עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    הזמנה לקחת חלק במיזם שיחליף את מערכת החינוך הקיימת במדינה ואולי אף בעולם.

    0 תגובות   יום שלישי, 1/2/11, 12:43


    המיזם הוא בהשראתו של הוגה הדיעות איוון איליץ', אשר הציע את הרפורמה הזו כבר בשנות החמישים ואולי לפני כן.

    המיזם יתמך ברשת האינטרנט ויכלול לימודים טיפולים ואימונים לילדים ולמבוגרים. צריך לגבש עוד את הרעיון מעבר לגן ולבית הספר, ולראות איך משלבים את מתכונת ה"בייבי(בית) סיטר(ספר)" הנוחה כל כך לנו ההורים, שגורמת לנו לשתוק ולהמשיך לשלוח את ילדינו למסגרות שאנחנו לא היינו מוכנים ללמוד בהן היום. גם הורים לילדים בגן יכולים להצטרף למיזם שהרי, בסופו של דבר הם יגדלו.

    תקציר הרעיון של איוון איליץ שכתב את ספרו "ביטול בית בספר" מובא להלן, אשמח לתגובות רעיונות ועוד על האלטרנטיבה שהוא מציע ואפשרות ליישמה באמצעות אתר אינטרנט.

    איליץ' טוען כי הפתרון לבית הספר טמון ביצירת נוסח חדש של יחסים בין אדם וסביבתו. ראשית, טוען איליץ', עלינו להפסיק להסתכל על ילדים כעל תלמידים ועל מבוגרים כעל אנשים המנותקים מתהליכי לימוד. עלינו להבין כי כל אדם, בכל גיל, ממשיך את תהליך ההתחנכות והלימוד. משום כך, על החברה לאפשר לכל אדם, בכל גיל, להמשיך בתהליך זה. על פי תפיסתו, אל לה למערכת החינוך לאלץ את הלומדים לקבל את מרותה של תוכנית לימודים כפויה. על מערכת החינוך להוות מעין "מסכת הזדמנויות", כהגדרתו.

    איליץ' מציע מוסדות חינוך אלטרנטיביים, אשר להם יהיו 3 מטרות עיקריות:

        * הענקת גישה קלה ונוחה למשאבי הידע הקיימים, לכל הרוצים ללמוד, בכל זמן בחייהם.
        * מתן ייפוי כוח לכל הרוצים לחלוק את הידע שלהם עם הזולת, ומציאת אלה הרוצים ללמוד מהם.
        * מתן במה לכל הרוצים להציג בעיה בפני הציבור ולהשמיע את קולם ברבים.

    איליץ' מציין כי כדי ללמוד לימודים אמיתיים דרושים לו לאדם ארבעה משאבי למידה שונים:

       1. עולם עצמים – דוגמאות לעזרים כאלו יכולות להיות עזרי למידה שונים, מכשירים, ספרים, כלים, משחקים וכדומה
       2. אנשים המשמשים דגמים למיומנויות וערכים
       3. חברים, בני גילו המגרים להתווכח, להתחרות, לשתף פעולה ולהבין
       4. מבוגרים, החושפים לעימות או לביקורת בצורה בונה

    אם כן, איליץ' מציע ארבע רשתות לימודיות המאפשרות לכל אדם לפנות לכל אחד ממשאבי הלמידה, בכל עת שיחפוץ. ארבעת הרשתות הלימודיות הן:

       1. שירותים נגישים לאמצעים חינוכיים - מטרתם להקל על הגישה לעצמים או לתהליכים המשמשים ללימוד פורמאלי. למשל: ספריות, סוכנויות להשכרה, מעבדות, אולמות תצוגה, מוזיאונים, תיאטראות. מקומות עבודה שונים אלו ישמש כמרכזי לימוד על ידי כך שהלומדים יוכלו לבקר בהם, להתבונן ולשמש בהם כשוליות, למשל, בבתי חרושת וחוות.
       2. בורסות מיומנויות - אלו יהוו רשתות דרכן יוכלו בעלי מיומנויות להציע עצמם כמודלים ואת התנאים בהם הם מוכנים לשמש כמודלים ודרכן גם יוכלו המחפשים מודלים למיומנויות שונות למצוא את האנשים המתאימים לכך.
       3. התאמת שווים - זו היא רשת תקשורת שתאפשר לאנשים לתאר את הפעילות הלימודית שבה הם רוצים לעסוק, בתקווה למצוא שותף או שותפים לפעילות לימודית זו.
       4. שירותים נגישים למחנכים כלליים - דרך רשת זו ניתן יהיה להגיע לאנשים המציעים עצמם כמחנכים מקצועיים, לקבל מידע על הרקע שלהם ועל התיאור העצמי שלהם. ניתן יהיה לבחור מחנכים כאלה על ידי הצבעה ועל ידי התייעצות עם לקוחות קודמים שלהם.

    חשוב להדגיש בהקשר זה כי איליץ' סבור שניתן להשתמש בטכנולוגיה המודרנית ככלי המשרת את מטרות המערכת הלימודית ושעל כל רשת לימודית כזו להשתמש במקסימום טכנולוגיה כדי להפוך את שרותיה לזמינים ויעלים יותר. במובן זה, רשת האינטרנט היא דוגמה לכלי שמאפשר יישום ההמלצות של איליץ'.

     ניתן לענות לי בבלוג הזה.

    תודה,



    --

    איריס רון לוינגר

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      איריסרו
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין