עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';
    0

    קצב אקוסטי או גרוב בלקני? שניהם!

    0 תגובות   יום שבת, 1/12/12, 17:35

    אחרי שלפני שבועיים מצאתי את עצמי, משך שבוע ארוך ומייגע, עומלת שעות על מצגת באנגלית אשר את רוב הנתונים בה לא הבנתי ויוצאת מן המשרד בשעות שהשינה כבר יפה להן, פיציתי את עצמי בשבוע האחרון ובענק. יום אחרי יום, שתי הופעות בניחוח חו"ל ובאדיבות העכבר, כמובן.

     

     

    טומי עמנואל בהופעה במשכן לאמנויות הבמה

    זה התחיל מישיבה בפאב בלה צ'אמפה ברחוב הארבעה. אני הפגנתי שמחה רבה על כך שהצלחתי לרכוש כרטיסים להופעתה הקרבה של אלאניס מוריסט כמעט בשנייה האחרונה לפני שאלו אזלו לחלוטין וידיד שלי זרק שאמנם מבאס שכבר אין להשיג כרטיסים, אבל הופעה שהוא באמת היה מאוד רוצה לראות, זו בכלל הופעה של טומי עמנואל, רק שהכרטיסים עבורה נורא יקרים. התגובה הראשונה שלי הייתה "מי?!" וכשהבנתי שמדובר באדם שמגיע מארה"ב כדי לנגן על הגיטרה, היא הפכה ל"למה?!". אבל ידידי המוכשר, שמבין דבר או שניים על פריטה במיתרים - בניגוד לבורה שאני אשר עד לפני כמה שנים כלל לא הבינה במה גיטרת בס שונה מגיטרות אחרות - הביט בי במבט לאה ומיואש של "את לא תביני".

    יומיים לפני ההופעה, בתשע וחצי בבוקר, הוא זכה לטלפון. "את אף פעם לא מתקשרת בשעה כזו", הוא אמר, "מה קרה?". שני כרטיסים לטומי עמנואל, זה מה שקרה...

    יצא שהתאריך של ההופעה כבר נסגר הרבה לפני כן לטובת אירוע הפרשת חלה טרנדי, כך שעל מנת שנספיק להופעה, נאלצתי לעזוב את הנשים המוארות בשיא, או בדיוק זמן, מיד אחרי בליסת החלה הטעימה שאך יצאה מהתנור ושניה לפני סאגת הברכות המייגעת. 10 דק' בהן אני וידידי מנסים לאתר אחת את השני במבוך בפאתי צפון תל אביב עלו לנו בהפסד של 10 דק' מתחילת ההופעה. כי האמריקאי הזה, עמנואל, אשכרה התחיל בול בזמן. אמנם קצת מבאס להגיע באיחור, אבל להופעה של שעתיים ורבע, זה ממש לא נורא.

    ידיד שלי בעננים אבל לי קצת קשה להתחבר בהתחלה, מוסיקה ללא מילים?!?!?! נותר רק לכבות את האור ולחבוש את המצנפת. המצב נראה משמים כשלפתע אני מתעוררת בקאבר מרגש ומקסים ל somewhere over the rainbow. מכאן, ישנה עלייה תלולה ברמת ההנאה שלי. אמנם אני לא יודעת כלום על גיטרות, אבל טומי עמנואל הזה, הוא בהחלט נגן מוכשר.

    באופן כללי זה נחמד ללכת להופעה של אמן שכלל לא מכירים בלוויית מישהו שמבין. ככה, כשידידי מתפעם מעבודת האצבעות הזריזה של עמנואל, אני מבינה שזוהי פעולה הראויה להתפעלות כי לא כל אחד יכול. כשעמנואל נותן טיפים לנגינה, אני מבינה שהוא אכן לימד את נגני הגיטרה שיעור מאלף, כשידידי מקשיב קשב רב. כשעמנואל מציג את השיר הבא כשיר אוניברסלי בכך שבכל מקום בו הוא מופיע מבקשים ממנו שישיר אותו, ידיד שלי ישר אומר – "אנג'לינה". וזה באמת זה. ובגלל זה, אני אוטומטית אוהבת את אנג'לינה, עוד בטרם התו הראשון. ככה אני, מושפעת...

     

    הו אנג'לינה

    ''

     

    במחרוזת ביטלס נפלאה אני כבר ערה לחלוטין, מאושרת שלמנגינה יש מילים ולומדת ליהנות בעצמי מן הנגינה האיכותית. פתאום, כשמדובר בשירים אותם אני מכירה, גם אני מצליחה לזהות בין המיתרים, את הכישרון העצום בקשיש האמריקאי החביב.

    בין קאברים לביטלס לסיפור משעשע על הבי-ג'יז, מספר עמנואל כי כשהיה קטן לא ידע שצלילי הבס מקורם בגיטרה שונה (ולפתע אני מרגישה קצת פחות סתומה) וכך הצליח להפיק מגיטרה רגילה צליל משולב, ללמדנו שלפעמים חוסר הידיעה יכולה לעורר ניסים. אך נגינת הבס על גיטרה אקוסטית היא כאין וכאפס לעומת יכולת התיפוף המדהימה שלו עליה שהופכת את הגיטרה למערכת כלי הקשה דמיונית.

    בסוף ההופעה, ידיד שלי מאלץ אותי להבטיח לו שלא אכתוב רק על הקאברים של הביטלס. אני מבטיחה שלא. אז כדי שהוא לא יכעס, הנה סיכום קצר שלא נוגע בקוריוזים. ייתכן מאוד כי לולא ההערה ההיא בלה צ'אמפה, כלל לא היינו הולכים יחדיו להופעה וחיי היו ממשיכים להתקיים כסדרם בחוסר הידיעה שקיים לו טומי עמנואל בעולם. למען האמת, גם כעת, לאחר ההופעה, הם מתקיימים כסדרם ללא השפעה ניכרת מאותו ערב. אך באותו ערב, למשך כשעה, מרגע בו נתתי להופעה צ'אנס אמיתי, הצליחו נגינתו והוירטואוזיות המדהימה של עמנואל לרתק אותי לפרקים כך שלא היה מנוס מלשים את אירועי היום בצד ולהתמכר לתחושה נעימה של הנאה מהולה בתדהמה.

     

    שאנטל בהופעה בבארבי

    גם את שאנטל לא הכרתי. למוסיקה בניחוח בלקני יש דווקא השפעה טובה עלי שגורמת לרגליים לזוז בצורה משעשעת ומשחררת, בחוסר תיאום מוחלט עם הידיים אגב, אבל את שאנטל לא הכרתי. העכבר הציעו כרטיסים ואני זרמתי. יצא שכמה ימים לפני ההופעה, הייתי בסינמטק בהקרנת הבכורה של "חלום קוסטוריצה" עליו כבר הזרמתי שבחים כמים, וגיליתי שהפס קול המעולה של הסרט, מורכב ברובו משירים של שאנטל. השמחה על הגילוי הייתה רבה שכן כבר אחזתי בכרטיסים להופעה שלו ואף חשבתי לשלב את שתי הביקורות יחדיו. אבל אז שאנטל דחה את ההופעה בשבועיים ואני הספקתי לחזור לשגרה המנותקת שמחה בלקנית ומשתלבת יותר עם דיכאון ישראלי מצוי, שכן, בין המועד המקורי של ההופעה למועד הממשי, הספיקה להתקיים ולהסתיים מיני מלחמה בארץ.

    השמחה בבארבי, שבוע לאחר הפסקת האש, מנותקת זמן ומקום. כאלה אנחנו, חוטפים את הזפטה ומיד קמים חזרה. סיזיפוס או נחום תקום, תחי מדינת היהודים.

    מה שלא מנותקים מהזמן, לצערי הרב, הם השעה הממשית בה אני צריכה להתעורר למחרת וההמתנה המייגעת והארוכה להרכב שיעלה כבר על הבמה. כי שאנטל, בניגוד מוחלט לאמריקאי החביב מהביקורת למעלה, לא מתחיל בזמן. אפילו לא קרוב.

    באיחור אופנתי יש בניית רף ציפיות לקראת העלייה לבמה, אני יכולה להבין את זה. אבל ישנה נקודת זמן, קשה לשים את האצבע מתי אבל קל לזהות אותה כשהיא מתרחשת, בה הציפייה הופכת לאכזבה. מתישהוא במהלך ההמתנה, הזמבורות, הרעשנים והלבוש הגרוזיני המושקע של רבים בקהל, איבד מקסמו והחל לעצבן אותי, ממש כשם שההרכב המבושש לעלות הצליח לעשות.

    לקראת אחת עשרה הם עלו לבמה. קפיצות ודחיפות כואבות מצד הקהל המשולהב מצדדיי לא הותיר לי ברירה אלא לעבור למקום בטוח יותר בצד הבמה מה שמנע ממני גם את היכולת לראות את חברי ההרכב, בשל מאותגרות פיזית מולדת. כך יצא שראיתי את שאנטל רק בפעמים בהם התקרב לחזית הבמה וגלגל עיניים מטורפות לעבר הקהל (לזכותו ייאמר שעשה זאת הרבה). השירים מלאי קצב, השמחה גדולה, את השיר המוכר והמפורסם "דיסקו פרטיזני" הם מבצעים בריפיט, מתענגנים על אהבת הקהל ובסך הכל – הם יודעים לעשות שמח. אבל השעה המאוחרת להחריד בה החלה ההופעה, בלוויית העובדה שיום עבודה ארוך המתין לי למחרת, גרמו לי לעזוב לקראת אמצע המופע, מבלי להרגיש שפספסתי יותר מדי.

     

    הפרטיזנים באים!

    ''

     

    אמרנו חגיגה בלקנית? אני אשמח לקוסטוריצה וה no smoking orchestra שלו בפעם הבאה...

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      pro 1984
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין