עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    קופסא שחורה

    בלוג זה יעסוק בהמלצות וביקורות לספרים והצגות בתאטרון, פינת יוצרים לכתיבה ועוד...

    0

    גואדלופה/ שהם סמיט

    1 תגובות   יום שני, 6/6/11, 14:51

     

    http://www.snunit.k12.il/projects/sifrut/go.html (גואדלופה- הסיפור מהלא).

     

    הסיפור שייך לזרם הפוסט מודרניסטי, ושהם סמיט היא סופרת השייכת לזרם החדש. הפוסט מודרניזם שובר כל מוסכמה על מה שהיה ידוע קודם, הוא יוצא מהנחה שאין צורות, מוסכמות לדברים הכול חופשי.

     

    הפוסט מודרניסטים מנפץ את כל מה שהיינו קודם. הוא רוצה לגרום לנו לבלבול מוחלט, אווירה מנוקרת, חוסר הזדהות, אין כלל מאפיינים משותפים בינינו לבין הסיפורים והכול מפוזר. עמידה של המספר אל הדמויות נעשית בצורה מרוחקת, הספרות כבר לא מחקה את החיים, אלא הספרות הפוסט מודרניסטית זהו ניסיון להראות ולהציג אלמנטים סוריאליסטיים ופעולות שלא הגיוניות ואנו נסחפים אחרי הפעולה והיא הופכת לאמת. כמו למשל סיטואציה בה הגיבורה מתיישבת על המכונת צילום ומפני שהיא שמנה היא גולשת על המכונה ואוספת את איבריה.

     

    שבירה של דמיון ומציאות, לוגי ולא לוגי, כל מה שהנפש מורגלת אליה, הכול נשבר במכוון. הפוסט מודרניזם גם מתאפיין בלשון חופשית ביודעין, ערבוב של יודעי שפה ללא שום סולם, הכול נעשה בגובה עיניים ויצירות פוסט מודרניסטיות מבטלות כל היררכיות שאנו מכירים כבר קודם, שוברות אותן, הכול מתחיל להיטשטש ומעשה השבירה בתוך היצירה היא קריאת תיגר מכוונת במטרה לזעזע ולהביא לתחושה מה זה הציג ומה זה רוצה לומר.

     האידיאולוגיה של הפוט מודרניזם, זה האי אידיאולוגיה.

    ישנה כאן עלילה, במרכזה "פקידונת" שברגעים אלה מתעצבנת ומתפוצצת על הבוס שלה כמו הר געש ושומעים את העצבים שלה מתוך המחשבה שהיא חושבת ויש לנו מבע משולב, לא ניתן להפריד בין המספר לדמות, שומעים זאת בגוף שלישי ושומעים את הטון והנימה של המספר, בעצם שוהם עושה זאת בגוף שלישי ומתערבת בתוך נפשה של הגואדלופית ואז היא מחליטה בעקבות עצבנותה, להתפרץ. שהם סמיט מזדהה עם הדמות הגואדלופית.

    "אני מספרת לך את הסיפור, אתה הקורא, אבל היזהר שלא תפגע מהסיפור הזה". כלומר המחברת מבטלת גבולות בין הר הגעש לבין האישה הגואדלופית, בין המספר ובין הקוראים.

     

    לימבו- שום מקום, המחברת מרכזת את מה שקורה בסיפור, משום שהסיפור הזה מרחף בשום מקום. מציאות נאחזת בזמן ובמקום וכאן כל הסיפור מיטשטש את המקום, את הזמן ואת המציאות עם הפנטזיה. הדברים הריאלים הם לגמרי פנטזיות כמו המכונת צילום, התמונה מאוד מוחשית, הישבן שלה שמשתפך ממכונת הצילום, מתואר בצורה מאוד פיזית ומוחשית, אך זה לא קיים במציאות, זה אבסורדי. האור שמזנק לתוך עיניו של הבוס, שזה האור של השכפול, היא מיילדת אותו מחדש, אבל האור הזה הוא תוהה עם זה אור המוות או אור הידיעה הגדולה, מטפוריקה של לידה מחדש או אולי חלום.

     

    הסיפר הזה נראה כאילו זה חלום, היא נרדמת על המכונה, הצירים שחרקו מדומים לצירים של לידה, היא נולדה מחדש ויש כאן משחק מילים. הכול נע ונד בין מציאות לחלום, בין השתקפות למציאות ובין חיים למוות, העולם אינו מורכב, אלא מפוזר וזוהי אי הבנה מוחלטת.

     

    העלילה עוסקת בהתמודדות של אישה בגבר, בין פקידה לבוס שלה. הגואדלופית היא אישה באשר היא והגבר הוא גבר באשר הוא, הוא הבוס וישנו ביטוי למוסכמה די מקובלת, שהגבר הוא הבוס. האישה היא מופלית, זאת בשל תפיסת העולם שהיא מאוד גברית, המקטלגת נשים על סמך קריטריונים שלא מתאימים לתפקידים מסוימים.

    הגואדלופית נאבקת בבוס שלה, השוביניסט, כל דרישותיו נראות מובנות מאליו, שכן זהו תפקידה, אך זה לא כך. הגואדלופית אינה ממלאת אחר הנחיותיו. היא רוצה להתנקם בבוס ומתייחסת אליו באלימות גברית חזקה, היא רוצה לתלוש לו את איבריו והיא אלימה במחשבותיה ובתוכניותיה.

     

    הפמיניזם יוצא נגד התפיסה השוביניסטית נגד אותם גברים שמפחיתים בערכה של האישה. כאשר הגואגלופית נאבקת בבוס שלה, כל דרישותיו נראות מובנות מאליו, שכן זהו תפקידה של הפקידה וזהו תפקידו של הבוס, אך יצירה זו מטרתה להפוך את הכול ולהראות שהדברים אינם ברורים מאליו.

     

    הגואדלופית בתחילת העלילה מאמצת את התכונות הגבריות, דרך מחשבותיה ניתן לראות כיצד היא מתכננת לנקום בו, היא מדמיינת כיצד היא הולכת לתלוש לו את האיברים והיא נעשית אלימה במחשבותיה ותוכניותיה, היא משתמשת בביטויים של גבר, חשה את התחושות של גבר ואז לפתע חל שינוי בתוכה. הגואדלופית עוברת תמורה, היא רוצה להיות אישה ושיהיה לה כוח בנשיותה ולא ייראו בה חיסרון וחולשה. הבוס מתחיל להיות גאה בתכונותיה הנשיות. הגואדלופית חוששת לאבד שליטה ושתוכניותיה ישתבשו.

     

    ברובד הגלוי יש לנו אישה מתוסכלת ומרגישים שיש כאן מאבק פרטי שלה, אך למעשה ברובד הסמוי הגואדלופית מייצגת מיליון גואדלופיות שגם כן רוצות להיאבק. שוהם סמית מראה בעלילה מצבים אליהם נקלעות אותן נשים ואת תחושות התסכול ואימוץ דמותה של הגואדלופית לצורך מאבקן של נשים בגברים.

     

    במצב הראשוני הבוס היה הדמות החזקה בעלילה, אך במהלך העלילה הגואדלופית הופכת להיות הדמות החזקה והקוראים כבר פחות מזדהים איתה ומתחילים להזדהות עם הבוס שלה.

     

    יש כאן הלעגה לכל מה שאנו רגילים לו, כמו למשל הבוס מגיע לידיעה בסוף הסיפור, "לא ידעתי שאלוהים הוא אישה". הארה זו באה בהבזקים של האורות ממכונת הצילום, הידיעה הזו היא הלעגה כפולה לקלישאות לשון.

     

    שהם סמיט משתמשת ברובדי לשון שונים ובכך היא שוברת אותם ומגחכת על כך. המחברת משתמשת בלשון מאוד קרובה לדמויות, היא בגובה העיניים של הגואדלופית והיא לא מתיימרת לדעת יותר מהגודאלופית והיא גם לא מתיימרת להיות מספרת על, זה לא קיים בפוסט מודרניזם. היא מתחברת לדמותה של הגודאלופית מנקודת התצפית שלה ולכן קשה לעשות הבחנה בין שתיהן, אך גם את זה שוהם סמית שוברת משום שזוהי הזדהות וזה לא מקובל ביצירה זו.

    מסיבות אלו נקודת תצפית של המחברת מתחלפת ולפתע שומעים את מחשבותיו של הבוס ומשום מה לקוראים הייתה תחושה שהמחברת תלך רק עם הגואדלופית וכאן למעשה שוהם סמית שוברת את התבנית.

     

    הפוסט מודרניזם כפי שציינתי קודם מנסה לשבור כל תבנית שנהוגה בספרות הקלאסית, כל הטכניקה של מחברה העל, שימוש בלשון גבוהה ותבנית לוגית וליניארית אינם מתאפיינים ביצירות אלו. לדעתי העלילה דנה בנושא מהותי עבור כל הנשים, הפוסט מודרניזם מאפשר במה יוצאת מן הכלל לגישה הפמיניסטית ומראה מצבים שאמנם נראים ביצירה כפנטזיה, אך נושאים אלו שנויים במחלוקת בעולם כולו בכלל ובחברה הישראלית בפרט. וזו למעשה המטרה כפי שהפוסט מודרניזם שובר מוסכמות שנהוגות ביצירות הקלאסיות , כך גם יש לשבור מוסכמות המפלות נשים מבחינת חברתית, כלכלית ופוליטית. אני ממליצה לכל הנשים והגברים לקרוא את היצירה של שוהם סמית ולאמץ כמה מהתובנות הללו וליישמם.

     

     

    ''

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
      עוד יצירת מופת שמעלה הבלוגרית הכי חמודה והכי ספרותית שיש אין מילים...

      ארכיון

      פרופיל

      מליסה 27
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין