עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    סיפורים קצרים

    0

    חווית ההארה

    5 תגובות   יום ראשון, 22/2/15, 18:30

    חווית ההארה

     

    בחודש ינואר 2015 הרציתי שלוש פעמים על המסע הראשון שלי להודו ועל ספרי "אל מקורות הגנגס", שנכתב בעקבותיו. לפני אחת ההרצאות ניגש אליי גבר שנראה בשנות החמישים לחייו, רכש את הספר וביקש ממני לרשום הקדשה לאשתו. הוא היה בעל קומה ממוצעת ובעל שיער מאפיר שהולך ומידלדל, פניו רחבים וחלקים ועיניו נוצצות. 

    בעת ההרצאה הוא ישב בטור משמאלי והבחנתי שהוא עוקב בשקיקה אחר דבריי. לאחר ההרצאה, כשמרבית המשתתפים כבר עזבו את האולם ואני נפניתי לארוז את חפציי, הוא שוב ניגש אליי, בעוד אשתו נותרת צעד אחד מאחור.

    "אני צעיר ממך", פתח ואמר, "אך נראה לי שיש לנו צדדים דומים. בשנות השמונים, גם אני ביקרתי בהודו וגם עבורי הטיול ההוא היה מאד משמעותי ושינה את חיי. אתה עוסק בהינדואיזם ואילו אני, בעקבות אותו ביקור, עוסק במיסטיקה יהודית ומתמקד במשנתו של הרב קוק - האב ולא הבן. נראה לי, שיש דמיון בין התורה שעליה דיברת בהרצאה, לבין המיסטיקה היהודית".

    "מעניין מאד", הגבתי. "אני מכיר את התופעה של צעירים ישראלים שהמפגש עם התרבות ההודית מקרב אותם דווקא אל היהדות. לדעתי, בכל התורות המיסטיות ניתן למצוא מרכיבים דומים. על פניו נראה שההבדל בין התפישה ההודית והיהודית הוא רק 'קוצו של יוד', אך אני חושב שהמרחק בכל זאת גדול. התורה שאני עוסק בה, אדוואיטה וודאנטה, היא תורה מוניסטית הטוענת לאחדות אין-סופית של כל ההוויה. בשלב העליון של ההתעלות הרוחנית, מגיע שוחר האמת לביטול מלא של כל ההבחנות המקובלות, כולל בין "אל" ל"אדם", לביטול ייחודו כפרט ולהכרה בזהותו עם הווית האין-סוף".

    "גם ביהדות, בקבלה, האדם יכול להתאחד עם האל".

    "נכון, הוא יכול להתאחד עם השכינה - ההתגלמות הנמוכה ביותר של האלוהות, הקרובה לעולם הנברא. אולם, גם בהתאחדותם, האדם והאל נשארים ישויות מובחנות זו מזו. השכינה נותרת ישות אלוהית והאדם נשאר אנושי ולא הופך בעצמו לאל".

    "ואיך זה בהינדואיזם? איך האדם מגיע להכרה בזהותו עם האל?"

    "המיתולוגיה ההודית מלאה סיפורים על בני אדם שנולדו בעולם כהתגלמות של האל, או שבשלב מסוים התמזגו פיזית עם האל. בדרך כלל, עובדי האל וישֽנוּ מאמינים בעשר התגלמויות שלו בעולם, שמהן תשע כבר קרו והם מחכים עדיין לקׇלֽקין – להתגלמות העשירית. יש סיפורים על אנשים בתקופה הקרובה יותר אלינו, שנחשבים להתגלמות האל וישנו, כמו סֽוואמי נאראיׇן, שלכבודו נבנה המקדש ההינדואי בלונדון, שאותו הזכרתי בהרצאה. או, דוגמה חדשה אחרת, אׇיׇפּה, בנו של האל שיווה, שגדל בחצר מלך פׇּנֽדׇלׇם במאה ה-13 כבן המלך, והתמזג עם פסל האל במקדש בסׇבּֽרימׇלאי, שגם אותו הזכרתי.

    ההתמזגות עם ההוויה האין-סופית שאני מתכוון אליה היא שונה. היא שייכת לתחום הפילוסופי-רוחני, הטוען שגם האלים הם חלק מהעולם ה'אשלייתי', שנוצר על ידי 'מאיׇה'. כאשר האדם מאמץ לעצמו דרך – 'סׇדֽהאנה' - שנועדה לשחרר אותו מן הכבילות לעולם האמפירי כפי שאנו מכירים אותו, הוא מתעלה במדרגות הרוחניות עד שכל ההבחנות האמפיריות נעלמות, כולל ההבחנה בינו כפרט, לבין כל יתר הקיים ביקום. הדברים האלה חורגים מתחומי הניסיון האנושי הרגיל ועל כן גם לא ניתנים להבעה מילולית, מכיוון שהלשון משרתת אותנו בעולם האמפירי ואינה יכולה לבטא חוויות החורגות מן ההוויה האמפירית".

    "אז איך בכל זאת יודעים?"

    "אין ברירה לאנשים שחווים את החוויה וחוזרים לתפקד בעולם, אלא להשתמש בלשון ולנסות להעביר באמצעותה את החוויה. הם משתמשים פעמים רבות בתיאור של נהרה אין סופית, ים עצום של אור שמקיף את האדם עד שהוא מאבד בו את ייחודיותו, את עצמו".

    "זה יישמע לך אולי מוזר, אבל זו החוויה שחוויתי בהודו ואשר שינתה את חיי. הרגשתי פתאום שאני מוצף אור ונבלע בו, אבל המשכתי להיות מודע לעצמי. בעקבות זה שיניתי כיוון, והלכתי ללמוד מיסטיקה, מיסטיקה יהודית. הרב קוק טוען שבכל אדם יש ניצוץ אלוהי. עם כל הצניעות, אני נוטה לחשוב שחוויתי את אותו ניצוץ. אתה ניסית את הדרך ההודית? גם אתה חווית את זה?"

    "אשריך שזכית בחוויה הזאת. בהודו למדתי שלא שואלים את שוחר האמת עד היכן הגיע בחיפושיו. אולם, כשהיו שואלים אותי את השאלה ששאלת, הייתי משווה את דרך החיפוש הרוחני למסע, תוך ציטוט ההיגד המפורסם של מאו צה טונג - 'גם מסע של אלף מיילים מתחיל בצעד קטן אחד'. במסע הרוחני, בקושי הנחתי את קצה הבוהן של רגלי השמאלית על תחילת הדרך. אם הדברים האלה מעניינים אותך, אני מציע לך לקרוא את ספרו של סומרסט מוהם 'על חוד התער' - The Razor’s Edge - שיש בו תיאור יפה של חווית ההארה שחווה לארי, גיבור הסיפור,  בדרום הודו".

    הוא הודה לי, לחץ את ידי ונפרדנו לשלום.   

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (5)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        28/2/15 17:04:

      צטט: עמנב 2015-02-28 11:52:46

      צטט: באבא יאגה 2015-02-28 11:39:17

      תודה על הפוסט המעניין, עמוס. "המיתולוגיה ההודית מלאה סיפורים על בני אדם שנולדו בעולם כהתגלמות של האל, או שבשלב מסוים התמזגו פיזית עם האל. " האמת, נדמה לי שזה מאפיין כמעט כל מיתולוגיה, לפחות את המיתולוגיה היוונית.

      תודה רבה, אלאונורה.

      כפי שציינתי, יש קווי דמיון רבים בין התורות המיסטיות, וכמובן, גם בין המיתולוגיות.

      במיתולוגיה היוונית אני מכיר יצורי אנוש שנוצרו מזיווג בין האלים, בעיקר זיאוס, עם בנות אדם. פרסיאוס היה גיבור, כמו גם תיזיאוס שנחשב בנו של פוסידון. הרקולס הוא היחיד המוכר לי, שהיה בנו של זיאוס, וקיבל בסופו של דבר מעמד באולימפוס. לא ידוע לי על התגלמויות של האלים היווניים כבני אדם, וגם לא על התמזגות של מי שחיו כבני אנוש, עם האלים האולימפיים.

      שבת שלום, עמוס.

      תודה על הפירוט, עמוס

        28/2/15 11:52:

      צטט: באבא יאגה 2015-02-28 11:39:17

      תודה על הפוסט המעניין, עמוס. "המיתולוגיה ההודית מלאה סיפורים על בני אדם שנולדו בעולם כהתגלמות של האל, או שבשלב מסוים התמזגו פיזית עם האל. " האמת, נדמה לי שזה מאפיין כמעט כל מיתולוגיה, לפחות את המיתולוגיה היוונית.

      תודה רבה, אלאונורה.

      כפי שציינתי, יש קווי דמיון רבים בין התורות המיסטיות, וכמובן, גם בין המיתולוגיות.

      במיתולוגיה היוונית אני מכיר יצורי אנוש שנוצרו מזיווג בין האלים, בעיקר זיאוס, עם בנות אדם. פרסיאוס היה גיבור, כמו גם תיזיאוס שנחשב בנו של פוסידון. הרקולס הוא היחיד המוכר לי, שהיה בנו של זיאוס, וקיבל בסופו של דבר מעמד באולימפוס. לא ידוע לי על התגלמויות של האלים היווניים כבני אדם, וגם לא על התמזגות של מי שחיו כבני אנוש, עם האלים האולימפיים.

      שבת שלום, עמוס.

        28/2/15 11:39:
      תודה על הפוסט המעניין, עמוס. "המיתולוגיה ההודית מלאה סיפורים על בני אדם שנולדו בעולם כהתגלמות של האל, או שבשלב מסוים התמזגו פיזית עם האל. " האמת, נדמה לי שזה מאפיין כמעט כל מיתולוגיה, לפחות את המיתולוגיה היוונית.
        23/2/15 00:26:

      צטט: sari10 2015-02-22 20:00:07

      לא ידעתי כי השכינה נחשבת להתגלמות הנמוכה ביותר של האלוהות...
      התמזגות פיזית עם האל?
      או להיוולד כהתגלמות של האל?
      הדברים הללו נשמעים מאוד מופלאים.
      חושבת שזה עניין של אמונה.
      הרי אי אפשר להוכיח את זה מדעית, נכון עמוס?

       
      חווית ההארה נשמעת כמשהו נפלא.
      וברור שמי שלא חווה או לא זוכר שחווה בגלגול קודם...
      לא יכול ממש להבין.
      הרבה אנשים שחוו מוות קליני מספרים על התופעה.

      קראתי פעם ספר שהיה בו אוסף עדויות של אנשים 

      שחוו מוות קליני והיה מדהים לגלות מאפיינים דומים בכל הסיפורים.

       

      העניין הוא שבמוות קליני ממנו חוזרים לחיים,

      אין מוות מוחי.

      ומי שמת "טוטאלית" לא ממש חוזר לספר לנו...

      אלא ל"מתקשרים".

      נושא מסובך...חיוך

      תודה רבה, שרי.

      אין אפשרות להוכיח בצורה מדעית דברים שחורגים מן הניסיון האמפירי הרגיל.

      התיאורים שאת מתייחסת אליהם נכללים בקטגוריה NDE - NEAR DEATH EXPERIENCE, שהם הקרובים ביותר לתיאורים המילוליים של החוויות שאינן ניתנות לתיאור מילולי.

      אכן, הנושא מסובך.

      כל טוב, עמוס.

        22/2/15 20:00:

      לא ידעתי כי השכינה נחשבת להתגלמות הנמוכה ביותר של האלוהות...
      התמזגות פיזית עם האל?
      או להיוולד כהתגלמות של האל?
      הדברים הללו נשמעים מאוד מופלאים.
      חושבת שזה עניין של אמונה.
      הרי אי אפשר להוכיח את זה מדעית, נכון עמוס?

       
      חווית ההארה נשמעת כמשהו נפלא.
      וברור שמי שלא חווה או לא זוכר שחווה בגלגול קודם...
      לא יכול ממש להבין.
      הרבה אנשים שחוו מוות קליני מספרים על התופעה.

      קראתי פעם ספר שהיה בו אוסף עדויות של אנשים 

      שחוו מוות קליני והיה מדהים לגלות מאפיינים דומים בכל הסיפורים.

       

      העניין הוא שבמוות קליני ממנו חוזרים לחיים,

      אין מוות מוחי.

      ומי שמת "טוטאלית" לא ממש חוזר לספר לנו...

      אלא ל"מתקשרים".

      נושא מסובך...חיוך

      תגובות אחרונות

      ארכיון

      פרופיל

      עמנב
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין