עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    שכיר עט

    רעיונות והערות על מה שניתן לתקן וכיצד.
    ועוד על דברים שמעניינים אותי ותקוותי שגם אתכם.

    ארכיון

    0

    הלכה כבית רמאי

    5 תגובות   יום שלישי, 27/12/11, 10:49

     

    ''

    שירת מרים

     

    בדיחה מספרת שאדם עובר בבני ברק ורואה תור ארוך ליד חנות אלקטרוניקה. הוא שואל את אחד היוצאים מהחנות מה פשר התור. האיש מוציא מכיסו דיסק און קי ואומר לו: "המכשיר הזה אתה מכניס אותו למחשב והוא אומר לך 'נמצאה חומרה חדשה'."

     

    דרך ההתמודדות של חלק מהחרדים עם ההשכלה, הציונות והחילוניות הייתה הסתגרות ודחיית המודרנה – "חדש אסור מדאורייתא". כל עוד גישה זו הופנתה אך ורק בד' אמותיהם כלפי הציבור שלהם לא היה לא הד ציבורי, אבל כאשר יצאה לפרהסיה אז החלה הבעיה. ייתכן שההחרפה בקרב קבוצות מסוימות נובעת מכך שאותן קבוצות אינן מרוצות מהעובדה שחרדים רבים מתחילים לרכוש מקצועות "חילוניים" וכמה מכללות אף פתחו תוכניות מיוחדות עבורם.

     

    אין ספק שבשנותיה הראשונות של המדינה וגם בטרום המדינה האנשים היו מחוברים יותר למצוות. הם הסכימו לרמה מסוימת של שמירת מצוות ציבורית. זו הייתה הגישה של המפלגה הדתית המובילה מפד"ל בגלגוליה הקודמים (מזרחי והפועל המזרחי): "מינימום דת למקסימום אנשים". החרדים דאז דרשו את זכויותיהם לעצמם: "מקסימום דת למינימום אנשים". השתלבות החרדים בשלטון לאחר 1977 בשותפות קבועה עם הליכוד וייסוד ש"ס הביאו לגישה חדשה: "מקסימום דת למקסימום אנשים", אבל הציבור החילוני לא היה מוכן להסכין לגישה זו.

     

    השיא היה כאשר שינוי שהפכה למפלגה אנטי-חרדית הגיעה להישג של 15 מנדטים. החרדים לא הבינו שהעובדה ששינוי נעלמה לבסוף בשל סכסוכים פנימיים, אינה אומרת שציבור המצביעים שלה נעלם, עדיין קיים ציבור גדול המתנגד לכפייה דתית. גם אם כיום יש התקרבות ליהדות, "התחזקות" אין זו חזרה בתשובה וקבלת אורח החיים החרדי.

     

    היריקה על ילדה שהלכה "בלבוש לא צנוע" מהווה שיא במאבק המכונה "הדרת נשים", שכלל בין השאר דרישה מנשים בקווי "מהדרין" לשבת מאחור, ללכת במדרכות נפרדות מגברים, יציאה ממקום שבו שרות נשים. שתי מקבלות פרס בבי"ח "שערי צדק" הוכרחו לשבת בקצה העולם בחלק המיועד לנשים וגבר עלה בשמם לבמה לקבל את הפרס. אירועים אלה הם ביזיון למבצעם לא רק כאדם אלא כאדם מאמין.

     

    ההלכה קובעת שאדם יכול להחמיר עם עצמו אבל אינו יכול להחמיר עם אחר. רמב"ם אף קבע שמי שמקיים רק את המצוות שנראות לו הוא רשע ומי שמחמיר על הדרוש הוא אוויל.

     

    ומה בכך? הרי רמב"ם התנגד לעלייה לקברי צדיקים ולא הולכים בדרכו, אז חורגים או מחמירים קצת.

     

    הבעיה היא לא בחריגה, אלא בכך שזה כלל לא בכיוון של ההלכה.

    ההלכה ראתה בלא תרצח גם איסור על רצח נפש לא רק גוף, ואסרה באיסור חמור על העלבת האחר

    "כל המלבין פני חברו ברבים, כאילו שופך דמים" (בבא מציעא נח/ב),

    "רַבִּי אֶלְעָזָר הַמּוֹדָעִי אוֹמֵר, הַמְחַלֵּל אֶת הַקֳּדָשִׁים, וְהַמְבַזֶּה אֶת הַמּוֹעֲדוֹת, וְהַמַּלְבִּין פְּנֵי חֲבֵרוֹ בָרַבִּים, וְהַמֵּפֵר בְּרִיתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם, וְהַמְגַּלֶּה פָנִים בַּתּוֹרָה שֶׁלֹּא כַהֲלָכָה, אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ תוֹרָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, אֵין לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא." (אבות ג, יא),

    "נוח לו לאדם שימסור עצמו לתוך כבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים" (ברכות מג/ב).

     

    ואם ההלכה חושבת שהעלבה היא כמו רצח כיצד היא סוברת שיש לנהוג: "כל עבירות שבתורה אם אומרין לאדם עבור ואל תהרג יעבור ואל יהרג חוץ מעבודת כוכבים וגילוי עריות ושפיכות דמים." (סנהדרין עד/א)

    עד כדי כך ההלכה מקפידה שלא לבייש את האחר שהיא אפילו מציינת שלעתים אין להוכיח רשע בפומבי כדי לא להכלימו.

     

    באים רבנים ודורשים הפרדה בין גברים לנשים ושנשים ישבו מאחור. בא רב ואומר לחיילים צאו מהאולם העליבו את החיילות – הזמרות למרות שההלכה אסרה על כך במפורש ("ייהרג ואל יעבור"). באים רבנים ומכילים את ההפרדה ו"קול באישה - ערווה" על ילדות. הם עוד נעלבים כאשר אומרים להם פדופילים. כדאי שהם יביטו בתלמוד ממנו הם שאבו את הלכה זו שם מצוין במפורש שאישה היא רק מי שהגיעה לבגרות מינית.

     

    "בת אחת עשרה ובן שתים עשרה - זמן שהן באות לכלל שערות ושדיהן נכונים, שמשם ואילך באות לכלל [ביאה] שאדם מתאוה להן." (רש"י ברכות כד/א)

     

    כן לא שמעתי הסבר מהרבנים האלו מדוע בתנ"ך נשים שרות:

    "וַתָּשַׁר דְּבוֹרָה וּבָרָק בֶּן אֲבִינֹעַם בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר." (שופטים ה, א)

    ואם אישה (נשואה יש לציין) ששרה עם גבר לא הספיק לכם מה דעתכם על מקהלה שלמה של נשים.

    "וַתִּקַּח מִרְיָם הַנְּבִיאָה אֲחוֹת אַהֲרֹן אֶת הַתֹּף בְּיָדָהּ וַתֵּצֶאןָ כָל הַנָּשִׁים אַחֲרֶיהָ בְּתֻפִּים וּבִמְחֹלֹת." (שמות טו, כ)

    נכון מדובר באחותם של אהרן ומשה אבל אלוהים יודע להעניש אותה כאשר היא מוציא לשון הרע על אשת משה (במדבר יב). והיא כל כך אהודה שהעם מחכה באותו מקום שבוע שלם עד שתירפא.

     

    מה שנראה כאן שאנו מוצאים את עצמנו עם רבנים שהם כמו אימאמים מוסלמים קיצוניים, הלוקחים את הפסוקים המתאימים להם מכתבי הדת ויוצרים משנה קיצונית. אז ראוי לומר שאותם רבנים ואותם אנשים שלמדים מהם נוהגים בניגוד להלכה ואינם הולכים כהלכת בית שמאי, אלא כהלכת בית רמאי!

    דרג את התוכן:

      תגובות (5)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        29/12/11 09:17:

      צטט: סטונס 2011-12-29 06:02:52

      טמנו את ראשנו בחול זמן רב מדי, והמפלצת החרדית קמה עלינו בסופו של דבר. אני לא משונאי הדת, להיפך, חושבת שיש הרבה יופי בדת שראוי לאמץ, אולם מתחילה להבין, מדוע בגלל ההקצנה בתגובות שלהם, הרבה מחבריי החילונים לא מוכנים לשמוע כלום על הדת. פשוט יוצרים ריחוק.

       

      זה התהליך שחל בשנים האחרונות בציבור החילוני עם בתי ספר תל"י ולימוד המקורות העבריים. הציבור החילוני מסרב לקבל את הקביעה שהחרדים הם שומרי המקורות, שהם אינם רכוש בלעדי של הציבור הדתי או החרדי הם של כולנו כי ניתן לראות אותם גם אצל שלונסקי אצל ביאליק ואחרים.

        29/12/11 06:02:
      טמנו את ראשנו בחול זמן רב מדי, והמפלצת החרדית קמה עלינו בסופו של דבר. אני לא משונאי הדת, להיפך, חושבת שיש הרבה יופי בדת שראוי לאמץ, אולם מתחילה להבין, מדוע בגלל ההקצנה בתגובות שלהם, הרבה מחבריי החילונים לא מוכנים לשמוע כלום על הדת. פשוט יוצרים ריחוק.
        29/12/11 04:55:

       כוכבים חדשים מפציעים במחוזותינו, רבני יו-טיוב, צעירים, עכשוויים, גזעיים, קוּלים,  מדברים כמונו, ואפילו לא ייאמן, אינם חוששים ממעט חוש הומור. רבנים של רייטינג... מתאמצים לשכנע אותנו בנועם הליכות כי ניתן להתייחס אל כל עניין ההפרדה באוטובוסים באופן "מכובד" "לגלות הבנה" "מעט מתינות". אל תטעו בהם. בסתר ליבם הם מתכוונים ש"אנחנו נכבד אותם. נוותר להם, נהיה מתונים ומלאי הבנה כלפיהם. מה כבר כל כך נורא במעט ויתור על "כפייה חילונית"? מה הם בסך הכל מבקשים? להתחשב ברגשותיהם? מה הם בסך הכל רוצים? שנתקרב אליהם? שנהיה כמותם?

       

        29/12/11 04:37:

      כל כך נכון :)

        27/12/11 19:44:
      :)

      פרופיל

      Naftali G
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין