עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    סיפורים קצרים

    0

    הגיגים על האמונה

    17 תגובות   יום שבת, 11/5/13, 19:32

    הגיגים על אמונה

     

    "בשכונה שלנו אתה צריך לחבוש כיפה".

    "אבל אני לא מאמין".

    "תניח תפילין כל בקר ותאמין".

    השיחה הזאת התנהלה, ביני לבין אישה חרדית שעמדה על מרפסת ביתה, כששוטטתי בסמטאות של שכונת מאה שערים. היה זה בקיץ 1967, לאחר שחזרתי מהודו עם פרוץ מלחמת ששת הימים, והחוויות הדתיות מהודו עדיין היו טריות בזיכרוני.

     

    ההתלבטות בנושאי אמונה לא היתה חדשה לי. מאז ימי ילדותי עמדתי נפעם מול היקום נורא ההוד, שבמושבת ילדותי היה ניתן לראות את ריבואות כוכביו מנצנצים, מבלי שאורות החשמל יעמעמו או יעלימו אותם. היקום העצום אמנם עורר בי יראת כבוד כפיו, אבל לא יכולתי לקשרו עם "אלוהים", כפי שהוצג לי על ידי המבוגרים.

    זכור לי שבכיתה ג', או ד', נאלצנו לנדוד מהכיתה שלנו בבית הספר העממי, וללמוד בבית הכנסת הסמוך. הזהירו אותנו, הבנים, שאנו חייבים לחבוש כובע בשהייתנו בבית הכנסת, ולא –אלוהים ישלח אש מהשמים שתשרוף את שערותינו. "אלוהים יסלח לי" אם אינני מדייק בציטוט.

    כמי שמתקשה לקבל משמעת מגיל צעיר, וגם כמי מבקש לבדוק את האמת, הסרתי את הכובע בשיעור – וראה זה פלא, לא נשרפה ולא נפלה שערה משערות ראשי. מאז אותו מקרה, לא הטלתי ספק בקיומו של אלוהים – הפכתי לכופר בקיומו, אפיקורוס מוחלט. הייתי מוכן להתווכח ו"להוכיח", שאלוהים אינו קיים.

    בהיותי סטודנט לתואר ראשון בירושלים, הלכתי יום אחד להרצאה של פרופסור הוגו ברגמן ב"בית הלל", שנושאה היה הנסים בתקופת התנ"ך. בהרצאתו טען ברגמן שיש לאדם, בפוטנציה, שני כלים להכרת המציאות:

    1. החושים והתבונה, המאפשרים הכרה של המציאות האמפירית במסגרת מגבלותיהם. המדע וההמצאות הטכנולוגיות מרחיבים את טווח החושים ואת היכולות של התבונה להבין את המציאות.
    2. הכלי השני שונה מן הכלי הראשון. הוא מאפשר תפישה של המציאות באמצעים אחרים, החורגים מגבולות הזמן והמרחב של הכלי הראשון.

    הנביאים פיתחו, כנראה, את הכלי האחר, וכך יכלו לתקשר עם ישויות שאינן נתפשות על ידי החושים והתבונה, יכלו לחרוג ממהלך הזמן ומגבולות המקום, ו"לראות" התרחשויות מן העבר, במקומות מרוחקים, ואף לחזות את העתיד להתרחש. גם כיום ישנם "פסיכים", שנחנו ביכולות שנראות כבלתי נתפסות, והפארה-פסיכולוגיה מנסה לבחון את ביצועיהם באמצעים מדעיים.

    עבורי היתה הרצאתו של פרופ' ברגמן משמעותית יותר מכל לימודיי האקדמיים. היא היוותה עבורי תמריץ נוסף לנסוע להודו, שכה השתוקקתי לראותה עוד קודם לכן, והיא גם נתנה לי אמת מידה נוספת לבחון את התורות והפילוסופיות ההודיות. לא עוד ספקנות אקדמית מתנשאת על פני "האמונות הטפלות" של "הילידים", אלא ניסיון לראות מה מסתתר בהן באמת.  

     

    עוד באוניברסיטה למדתי כל מה שיכולתי על האמונות והמנהגים בהודו, וכשהגעתי להודו, המפגש הראשון שלי היה עם סניאסין, שעל פי התיוג המקובל, השתייך לאסכולת אדוואיטה ודאנטה. זוהי אסכולה שטוענת שכל ה"יש", "הקיים", הוא אחד – אינסוף בלתי מתחלק ובלתי מאובחן. רק מגבלות התפישה האנושית גורמות לתפוש את "היש" בצורה שונה, הכוללת מושגים כמו: "זמן" ו"מרחב", אבחנות בין "חי, צומח, דומם", בין "היקום" לבין "הבורא", בין האדם לכל היתר, וכיו"ב. על פי תפישה זו, אין "אלוהים", המובדל מן היקום וכל אשר בו, בתפישה האמפירית.

    מי שמצליח להשתחרר ממגבלות התפישה האנושית האמפירית, מתעלה במעלות הרוחניות, וזוכה לשכלל ולזכך את אותו כלי תפישה שני, שעליו דיבר פרופ' ברגמן. באמצעותו הוא יכול להכיר את ה"הוויה" כמות שהיא באמת, ואת עצמו כחלק בלתי מאובחן ממנה.

     

    למדתי לכבד את ההודים על אמונותיהם השונות, ואני מקווה שהמסע ההוא גם הגביר בי את הסובלנות לאמונות השונות בחברה שלנו.

     

    השיחה ביני לבין האישה החרדית על מרפסת ביתה התפתחה לכיוונים נוספים הקשורים באמונה, ובמיוחד לקושי הלוגי שבקבלת שני מושגים בדת, שבהם דנתי רבות גם עם החכמים ההודים שפגשתי – פרה-דסטינאציה ורצון חפשי. כיצד ניתן להניח מצד אחד שהאל הוא כל-יודע וכל-יכול, ובכך בעצם קובע מראש את גורלו של האדם, לבין הטענה שלאדם נתונה בחירה חופשית להחליט כיצד לנהוג, ועל כן ראוי לגמול או לעונש על בחירותיו.

    העיון בסוגיה זו מחייב דיון נפרד. 

    דרג את התוכן:

      תגובות (17)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        30/6/13 17:24:

      צטט: עמנב 2013-06-30 09:58:10

      צטט: מרב 1956 2013-06-30 07:33:04

      אחד ההבדלים הגדולים בינך לבין אותה אשה חרדית, הוא:

      אתה בעל נסיון רב בחקר האמונה ואתה איש המטיל ספק.

      היא לעומת זאת פועלת ללא מחשבה אלא מתוך אותו חינוך לציות,

      ללא אפשרות להטיל ספק.

      תודה רבה, מרב.

      הסוגיה של  פרה-דסטינציה מול רצון חופשי העסיקה אותי רבות בצעירותי וממשיכה לצוץ מדי פעם במחשבתי עד עצם היום הזה.

      אינני יודע אם "אלוהים" קיים או לא. מה שברור לי, שגם אם הוא קיים, וגם אם הוא ממשיך להשגיח באופן פרטי על כל פרט ופרט בעולם (כמובן שלא רק עלינו - בני ישראל), לנו כבני אדם אין כל יכולת לדעת מה הן "כוונותיו ומחשבותיו" הייחוס של כוונות ומחשבות הוא האנשה של האל, שאם הוא אכן קיים, קיומו הוא במישור אחר ממישור הקיום שלנו, ואין לנו כל יכולת להגיע אליו בשגרת יומנו. 

      יש כאלה הטוענים שיש להם היכולת הזאת, ואז, תלוי אם מאמינים להם או לא.

      מכיוון שכך, אני מרגיש שהבחירה היא בידי, משום שגם אם גורלי נקבע מראש, אין לי שום סיכוי לדעת מהו. בכל צומת דרכים, בכל התלבטות מוסרית, עליי לקבל את ההחלטות על פי הנורמות ועולם הערכים שלי, כאשר האל נמצא מחוץ למערכת השיקולים.

      סליחה על ההתפלספות, עמוס.  תרגיש חופשי, זה הפוסט שלך,,,,משפט שלמדתי מבתי (שלמדה ממישהו אחר בוודאי) : "הראשית ברא האדם את אלוהים"

        30/6/13 09:58:

      צטט: מרב 1956 2013-06-30 07:33:04

      אחד ההבדלים הגדולים בינך לבין אותה אשה חרדית, הוא:

      אתה בעל נסיון רב בחקר האמונה ואתה איש המטיל ספק.

      היא לעומת זאת פועלת ללא מחשבה אלא מתוך אותו חינוך לציות,

      ללא אפשרות להטיל ספק.

      תודה רבה, מרב.

      הסוגיה של  פרה-דסטינציה מול רצון חופשי העסיקה אותי רבות בצעירותי וממשיכה לצוץ מדי פעם במחשבתי עד עצם היום הזה.

      אינני יודע אם "אלוהים" קיים או לא. מה שברור לי, שגם אם הוא קיים, וגם אם הוא ממשיך להשגיח באופן פרטי על כל פרט ופרט בעולם (כמובן שלא רק עלינו - בני ישראל), לנו כבני אדם אין כל יכולת לדעת מה הן "כוונותיו ומחשבותיו" הייחוס של כוונות ומחשבות הוא האנשה של האל, שאם הוא אכן קיים, קיומו הוא במישור אחר ממישור הקיום שלנו, ואין לנו כל יכולת להגיע אליו בשגרת יומנו. 

      יש כאלה הטוענים שיש להם היכולת הזאת, ואז, תלוי אם מאמינים להם או לא.

      מכיוון שכך, אני מרגיש שהבחירה היא בידי, משום שגם אם גורלי נקבע מראש, אין לי שום סיכוי לדעת מהו. בכל צומת דרכים, בכל התלבטות מוסרית, עליי לקבל את ההחלטות על פי הנורמות ועולם הערכים שלי, כאשר האל נמצא מחוץ למערכת השיקולים.

      סליחה על ההתפלספות, עמוס.

        30/6/13 07:33:

      אחד ההבדלים הגדולים בינך לבין אותה אשה חרדית, הוא:

      אתה בעל נסיון רב בחקר האמונה ואתה איש המטיל ספק.

      היא לעומת זאת פועלת ללא מחשבה אלא מתוך אותו חינוך לציות,

      ללא אפשרות להטיל ספק.

        28/5/13 13:00:

      עמוס שלום 

       

      ויִּקַּח יְהוָה אֱלֹהִים, אֶת-הָאָדָם; וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן-עֵדֶן, לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ. וַיְצַו יְהוָה אֱלֹהִים, עַל-הָאָדָם לֵאמֹר: מִכֹּל עֵץ-הַגָּן, אָכֹל תֹּאכֵל. וּמֵעֵץ, הַדַּעַת טוֹב וָרָע--לֹא תֹאכַל, מִמֶּנּוּ: כִּי, בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ--מוֹת תָּמוּת. (בראשית ב' טז'-יז')

       

      אלוהים נתן לאדם תפקיד הסביר לו מה נכון ולעשות ומה יהיו תוצאות מעשיו ואפשרות בחירה חופשית.

       

      בחירתו של האדם לא לשמוע לדבר אלוהים ולשמוע לדבר הנחש  היא שגרמה, לשבירת הקשר עם הבורא,  לגירושו מגן עדן ולאיבוד זהותו האמתית שהיא צלם אלוהים וליפול לטבע האנושי המוכר לנו.

       

      לאורך כל התנ"ך אלוהים מסביר מה נכון לעשות ומה יהיו תוצאות בחירתנו.

       

      האם אתה מרגיש שאין לך בחירה חופשית?

        28/5/13 12:57:

      עמוס שלום 

       

      ויִּקַּח יְהוָה אֱלֹהִים, אֶת-הָאָדָם; וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן-עֵדֶן, לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ. וַיְצַו יְהוָה אֱלֹהִים, עַל-הָאָדָם לֵאמֹר: מִכֹּל עֵץ-הַגָּן, אָכֹל תֹּאכֵל. וּמֵעֵץ, הַדַּעַת טוֹב וָרָע--לֹא תֹאכַל, מִמֶּנּוּ: כִּי, בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ--מוֹת תָּמוּת. (בראשית ב' טז'-יז')

       

      אלוהים נתן לאדם תפקיד הסביר לו מה נכון ולעשות ומה יהיו תוצאות מעשיו ואפשרות בחירה חופשית.

       

      בחירתו של האדם לא לשמוע לדבר אלוהים ולשמוע לדבר הנחש  היא שגרמה, לשבירת הקשר עם הבורא,  לגירושו מגן עדן ולאיבוד זהותו האמתית שהיא צלם אלוהים וליפול לטבע האנושי המוכר לנו.

       

      לאורך כל התנ"ך אומר אלוהים מה נכון לעשות ומה יהיו תוצאות מעשינו.

      הבחירה היא בידנו.

      אתה לא מרגיש שיש לך בחירה חופשית?

        28/5/13 12:22:

      צטט: מי אתה, ישראל ? 2013-05-28 12:06:23

      לעמוס ולכולם שלום

       

      בריאת העולם וסוף העולם בידי אלוהים.

       

      זמן החיים בעולם הזה ניתנו עם בחירה חופשית.

       

      אין שכר ועונש על בחירותינו ,

      אלוהים אמר מה נכון לעשות ומה יהיו תוצאות בחירותינו.

       

      החיים בעולם הזה נועדו לאפשר לנו לעשות את הבחירה הנכונה,

      אותה הבחירה שניתנה לאדם הראשון ניתנת גם לנו בימי חיינו.

       

      בחירה בין אלוהים ודברו (עץ החיים )

      ובין דבריהם , רעיונותיהם, חזונם  של אחרים ושלנו ,כלומר אלו שיודעים / אנחנו יודעים מה טוב ומה רע (עץ הדעת ).

      אשרי המאמין - גם שאלוהים אמר, וגם שבכל זאת יש בחירה.

      כל טוב, עמוס.

        28/5/13 12:06:

      לעמוס ולכולם שלום

       

      בריאת העולם וסוף העולם בידי אלוהים.

       

      זמן החיים בעולם הזה ניתנו עם בחירה חופשית.

       

      אין שכר ועונש על בחירותינו ,

      אלוהים אמר מה נכון לעשות ומה יהיו תוצאות בחירותינו.

       

      החיים בעולם הזה נועדו לאפשר לנו לעשות את הבחירה הנכונה,

      אותה הבחירה שניתנה לאדם הראשון ניתנת גם לנו בימי חיינו.

       

      בחירה בין אלוהים ודברו (עץ החיים )

      ובין דבריהם , רעיונותיהם, חזונם  של אחרים ושלנו ,כלומר אלו שיודעים / אנחנו יודעים מה טוב ומה רע (עץ הדעת ).

        24/5/13 00:03:

      צטט: פרמינה 2013-05-23 19:13:57

      במאה שערים יש תשובות ברורות לכל השאלות...

      תודה רבה, טלי.

      הסעתי היום חרדי לטיפול בבית חולים, וגם עבורו הכל היה ברור, הכל מוכתב מראש על ידי השם, וכל מה שצריך לעשות זה להישמע לחכמי התורה.

      כל טוב, עמוס.

        23/5/13 19:13:
      במאה שערים יש תשובות ברורות לכל השאלות...
        15/5/13 10:13:

      צטט: פו3 2013-05-15 01:20:19

      כדי להבין דפוסי מחשבה גבוהים,צריך לבוא נטול מושגים ישנים.
      מאמינה בגורל אבל גם יש את הבחירה ותלוי לאן ינווט
      ואיך הוא ימקם את עצמו בין הטוב לרע.
      תודה רבה, רויטל.

      בחיים קורים לנו דברים, שלא תמיד הם בשליטתנו. מאז שחר האנושות, תוארה המקריות, וניתנו לה שמות שונים - נסים, השגחה פרטית, גורל עיוור - או אלת גורל מכוונת.

      ההבדל בין השמות והגישות השונות הוא בשאלה אם מייחסים למקריות, לכאורה, "יד מכוונת" עליונה, או לא.

      "...איזה מזל, התחיל לרדת גשם,

      איזה מזל, לא היתה לך מטרייה...."

      יהיה מי שיאמר "מזל", כלומר אקראיות מוחלטת, ואחר יאמר "זוג משמיים" - השגחה עליונה היא שיצרה את הנסיבות שנראות, כביכול, אקראיות.

      כלומר - הכל עניין של אמונה.

      חג שמח, עמוס.

        15/5/13 01:20:

      כדי להבין דפוסי מחשבה גבוהים,צריך לבוא נטול מושגים ישנים.
      מאמינה בגורל אבל גם יש את הבחירה ותלוי לאן ינווט
      ואיך הוא ימקם את עצמו בין הטוב לרע.

        13/5/13 17:53:

      צטט: יסינראל 2013-05-13 13:59:03

      לית אתר פנוי מיניה... גם בפוסט, ובטח לפני חג מתן תורה. אמיץ היית, עמוס, ואמיץ נשארת. אמיץ להתנגד למצוות אנשים מלומדה, אמיץ ללמוד, אמיץ לנדוד, אמיץ להכיל, אמיץ להמשיך לברר. זאת יהדות במיטבה בעיניי, אדם במיטבו, עולם בלידתו-תמיד. חג שמח

      תודה רבה, שושן.

      נראה לי שלית מן דפליג, שהאמונה שייכת לתחום הרגשי ולא השכלי, ואני נמנע מלומר שהיא אי-רציונלית. לצערי, עם כל התעסקותי בנושא, נשארתי תמיד בתחום השכלי, המוכר, וייתכן שדווקא לא גיליתי אומץ, לצלול אל האמונה ברגש, מבלי להפעיל את בלמי השכל.

      באמת, ערב חג מתן תורה, מן הראוי לעיין גם בשאלות האמונה.

      אתמול נכחנו בהרצאה במכון ון-ליר, והמרצה היה אמיץ מספיק כדי להציג את האמונה, כמו גם את הכפירה העמוקה, כעיסוק במיתוס.

      חג שמח, עמוס.

        13/5/13 13:59:
      לית אתר פנוי מיניה... גם בפוסט, ובטח לפני חג מתן תורה. אמיץ היית, עמוס, ואמיץ נשארת. אמיץ להתנגד למצוות אנשים מלומדה, אמיץ ללמוד, אמיץ לנדוד, אמיץ להכיל, אמיץ להמשיך לברר. זאת יהדות במיטבה בעיניי, אדם במיטבו, עולם בלידתו-תמיד. חג שמח
        12/5/13 01:24:

      צטט: ההלך 2013-05-11 23:11:28

      מעניין לקרוא. אבל אני חושבת שזה נושא נרחב ומסובך מדי בשביל פורמט של פוסט.

      תודה רבה, מיכלי.

      אין ספק שהנושא מורכב מדי לפוסט. יחד עם זאת, אני שמח שהיה לך מעניין לקרוא.

      חג שמח, עמוס.

        12/5/13 01:23:

      צטט: sari10 2013-05-11 20:59:34

      עמוס, אומרים שאם אלהים הוא כל יכול

      אז האם יוכל להכין אבן כבדה כל כך שהוא לא יוכל להרים?

      זה פרדוקס, כי בכל מקרה הוא לא "כל יכול".

      אני חושבת? שבכל זה עניין של אמונה. לא הגיון.

      תודה רבה, שרי.

      את צודקת במאה אחוז - אמונה חורגת מגבולות ההיגיון, וניסיתי לומר זאת בפוסט.

      עם זאת, כל עוד לא הגענו לדרגה הרוחנית שבה הדברים מתבררים שלא בדרך ההיגיון, לא נותר לנו אלא לנסות להבין דברים בדרך המקובלת. ועובדה היא, שמייסדי הדתות, וגם החכמים ההודים, מנסים להעביר את המסרים שלהם בדרך המילולית, שפת ההיגיון.

      חג מתן תורה שמח, עמוס.

        11/5/13 23:11:
      מעניין לקרוא. אבל אני חושבת שזה נושא נרחב ומסובך מדי בשביל פורמט של פוסט.
        11/5/13 20:59:

      עמוס, אומרים שאם אלהים הוא כל יכול

      אז האם יוכל להכין אבן כבדה כל כך שהוא לא יוכל להרים?

      זה פרדוקס, כי בכל מקרה הוא לא "כל יכול".

      אני חושבת? שבכל זה עניין של אמונה. לא הגיון.

      תגובות אחרונות

      ארכיון

      פרופיל

      עמנב
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין