) בדרך ל"שחרור" ("מוקשה") – תלמיד, בעל בית, נזיר שוכן יער, נזיר (סניאסין), הקרוב להשגת ה"הארה" וה"שחרור".

     

    אני מגלה בסיפורו של הסה מסורת זאת של ארבעת השלבים ההינדואית. הסה טווה ביד אמן, את מסכת חייו של סידהארטהה, כמתאפיינים בחיפוש מתמיד של "האמת". הסיפור אינו ממוקם באופן מפורש בזמן מסוים, אך אם מקבלים שסידהארטהה וחברו התנסו בלימוד אצל גורו, שבאופן מרומז הוא הבודהה, הרי שהעלילה מתרחשת בתקופה החתרנית של מחצית האלף הראשון לפנה"ס. המיקום בהודו בזמן העתיק אינו פוגם במאומה בסיפור העלילה, ואף לא ברלבנטיות שלו לזמננו. בימינו, כבימי קדם, לא מעט אנשים, צעירים וצעירים פחות, מתנסים בחיפוש משמעות לחייהם ותכלית לקיומם בעולם.

     

    סידהארטהה, כברהמין צעיר ביותר, לא הסתפק במה שהוצע לו באופן שגרתי על ידי הממסד הכוהני המסורתי, וחיפש ידיעה יותר משמעותית. הוא למד במסגרות שונות, התנסה בסיגופים ובצומות, אך לא הגיע לסיפוקו. בעיניי, זהו שלב התלמיד (בּֽרׇהֽמׇצׇ'ארין), שבתורת ארבעת השלבים ההינדואית.

     

    המפגש של סידהארטהה עם קורטיזנה, אשת פיתוי עירונית יפה וחושנית, גורם לו לנטוש את דרך הסיגוף ולשקוע כל כולו בחיי החומר. הוא נושא אותה לאישה ואף מוליד ילד, עוסק במסחר וצובר עושר. הוא הופך למהמר כפייתי, ומהווה מודל שלילי של אדם שחי את חיי העולם הזה במלואם, עד כדי הסתאבות נוראה. זהו השלב של בעל-בית (גֽרִהׇסֽטֽהה), השני מבין ארבעת השלבים בהינדואיזם.

     

    מתוך השקיעה בהסתאבות החומרית, מגיע הרגע שסידהארטהה נוטש את הכל מאחוריו וחוזר לחיפוש המקורי אחר "האמת" – אחר המשמעות לחיים ואחר ה"שחרור". הוא נודד בדרכים, מנותק לחלוטין ממשפחתו, מבנו ומחייו הקודמים. בכך עונה סידהארטהה על הגדרת השלב השלישי בתורת ארבעת השלבים - שוכן יער (וׇנׇפּֽרׇסֽטֽהה) - למרות שאין הוא מתבודד ביערות באופן קבוע.

     

    במאמר מוסגר, ברצוני לציין שגם אני, במסעי הראשון להודו, נתקלתי באנשים שבמודע נטשו את משפחתם ואת חיי החומר, ופנו לחפש את ה"שחרור" כנזירים. אני מתאר מפגשים אלה בספרי "אל מקורות הגנגס", וכאן אזכיר מקרה אחד. כשהגעתי לעיר קנגרה, בצפון הודו, קרוב לעיר דהרמסאלה, ביליתי באשרם של יוגי צעיר ופעלתן מאד. לפני שהפך למורה רוחני, הוא סיים לימודיו לתואר ראשון באוניברסיטה, ושימש כמנהל תחנת רכבת בחבל אסאם, שבצפון מזרח הודו. כעבור מספר שנים, חש אי-סיפוק מן החיים החמריים, נטש את חיי הנוחות, עטה לגופו בגדי נזירות ונדד בדרכים, עד שהשתקע בקנגרה וקנה לעצמו עדת חסידים שהעריצו אותו כגורו שלהם.

     

    סידהארטהה, לאחר נדודים רבים, הגיע אל מעבורת, שהיתה מעבירה אנשים מצדו האחד של הנהר לצדו האחר. במיתולוגיה היוונית חארון היה מעביר את נשמות המתים מצדו האחד של נהר הסטיקס, אל צדו האחר – המעבר הסמלי מעולם החיים לעולם המתים. הבודהיזם רואה את תהליך השאיפה ל"הארה" כמעבורת, המעבירה את השוחר מעבר לנחשולים ולמכשולים של חיי העולם הגשמי, עד לשלב הסופי - הנירוואנה.

     

    סידהארטהה מתחיל לעבוד כשוליה של איש המעבורת. במהלך השנים, איש המעבורת מנהל אתו שיחות כגורו, ולמעשה הופך למורה הרוחני שלו. עם מותו של איש המעבורת, סידהארטהה יורש את מקומו. החיפוש אחר "האמת", הצפייה המתמדת בזרימת הנהר וההאזנה לרחש המים, מביאים לסידהארטהה את שלוות הנפש המצופה. האנשים שנזקקו לשירותיו ידעו להעריך את חכמתו ואת שלוות רוחו, וראו בו אדם שהתעורר והגיע להכרת "האמת" "מואר", "בודהה". מבחינתי, זהו השלב הרביעי בתורת ארבעת השלבים, סניאסין, הכולל גם את השגת היעד העליון שהוא "הארה", "שחרור" מן הכבילות לגלגל הסׇמֽסארה - חיים, מוות ולידה מחדש.

     

    טוויית המסורות העתיקות של ההינדואיזם והבודהיזם, בידי הרמן הסה, היא מלאכת מחשבת, שמותירה את הקורא עם תהיות ומחשבות על תכלית חייו, ותכליתו של האדם בכלל.

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (21)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        21/1/17 23:56:

      צטט: אהובהקליין 2017-01-21 21:17:31

       עמוס היקר.


       יישר כוח על ההסברים היפים והמעניינים-

       על הספר.

      שבוע טוב ומבורך.

       

       בברכה

       אהובה.

      תודה רבה, אהובה.

      אם מעניין - ממליץ לך לקרוא.

      שבוע טוב גם לך, עמוס.

        21/1/17 21:17:

       עמוס היקר.


       יישר כוח על ההסברים היפים והמעניינים-

       על הספר.

      שבוע טוב ומבורך.

       

       בברכה

       אהובה.

        17/1/17 19:00:

      צטט: באבא יאגה 2017-01-17 18:09:20

      נהניתי לקרוא, תודה רבה, עמוס

      תודה רבה לך, באבא יאגה.

      כל טוב ולהתראות, עמוס

        17/1/17 18:09:
      נהניתי לקרוא, תודה רבה, עמוס
        16/1/17 16:53:

      צטט: רחלי בן-צור 2017-01-16 12:47:57

      תודה על הסקירה. מאלף.

      תודה רבה, רחלי.

      קראת את הספר? ממליץ בחום.

      כל טוב, עמוס.

        16/1/17 12:47:
      תודה על הסקירה. מאלף.
        16/1/17 09:02:

      צטט: יורם.אל-קמינו 2017-01-15 23:32:37

      השכלת אותי. תודה

      תודה רבה, יורם.

      הקטע ההיסטורי-פילוסופי הוא מהרקע האקדמי שלי. נראה לי שזהו רובד סמוי בעלילה, שחשיפתו מגבירה את הבנת הנקרא ואת ההנאה ממנו.

      כל טוב, עמוס.

        15/1/17 23:32:
      השכלת אותי. תודה
        15/1/17 19:12:

      צטט: bonbonyetta 2017-01-15 18:47:21

      *

      סקירה מעניינת כשם שמעניין בודאי הספר עוד יותר.

      תודה

      תודה רבה לך!

      זו רק תמצית שבתמצית של הספר. אני מוצא אותו מרתק, וממליץ מאד לקרוא אותו.

      שבוע טוב, עמוס.

        15/1/17 18:47:

      *

      סקירה מעניינת כשם שמעניין בודאי הספר עוד יותר.

      תודה

        15/1/17 09:06:

      צטט: מכבית- coach לכתיבה 2017-01-14 23:35:12

      תודה

      תודה לך, מכבית.

      שבוע טוב, עמוס.

      תודה
        14/1/17 23:00:

      צטט: א ח א ב 2017-01-14 20:34:27

      מסקרן. נכנס לרשימת הקריאה.

      תודה רבה, אחאב.

      תהנה!

      שבוע טוב, עמוס.

      שלום עמוס.

      בתגובתי אינני שולל. לכן גם ציינתי בעדינות אולי פעם כן היה. 

      בעניין הודו אני בצד שלך וגם למד ממך. תודה.


        14/1/17 20:34:
      מסקרן. נכנס לרשימת הקריאה.
        14/1/17 16:29:

      צטט: אזוטריקה-יומן לימוד 2017-01-14 15:35:55

       

      נשאלה כאן השאלה:

      לאלו תובנות מגיעים לאחר התנסות בכל השלבים?

       

      כיום אין דבר כזה התנסות בכל השלבים. אולי פעם כן היה.

       

      התובנות באות לאדם בשלבים.

      האינטליגנציה שבתובנה הינה מצטברת..

      התובנות המצטברות משתלבות אל איכות החיים של החווה.

      כל זה דורש תרגולים והתמדה וכל זה גם מותנה בעובדת בסיס.

      דהיינו על המתלמד להשיל מעליו ובשלבים את האגו.

      האגו מתוק, אך דביק. האגו הינו מחסום..

       

      תודה. עמנואל.

       

      תודה רבה, עמנואל, על הכוכב ועל ההערות.

      יש אנשים הזוכים בהארה (עם מרכאות, או בלעדיהן), לפתע, כמכת ברק, או כרעם ביום בהיר. יש לא מעט דוגמאות בתרבות ההודית למקרים כאלה. לעומת זאת, יש אנשים, שלמרות כל מאמציהם אינם מגיעים להארה, ולפעמים אפילו אינם מתקרבים אליה. על פי מסורות מסוימות, הבודהה זכה בהארה לאחר 1000 גלגולים.

      בתרבות ההודית כיום, ניתן להצביע על השלבים ששוחר האמת עובר, שחופפים במידה רבה לתורת ארבעת השלבים בהינדואיזם, אבל עדיין יש דוגמאות לצעירים ואפילו ילדים, שזוכים להארה. דוגמה בולטת הוא ראמנמהארשי, מגדולי החכמים בהודו במאה העשרים.

      שבת שלום, עמוס. 

       


       

      נשאלה כאן השאלה:

      לאלו תובנות מגיעים לאחר התנסות בכל השלבים?

       

      כיום אין דבר כזה התנסות בכל השלבים. אולי פעם כן היה.

       

      התובנות באות לאדם בשלבים.

      האינטליגנציה שבתובנה הינה מצטברת..

      התובנות המצטברות משתלבות אל איכות החיים של החווה.

      כל זה דורש תרגולים והתמדה וכל זה גם מותנה בעובדת בסיס.

      דהיינו על המתלמד להשיל מעליו ובשלבים את האגו.

      האגו מתוק, אך דביק. האגו הינו מחסום..

       

      תודה. עמנואל.


       


        14/1/17 12:02:

      צטט: ד. צמרת 2017-01-14 11:51:00

      קראתי לפני כחמישים שנה, לא התחברתי. איני מצליח להתחבר להודו.

      תודה רבה, דודיק.

      לצרפתים יש פתגם האומר - "כל אחד וטעמו". בעיניי הספר מצא חן גם בגלל תוכנו הקרוב ללבי, וגם בשל הכתיבה של הסה.

      שבת שלום, עמוס.

        14/1/17 11:59:

      צטט: sari10 2017-01-14 11:30:45

      תהיות על תכלית ומשמעות החיים...
      שאלה רצינית וחשובה.
      מה יש באותה הארה ושיחרור?
      מדוע הנאות חיים חומריות הן "הסתאבות"?
      לאלו תובנות מגיעים לאחר התנסות בכל השלבים?
      מעניין.

      תודה רבה, שרי.

      "הסתאבות" הוא מושג שיפוטי הנגזר ממערכת הערכים של המתבוננן.

      אני ממליץ לך לקרוא את הספר, ואני מרשה לעצמי לשער, שגם את תסכימי למושג שבחרתי לתאר את המצב אליו הגיע הגיבור.

      שבת שלום, עמוס.

        14/1/17 11:51:
      קראתי לפני כחמישים שנה, לא התחברתי. איני מצליח להתחבר להודו.
        14/1/17 11:30:

      תהיות על תכלית ומשמעות החיים...
      שאלה רצינית וחשובה.
      מה יש באותה הארה ושיחרור?
      מדוע הנאות חיים חומריות הן "הסתאבות"?
      לאלו תובנות מגיעים לאחר התנסות בכל השלבים?
      מעניין.

      תגובות אחרונות

      ארכיון

      פרופיל

      עמנב
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין