עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    קופסא שחורה

    בלוג זה יעסוק בהמלצות וביקורות לספרים והצגות בתאטרון, פינת יוצרים לכתיבה ועוד...

    0

    בחזרה לאושוויץ / מאת אבנר טריינין

    0 תגובות   יום שבת, 18/6/11, 14:35

     

    בית 1 

          

    זכרתי רק אחת: שיקשוק הגלגלים,

           פסי ברזל ממורטים,

                         ממורטים,

                         ממורטים...

    בית 2

        

    ידעתי רק אחת:

          לא אמות

          עד אשוב ואראם:

                       שקטים,

                       חלודים,

                       מעשיבים, מעשיבים...

    בית 3

    ובאתי:

            שקטים,

            וחלודים,

            מעשיבים...

    הו, כמה פרחים!

    הצורה בשיר משרתת את הרעיון, המשורר רצה שהשיר יעבוד על שני חושים: החוש הקוגניטיבי העובד על ההיגיון והיכולת הדמיונית של הקורא, החוש הוויזואלי (ראייה) והחוש המוזיקלי (השמיעה). הרעיון של עבודה עם חושים בא על מנת להבין את כוונתו של היוצר, היכולת של הקורא להתקרב אל החוויה באמצעות החושים הויזואליים והמוזיקליים.

    בכל שיר טוב צריך שיהיה בו נתחים, מצד אחד זרימה ומטוות ומצד שני, תהליך כפייתי ואובססיבי המלווה בפריצות, כשהכפייתיות יוצרת את האימה בשיר.

    זהו למעשה מצב שאין בחירה וחופש, אלא גורם חיצוני הכופה עליך ולוחץ אותך ואין לך דרך אחרת להימלט מזה. לאור אמצעים אלו, חשוב לבדוק את הדובר בשיר. השיר עצמו מתגלגל, באקט הכתיבה של השיר, שנכתב לאחר השואה. השיר מהווה סיכום עבורו, סיכום שמטרתו לא רק לכוון ולקחת את הקוראים אל העבר, אלא גם להכווין את הקוראים לאיזשהו עתיד שבאופן אירוני הוא המוות.

    השיר מביע משהו זוועתי, אנחנו מדברים בדרך כלל על סמך זיכרונות, היוצר אומר משהו מוזר ביותר "זכרתי רק אחת"- לא קיים רק דבר אחד, יש לו רק הזיכרון האחד ואצלו זה מתקשר באסוציאציה על "שקשוק הגלגלים" המעיד על מצב נורמאלי של מישהו שחווה ועבר את השואה. כאשר הוא מציין שהוא זכר רק אחת, זה אומר שזה כל מה שיש לו, והוא מתאר בדרך עקיפה את זוועות השואה.

    היוצר משתמש בצלילים המעלים אסוציאציות של תנועת הרכבות העוברות בפסי הרכבת, אין זה תיאור של זוועה, אלא הזוועה היא באובססיה של הצלילים שחוזרים ונשמעים במוחו כל הזמן. ממורטי- זהו משהו חד, כלומר מבחינה סמנטית המילה ממורטי קשורה לאותם פסי רכבת חדים מרוב שימוש וזה מעלה את האסוציאציה של המוות ומשרה תחושה לא טובה וקונוטציות מאוד שליליות. הזיכרון מוביל אותנו למשהו אחר, "ידעתי רק אחת"- הידיעה העמוקה הגדולה, עניין התודעה, הידיעה ממלאת את כל החלל שלו, אני לא יכול למות עד שאני אראה אותם שוב ואסגור מעגל. למשורר אין שקט עד שהוא יראה אותם שקטים, חלוצים ומעשיבים ושהוא יראה שהאימה נסתיימה. הוא משתמש בפרטים שיכולים להיות על פסי הרכבת, רואים שיש התפתחות בשיר, יש אותות של מוות, הוא מאוד פעיל וחי באופן פרדוכסלי.

    מהכותרת ניתן להבין שזהו שיר שואה, הקונוטציה של הרכבת הובילה למוות והיא מובילה גם עכשיו. הבית השלישי מאפשר לנו להבין שתי הבנות שונות, כששתיהן בדיוק מובילות לכיוונים הפוכים ובכך יוצרות אירוניה גדולה מאוד. המסילה הזו היא מסילה שאין חזרה ממנה, כל כמיהתו שלא תהיה מסילה למוות. לעומת זאת, ישנם הרואים מהשורה האחרונה בשיר ראייה לעתיד בגלל הפרחים, השורה האחרונה נסוגה אחורה, ישנה פליאה, תמיהה, איך זה יכול להיות שיש כל כך הרבה פרחים שם, יש כאן שימוש בזמנים וישנה התקדמות בשיר. הנסיגה אחורנית של השורה מטרתה למחוק (אני לא יכול למות) המנוחה תבוא עם המוות.

    השימוש בזמנים בא לידי ביטוי בכך, שקודם הוא זכר, אחר כך ידע ואחרי פעולות אלו הוא בא ומדבר על המצב, כלומר ישנו כאן תהליך ארוך שלאחר השואה. מכונת המוות  חיונית בשיר, לאורך כל השיר ישנו משחק בין החיים למוות וזה בא לידי ביטוי באמצעות היפוכים אירוניים. המבנה המיוחד של השיר, במבנה של שלושה בתים, מדגיש את החזרות ולכן צריך לשים לב לשינויים, כל בית מתחיל בכותרת שמשתנה ויוצרת את תוכנו של אותו בית בשיר. כמו כן המשורר משתמש בפעלים (זכרתי, ידעתי, באתי) יוצרים היפוך אירוני של התבנית וקונוטציה זו מזכירה את דברי יוליוס קיסר (ידעתי, ניצחתי ובאתי). השיבה בבית השלישי, זו לא אותה שיבה, מפני שהדברים השתנו והוא יותר התבגר.

    הנסיגה האחורנית מעידה על הידיעה הנוראית, הוא לא יכול לעקל את המציאות והטבע מכסה את המציאות לחלוטין, באמצעות אותם פרחים והוא נשאר עם הקריאה הזו והוא לא יכול לפרש יותר. השלושה מקיפים זה כמו קטיעה חדה. פסי הקו המטווה, גורל נוראי, ישנה פריצה לכיוון הרע, תדהמה זוועתית.

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      מליסה 27
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין