עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    נטע זר

    על החיים באמסטרדם, על עיתונות, על לימודים בחו\"ל, על תרבות, בניסיון לקרב את העולם שלי לעולם של אחרים ולהפך.

    0

    חושבים שהמחירים ב-AM:PM גבוהים? תחשבו שוב

    9 תגובות   יום שני, 11/2/08, 14:07

    ב-1887 בעליה של חנות מכולת קטנה בעיירה ההולנדית הציורית אוסטזאן החליט להתרחב ולפתוח סניף נוסף. לסוחר המקומי קראו אלברט היין (Albert Heijn) ובהעדר דמיון מפותח הוא החליט לקרוא לחנות החדשה על שמו. 120 שנה לאחר מכן "אלברט היין" הפך לאחד המותגים החזקים ביותר באירופה, עם יותר מ-750 סניפים וארבע רשתות-בת שכוללות חנויות למזון מוכן, דוכנים לפיתוח תמונות ומגה-סופרמרקטים שמתפרשים על פני שטח עצום וכוללים אלפי מוצרים. בתוך אמסטרדם קשה להימלט מהענק הכחול – הלוגו המסחרי של החברה שמתנשא בגאון על שקיות ומוצרים. בכל רחוב מרכזי יש לפחות סניף אחד, וברחובות רבים יש שניים ואפילו שלושה.

    כמו המותג התל אביבי AM/PM, אלברט היין מאתגר את שעות הפתיחה הרגילות של ההולנדים. רוב השווקים נסגרים לקראת חמש (תלוי במזג אוויר וברצון הטוב של בעלי הדוכנים) והחנויות המקומיות לא פתוחות דקה אחרי שש, בעוד שסניפי אלברט היין ממשיכים לגלגל מזומנים עד עשר בלילה, כולל בימי שבת וראשון. וכמו המקבילה התל אביבית, גם כאן לנוחות ולזמינות יש מחיר: המוצרים באלברט היין יקרים בעשרות אחוזים מהמוצרים בשווקים או בחנויות השכונתיות (בעיקר אצל הטורקים ששוברים את השוק עם מחיריהם). אומנם המונופול ההולנדי פועל בשיטת "כרטיס מועדון" ומציע מוצרים במבצע לחבריו, אבל על כל מוצר בהנחה קונים מספר מוצרים במחיר מלא, כך שהקנייה הממוצעת עדיין יקרה יותר.

    מעבר לתמחור, השתלטותו של אלברט היין על המרחב הציבורי באמסטרדם מעוררת את חמתם של המקומיים. "אני בחיים לא נכנס לשם", מצהיר יאן, סטודנט ללימודים אמריקאיים. "בעשור האחרון אמסטרדם עברה אלברט היינות – תופעה של סגירת חנויות קטנות ושווקים לטובת פתיחת סניפים של סופרמרקטים וחנויות מזון מוכן. הטורקים בשכונה שלי מתלוננים על זה כל הזמן. בכל מקום יש אותו סניף, עם אותו עיצוב ואותם מוצרים. והעניין הוא שהם כל הזמן במגמת התרחבות. בסוף יהיה סניף בתוך בית אנה פרנק..."

    במקום אינטימיות - "חויית קניה"

    כיאה למונופול דורסני, סניפי אלברט היין בנויים במיטב המסורת של הסופרמרקט האמריקאי ומציעים "חוויית קניה" שנועדה למקסם רווחים. המשמעות: הכניסה והיציאה ממוקמות באופן שמחייב את הלקוח – גם אם הוא נכנס בטעות – לעבור דרך כל המחלקות; מחלקת החלב ומוצריו ממוקמת בקצה הסופר, כך שמי שצריך רק מוצרי יסוד כמו חלב או לחם חייב לעבור דרך מדפי השוקולד, קופסאות השימורים, הירקות וחומרי הניקוי; ישנו כרטיס חבר שמעניק הנחות למוצרים שבמבצע, אבל רוב המוצרים האלו נמכרים בחבילות גדולות (למשל שלושה קילו של תפוזים) כך שכדי לקבל את ההנחה חייבים לרכוש כמות גדולה מהרגיל. ואלו רק כמה דוגמאות פשוטות.

    אז מה אפשר לעשות? אפשר כמובן לנסות ולהימנע מקניות שם, אבל זו משימה מסובכת יותר מכפי שנדמה. לדווש בחורף עשרים דקות או חצי שעה כדי להגיע לשוק זה לא בדיוק תענוג, והמבחר בשוק בדרך כלל קטן בהרבה. פיזור קניות בין הירקן, מוכר הדגים, הקצב והמעדנייה עשוי לחסוך כמה יורו אבל יגזול כמה שעות לפחות. המסקנה אינה חדשנית במיוחד: תמורת הזמינות והנוחות רובנו מוכנים להקריב את הייחודיות שמאפיינת חוויית הקנייה בחנויות המקומיות. ההולנדים בחרו לוותר על ההתעניינות בשלומם מצד הירקן השכונתי כדי לקנות מלפפון ענק (ונטול טעם לחלוטין) ביורו וחצי ליחידה. האם התל אביבים ילכו בעקבותיהם?
     

    דרג את התוכן:

      תגובות (8)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        20/11/09 11:38:
      הקטע עם אלברטהיין באמסטרדם הוא לא המחירים שלו - אלא שאין כל ברירה. ברוב אמסטרדם אין שום דבר במרחק הליכה או אפילו יותר מהליכה מלבד אלברטהיין. הם נמצאים בכל מקום וכל השאר פשוט נעלם. עכשיו הם קנו המון סניפים של c1000 והפכו אותם לאלברטהיין. לי אין לידל ואלדי ליד הבית ואני לא אסע חצי שעה באופניים לסלאמ'ס הקרובים כדי לקנות שם. אגב, באופן מפתיע, לידל לא זול בהולנד. בגרמניה ממש הרבה יותר זול שם מאשר בסופרים האחרים - אבל בהולנד לא ממש.
        3/9/09 16:12:
      נכון, לרשתות הגדולות יש יתרון על החנויות הקטנות מבחינת מחירים. אבל השיווק הרשתי של תוספים מזון אורגני מרימים את הראש ומספקים לנו מוצר הרבה יורת זול ללא פערי תיווך
        22/2/08 20:35:
      Albert Heijn is one of the worst Dutch experiences, over priced, poor product quality and miserable service.  When I lived in Amsterdam (2000 - 2004) their only store open late was the one by the museums and it was worse than all other AH stores.  I actually enjoyed going to Albert Kuip market on Saturday and shopping at the various stands for fish, vegetables and other produce, have falafel for lunch and finish with a coffee.  Most everything else you need (milk, eggs, etc., ) can be found in the gas stations.
        18/2/08 19:22:
      מלבד AH, יש ALDI ו-LIDL שכבר צוינו למעלה ויש גם C1000, DIRK ועוד... שהם לרוב זולים מ-AH. ענין אחר שנוגע להשוואת מחירים... "קוביה" של חצי קילו קפה עולה אפילו אצל AH היקרנים 2.25 - 2.5 אירו, קוביה דומה של עלית, מיובאת מאירופה עולה כאן, בישראל, 45 שקלים, משהו על מונופולים באה"ק... וחוץ מזה, תודה על הבלוג המעניין, מאחד שמרבה לבקר באמסטרדם.
        17/2/08 16:54:

      GB בכלל לא יקר אם אתה משווה אותו ל delhaize או MACRO

      השני יקר כמו ההוא מהולנד AH.

       

      יש רשתות די זולות כגון LIDL או ALDI

       והאיכות אצלהם לפעמים עולה על זה ברשתות היקרות.

       

       

       

       

      צטט: BlueinGreen 2008-02-15 16:07:46

       

       לא מסכים ,

       

      מספיק סיבוב קטן בסניף של וואטר לופליין - בכדי לראות כמה חסרי בית  ויחפנים מסתובבים להנאתם וקונים מכל הבא ליד. 

       

      יש דברים יקרים באלברט היין - ומנגד יש גם דברים זולים,

      אבל בסך הכל  עבור הנקיון, רמת השירות והאיכות של המוצרים- המחירים סבירים מאוד - ולכן ההולנדים קונים שם. מי שבאמת מכיר את ההולנדים יודע שהם עם שחושב לפני שהוא קונה .

       

      בבלגיה  למשל יש  סופר מרקט בשם GB -שגרום לי לחלום בלילה מגעגועים ל H&H

      שם בעצם למדתי את המשמעות האמיתי של המילה- יקר אש -  

       

       

        15/2/08 16:07:

       

       לא מסכים ,

       

      מספיק סיבוב קטן בסניף של וואטר לופליין - בכדי לראות כמה חסרי בית  ויחפנים מסתובבים להנאתם וקונים מכל הבא ליד. 

       

      יש דברים יקרים באלברט היין - ומנגד יש גם דברים זולים,

      אבל בסך הכל  עבור הנקיון, רמת השירות והאיכות של המוצרים- המחירים סבירים מאוד - ולכן ההולנדים קונים שם. מי שבאמת מכיר את ההולנדים יודע שהם עם שחושב לפני שהוא קונה .

       

      בבלגיה  למשל יש  סופר מרקט בשם GB -שגרום לי לחלום בלילה מגעגועים ל H&H

      שם בעצם למדתי את המשמעות האמיתי של המילה- יקר אש -  

       

        14/2/08 18:19:

       היי נטע,

       

      אני מסכים עם דבריו של מייקל. להתלונן על המחירים באלברט היין משול בעיניי להתלונן על המחירים הגבוהים של המחלקה ראשונה בסינגפור איירליינס (וייסלחו לי החברים בסינגפור איירלייס על השוואה האומללה). אלברט היין מיועד לפלח מסויים באוכלוסיה שזקוק, בין השאר, לפתרונות TAKE OUT נוחים שניתן "לבשל" במהירות ובנוחות אחריי יום עבודה ארוך ו/או על מגוון מוצרים רחב ומתוחכם יותר. ועל זה, אני מוכן גם מוכן לשלם פרמיה נוספת.

       

      ייתרה מזאת, אם בהשוואות עסקינן, המבחר והאיכות באלברט היין עלובים ביותר ביחס לרשתות כגון Whole Food האמריקאית. שם ניתן למצוא מגוון והצע אדירים של מזון אורגני, מזון בריאות, מזון מוכן (take out) שבושל עוד באותו היום, פירות טרופיים טריים וכו'.

      כמובן שלכל דבר יש תג מחיר בחיים ולא סתם זכתה הרשת לכינוי: Whole Food - Whole Paycheck.

       

      בשורה התחתונה, ואני רחוק מלהיות "חזיר קפיטליסט", הכל עניין של ביקוש והצע. לתאר את אלברט היין כרשת "דורסנית" זו דמגוגיה בגרוש מכיוון שחנויות "Mom and Pop" נסגרות בעיקר עקב חוסר הצע מתאים לקהל הרחב. אלו שכן, פורחות (אני בטוח שתתקלי בלא מעט דוגמאות מחוץ ל- centrum).

       

      יום טוב :)

        13/2/08 22:48:

      היי נטע,

      אלברט היין כבודו במקומו עומד. מוכר בסטנדרט גבוה יותר,

      איכותי יותר, יקר יותר. לסטודנטים באמת אין מה לחפש שם

      זה סופר למעמד מבוסס יותר.

      אגב יין, ברחוב צדדי ל- Damstraat יש פסג' קטן, מקום שנקרא

      Proefwijn אפשר לטעום שם יינות איכותיים, ליקרים מטריפים,

      במחירים מצחיקים. מומלץ.

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      נטע אלכסנדר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין