עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    סיפורים קצרים

    פוסטים אחרונים

    0

    פדרה והיפוליטוס

    19 תגובות   יום שני, 29/11/10, 08:22

    פדרה והיפוליטוס

     

    "הוא ניסה לאנוס אותי", התלוננה אשת פוטיפר בפני בעלה, והצביעה על יוסף - והסוף מוכר.

    "הוא פיתה ואנס אותי", התייפחה פדרה בדמעות תנין בפני תזיאוס, והצביעה על היפוליטוס – הסוף מוכר? וההתחלה?

     

    "קחו אותי אתכם!" התחננה פדרה הקטנה לאחותה ולתזיאוס, כשסדרי העולם התהפכו, האדמה געשה וממלכת כרתים שקעה תרתי משמע. רעש אדמה אדיר שלא נודע כמוהו, החריב את קנוסוס הבירה, והממלכה איבדה את שליטתה בים התיכון ובערים ששכנו לחופו.

    האימפריה הימית של כרתים הפילה חיתתה על כל ערי החוף ביוון ובאסייה הקטנה, וגם בחצי האי האיטלקי ובצפון אפריקה, וערי ממלכה רבות העלו לה מס עובד.  המס של ממלכת אתונה המעתירה היה 14 עלמים ועלמות, שנשלחו אל קנוסוס, והועלו כקורבן למינוטאורוס.

     

    המינוטאורוס היה מפלצת, שחציה אדם וחציה פר, שנולדה בחצר המלך מינוס מן הזיווג של מלכתו פסיפאי עם הפר של פוסידון שהמלך שמר עליו, במקום להקריבו לאל. המינוטאורוס שכן בלבירינט, המבוך שבנה למשכנו האמן האגדי דאידלוס, וניזון מקורבנות האדם שנשלחו אליו. איש לא מצא את דרכו החוצה מן הלבירינט, ולא יצא ממנו חי. העלאת מס הדמים נפסקה כאשר במשלוח האחרון ששלחה אתונה לקנוסוס, נכלל גם תזיאוס, בנו החוקי היחיד של המלך איגאוס.

     

    תזיאוס הגיע לחצר המלכות של אביו באתונה לאחר שחשף את חפצי המלכות שהטמין אביו בטרויזן, לאחר שבילה לילה סוער עם בת המלך.

     

    "מן הלילה הזה ייוולד לך בן זכר. אך רק אם ישכיל לחשוף את הפגיון המלכותי של בית ארכתיאוס שהטמנתי תחת הסלע הזה, את רשאית לגלות לו מיהו אביו האמיתי", השביע איגאוס את הנערה.

    וכך, כשגדל הנסיך והצליח לגול את הסלע הענק מעל המטמון המלכותי, נגלה לו סוד הורתו. עד אז נחשב לבנו של אל הים – פוסידון.

     

    תזיאוס החליט להגיע במפתיע אל אביו בדרך היבשה המסוכנת. הוא הגיע לאתונה לאחר שחצה את מיצר קורינתוס, שם  נלחם בשודדים וביצע מעשי גבורה רבים. הוא התארח כגיבור אנונימי בחצר אביו איגאוס, וניצל ברגע האחרון ממוות. הוא נחשף במקרה בפני אביו רגע אחד בלבד לפני שאיגאוס, בלי לדעת שזהו בנו, ניסה להרעילו בעצתה של מדיאה, פילגשו, שהיתה בקיאה בכישוף, וחששה שיגזול את המלוכה מן הבן שילדה לו – מה שאכן קרה בסופו של דבר.

     

    תזיאוס הוכרז כיורש העצר הרשמי של ממלכת אתונה, אך כשהגיעה הספינה הכרתית לגבות את חוב מס הדמים, נבחר גם תזיאוס בין 14 העלמים  והעלמות שהועלו כמס לכרתים. תזיאוס הבטיח לאביו לחזור בשלום, והאות לכך יהיה החלפת המפרש השחור של ספינת הבריחה, במפרש לבן.

     

    תזיאוס הגיע לקנוסוס, ושם התאהבה בו אריאדנה, בתו של המלך מינוס. על מנת להצילו ממוות במלתעות אחיה החורג, היא ציידה אותו בפגיון ובחוט, לפני כניסתו ללבירינט. את החוט קשר למשקוף שער הכניסה, ולאחר שהרג את המפלצת, חזר בעזרת החוט אל השער. הוא חבר שוב אל אריאדנה, ויחד תכננו את בריחתם. פדרה, אחותה של אריאדנה שהיתה עדיין ילדה קטנה, התאהבה גם הא בגיבור האתונאי, וביקשה להצטרף לבריחה.

     

    פוסידון, שנודע בכינוייו "מרעיש הארץ", כעס על הרג המינוטאורוס שהיה מקודש לו, וגרם לרעידת אדמה כה חזקה, שהחריבה את הבירה קנוסוס, והרסה כליל את הלבירינט. גם שני שלישים של האי סנטוריני שקעו בים כתוצאה מן הרעש.

     

    בתוהו ובוהו שנוצר, עלו תזיאוס, אהובתו אריאדנה ופדרה, על ספינה שהרחיקה אותם מחופי כרתים, בדרך לאתונה. אריאדנה לא זכתה להינשא לתזיאוס - היא ניטשה על ידו באי קנוסוס, שם התאהב בה האל דיונסוס, נשא אותה לאישה והוליד ממנה שני צאצאים. לאחר מותה הטראגי, קבע בשמים את הנזר שהעניק לה כמתנת כלולות, כקבוצת כוכבים הנקראת עד היום "נזר אריאדנה", או "הכתר הצפוני".

     

    תזיאוס לא החליף את המפרש השחור של ספינתו במפרש לבן. ציניקנים טוענים שעשה זאת במכוון משום שאצה לו הדרך לעלות על כס המלכות. כשראה אביו איגאוס את מפרש הספינה השחור, התייאש וקפץ אל מותו בים, שנקרא מאז על שמו - הים האיגאי. תזיאוס הגיע לאתונה והוכתר למלך, ונודע כאחד מן הגיבורים הגדולים של כל הזמנים במיתולוגיה היוונית.

     

    שנים רבות לאחר מכן, פקדה את תזיאוס המזדקן טרגדיה גדולה. אשתו הצעירה והחושנית פדרה, אחותה של אריאדנה, התאהבה נואשות בבנו היפוליטוס, שלא החזיר לה אהבה. היפוליטוס הקדיש עצמו לפולחנה של האלה הבתולה ארטמיס, והתנזר מנשים. הוא נודע גם כרכב מומחה השולט היטב בסוסים, שאליהם מרמז גם שמו, שנגזר משמה של אמו - היפוליטה - מלכת האמזונות.

     

    משנואשה פדרה מחיזוריה העקרים אחרי היפוליטוס, החליטה לנקום בו, והאשימה אותו בפיתוי ובאונס. הקנאה והכעס עיוותו את שיקול דעתו תזיאוס, שנודע בעבר בחכמתו הרבה.

     

    "הו, פוסידון אבי", התפלל לאל הים, "הפעל את כוחך והבא למותו של בני!"

    האל פוסידון נענה ברצון למלך תזיאוס, שחזר לקרוא לו "אבי". הוא גרם לרעש אדמה שהגעיש את הים, והעלה גלים ומשברים עצומים ששטפו את מיצר קורינתוס. היפוליטוס עבר במיצר באותו רגע, במנוסתו מחצר הארמון באתונה, בעקבות האשמות השווא של פדרה. סוסיו של היפוליטוס, שכה היטיב תמיד לשלוט בהם, השתוללו מזעמו של פוסידון, והיפוליטוס איבד שליטה עליהם. מרכבתו הוטחה אל הסלעים והוא מצא במקום את מותו.

     

    "בני, בני היפוליטוס, מי ייתן מותי אני תחתיך, היפוליטוס בני!" קונן תזיאוס, כשהבין שנפל קורבן לעלילה ולתככיה של אשתו המתוסכלת.

     

    התרבות האנושית לדורותיה שזורה בסיפור אונס ובעלילות שווא על אונס ועל ניסיונות לאונס. האם תמיד מתגלה האמת שמאחורי עלילת האונס?

    דרג את התוכן:

      תגובות (19)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        19/12/10 11:08:

      צטט: גרייס ל 2010-12-17 16:04:13

      מקסים,האמת רשומון היא כל אחד והסיפור שלו,,

      תודה, גרייס.

      ברוב המקרים של תלונות על אונס, זו גרסה מול גרסה.

      במקרה של פדרה והיפוליטוס, העובדות המיתולוגיות ברורות, השיקול של תזיאוס היה מוטעה. אבל אם לא היה, איפה הייתה הטרגדיה?

      כל טוב, עמוס.

       

        17/12/10 16:04:
      מקסים,האמת רשומון היא כל אחד והסיפור שלו,,
        17/12/10 16:04:
      מקסים,האמת רשומון היא כל אחד והסיפור שלו,,
        4/12/10 10:41:

      צטט: דיוטימה 2010-12-04 08:04:50

      אחרי שהיו לי 1000 נשים ושבע מכולן, נאמר בשמו: "אין חדש תחת השמש"... מה שהיה הוא שהווה ויהיה בכל הוואריאציות האפשריות - פה ושם עם כותרות וחקירות והרבה יותר - בלעדיהן.

      במקביל לאמירה: מאחורי כל איש מצליח, עומדת אישה, אפשר גם לומר שבמקרים רבים:  מאחורי כל סיפור מסריח שוכבת אישה..

      באמצעות סיפור האלים המיתולוגי, הוכחת לנו שכבני אדם אין אנו נופלים מהם...קריצה 

       

      תודה, אסתר.

       

      אהבתי את החידוד(ש) שלך.

      גם ההיסטוריה (מיתולוגה?) שלנו גדושה סיפורים עסיסיים, אך אני בחרתיי להרחיק עדותי.

      סדנא ד'ארעא חד הוא! 

       

        4/12/10 10:38:

      צטט: רחלי45 2010-12-03 04:09:50

      לצערינו מה שהיה, ממשיך להיות,
      אין חדש תחת השמש....
      והספורים שסיפרת מדהימים.

      תודה לך, רחל, וברוכה הבאה.

      חנוכה שמח עד כמה שאפשר, כשברקע השרפה בכרמל על נפגעיה והרוגיה.

       

        4/12/10 08:04:

      אחרי שהיו לי 1000 נשים ושבע מכולן, נאמר בשמו: "אין חדש תחת השמש"... מה שהיה הוא שהווה ויהיה בכל הוואריאציות האפשריות - פה ושם עם כותרות וחקירות והרבה יותר - בלעדיהן.

      במקביל לאמירה: מאחורי כל איש מצליח, עומדת אישה, אפשר גם לומר שבמקרים רבים:  מאחורי כל סיפור מסריח שוכבת אישה..

      באמצעות סיפור האלים המיתולוגי, הוכחת לנו שכבני אדם אין אנו נופלים מהם...קריצה  

        3/12/10 04:09:
      לצערינו מה שהיה, ממשיך להיות,
      אין חדש תחת השמש....
      והספורים שסיפרת מדהימים.
        2/12/10 22:22:

      צטט: עט להשכיר ניצה צמרת 2010-12-02 01:04:31

      מעולה. אותנטי. חזק וקשה. כך היה , כך הווה וכך כנראה, לצערי יהיה. כמעט כל האלים נפלו ברשת היצר. סיפורים, בדותות ואמיתות. ההיסטוריה וספיחיה מוכיחים את המשפט האלמותי, רבותי, ההיסטוריה חוזרת, ורק "הגיבורים" מחליפים את שמם.

      תודה, ניצה.

      סיפורי המיתולוגיה משקפים בדרכם את המציאות האנושית של התקופה בה הם נוצרים.

      כנראה שהיצריים האנושיים (החייתיים?) אינם משתניים, ולא היה צרייך לחכות לזיגמונד פרויד כדי לתאר אותם.

      רק האסון הכבד הנוכחי בהר הכרמל דוחה את החיטוט בשערוריות העסיסיות במשטרה - ולבנו עתה עם המשפחות האבלות.

      החג הזה כבר לא שמח. 

        2/12/10 22:16:

      צטט: לחישת הלב 2010-12-02 13:06:19

      נודף ריח רע מהפרשה מכל הצדדים.

      היכ נורא שבדרך כלל בארץ מושכים את

      הפרשות האלה שנים שבסיומן לא ניתן להבין

      מי אשם, ומי העליל.

      כתיבתך נפלאה ואיכותית.

      תודה.

      חג אורים שמח לך וליקרייך חברי היקר.

       

       

      ''

       

      תודה רבה.

      אכן השערורייה בצמרת המשטרה היתה המניע להעלאת הסיפור מהמייתולוגיה.

      חג אורים שמח גם לך.

        2/12/10 13:06:

      נודף ריח רע מהפרשה מכל הצדדים.

      היכ נורא שבדרך כלל בארץ מושכים את

      הפרשות האלה שנים שבסיומן לא ניתן להבין

      מי אשם, ומי העליל.

      כתיבתך נפלאה ואיכותית.

      תודה.

      חג אורים שמח לך וליקרייך חברי היקר.

       

       

      ''

      מעולה. אותנטי. חזק וקשה. כך היה , כך הווה וכך כנראה, לצערי יהיה. כמעט כל האלים נפלו ברשת היצר. סיפורים, בדותות ואמיתות. ההיסטוריה וספיחיה מוכיחים את המשפט האלמותי, רבותי, ההיסטוריה חוזרת, ורק "הגיבורים" מחליפים את שמם.
        30/11/10 22:40:

      צטט: אילנה אדנר 2010-11-30 14:04:31

      לשאלתך בסוף הפוסט:

      תחליף רק שמות...

      תודה, אילנה.

      לפעמים אני שואל שאלות רטוריות...

      חנוכה שמח, עמוס.

       

        30/11/10 14:04:
      לשאלתך בסוף הפוסט:

      תחליף רק שמות...
        30/11/10 09:02:

      צטט: ariadne 2010-11-29 23:49:34

      אני מבינה שהפוסט נכתב בעקבות חדשות הימים האחרונים
      מה שאומר שהסיטואציות לא הרבה משתנות, רק השמות.
      ובמקום א', מ' או ב' יש לנו שמות ארוכים הרבה יותר:)
      וזה סוד קסמם של הסיפורים המיתולוגיים שהם שופכים לנו אור גם על ארועים מהיום. ואף פעם לא נס ליחם.
      תודה עמוס. נפלא סיפרת.

       

      תודה רונית על המשוב החיובי.

      אכן ה"טריגר" לכתיבת הסיפור והצגתו בצורה זו, היו אירועי הזמן האחרון והשערורייה בצמרת המשטרה.

      אני אישית אוהב מאד את סיפורו של תזיאוס. את מכירה את ספרה של מר רינו "מות יומת המלך"? היא מצליחה לתת פרשנות משלה לעלילותיו ומציגה אותן כרומן מרתק. אני אזכרתי אותו בעבודתי האקדמית כגיבור שירד לשאול וחזר ממנו בחיים.

      כל טוב וחנוכה שמח, עמוס.

        29/11/10 23:49:
      אני מבינה שהפוסט נכתב בעקבות חדשות הימים האחרונים
      מה שאומר שהסיטואציות לא הרבה משתנות, רק השמות.
      ובמקום א', מ' או ב' יש לנו שמות ארוכים הרבה יותר:)
      וזה סוד קסמם של הסיפורים המיתולוגיים שהם שופכים לנו אור גם על ארועים מהיום. ואף פעם לא נס ליחם.
      תודה עמוס. נפלא סיפרת.
        29/11/10 19:53:

      צטט: פרמינה דאסה 2010-11-29 13:17:28

      המממ....
      ברור שלא...

      תודה, טלי.

      גם לי ברור שלא!

      חנוכה שמח, עמוס. 

        29/11/10 19:52:

      צטט: שיווה 2010-11-29 13:55:01

      יפה סיפרת והזכרת עמוס :))
      ועל זה נאמר ההיסטוריה חוזרת על עצמה"
      אני מאמינה שגם לאונס וגם לנאנסת תפקיד במתהווה :)

      תודה, ריקי.

      ההתרחשויות בהווה הזכירו לי את ההסטוריה, או נכון יותר - את המיתולוגיה.

      חנוכה שמח, עמוס. 

        29/11/10 13:55:

      יפה סיפרת והזכרת עמוס :))
      ועל זה נאמר ההיסטוריה חוזרת על עצמה"
      אני מאמינה שגם לאונס וגם לנאנסת תפקיד במתהווה :)

        29/11/10 13:17:
      המממ....
      ברור שלא...

      תגובות אחרונות

      ארכיון

      פרופיל

      עמנב
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין