עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    שכיר עט

    רעיונות והערות על מה שניתן לתקן וכיצד.
    ועוד על דברים שמעניינים אותי ותקוותי שגם אתכם.

    ארכיון

    0

    אלוהים שלי רציתי שתדע

    2 תגובות   יום רביעי, 15/6/11, 14:11

    הרמטכ"ל בני גנץ החליט לקבוע שבתפילת יזכור ייאמר מעתה "יזכור אלוהים" ולא "יזכור עם ישראל" חוץ מהשאלה למה בכלל הרמטכ"ל צריך להחליט בנידון, עולות עוד מספר שאלות שאפשר לסכמן בשאלה, למה?

     

    תפילת יזכור מבוססת על תפילת יזכור שחיבר ברל כצנלסון להרוגי תל חי:

    "יזכור עם ישראל את הנשמות הטהורות של בניו ובנותיו - שניאור שפושניק, אהרן שר, דבורה דראכלר, בנימין מונטר, שרף, שרה צ'יזיק, טוקר, יוסף טרומפלדור. הנאמנים והאמיצים, אנשי העבודה והשלום, אשר הלכו מאחרי המחרשה ויחרפו נפשם על כבוד ישראל ועל אדמת ישראל. יזכור ישראל ויתברך בזרעו ויאבל על זיו-העלומים וחמדת הגבורה וקדושת הרצון ומסירות הנפש אשר נספו במערכה הכבדה. אל ישקוט ואל ינוחם ואל יפוג האבל עד בוא יום בו ישוב ישראל ויגאל אדמתו השדודה".

     

    לאחר קום המדינה נוסח יזכור של ברל כצנלסון היה הבסיס לתפילת יזכור הממלכתית. הרב גורן ניסה לשנות את "יזכור עם ישראל" ל"יזכור אלוהים" כמו בתפילת הזכרת נשמות שנאמרת מספר פעמים בשנה. הוא הצליח על הנייר, בפועל כל מנהל טקס נהג לפי דרכו.  

     

    יִזְכֹּר עַם יִשְׂרָאֵל אֶת בָּנָיו וּבְנוֹתָיו,
    הַנֶּאֱמָנִים וְהָאַמִּיצִים, חַיָּלֵי צְבָא הַהֲגָנָה לְיִשְׂרָאֵל
    ,
    וְכָל לוֹחֲמֵי הַמַּחְתָּרוֹת וַחֲטִיבוֹת הַלּוֹחֲמִים

    בְּמַעַרְכוֹת הָעָם, וְכָל אַנְשֵׁי קְהִילַת הַמּוֹדִיעִין
    ,
    וְהַבִּטָּחוֹן וְאַנְשֵי הַמִּשְׁטָרָה אֲשֶׁר חֵרְפוּ נַפְשָׁם

    בַּמִלְחָמָה עַל תְּקוּמַת יִשְׂרָאֵל
    ,
    וְכָל אֵלֶּה שֶׁנִּרְצְחוּ בָּאָרֶץ וּמִחוּצָה לָהּ

    בִּידֵי מְרַצְּחִים מֵאִרְגּוּנֵי הַטֵּרוֹר
    .

    יִזְכֹּר יִשְׂרָאֵל וְיִתְבָּרַך בְּזַרְעוֹ וְיֶאֱבַל עַל זִיו הָעֲלוּמִים

    וְחֶמְדַת הַגְּבוּרָה וּקְדֻשַׁת הָרָצוֹן וּמְסִירוּת הַנֶּפֶשׁ

    אֲשֶׁר נִסְפּוּ בַּמַּעֲרָכָה הַכְּבֵדָה
    .

    יִהְיוּ גִּבּוֹרֵי מִעַרְכוֹת יִשְֹרָאֵל עֲטוּרֵי הַנִּצָּחוֹן

    חֲתוּמִים בְּלֵב יִשְֹרָאֵל לְדוֹר דּוֹר
    .

     

    באתר דעת מצויה תפילת יזכור הזאת לחללי צה"ל:

     

    יִזְכּר אֱלהִים אֶת נִשְׁמות חַיָּלֵי צָבָא הַהֲגָנָה לְיִשרָאֵל שֶׁמָּסְרוּ נַפְשָׁם עַל קְדוּשַׁת הַשֵּׁם וְנָפְלוּ גִּבּורִים בְּמַעַרְכות יִשרָאֵל לְמַעַן אַרְצֵנוּ הַקְּדושָׁה, עִיר הָאֱלהִים וּמְקום הַמִּקְדָּשׁ.
    מִנְשָׁרִים קַלּוּ וּמֵאֲרָיות גָּבֵרוּ בְּצֵאתָם לְהַנְחִיל נִצְחון עולָם לְיִשרָאֵל
    .
    זֵכֶר עֲקִידָתָם וּמַעֲשה גְּבוּרָתָם לא יָסוּפוּ מֵאִתָּנוּ לְעולָמִים וְנַפְשׁותֵיהֶם תִּהְיֶינָה צְרוּרות בִּצְרור הַחַיִּים עִם נִשְׁמות אַבְרָהָם, יִצְחַק וְיַעֲקב וְעִם נִשְׁמות שְׁאָר גִּבּורֵי יִשרָאֵל וּקְדושָׁיו שֶׁבְּגַן עֵדֶן וְנאמַר אָמֵן
    .

     

    הכנסת "אלוהים" ליזכור הממלכתי מגחיכה אותו, שהרי הם נפלו על תקומת ישראל מטרה שאינה דתית בהכרח (או כלל אינה דתית) לעומת התפילה מאתר דעת המתייחסת לאלמנטים של קדושה. וכל הפנייה בהמשך היזכור היא לאנשים, לשם מה אתה פונה לאלוהים?! מה אתה מאלו שסתם מצלצלים בפעמון ובורחים?

     

    בטקס יום הזיכרון, שנקבע על ידי רשות חילונית ולא דתית, יש חזן שאומר אל מלא רחמים ובן משפחה שכולה שאומר קדיש. אלוהים לא נעדר לגמרי מהטקס. כמו כן בטקס בהר הרצל תמיד קרא הקריין עמיקם גורביץ' את "יזכור" מה שמעיד שאין מדובר בטקסט דתי.

     

    ולמה לשים לפני עיוור מכשול. ברור לי שיהיו כמה הדיוטות שגם בעת אמירת היזכור יאמרו "אלוקים".

    אותו אלוקים שהגיע מ"לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם ה' אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא" מחייב לא לדחוף אותו לכל מקום.

    לרצון לדחוף את אלוהים בכל מקום כבר התייחס הנביא ישעיהו ( א, יא-יד):

    "לָמָּה לִּי רֹב זִבְחֵיכֶם יֹאמַר ה' שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים לֹא חָפָצְתִּי:

    כִּי תָבֹאוּ לֵרָאוֹת פָּנָי מִי בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם רְמֹס חֲצֵרָי:

    לֹא תוֹסִיפוּ הָבִיא מִנְחַת שָׁוְא קְטֹרֶת תּוֹעֵבָה הִיא לִי חֹדֶשׁ וְשַׁבָּת קְרֹא מִקְרָא לֹא אוּכַל אָוֶן וַעֲצָרָה:

    חָדְשֵׁיכֶם וּמוֹעֲדֵיכֶם שָׂנְאָה נַפְשִׁי הָיוּ עָלַי לָטֹרַח נִלְאֵיתִי נְשׂא:"

     

    ובקיצור תעזבו אותי בשקט נודניקים. שמעתי אתכם בפעם הראשונה!!!

     

    תוספת

    לאחר מחשבה שאלתי את עצמי במה שונה יזכור מהזכרת נשמות שבסידור.  

    והתשובה מגיע דווקא מהמקום של תפילת יזכור שהבאתי מאתר דעת.

    בתפילה זו מופיע ציטוט משמואל ב' פרק א "שָׁאוּל וִיהוֹנָתָן הַנֶּאֱהָבִים וְהַנְּעִימִם בְּחַיֵּיהֶם וּבְמוֹתָם לֹא נִפְרָדוּ מִנְּשָׁרִים קַלּוּ מֵאֲרָיוֹת גָּבֵרוּ:" זו קינת דוד.

    כלומר יזכור מוקרא על ידי קריין ולא חזן או רב ונאמר גם בטקסים בבתי ספר חילוניים ששם לא נאמרות תפילות, לכן הוא פשוט קינה. מי שיביט בקינת דוד ימצא שגם הביטוי "הצבי ישראל" מפורש על ידי מפרשי המקרא כארץ ישראל, כלומר אלוהים בכלל לא חייב להיות מוזכר בקינה. גם ספר איכה נפתח ורק בפסוק החמישי מופיע ה' והוא חוזר שוב בפסוק התשיעי ומשם מופיע בתדירות גבוהה. מה שמוכיח שפתיחת קינה בהזכרת אלוהים כלל אינה מחויבת.

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        16/6/11 21:23:
      מסכים, הכנסת האלוהים לתפילה הזו נראית לא טבעית, אנחנו מזכירים לאלוהים? אנחנו מזכירים לנו ולבנינו ובנותינו את גבורת אחינו ואחיותינו שנפלו על קידוש קיומנו בפיסת הארץ הקטנה הזאת.
        16/6/11 20:55:
      קצת התפלאתי על הרמטכ"ל... הוא לא הרשים אותי כאדם בעל נטיות קלריקליות...

      פרופיל

      Naftali G
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין