עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    סיפורים קצרים

    פוסטים אחרונים

    0

    "בלי ראשית, בלי תכלית..."

    12 תגובות   יום שבת, 25/9/10, 10:24

    "בלי ראשית, בלי תכלית..." –

    הגיגים על האינסוף

     

    "איזה יקום עצום משתרע הרחק מעבר לשמים?!", הייתי עומד ומתפעם אל מול הרקיע זרוע הכוכבים, אשר שום אורות כרך לא עמעמו את יפעתו. כך, עוד בילדותי במושבה, התחלתי לתהות על האינסוף, והתהיות האלה נמשכו עוד שנים רבות אחר כך, במהלך חיי. אולם, אני חייב להקדים ולומר שלא חקרתי את הנושא באופן מדעי שיטתי, ולמרות שהוא העסיק רבות את מחשבתי, אני יכול לדבר עליו, אך אינני יודע אותו.

     

    למרות שהאינסוף הוא גם מושג מתמטי, עבורי הוא בראש וראשונה מושג פילוסופי-תיאולוגי. בדתות שונות האל נתפש כאינסוף מבחינת הזמן והמרחב. ביהדות מתבטאת האינסופיות בזמן של האל, בראש וראשונה בשם המפורש, הנגזר מן השרש "היה". הרעיון שזור בצורות שונות במסורת היהודית, למשל - "...הוא היה והוא הווה, והוא יהיה בתפארה" (הפיוט "אדון עולם"), או העיקרון השני מבין שלשה עשר העיקרים של הרמב"ם:

     "אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה  שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא יָחִיד וְאֵין יְחִידוּת כָּמוֹהוּ בְּשׁוּם פָּנִים וְהוּא לְבַדּוֹ אֱלוהֵינוּ. הָיָה הוֹוֶה וְיִהְיֶה" (מתוך הסידור).

    ר' דניאל בן-יהודה מרומא, ביטא את אותו עיקרון בפיוט "יגדל אלהים חי":

    "נִמְצָא וְאֵין עֵת אֶל מְצִיאוּתוֹ, אֶחָד וְאֵין יָחִיד כְּייִחוּדוֹ, נֶעְלָם וְגַם אֵין סוֹף לְאַחְדּוּתוֹ" (ההדגשה שלי, ע. נ.).

     

    לעומת הקביעה הפסקנית בדבר אינסופיותו מבחינת הזמן, קיימת ביהדות דו-משמעות לגבי אינסופיותו של האל מבחינת המרחב. נכתבה ספרות נרחבת על הנושא, אך אני נוגע בו ברפרוף בלבד.

    מצד אחד נאמר "ויברא אלוהים את האדם בצלמו, בצלם אלוהים ברא אותו..." (בראשית א', 27), או, "...ביום ברוא אלוהים אדם, בדמות אלוהים עשה אותו" (בראשית ה', 1). כלומר, לאלוהים דמות מוחשית מוגדרת, והאדם הוא "בצלם דמות תבניתו". מצד שני, הוא חסר גבולות מוגדרים במרחב – "בלי ראשית, בלי תכלית..." (הפיוט "אדון עולם") – ביטוי שיכול להיתפש כאינסוף הן מבחינת המרחב, והן מבחינת הזמן.

    אין איש יכול לראות את אלוהים, ואין תמונות או פסלים המייצגים אותו. הספר "שיעור קומה" בספרות המרכבה וההיכלות, מתאר את אברי האל במושגים כמותיים כה אבסורדיים, שהם בלתי נתפשים, ובכך הופכת דמותו הגשמית, כביכול, של האל, לאינסוף בלתי מושג על ידי השכל האנושי.

    הרמב"ם יצא כנגד תפישת האל בדמות גשמית כלשהיא וקבע בעיקרון השלישי:

    "אֵינוֹ גוּף. וְלא יַשִּׂיגוּהוּ מַשִּׂיגֵי הַגּוּף. וְאֵין לוֹ שׁוּם דִּמְיוֹן כְּלָל:" (מתוך הסידור).

     

    בתפישות דתיות-תיאולוגיות שונות נעשו ניסיונות ניסוח רבים במטרה לגשר על הקושי שבתיאור האל כאינסופי ובלתי מושג מצד אחד, והצורך להביא את ההמונים לאמונה בו, מצד שני. התפישות המציגות את האל כטרנסצנדנטי לעולם, או כאימננטי בעולם, אינן מתגברות על הקושי בהגדרתו כאינסופי.

    אם האל הוא אינסופי מבחינת המרחב, עליו להיות אחד ויחיד, כפי שקבע גם הרמב"ם. מרחב הקיום של כל ישות נוספת מלבדו, מעצם קיומו מגביל את מרחב קיומו של האל, ובהכרח את אינסופיותו.

    תפישת האל כטרנסצנדנטי חותרת תחת רעיון ייחודו של האל, בכך שהיא יוצרת במפורש שתי ישויות מובחנות – האל והעולם. שתי הישויות הן בעלות גבולות מוגדרים, כאשר ישות אחת – האל – נמצאת מחוץ ומעבר לישות האחרת – העולם. העיר לי על כך מחותני, שעל כן נקרא האל ביהדות גם "מקום" – "שהוא מקומו של עולם, ואין העולם מקומו" (חז"ל).

     

    תפישתו של האל כאימננטי – מצוי בכל – שכביכול מבטלת את הקיום הנפרד של האל והעולם, גם היא מעוררת תהיות. אם האל מצוי בכל, מדובר בכל זאת בשתי ישויות בעלות מאפיינים וגבולות ייחודיים - "האל" ו"הכל". הביטוי "האל מצוי בכל" דומה למשל לביטוי, "המים מצויים בכוס". אולם, זוהי חשיבה ארצית-אמפירית, שאיננה מתאימה לדיון באינסוף, שמעצם הגדרתו מצוי במישור החורג מן הניסיון האמפירי ואינו ניתן לתיאור במילים.

     

    השפה בנויה על הניסיון של האדם, ומשרתת אותו בעולם המוחשי, כאשר כל מושג מילולי מייצג ישות מוגדרת. האינסוף חורג מגבולות הניסיון האמפירי, ועל כן הוא בלתי ניתן לתקשורת באמצעים מילוליים. חכמי הדת בכל הדורות ובכל המקומות, חשים צורך בהעברת המסר של ישות אינסופית החורגת מן הניסיון הרגיל, בעוד שלרשותם עומדים הכלים המילוליים בלבד, הבלתי מתאימים והבלתי מספקים.

     

    אחד הניסיונות להתגבר על הקושי, מצוי בכתבים המיסטיים, ובכללם בתורת הקבלה ביהדות, כאשר מבטאים את אינסופיותו של האל על ידי דימויו לאור, "זוהר", אינסופי. על פי ספר בראשית, היה האור הפריט הראשון שנברא, והוא נתפש על ידי בני האדם כסמל לטוהר, לחסד ולאושר. תיאור האל כאינסוף של אור, נראה לי כפשרה המתאימה ביותר לתיאור מילולי של ישות האל.

     

    גם ההוגים ההודים, נוטים לעיתים לתאר את ההוויה האינסופית במושגי אור, כשמגיעים לשלב העליון של ההכרה. ברהמן הוא המושג המתאר את ההוויה האינסופית, האמת המוחלטת, בתורת אי-השניות ההודית – אדוואיטה ודאנטה. מתן שם, מעצם מהותו מבדיל את המיוצג על ידו מיתר הישויות המיוצגות בשפה. אך הכרה ב"ברהמן" כהוויה אחדותית אינסופית, שהיא, ורק היא, "האמת", מבטלת את ההבחנה מכל יתר המושגים, ונשאר ברהמן לבדו. הסתירה בין ההוויה כאחדות אין סופית, למציאות האמפירית הרב-גונית, מיושבת על ידי הצגת מושאי התפישה החושית האמפירית כסילוף של ההוויה המוחלטת, הנובע ממגבלות התפישה האנושית וכלי הביטוי שלה. ייעודו של האדם הוא לפתח את אמצעי ההכרה האחרים שקיימים בו בפוטנציה, ולהגיע להכרה באחדותו עם ההוויה האחת והיחידה. זהו שלב ההכרה העליון, שאינו ניתן לתקשורת מילולית, ובו נעלמות כל ההבחנות – אלהים-אדם-עולם, חי-צומח-דומם, וכיו"ב – מוניזם טהור.

    דרג את התוכן:

      תגובות (12)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        30/9/10 22:51:

      צטט: לחישת הלב 2010-09-29 18:27:57

      כתיבתך מרתקת והדימויים

      מוחשיים ומדהימים.

      מאתגרים את הדימיון.

      רשומתך הרחבת אופקים

      והארות בה.

      בכל ביקור מוקסמת יותר

      ומתמכרת.

      תודה על התשורה לחג שהבאת

      אלי....

       

      חג~שמח.

        

        

      ''

      תודה לך על התגובה החמה.

      שבת שלום, עמוס.

       

        29/9/10 18:27:

      כתיבתך מרתקת והדימויים

      מוחשיים ומדהימים.

      מאתגרים את הדימיון.

      רשומתך הרחבת אופקים

      והארות בה.

      בכל ביקור מוקסמת יותר

      ומתמכרת.

      תודה על התשורה לחג שהבאת

      אלי....

      חג~שמח.

       

       

      ''

        28/9/10 08:50:

      צטט: דיוטימה 2010-09-28 06:53:53

      ברור שיצור שיש לו ראשית ויש לו תכלית אינו יכול להשיג הוויה שאין לה ראשית ותכלית.
      הלוואי, שהיצור הסופי הזה היה לפחות מתנהל לפי המעלות העילאיות ביותר שהוא קושר לאותה הוויה, שהוא מאמין כי בצלמה נברא...

       

      אשרי המאמין!

      חג שמח, עמוס.

       

        28/9/10 06:53:

      ברור שיצור שיש לו ראשית ויש לו תכלית אינו יכול להשיג הוויה שאין לה ראשית ותכלית.
      הלוואי, שהיצור הסופי הזה היה לפחות מתנהל לפי המעלות העילאיות ביותר שהוא קושר לאותה הוויה, שהוא מאמין כי בצלמה נברא...

        28/9/10 06:34:

      צטט: פו3 2010-09-28 00:54:59

      כתבת מקסים עמוס,
      ככה אני מרגישה את השמים כשאני יורדת למדבר...
      ולגבי האל?
      היקום-האינסופיות-וניצוץ הבריאה קיים בהכל.
      ובכל אחד יש לב בודהה...

      תודה, רויטל.

      זכורה לי אחת הפעמים שירדתי לנגב עם חניכים מחו"ל, ושוב חוויתי את חוויית השמים זרועי הכוכבים, אחרי שנים של מגורים בעיר.

      ובאשר לאל - כל אחד ואמונתו....

      חג שמח, עמוס.

       

        28/9/10 00:54:
      כתבת מקסים עמוס,
      ככה אני מרגישה את השמים כשאני יורדת למדבר...
      ולגבי האל?
      היקום-האינסופיות-וניצוץ הבריאה קיים בהכל.
      ובכל אחד יש לב בודהה...
        27/9/10 18:36:

      צטט: פרמינה דאסה 2010-09-27 15:57:59

      אתה רואה עמוס.....
      מה עובר לך בראש כשאתה ילד של מושבה קטנה, שפשוט מרים את העיניים למעלה בלילה.....:-)
      זה קורה גם לילדות של מושבות קטנות.....:-)

      תודה, טלי.

      לא ידעתי להעריך את היתרון עד שבגיל 16 עברתי לעיר!

      עכשיו כשחזרת לכפר, את נהנית מהשמים זרועי הכוכבים בשנית.

      חג שמח, עמוס.

       

        27/9/10 15:57:
      אתה רואה עמוס.....
      מה עובר לך בראש כשאתה ילד של מושבה קטנה, שפשוט מרים את העיניים למעלה בלילה.....:-)
      זה קורה גם לילדות של מושבות קטנות.....:-)
        27/9/10 10:43:

      צטט: דיוטימה 2010-09-25 20:40:05

      הו, עמוס, איזו כפפה ענקית השלכת לעברנו הפעם...!
      נראה שאשוב לקרוא, אולם משהו מיידי שעלה בי לגבי ראיית האל כזוהר, כאור - אז מה עם החושך? אם האל איננו גם היפוכו של האור, משמע שאין כאן כוליות, או אחדות.
      יש אומרים שהחושך אינו קיים כשלעצמו וכי למעשה הוא היעדר האור. גם אז, ויתר על כן - יוצא שבהיעדר אור גם האל נעדר...!
      באשר למילה 'דמות', כפי שאמרת היטב - השפה מוגבלת בהיות השגתו של האדם מוגבלת, אבל ניתן לראות את המילה במשמעות דומה, ואז התפיסה מתרחבת מעט לכלול תכונות של מהות של הוויה ולא של צורה ומבנה.

      ברור שאיננו יכולים להשיג דבר גם לגבי טבעו של האל [אם נוציא מהדיון תיאורים מקראיים בהם הוא מוצג כרב חסד ואל נקם וכו']. בהבנה שלי להיות דומה לאלוהים פירושו לחיות על פי המעלות העילאיות ביותר שהשגה אנושית מגעת אליה - כהורֶה, אח, בן, חבר אולטימטיביים, חפים מכל היזק וקטנוניות מבדלת.

      זה לפי שעה...

      שבוע טוב ומועדים לשמחה ו"שאפו" על האתגר!! 

       

      תודה, אסתר, שמחתי מאד לקרוא את תגובתך.

      אם הפוסט שלי מצליח לעורר מחשבהת זה שכרי.

      למעשה, אין לי מה להוסיף על מה שכתבתי. המסר הוא שהאינסוף חורג מגבולות הניסיון האנושי הרגיל, ולכן איננו ניתן לתקשורת מילולית.

      על כל פנים, כל הכבוד לתרבות האנושית, שמצאה דרך להביא למודעות גם מה שנמצא מעבר לה.

      מועדים לשמחה, עמוס.

       

        25/9/10 20:40:

      הו, עמוס, איזו כפפה ענקית השלכת לעברנו הפעם...!
      נראה שאשוב לקרוא, אולם משהו מיידי שעלה בי לגבי ראיית האל כזוהר, כאור - אז מה עם החושך? אם האל איננו גם היפוכו של האור, משמע שאין כאן כוליות, או אחדות.
      יש אומרים שהחושך אינו קיים כשלעצמו וכי למעשה הוא היעדר האור. גם אז, ויתר על כן - יוצא שבהיעדר אור גם האל נעדר...!
      באשר למילה 'דמות', כפי שאמרת היטב - השפה מוגבלת בהיות השגתו של האדם מוגבלת, אבל ניתן לראות את המילה במשמעות דומה, ואז התפיסה מתרחבת מעט לכלול תכונות של מהות של הוויה ולא של צורה ומבנה.

      ברור שאיננו יכולים להשיג דבר גם לגבי טבעו של האל [אם נוציא מהדיון תיאורים מקראיים בהם הוא מוצג כרב חסד ואל נקם וכו']. בהבנה שלי להיות דומה לאלוהים פירושו לחיות על פי המעלות העילאיות ביותר שהשגה אנושית מגעת אליה - כהורֶה, אח, בן, חבר אולטימטיביים, חפים מכל היזק וקטנוניות מבדלת.

      זה לפי שעה...

      שבוע טוב ומועדים לשמחה ו"שאפו" על האתגר!! 

        25/9/10 17:27:

      צטט: sherry refael 2010-09-25 15:08:01

      מרתק.
      *שלך שרי

      תודה, שרי.

      מועדים לשמחה, עמוס.

       

        25/9/10 15:08:
      מרתק.
      *שלך שרי

      תגובות אחרונות

      ארכיון

      פרופיל

      עמנב
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין