סיפורים קצרים

גשם מונסון

14 תגובות   יום שני, 31/10/16, 11:18

חזאים כבר מתנבאים על בוא הגשם הראשון לאזורנו, אחרי שהעיר אילת כבר סבלה רבות בגינו. לכבוד הגשם העתיד לבוא, אני מעלה פה סיפור שנכתב בינואר 2012.

כהרגלי בכל בקר, יצאתי לגינה. השמים היו מעוננים, כאילו כוסו בשמיכת פליס אפורה, ושום קרן שמש לא הפציעה מן המזרח. כשהתכופפתי להסיר פרח נבול מאחד העציצים, החלו לרדת טיפות גשם דקיקות, בדיוק כפי שניבא החזאי ברדיו, לפני שיצאתי לגינה.

חזרתי הביתה, וסגרתי מאחוריי את הדלת. נעמדתי מול שמשת הסלון, לצפות בגשם היורד באיטיות, מרווה את הגינה ואת אריחי הריצוף הגדולים שלפני הדלת. שולחן הזכוכית העגול, שעומד בחוץ באופן קבוע, התמלא מים, וסביב היקפו נוצרה מחרוזת של טיפות גדולות. מדי פעם הייתה נושרת טיפה, ואחרת הייתה ממהרת לתפוס את מקומה. בתחילה היו פסקי זמן ארוכים יחסית בין נשירה אחת לשנייה, אך הגשם התגבר במקצת, וגם קצב נשירת הטיפות גבר. בהיתי זמן רב בגשם שניחת במאונך ללא הפסקה, וללא משב של רוח, והרהרתי בסיפורי גשמי המונסון של סומרסט מוהם וג'וזף קונרד.

החמצתי את המונסון במסעי הראשון להודו – הגעתי להודו בדצמבר 1966 וחזרתי ארצה במאי 1967, בפרוץ מלחמת ששת הימים. כשחזרתי להודו כעבור למעלה משלושים שנה, נסעתי בכוונה בקיץ, כדי לחוות את חוויית המונסון הספרותית ממש במציאות. ביומיים ששהיתי בבומביי ירד גשם, אך הוא לא היה שונה מן הגשמים בארץ, או באירופה. מבומביי המשכתי לעיר פונה, והתמקמתי בבית מלון סמוך למכון המחקר על שם בהנדרקר, ששם מצויים עותקים של כתבי-היד שהייתי זקוק להם. הייתה שעת צהריים, ויצאתי לסעוד את לבי. השמש זרחה והיה חם, ודבר לא העיד על המונסון המתקרב.

מצאתי מסעדה סבירה, והתמקמתי ברחבה שבחוץ, שהייתה מוצלת על ידי גג אברזין ירוק. אכלתי בתיאבון את המאכלים ההודים האהובים עליי, ואז, לפתע, ללא התרעה מוקדמת, החל לרדת גשם. ואיזה גשם! הוא ירד במאונך, ללא משב רוח קל שבקלים, בטיפות גדולות וצפופות, שטופפו ברעש עמום על יריעת האברזין. מהר מאד החלו המים לנזול. האברזין היה מהודק אל קיר ובו הדלת למסעדה, ומחובר בטבעות מתכת זהובות למסגרת בנויה מצינורות השקייה. בין כל שתי טבעות, במרווחים של כעשרים-שלושים סנטימטרים, נוצרו שקערוריות קטנות, שדרכן זרמו פלגי מים הולכים וגוברים בהמיה מונוטונית קבועה. הזרמים יצרו מעין מסכים של חבלי מים, משלושה עברים של רחבת המסעדה.

חלק מן הסועדים סיימו את ארוחתם, יצאו מן המסעדה והלכו לדרכם, פורשים את מטריותיהם השחורות. המטריות הן ציוד קבע של ההודים – נגד הגשם ונגד השמש כאחת. אני לעומת זאת, נשארתי יושב במשך שעה קלה, מתבונן כמהופנט בפלגי המים האינסופיים, מבלי יכולת להתיק מהם את מבטי. מצד אחד, נהניתי מחוויית הגשם הנדיר הזה, שירד כל העת בקצב קבוע, ומצד שני, חשבתי שעליי לחזור בכל זאת לחדרי במלון.

הוצאתי את מעיל הגשם ואת מטרייתי הקצרה מן התרמיל, התארגנתי ויצאתי. המסעדה הייתה ממוקמת במדרון, והמים זרמו במהירות בכביש, ולא נקוו. אולם, כשהגעתי לכביש חוצה, שהיה יותר מישורי, הוא נראה ממש כמו נהר עכור. מערכת הביוב לא פעלה כהלכה, וכל הכביש כוסה במים, שזרמו בעצלתיים, אל יעד בלתי ידוע, כנראה אל הנהר.

הייתי במכנסיים קצרים ובסנדלים, ויכולתי להמשיך ללכת על המדרכה ולהרטיב רק את סנדליי. אולם היה משהו בזרם המים העכור והחום, שמשך אותי להיכנס וללכת נגד הזרם ונגד ההיגיון. צעדתי במים שהגיעו מעט מעל למחצית שוקיי, מרגיש את כל סחף הלכלוך והסחי מתנגש ברגליי. באופן רגיל הייתי נגעל, אך היה משהו מענג בזרימה והתעלמתי. נהניתי מאד מחוויית המונסון שלי!

במלון התענגתי על מקלחת חמה, ואחריה יצאתי אל מרפסת חדרי המקורה. חידשתי את צפייתי בגשם המונסון, שהמשיך לרדת ברציפות, ופסק רק לאחר כשלוש שעות.

כל היום לא יצאתי מן הבית. הגשם הדקיק המשיך לרדת במשך שעות רבות - הרבה יותר מגשם המונסון בפונה. השעות הגשומות הארוכות העלו בי שוב ושוב, את זכר המונסון הספרותי ואת חוויית המונסון הפרטית שלי.