לקראת סיום תקופת בית שני ,היו ליהדות מספר זרמים עיקריים: הצדוקים, הפרושים, האיסיים, הקנאים, ועוד כמה תנועות שוליות.את העושר הפיתאומי שהתבטא בריבוי הכתות בה,ניתן להסביר בגל המשיחיות שפרץ לאחר הסרת הדיכוי השילטון הסלוקי-יווני לאחר הצלחת מרד החשמונאים. ![]() עשירי העם ומשפחות הכהנים השתייכו לצדוקים שלא האמינו בתורה שבעל פה, ואילו הפרושים שממנה צמחה הרבנות של ימינו הצליחה לשמור על עבודת האל גם בתקופה שלאחר חורבן בית המקדש. שתי התנועות הקיצוניות האחרות האיסיים והקנאיים, מתקשרים לנו כיום עם איזור ים המלח. הקנאים לאחר גירושם מירושלים שם שפכו דם רב התבצרו במצדה ויצרו את מיתוס התאבדות ההמונית בשנת 73 לספירה, ואילו האיסיים שעליהם סיפר כבר בעבר הרחוק יוספוס פלביוס (יוסף בן מתיתיהו), זכו לחשיפת עברם עם איתור המגילות הגנוזות באיזור קומראן. ![]() קומראן העתיקה שוכנת בצפון ים המלח, בקירבת קיבוץ קליה מטרים ספורים מצומת ה T עם כביש 90, מטפסים עם כביש הגישה לחניית הגן הלאומי. בתחילה רואים סרט קצרצר שמדגיש את הכת האיסיית ושונותה מהזרמים האחרים ביהדות הבית השני. המקום בעל גווני לבן עד חום מרהיבים שמתמזגים עם גוון הכחול של ים המלח,והשמיים הנקיים שמעל, יש פה מספר רב של מערות, חלקן בעלות חשיבות היסטורית גדולה, החשובה שבהן היא מערת המגילות שנתגלתה בשנת 1947 ע"י נער בדואי שהשליך אבן לפיתחה במטרה למצוא עיזים שאבדו לו,ושמע קול ניפץ של הכדים שבהן הוסתרו המגילות. מאוחר יותר הגיעו המגילות היקרות מפז למשכן בירושלים, לא לפני שהרבה כסף החליף ידיים..כיום ניתן לראות את המגילות הגנוזות בהיכל הספר, וגם ב...גוגל במיזם משותף למוזיאון ישראל. ![]() את האיסיים או אנשי כת מדבר יהודה, ניתן לאפיין כבר ממבט על ריבוי מקוואות הטהרה שבאתר. עליהם מספר פילון: "הללו קרויים איסיים, וסבורני שעל שום חסידותם נמצאו ראויים לכינוי זה" – פילון, היפותטיקה, קטע שני גם יוספוס פלביוס מפליג בשיבחם:
אנשי הכת שהיו מעין קומונה סוציאליסטית קדומה דגלו בשיויון בין החברים, טהרה, סגפנות, התנזרות מנשים, והרבה תיעוב משאר העם שיושב בציון. במקום נתגלו בנוסף למקוואות שציינתי, חדר אוכל גדול,חדרי אסיפה,מכבסה,מגדל שמירה, בתי מלאכה,תעלות מים,בית קברות מרכזי,ומטבח.יש סברה שאנשי קומראן שיתפו פעולה עם מגדלי האפרסמון (שיח שממנו הופק בושם,לא האפרסמון של ימינו) , והפיקו במקום את הבושם הנחשק של העולם הקדום. ובמיוחד עם אנשי עינות צוקים הסמוכה אליהם. ![]() המקום תוייר ע"י תיירים מכל רחבי העולם, ואנחנו היינו הישראלים היחידים כמעט מלבד עובדי רשות הטבע והגנים, וחבל.מומלץ בהחלט. |
תגובות (34)
נא להתחבר כדי להגיב
התחברות או הרשמה
/null/text_64k_1#
מעדיפה לטייל בעמק החולה לצפות בעגורים
לא לשכוח משקפת:)
כוכבית גם מבלוג השירה אם אתה מסכים:)
שבת שלום אילן יקר
תודה דליה
:)
תודה שטוטית
:)
חכי ,יש שלנו יום בעין גדי,יום במצדה,וחצי יום בעינות צוקים
לא לשכוח כובע ומים
תודה
:)
תודה טל
:)
אני אחפש את התאוריה הזאת.
תודה רותי
:)
אולי שימציאו פה את מנהרת הזמן..
תודה צבי
:)
מחר ב: 16
:)
תודה צ"ה
:)
שבוע טוב
תודה יובל
:)
לא נשים,לא בשר, לא רכוש
לא קל להיות איסיי ,ואין פלא שהם נכחדו לבסוף
שבוע טוב
בכייף.
:)
שבוע טוב
תודה יוסי
:)
קנאות, וכח, חייבים להתמתן, כי בסוף הם מביאות לאי גמישות ולאובדן.
חייבים להנחיל לנוער את היופי והמשמעות של הארץ שלנו.
שבוע טוב
פוסט יפהפה
שבוע מבורך לטוב אילן
הייתי בעד האיסיים עד שהגעתי לקטע של התנזרות מנשים
תודה שוש
:)
שבת טובה ושבוע טוב
תודה לבנה
:)
שבת טובה ושבוע טוב
אנחנו היינו "דור המדבר",ובצעירותנו טיילנו רבות במדבר יהודה ובנגב.
ילדינו לא מנירים את חווית הירידה בחבלים בנחל דארג'ה, וגם את אתרי המורשת
הם אינם מבקרים. מילא, הגדנ"ע ותנועות הנוער ירדו מגדולתן, אבל אנו ההורים
צריכים לעשות מאמץ,בכדי של נקבל מילדינו ונכדנו,תשובה נוסח
"מי היה בן גוריון ולמה הוא גר בצריף?"