עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    Gifted

    הבלוג שלי מתעסק ודן בנושאים שסובבים ומעניינים אותי - אמנות ועיצוב על היבטיהם לחיוב או לשלילה, צרכנות אלטרנטיבית, תרבות, תרבות הרשת, צילום, ידע ומידע, ושאר ירקות....

    מקווה שתהנו - אשמח לשמוע תגובות.
    \"we all have been Gifted - we just need to be this way now!\"

    אם אתם מעוניינים לרכוש חלק מזמני וכישוריי או אולי אחד מצילומי אתם מוזמנים ליצור איתי giftedesign@gmail.com
    או להתקשר לסטודיו בשעות העבודה המקובלות 03-5185125 begin_of_the_skype_highlighting              03-5185125      end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting              03-5185125      end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting              03-5185125      end_of_the_skype_highlighting
    קפה ראשון עליכם (וזמני שלי עלי...).

    פרופיל

    אמן סודי
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    על תפקיד האוצר/ת באמנות

    4 תגובות   יום שבת, 10/12/11, 16:58

    קהילות זה דבר די נחמד (כשחלק נכבד מהמבנה החברתי שלנו מבוסס עליהן) - כיום בעידן האינטרנט חלק גדול מהן מתקיים ברשת מה שנותן לנהל דיונים די ארוכים ועמוסים עם אנשים מכל העולם/מתחומים שונים מה שמאפשר הפרייה הדדית ברמה די גבוהה לרוב.

    את הטקסט שלמטה כתבתי כשתשובה לשאלה "מהי רמת האמינות של איש המקצוע המכונה "אוצר"?"
    בדיון שהועלה בקהילה "עסקי האמנות" פה בקפה וחשבתי להביאו גם כאן מכיוון שאולי יעניין כמה מקוראי הבלוג. 

     

    ''

    קצת מוזיקה לפוסט... M83 

     

    ----- 

    בשביל להתחיל לענות לשאלה "מהי רמת האמינות של איש המקצוע המכונה "אוצר"?" אני חושב שצריך קצת לתהות מסביב לפני שאנו מגיעים לאוצר עצמו (שלעיתים כפי שכבר עלה בדיונים מקבילים ומתגובות המשיבים האוצר/ת עצמו היא/היא לא כזאת מציאה ולא תמיד ברורה מה היא/היא מציע/ה או לחליפין לא ממש קל למצוא או להשיג אותו/ה).

     

    מה/מי מגדיר אמנות טובה    - what, where, when, who (כשהתשובה אינה זהה אך קשורה לשאלה ניצחית אחרת "מהי אמנות טובה"). 


    - מידת החשיפה לה היא זוכה, המחיר שלה, ההתייחסות אליה (אם זאת התייחסות תקשורתית או במרוצה השנים התייחסות אמנותית - משמע כמה "קישורים" יש אליה - הקבלה מעולם הרשת), 
    - איפה היא מוצגת (תו התקן שניתן לאמנות שמוצגת במוזיאון ישראל להבדיל מ"סתם" קישוטים הנתלים חדשות לבקרים בבית הקפה הנחשבים בת"א).  - קשור לדיון "איפה אמן צריך להציג ומה נחשבת כתערוכה מוצלחת".

     - הרלוונטיות העכשווית שלה (והאם היא נשמרת לאורך השנים)
    - מי מציג אותה ומעיד על טיבה: מי מציג אותה ומעיד על טיבה: האם זוהי האוצרת X או זהו מפיק התערוכות במקום Y

    - מה היו התגובות של הצופים/קהל שנחשף אליה (וכיצד הם תועדו/הועברו הלאה).

    או בפשטות - מהי החשיפה והתגובות (what), איפה(where), מתי ועד כמה (when)  ומי מציג את האמן (who). 


    בנוסף לפני שאנו ניגשים לנקודה עלינו להבין את אחד האלמנטים הבסיסיים בקיום שלנו.

     ההכרח להכניס לתבניות, מסגרות, כללים, דוגמאות בשביל לאפשר את ההתנהלות שלנו - איננו יכולים לפעול בקיום ללא נקודות יחוס/אי-סדר/אי-ודאות ומרבית הקשיים איתם אנו מתמודדים בחיים שלנו נובעים ממינון יחסי ותמהיל של גורמים אלו. לכן אנו זקוקים לאובייקטים/אנשים/אירועים/סמלים/תארים/מוסדות אקדמאיים שיגדירו עבורינו טעם, ערך, זמניות, חלל, יופי, תרבות וכ"ו. 

