עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    סיפורים קצרים

    פוסטים אחרונים

    0

    "שקט ייענה בשקט"

    2 תגובות   יום שישי , 22/8/14, 13:13

    "שקט ייענה בשקט" 

     

    במהלך מבצע "צוק איתן", לא אחת שולבה הסיסמה "שקט ייענה בשקט" כביטוי למדיניות של ממשלת ישראל. יש מידה רבה של תבונה בסיסמה, אך אין היא מדיניות. זוהי טעות לנסח מדיניות המותנית בתנאים כלשהם, ובוודאי לא בפעולותיו של האויב. מדיניות חייבת להיות מנוסחת במושגים הרבה יותר רחבים וכוללים.

    המדיניות היא השלב השני בניסוח של מטרות. השלב העליון הוא תפיסת העולם. מתפיסת העולם נגזרת המדיניות. מן המדיניות נגזרת האסטרטגיה וממנה נגזרת הטקטיקה. האחרונה מיתרגמת לפעולות ממשיות בשטח.

     

    תפיסת העולם של מדינת ישראל באה לידי ביטוי במגילת העצמאות. המגילה משלבת את הערכים היהודיים עם הערכים האוניברסליים הכוללים את זכותו של כל עם לחיות במדינה ריבונית משלו. המגילה פותחת במילים: "בארץ-ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית ...." וממשיכה - "זוהי זכותו הטבעית של העם היהודי להיות ככל עם ועם עומד ברשות עצמו במדינתו הריבונית".

    זכותנו המלאה לחיות חיים ריבוניים בארץ ישראל כולה מתבססת על התנ"ך, ועל כך שבארץ ישראל חי העם היהודי במשך מאות שנים ויצר בה את תרבותו ואת מערכת ערכיו, כנזכר בפתיח של מגילת העצמאות. חלקם של ערכי התרבות היהודית הם ערכים אוניברסליים, שאומצו על ידי חלקים נרחבים של האנושות, בין אם הם מכירים בזאת ובין אם לאו. במהלך מלחמת העולם הראשונה הכיר הלורד בלפור בזכותו של העם היהודי להקים "בית לאומי" בארץ ישראל. החלטות ועידת סן רמו ב-1920 חיזקו הכרה זאת. ההכרה הבין לאומית התפתחה והתבטאה בהחלטת האו"ם ב-29.11.1947, שבעקבותיה באה מלחמת השחרור והוקמה המדינה. מאז - בעצם מאז החזרה לארץ בסוף המאה התשע עשרה מנימוקים ציוניים - עלינו להגן על זכותנו לקיום ריבוני בארץ ישראל בכוח הזרוע.

     

    המדיניות של מדינת ישראל נגזרת מערכי היהדות והדמוקרטיה - מתפיסת הלאומיות, שהתפתחה באירופה החל מן המאה השמונה עשרה, ומערכי התרבות היהודית וההיסטוריה היהודית. גם יסודות המדיניות מופיעים במגילת העצמאות:

    "מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין;  תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות".

    בשל מצב המלחמה, בו היתה מצויה המדינה בעת ניסוח המגילה והמתמשך עד היום, המושג "שלום" תופס מקום נכבד במגילה וגם בשיח העכשווי ונוסף אליו בדרך כלל גם המושג "ביטחון". שלום וביטחון אם כן, הם מרכיבים יסודיים במדיניות של מדינת ישראל, בצד יסודות אחרים – קליטת עלייה, פיתוח, צדק חברתי וכד'.

    במהלך הלחימה הנוכחית ב"צוק איתן", שלום וביטחון הם עקרונות המדיניות. האסטרטגיה להשגת עקרונות אלה – תמיד ולא רק בעת לחימה – היא בעלת שני פנים: 1. בנייה של כח ועוצמה. 2. יצירת מצב מדיני, שיבטיח את השלום והביטחון.

    בניית הכוח והעוצמה, שיש אומרים שרק את זה מבינים שכנינו, מורכבת מפיתוח טכנולוגיות ואמצעי לחימה שיבטיחו את עליונותנו הצבאית, מפיתוח הכלכלה והחוסן החברתי ומהוכחה ברורה שיש לנו נכונות להשתמש בכוח להשגת מטרותינו. אם לא ניתפס בעיני שכנינו כמי שמוכנים לעשות שימוש בעליונותנו, ניחשב לחלשים, למרות יתרוננו הצבאי. עוצמה צבאית וניצחון בשדה הקרב יהיו זמניים בלבד, אם לא יתורגמו למהלכים מדיניים שיבטיחו את השלום והביטחון לאורך זמן.

    המבצע הצבאי "צוק איתן" והסיסמה "שקט ייענה בשקט" יכולים להיות מהלכים טקטיים להשגת היעד האסטרטגי של שלום וביטחון.

     

    לאחרונה שמעתי ניתוח מעניין של המצב, ממי ששמע אותו מפי אחד מחברי הכנסת החדשים והאלמונים. חבר הכנסת טוען, ובצדק, שלא הפלסטינים הם מקבלי ההחלטות לגבי גורלם. כל החלטה של מנהיג פלסטיני חייבת להיות מקובלת גם על דעת העולם הערבי שמסביבנו, אחרת היא נשארת בגדר מילה, דבורה או כתובה, בלבד. אי לכך, יש לשאוף לשיתוף של מדינות ערב בתהליך קבלת ההחלטות. אם נוכל להגיע להסכמה כוללת עם הפלסטינים ועם מדינות ערב, יש סיכוי רב יותר שהסיכומים יישמרו ולא יופרו תוך זמן קצר, כפי שהדברים קרו עד היום, בין אם על ידי ערפאת בזמנו, או לאחרונה, על ידי החמאס.

    האם למהלך המשלב גם את מדינות ערב - מצרים ואחרות - התכוון ראש הממשלה במסיבת העיתונאים ב-20.8.15, כשדיבר על "אופק חדש"? 

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        22/8/14 19:23:

      צטט: sari10 2014-08-22 15:24:40

      אסרטגייה, מדיניות או טקטיקה...
      אני יודעת דבר אחד.
      הסיכוי להגיע להסכם שלום ארוך טווח
      עם שלטון שאחד מהעקרונות שלו הוא להשמידנו?
      הסיכוי הזה? שואף לאפס.

      תודה רבה, שרי.

      אין מדובר ברמת ההצהרות של האויב, אלא במעשיו.

      אם בחמאס יגיעו למסקנה שאין להם סיכוי למחוק אותנו מעל פני המפה, והסיכוי היחיד שלהם לחיות הוא בדיבור אתנו, נוכל להגיע למודוס ויוונדי - חיים בשקט בפועל זה לצד זה, מבלי להצהיר הצהרות.

      שבת שלום, עמוס.

        22/8/14 15:24:

      אסרטגייה, מדיניות או טקטיקה...
      אני יודעת דבר אחד.
      הסיכוי להגיע להסכם שלום ארוך טווח
      עם שלטון שאחד מהעקרונות שלו הוא להשמידנו?
      הסיכוי הזה? שואף לאפס.

      תגובות אחרונות

      ארכיון

      פרופיל

      עמנב
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין