עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    אדום של גד

    אני כותב על טיולים, ספורט, סיורים בארץ וקולנוע ואוכל.מצלם הרבה טבע,חיות,אתרים בארץ.מקווה שתהנו .

    ארכיון

    פרופיל

    אילן גד
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין
    0

    עדות בירושלים

    22 תגובות   יום שבת, 13/9/14, 18:38

    לפני כשלושה חודשים הייתי בסמינר במסגרת קרן ידע מטעם הסתדרות האקדמאים למדעי הרוח והחברה, הסמינר שנערך לראשונה בירושלים (בדר"כ אילת וים המלח מככבים ברוב הסמינרים) סיקרן אותי במיוחד לאור נושא הסמינר "עדות בירושלים".

     

     רציתי לכתוב על זה מיד,אך לדאבון כולנו החלה שפיכות דמים מרצח הנערים שלושה יהודים ואחד ערבי,ופרצה מלחמת צוק איתן שעד עתה לא ברור אם היא נפסקה סופית. המוזה לכתיבה דעכה מול החדשות לבקרים על מיטב בנינו שנהרגו בקרבות או בעוטף עזה.

     

    בסקירה קלילה מאז סוף מרד בר כוכבא בשנים 132-136 לספירה, נאסר על היהודים להתגורר בירושלים. בכל זאת היהודים לא ויתרו וניסו שוב ושוב לחזור לעיר,בתקופה הביזנטית ,הפרסית,ובעת כיבוש האיסלם אז התישבו בהר ציון. בזמן שהעיר נפלה בידי הצלבנים עבר על קהילת היהודים בה טבח שהכחיד את כל אנשיה.

     

    שוב חזרו היהודים עם בואו של הרמב"ן בשנת 1267,ולאט לאט חזר להתקיים בה ישוב יהודי דל שהתחזק מעט עם גירוש יהודי ספרד וכיבוש הארץ מידי הממלוכים בידי העותומנים.מרגע שניתן הדבר בידם הפכו היהודים לרוב תושבי העיר וערב קום המדינה היו בירושלים 100 אלף יהודים מול 65 אלף נוצרים ומוסלמים.

    ''

    היהודים הספרדים כנתיני השילטון העותומני נהנו מהגנה יחסית ומזכויות לעומת היהודים האשכנזים שסבלו מעוני ורדיפות ופרעות (כמו שריפת בית הכנסת החורבה בשל חוב).

    יהודי ספרד איגדו תחתם את המגע עם השילטונות ואת כל חיי החברה של הקהילה היהודית למורת רוחם של שאר העדות.

    עיזבונות של כל יהודי ערירי היו מגיעים לקופת ועד פקידי קושטא של יהודי ספרד.


    למרות שנהוג לקרוא לכלל היהודים הלא אשכנזים מזרחיים, הדבר שגוי, יהודי ספרד כוללים את הקהילות היהודיות שנוצרו עם גירוש ספרד בבלקן בצפון אפריקה באיטליה צרפת והולנד.

    היהודים שנקראים מזרחים, כללו בתוכם באופן שגוי גם יהודים שבאו מארצות מערביות לארץ ישראל כמו המגרב ומרוקו, שכינו את עצמם יהודי המערב (מערביים/מגרביים).

    לכן יהודים מזרחים כוללים למעשה רק את יהדות עיראק סוריה תימן ואיראן.

     

    כל נסיון של כל עדה ליצור לעצה אגד של שירותי קהילה נענה בלחץ מפייס או מאיים מיהודי ספרד (ס"ט=ספרדים טהורים).

    את אש המרד החלו יהודי אשכנז שהחלו לתגבר את ישיבתם בעיר , מ 30 אשכנזים מכלל 2250 יהודי העיר בשנת 1800,עד שיויון בשנת 1870 5500 אשכנזים,ו 5500 ספרדים מזרחים ומערביים, ועד המצב כיום שבו הם מהווים רוב ביהודי העיר.

    ''

    גם ביהדות העולמית הכוללת מהווים האשכנזים רוב של 10 מיליון איש מכלל 13 מליון היהודים בעולם.

     

    בקורס למדנו על מאבקי קבורה לדוגמה "עד הלום היינו האשכנזים תחת צל הספרדים,ומהיום והלאה נתפרדנו מהספרדים וקנינו שדה אחוזה לבדנה,ונתיסדה בינינו חברה קדישא מהאשכנזים עם כל עסקי גמ"ח של אמת,ושם שמות הנעדרים נוחי הנפש, האחוזה החדשה מתחילת שנת תרט"ז והלאה, יבולע המות לנצח ומחה ה' דמעה מעל כל פנים".

     

    ועל סוגיית שחיטה "החכם באשי הביא את דבת האשכנזים רעה לפני הפחה שר העיר, באמרו כי יש הרבה מבני האשכנזים אשר גם המה מהנחשבים על אזרחי הארץ טורקיא, וגם עליהם לשלם המס, אבל לא יוכל לגבות מהם מפני שלא יכירם, ועל ידי התואנה הזאת מצא מקום לבקש מאת הפחה שר העיר אשר יצוה על מוכרי הבשר וישמעאלים שלא יתנו לאשכנזים לשחוט בעצמם, ורק מהספרדים יקנו בשר כשר ובזה יוכל לגבות גם מהאשכנזים בהעלותו מחיר הבשר".(הלבנון, תרכ"ח)

     

    ועל החינוך " שמעו אתם הספרדים, ראו מה בין אחיכם אנשי רוססיא ופולין אשר עמדו נגד המלך במדינותם ולא אבו לקבל טובות האלה אשר הוא נבלה נגד עיניהם, ואתם בחפצכם הטוב קיבלתם עליהם ללמד את בניכם כתב ולשונות הגויים. האין זאת חטאת קסם מרי אשר לקול מורכם ורבכם לא אביתם לשמוע ומריתם את פיו, דעו חטאתכם אשר תמצאו אתכם,כי אל תדמו כי על דעתכם תכון התנהגות הבית מחסה (...) כי אם על דעת מינים ואפיקורסים, אמנם שובו קראו את הכתב אשר חתמתם ואל תהיו ללעג וקלס בכל ארצות ומדינות אשר שם ירושלים עיה"ק מגיע שמה,ואשר יבואו ימים אשר תרצו לשוב ולא יהי עוד שום תרופה".(פרנקל,ירושלימה).

     

    ועל העיזבונות .."גם זה ידוע בכל תפוצות ישראל, אשר כל איש ואישה הבאים מחו"ל, ואין להם יורש בא"י ופטרו, כל נכסי עזבונם אשר ישאר אחריהם, משווה פרוטטה ומעלה, הכל יהיה לכיס כוללות עיה"ק ת"ו, כסף ושווה כסף, והכל כאשר לכל (...) וכל ישראל דור אחר דור הקימו וקיבלו עליהם תקנות והסכמות גאונים קדמונים ככתוב ומפורש יוצא בספר התקנות, ואין פוצה פה ומצפצף אחריהם (...) וראינו מעשים בכל יום שאם אדם מעיר ופוצה פה לדבר וחצי דבר סופו יהיה מר כלענה". 

     

    "ויצא שמע הגזירה הרעה הזאת בכל רחבי ממלכת תוגרמה , ורבים נעצרו מלעלות ציונה, וגם המעפילים לעלות התחכמו ובעודם בארצם כתבו שטרי מתנה או הלוואה על שם מיודעיהם בירושלים על מנת שיזכו הזוכים בשטר שעה אחת לפני מות הלווה, או נותן המתנה, ואחרי כי נכתב השטר בחו"ל, לא יכלו עוד תקיפי דארעא דישראל לבטלו, כי אז לא חלה עוד תקנת עיר הקודש על האיש ההוא".

     

    "שמהיום והלאה לא יורשה שום איש ואישה קודם שייפטר פה עיה"ק ירושלים ת"ו בלי שום יורש הראוי לירש ד"ת, לעשות שום צוות שכ"מ, ולא לתת שום מתנה לשום נברא שבעולם יהיה מי שיהיה הן יחיד והן רבים, אפילו אם הצוואה ההיא או המתנה תהיה בפני הפרנס וסופר העיר, הרי היא בטלה ומבוטלת לא שרירא ולא קיימא".

     

    הערה אחרונה להתענג על הכתוב, על המילים שלומדים כמו תוגרמה שהיא תורכיה, תקיפי,מר כלענה, או השגיאות המקסימות כמו רוססיא.


    דרג את התוכן:

      תגובות (22)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        27/9/14 15:53:
      מלחמות היהודים...
        19/9/14 10:59:

      צטט: תכשיט 2014-09-18 23:00:13

      ירושלים... שלי... :)) פוסט מעניין....

      תודה תכשיט

      :)

      סופ"ש טוב

        18/9/14 23:00:
      ירושלים... שלי... :)) פוסט מעניין....
        18/9/14 21:24:

      צטט: HagitFriedlander 2014-09-18 11:25:49

      תודה אילן שאתה כותב ומגיש כל כך יפה!

      תודה חגית

      :)

      ערב טוב

        18/9/14 19:26:

      צטט: kimchid 2014-09-18 09:58:56

      תודה!! סופ"ש נעים!

      תודה דניאל

      :-)

      סופ''ש טוב

        18/9/14 11:25:
      תודה אילן שאתה כותב ומגיש כל כך יפה!
        18/9/14 09:58:
      תודה!! סופ"ש נעים!
        17/9/14 22:31:

      תודה אמיר

      :)

        15/9/14 12:59:

      צטט: סטאר* 2014-09-14 22:56:40

      שבוע טוב אילן, ותודה רבה :)

      תודה כוכי

      :-)

      שבוע טוב

        14/9/14 22:56:
      שבוע טוב אילן, ותודה רבה :)
        14/9/14 20:03:

      צטט: סיעור. 2014-09-14 16:41:11

      השכלתי

      תודה סיעור

      :)

      שבוע טוב

        14/9/14 16:41:

      השכלתי

        14/9/14 14:29:

      צטט: גילהסטחי 2014-09-14 13:39:08

      האדם והמקום הם שילוב של מצבים שונים, והמעבר מהמצוי לרצוי הדרגתי.

      תודה גילה

      :-)

      גם על המשפט המחכים. 

      ברוכה הבאה

        14/9/14 14:27:

      צטט: Naftali G 2014-09-14 13:14:51

      אני חושב שרוססיא היא כתיב שמשקף את העובדה שיש עיצור S כפול (C ברוסית) בכתיב של רוסיה.

      תודה נפתלי

      :-)

      עם עורך לשוני אני לא מתווכח


        14/9/14 14:26:

      צטט: * חיוש * 2014-09-14 10:23:44

      בוקר טוב אילן חברי נשיקה

      קראתי את מה שכתבת בשקיקה - מעניין מאוד

      * תודה ששיתפת אותנו

      שבוע ניפלא וימים שקטים שיימשכו עוד ועוד

      תודה חיוש

      :-)

      היום במזומןקריצה

      שבוע נפלא

        14/9/14 14:25:

      צטט: rossini 2014-09-14 06:38:32

      שאפו על פוסט מעניין ומשכיל.

      תודה רוסיני

      :-)


        14/9/14 14:24:

      צטט: n1free 2014-09-13 23:37:31

      מרתק. תודה.

      תודה נחמה

      :-)


        14/9/14 13:39:
      האדם והמקום הם שילוב של מצבים שונים, והמעבר מהמצוי לרצוי הדרגתי.
        14/9/14 13:14:
      אני חושב שרוססיא היא כתיב שמשקף את העובדה שיש עיצור S כפול (C ברוסית) בכתיב של רוסיה.
        14/9/14 10:23:

      בוקר טוב אילן חברי נשיקה

      קראתי את מה שכתבת בשקיקה - מעניין מאוד

      * תודה ששיתפת אותנו

      שבוע ניפלא וימים שקטים שיימשכו עוד ועוד

        14/9/14 06:38:

      שאפו על פוסט מעניין ומשכיל.

        13/9/14 23:37:
      מרתק. תודה.