     

    דבר נוסף הוא שאין זה מכובד (או לחליפין הדבר יוצר דינמיקה מאוד בעייתית) של מישהו שמעיד על עצמו (כפי שעולה בדיון פה בקהילה - "יהללוך זר ולא פיך") - כל אחד יכול להגיד שהאמת היא בידיו או לחליפין להכריז על עצמו כמלך -

    (כשכידוע המלך ערום, ובזמנו גם היית יכול לראות אותו ולכרוע לו ברך במוזיאון ר"ג:). 

     

    ''

    בראי ובריס של דורון במלון של דורון, צילום נייד דיגיטאלי, 2011

    (יוצאים לי הרבה דורונים לאחרונה אם אנחנו כבר בבלוג שהתחיל מפרוייקט על מתנות).

     

    בנקודה זאת נכנס תפקיד האוצר/ת.

     

    מכיוון שיוצרים משתמשים במדיומים בהם הם יוצרים בשביל לתת ביטוי לתפיסה,חוויות,חיים שלהם (וחלקם אינם מסוגלים ורבלית או בכתיבה להסביר מה הם עשו בצורה טובה) תפקיד האוצר במידה מסויימת להסביר לצופים את היצירה (ולקשר אותה ליצירות אחרות קאנוניות/קלאסיות ולנסות לקבע אותה ברצף ההיסטוריה).

    האוצר יבחר את העבודות שנראה לו שקשורות זה לזה (אם זה של אמן אחד או תערוכה קבוצתית) וינסה לגבש אותן לכלל אמירה יותר מעניינת/רחבה שבה השלם עולה על סכום חלקיו.

    האוצר ינסה להשיג את המקום בעל הגושפנקא האמנותית הגבוהה ביותר בהתאם לכישורים/קישורים המקצועיים שיש לו ויפעל בכדי לפרסם את התערוכה וליצור לה התייחסות ובמקביל להביא מירב הקהל - במידה ומדובר מוסד ציבורי או להביא את הקהל ה"נכון" של חובבי האמנות שאולי ירכוש את היצירה (במידה ומדובר בגלריה מסחרית) או יביא להזדמנויות נוספות והתפתחות בקריירה האמנותית.

     

    בחברה שלנו שחלק ניכר מהערך שהיא נותנת לדברים הוא כלכלי כשתוהים לגבי יכולתו המקצועית של פלוני נהוג לאמר "האם יש לו/הוא מביא איתו קבלות ?".

     

    ''

     A perfect day, 1999, MAURIZIO CATTELAN aluminium / 220 x 180 cm ?/10

    Collection CASTELLO DI RIVOLI

    The piece existed only on the evening of the opening and consisted in the presentation to the public of  the gallerist Massimo De Carlo of Milan (אבל מסתבר שחיפצנו אותה)


    בסיכומו של דבר מהן אם כן ה"קבלות" של האוצר

    - יכולתו לבחור, לערוך, לחבר ולתמצת את עבודות האמן/נים ולהסביר זאת בצורה קוהרנטית לצופים (אך חשוב שזה לא יהיה בצורה פשטנית מדי וישתמש בקודים ובשפה האמנותית כדי שזה לא יהיה איזה טקסט של תערוכה במתנ"ס :)  

    - יכולת להפיק תערוכה/ספר/אירוע במקום "נחשב" (כבר הזכרתי את המתנ"ס נכון :) 

    - יכולת לעשות עבורה יחסי ציבור (פרסום, עיתונות, רדיו, טלווזיה, להביא מבקר תרבות, לכתוב באתרים וכ"ו) כדי שיהיה מה לשים בפרוטפוליו של האמן בעתיד.

    - טעם אישי שלו/ה אותו הוא מפתח, קבוצת אמנים איתם הוא/היא עובדת, וקהל שהולך בעקבותיו (ובעקבות קבוצת האמנים שאיתו). 

    - מכירת עבודות (ואם אפשר לאספני אמנות מה טוב הוא) - הזכרנו את המילה "קבלות" או לא הזכרנו ? (במידה והאוצר-ת לא יודע/לא רוצה/לא יכול למכור עבודות יש מצב סביר שתמצאו את עצמכם ממנים ומזינים אותו אלא אם כן הוא/היא עובד/ת מול מוסדות ציבוריים מהם הוא מושך תקציבים).

    - ונקודה אחרונה לסיום שאני חושב שהיא מאוד חשובה - ליווי ועבודה עם היוצר לאורך זמן כדרך להכרות אישית, פיתוח הקריירה שלו/שלהם וכ"ו. 

     

    אז כפי שאנו רואים לאוצרים שונים תמהילים שונים של "קבלות" שחלקם גם נובע מהמקום ממנו הגיעו (אליו כלל לא התייחסתי) - האם הינם אמן/אוצר, אוצר שמגיע מהאקדמיה, מישהו חובב אמנות שאוהב לקדם אמנים (שלעיתים יש לו חברים שאוהבים לקנות אמנות) וכ"ו. 

     

    ---------------------------------------------------------

    פוסטים נוספים שאולי יעניינו אתכם וקשורים 

    מחווה לאוצרים ומבקר אמנות 

    אמן מותג 

    תפקיד האמן בחברה 

    דרג את התוכן:

      תגובות (4)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        20/1/12 21:52:

      צטט: או-רית 2012-01-20 20:19:22

      קודם כל, העבודה של קטלן מצויינת וקרעה אותי מצחוק. עבודת האוצר אינה כוללת פרסום או לדאוג לחשיפה, האוצר מלווה חלק ולפעמים את כל התהליך של האמן,שיוצר בדרך כלל סדרה, נושא על ווריאנטים. לפרסום דואג יחצ"נ שהגלריה בדרך כלל אינה מספקת, וזאת הוצאה של כ-2000 דולר.....
      ------------------------------------------------
      מסתבר שגם את האוצר העבודה הזאת "קרעה" כי לפי מה שקראתי היו צריכים להבהיל אותו לבי"ח בגלל מחסור בחמצן... 
      לא ממש מכיר את ההיסטוריה של אוצרות ואיך ומתי היא נולדה (אבל אולי היה מעניין לחפור...), מסכים איתך שאידיאלי יהיה שהאוצר מלווה את האמן, עוזר לו במציאת חלל ובהתייחסות אליו וכותב אודות העבודות מנקודת מבטו. הבעיה היא (לפחות בארץ) שהתחום מאוד מצומצם אז לא מעט אוצרים נעים בין אירגון תערוכות בבית קפה/מועדונים ועד הפקה של תערוכות בחו"ל (ברמה זאת או אחרת). בקשר ליח"ץ - לא מזמן קולגה שלי ברר ואמרו לו שזה עולה בסביבות 3000 שקלים (אבל זה כמובן תלוי באיזה משרד, מי המייחצ"ן ומה הקשרים שלו עם התעשייה והתקשורת ולמי פונים).
        20/1/12 20:19:
      קודם כל, העבודה של קטלן מצויינת וקרעה אותי מצחוק. עבודת האוצר אינה כוללת פרסום או לדאוג לחשיפה, האוצר מלווה חלק ולפעמים את כל התהליך של האמן,שיוצר בדרך כלל סדרה, נושא על ווריאנטים. לפרסום דואג יחצ"נ שהגלריה בדרך כלל אינה מספקת, וזאת הוצאה של כ-2000 דולר. האוצר שואל,מתשאל, מראיין את האמן, לחלקם אין אפילו טרמינולוגיה בסיסית של שיח באומנות, ולי זה כואב באופן אישי, צריך לחזר אחריהם המון,הם הרי נורא עסוקים. אוצרות, זאת משרה שהומצאה בעשור האחרון ולצערי, אי אפשר לעבוד בלעדיהם או להציג בגלריה. גלריסטים לא סופרים אותך אם אין לך אוצר. אהרונסון ממוזיאון ר"ג הציע בזמנו שנעשה מחאה, שהרי אם אנחנו האמנים לא נציג, לגלריה אין תערוכה ולאוצרים אין עבודה. ויש לנו את העצמה הזאת, שהרי יש אלפי אלפים של אמנים. האמנים תמיד מגיעים ממקום של קול ענות חלושה, כנראה תוצר לוואי של מסרים חברתיים נבובים. רק במחאה האחרונה קצת הרימו האמנים את הראש ויש מאבק אל מול החזירון העליון שמנהל את המוזי-הון. אוצר טוב אחרי שמראיין ומלווה יושב כותב, משכתב, מכניס פנימה את הפילוסופיה של האומנות, הענין שמאחורי, רפרנסס,אנאלוגיות וכאלה. ומאחר והוא בא ממרחק מסויים, בדרך כלל הטקסט שלו יהיה אולי יותר אובייקטיבי.
        15/12/11 09:09:

      צטט: גיא פריבס 2011-12-14 19:57:46

      תודה רבה! באת לי בדיוק בזמן

      -------------------------

      בכיף !
      מה שמזכיר לי שאני עוד צריך לחזור אליך במייל  :)

        14/12/11 19:57:
      תודה רבה! באת לי בדיוק בזמן