עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    cafe is going down
    ';

    tamashroom

    0

    "מבקש האור"-בבית האמנים בירושלים עד ה-7 ביולי

    1 תגובות   יום שני, 25/6/12, 22:02

    ''
    . לא פחות מעניין מהתערוכה הוא הטקסט שמלווה אותה של האוצר ערן ארליך,החלטתי לפרסם אותו פה בשלמותו. אורי עוסק במדיומים שונים,דרכם הוא מנציח ריאקציות ותופעות כימיות .

    מבקש-האור

    המיצב "מבקש-האור" הוא חלק מתהליך של חקירה ולמידה הנפרש על פני מספר שנים. המפגשים של אורי שפירא ושלי נמשכו לאורך תקופה לא מבוטלת והיוו הזדמנות מעוררת לניסוח עצמי מתמיד מול העבודה שהלכה והתגבשה, פתחה אופקים חווייתיים ואיתגרה תגובה מילולית-רעיונית לנוכחות הוויזואלית ולניסיון עצמו. הטקסט שמופיע כאן אינו מנסה להסביר ולפרש את המשמעויות או המוטיבציות שעומדות מאחורי העבודה, אלא הוא עדות כתובה ומתומצתת לרעיונות שעבודה זו מעוררת עבורי.


    א. על היופי

    הפיתוי של היפה חותר תחת הוודאות של הידיעה, גם מבלי להעמיק בכך יתר על המידה, נוכל לומר כי היחס אותו אנו מפנים לעולם הוא יחס של הבנה וידיעה. כוח ההבנה שלנו מעלה את ערכו של הגולמי לכלל משמעות וערך, הרווח מכך הוא כפול, מצד אחד אנו הולכים ומרחיבים את גבולות הידע ומן הצד השני אנו חוזרים ומאשררים את האפשרות שלנו להכיל דפוס כלשהו, הסבר, תיאוריה מלומדת וכיוצא באלו על הכאוס של הממשות. אנו יכולים להתרפות בחזרה אל תוך נינוחותו של ההסבר ולחזור ולהדוף את הלא-מובן אל מעבר לגבולות ההכרה. נוכל אף לסנגר על ההסבר לעת צורך ואם נעשה זאת לעיתים קרובות אנו עשויים לרכוש מיומנות שעשויה לשכנע לא רק אחרים אלא אפילו את עצמנו שאנחנו באמת מבינים.

    ואז במין קריאת תיגר על המושכל מופיע לו היפה, התגובה אליו היא תמיד היסטרית. איננו יכולים להרשות לעצמנו נוכחות זו של היפה שאינה שואבת את כוחה מאיתנו ומההסבר שאנו מציעים לה. הרגל ההבנה מותיר אותנו עם שתי תגובות אפשריות לנוכחות של היפה. או שאנו נחפזים לאמצו ולהזדרז לפרק ולתרגם את נוכחותו לכלל מושגים והסברים עד שאנו בטוחים כי הצלחנו לפרקו במידה כה שיטתית עד שאינו יכול לאיים עלינו יותר, או שאנו בוחרים להתעלם מהתחושה שאנו חשים בגילוי היופי ולתפוס אותה כבלתי קבילה היות שהיא לא קיבלה ארטיקולציה מושגית ואנו תופסים אותה כגחמה שרירותית של טעם אישי. אך היפה והתחושה שהוא מעורר, כפי שאנו יודעים, הם הזדמנות להכיר בגבולה הבהיר של הידיעה ולהציץ אל העומק ואפילה שמעבר אליה.

    ב. על האמת

    בין הראלי לווירטואלי בעולם שבו הקטגוריות של וודאויות פיזיות מתמזגות או מומרות למרחבים קיברנטיים, בעולם בו הגבולות בין אלו לאלו הולכים ומשתבשים, הולכים ומאבדים לא רק מתוקפם אלא מעצם חשיבותם, הוודאות הנותרת לאדם היא התחושה. לא מקור-התחושה אלא עצם חווייתה. מבחינה זו הכאן והעכשיו אינם עוד נגזרות של זמן וחלל אלא של קיומה של תחושה. איזה מקום תופסת האמת בעידן בו הוודאות היחידה שיש לך היא שאת/ה מרגיש/ה? ומהו המובן של האמת בפרויקט המשותף שלנו כחברה או תרבות? היכולת שלנו בעת זו לטשטש את האפשרות להסכמה על בסיס עובדות וודאויות מוחלטות לא רק בתחומים של מדעי החברה, אלא אף בתחומו של הטבע מותירה אותנו ללא מכנה משותף ומבטלת אף את ההסכמה כמתודולוגיה לשיתוף. אנו נותרים רק עם וודאות התחושה אותה אנו חשים ומנקודה זו אנחנו יכולים לבנות את עולמנו.

    ג.על פעולתה של האמנות

    מהו פירושה של אמנות? הרי אוסף הפעולות העומדות מאחורי המיצב "מבקש-האור" לקוחות מהפרקטיקות של המעבדה הכימית ושל הצילום הטכני. באיזה מובן ניתן לראות בריאקציה כימית בין 'חנקת-הכסף' ל 'סוכר-העופרת' פעולה אמנותית? איזה מובן בכלל אנו מעניקים לתחום הזה שאנו מכנים אמנות? התבוננות במיצב הנוכחי של אורי שפירא כמו גם בעבודות רבות לפני-כן מגלה לנו את הרגע המכונן והחמקמק בו הפעולה האמנותית נוסדת. זהו הרגע בו אנו מעניקים ערך אסתטי לידיעה ומפקיעים אותה מתחומו של השכל וממרחב ההבנה אל מה שאינו ניתן לניסוח. כאשר אנו חושבים על כך, הולכים ומצטיירים להם גם קווי המתאר האפשריים לתשובה על שאלת האמת ומניחים לפתחנו אתגר לא קטן, להציב את התחושה כבסיס לאמת. מובנה של הפעולה האמנותית מתחוור לנו, לפיכך, כניסוח של יחס אסתטי לעולם. לא אסתטיקה במובן השגור שלה כהצמדות לנורמות של ראוי ונכון אלא אסתטיקה כאלטרנטיבה רדיקלית לתפיסת עולם.


    ע. א

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      תגובות אחרונות

      ארכיון

      פרופיל

      תמשם
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין