עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    סיפורים קצרים

    0

    "על חוד התער"

    12 תגובות   יום שלישי, 7/9/10, 08:34

    "על חוד התער"

     

    החיים בחברת הרווחה המודרנית יוצרים לעיתים קרובות תחושה של חוסר תכלית וריקנות, ומעוררים חיפוש אחר משמעות. רבים מחפשים את הדרך אל "האור". יש המגלים את האור הזרוע לצדיק ביהדות, וממלאים את הישיבות לחוזרים בתשובה, ויש המחפשים את האור במקומות אחרים – בעיקר בדתות המזרח – בבודהיזם, בהינדואיזם ודומיהן.

     

    אך אין די בהחלפת הלבוש לבגדי לבן, שחור, או כתום, גם לא די בבחירה להצטרף לחבורתו של גורו, או צדיק כלשהו. הדרך לחיפוש המשמעות, לחיפוש האמת המוחלטת, היא "דרך חתחתים" המחייבת ויתורים רבים ומאמצים רבים.

     

    סופרים והוגים במערב, שנשבו בקסם תורות המזרח, היטיבו לתאר את קשיי הדרך. שתי דוגמאות:

    1. 1. הרמן הסה, בספרו "סידהארטהה", בחר בגיבור הודי, הנטוע בתקופת ההתעוררות הרוחנית הגדולה בהודו, במחצית האלף הראשון לפני הספירה. הוא תיאר בכישרון רב את דרכו הפתלתלה, אך העקבית, של סידהארטהה אל ההארה, שבשלב ראשוני בדרך אף שומע תורה מפי הבודהה ומשוחח איתו.
    2. 2. סומרסט מוהם, בספרו "על חוד התער", מתאר את קורותיו של לארי, אמריקאי שחי באירופה לאחר מלחמת העולם הראשונה. לארי היה טייס קרב במלחמה ונתקל במוות, כשמטוסו של חברו הטוב הופל. מאז לא חדל לחפש אחר משמעות הקיום והיקום. הוא מצא לבסוף את הפתרון לחיפושיו ומנוחה לנפשו, בהדרכתו של גורו הודי דרומי, כאשר התבודד בהרים וזכה להארה – חוויית אינסוף של נהרה.

     

    את ההשראה לשם ספרו קיבל מוהם מאחד מכתבי הקודש ההודים ממחצית האלף הראשון לפני הספירה – קטהה אופנישד (3.14b):

    חדה כחוד התער וקשה לעוברים,

    זו דרך החתחתים, אומרים החכמים.

     

     

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (12)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        9/9/10 11:30:
      יש אנשים, טלי, שעבורם החיפוש מסתיים.
      אני מכיר יהודי אמריקני שהגיע להודו, מצא גורו, ועד היום,
      כ-40 שנה אחרי, הוא עדיין לובש כתום ומקדיש את חייו לעזרה לזולת. הוא מצא!
      כמותו יש רבים - חלקם מאכלסים את הישיבות של החוזרים בתשובה.
      שנה טובה ומוצלחת, והרבה בריאות ואושר!
        9/9/10 11:15:
      והחיפוש ממשיך....עד עולם.......
        9/9/10 09:34:

      צטט: sherry refael 2010-09-09 09:17:37

      שנה טובה עמוס.
      מוסיפה לרשימה את ויקטור פרנקל:"האדם מחפש משמעות"
      שלך שרי

      תודה, שרי.

      אשתדל להשיג את פרנקל - מודה שלא קראתי.

      שנה טובה ומאושרת, עמוס.

       

        9/9/10 09:17:
      שנה טובה עמוס.
      מוסיפה לרשימה את ויקטור פרנקל:"האדם מחפש משמעות"
      שלך שרי
        9/9/10 08:42:

      צטט: עט להשכיר ניצה צמרת 2010-09-09 03:32:52

      דרך החתחתים הזו אל ההארה שייכת לסבל שנגזר על האדם לשאת כל חייו. האפשרות להיות מואר אינה משחררת לדעתי, מין הסבל. ואתה מעלה את עניין נהרת ההארה כהשגת יעד נחפץ, ומספר על שני סופרים בעלי שם שכתבו על כך.
      בספר הטאו של לאו צה נכתבו על משמעות החיים הדברים הבאים:

      מבלי לצאת את פתח ביתו יודע החכם עולם ומלואו
      כדי להבין את השמים מספיק לו רק חלון אחד
      ככל שמרחיקים לכ כן ממעיטים דעת
      לכן, החכם, גם בלי לעבור בכל הארצות את המהות יידע
      איש הטאו קורא אמת גם מבלי לראות
      החכם יודע כל מה שצריך לדעת בלי ללמוד.
      ----------
      דעת עולם בתרגומו של ניסים אמון
      -----------------
      מה דעתך?
      --------------------------------
      מאחלת לך שנה מצויינת ונהדרת, שמחה ושלווה, אושר ובריאות טובה
      ניצה

      תודה, ניצה. מכל מלמדיי השכלתי!

      לבושתי, מעולם לא קראתי דבר מאת לאו טצה, אבל כמובן, שמעתי את שמעו.

      הדברים שאת מצטטת מפיו מזכירים לי חכם בלתי ידוע שפגשתי בהודו, שמפיו שמעתי דברים דומים, אם כי לא מנוסחים בצורה כה ברורה. כתבתי עליו בפוסט שקראתי לו "אני מרחם עליך".

      כנראה שעליי לקרוא יותר על הדאואיזם!

      שנה טובה ופורה, עמוס.

       

      דרך החתחתים הזו אל ההארה שייכת לסבל שנגזר על האדם לשאת כל חייו. האפשרות להיות מואר אינה משחררת לדעתי, מין הסבל. ואתה מעלה את עניין נהרת ההארה כהשגת יעד נחפץ, ומספר על שני סופרים בעלי שם שכתבו על כך.
      בספר הטאו של לאו צה נכתבו על משמעות החיים הדברים הבאים:

      מבלי לצאת את פתח ביתו יודע החכם עולם ומלואו
      כדי להבין את השמים מספיק לו רק חלון אחד
      ככל שמרחיקים לכ כן ממעיטים דעת
      לכן, החכם, גם בלי לעבור בכל הארצות את המהות יידע
      איש הטאו קורא אמת גם מבלי לראות
      החכם יודע כל מה שצריך לדעת בלי ללמוד.
      ----------
      דעת עולם בתרגומו של ניסים אמון
      -----------------
      מה דעתך?
      --------------------------------
      מאחלת לך שנה מצויינת ונהדרת, שמחה ושלווה, אושר ובריאות טובה
      ניצה
        9/9/10 00:41:

      צטט: דיוטימה 2010-09-08 12:33:02

      שאלת המשמעות באה במקומה בעתוי הזה.

      בזכות האיזכור, שבתי זה עתה לקרוא את "הדוברן",

      ממנו בחרתי להעתיק לכאן,

      את אחת מהמלצותיו לסידהרתא [ ולנו ]:

      "למד מן הנהר. ממנו למד בלא הפסק, ראש לכל למד ממנו להקשיב, להאזין בלב שליו, בנפש מצפה ופתוחה, בלא תשוקה, בלא משאלה, בלי הוצא משפט, בלי חוות דעה"....

      ובפרק הראשון ב'נדודים' כותב הרמן הסה:

      "...הוספתי על אשמתי ועל ייסורי העולם בכך שלא העזתי ללכת בדרך הגאולה. הדרך אל הגאולה אינה מובילה ימינה ולא שמאלה אלא אל תוך ליבך שלך. רק בו נמצא האלוהים, רק בו השלום".

      שנה טובה לך עמוס, מבורכת בבריאות ובהארות!

       

      תודה, אסתר.

      אני רואה שגם את אוהבת את הסה.

      הנה ציטוט נוסף מ"סידהארטהה", שתרגמתי מאנגלית:

       

      אחדות הזמן

      מתוך "סידהארטהה" – הרמן הסה

       

      אמר ואסודווה:

      "...האם למדת שהנהר מצוי בכל מקום באותה עת – במקום נביעתו ובפתחו, בזרם ובמפל, במעגן המעבורת, בהרים, ובשפכו לים. בכל מקום. ושרק ההווה קיים מבחינתו – לא צללי העבר, ולא צללי העתיד?"

      ענה סידהארטהה:

      "...כשלמדתי זאת, סקרתי את חיי וגם הם כמו הנהר. סידהארטהה הילד, סידהארטהה הבוגר, וסידהארטהה האיש הזקן, מופרדים רק על ידי צללים, אך לא במציאות.

      גלגוליו הקודמים של סידהארטהה אינם בעבר, וכמוהם גם מותו וחזרתו אל ברהמן, אינם בעתיד. כלום לא היה, כלום לא יהיה – הכל קיים במציאות ההווה".

      שנה טובה ומבורכת, עמוס.

       

        8/9/10 12:33:

      שאלת המשמעות באה במקומה בעתוי הזה.

      בזכות האיזכור, שבתי זה עתה לקרוא את "הדוברן",

      ממנו בחרתי להעתיק לכאן,

      את אחת מהמלצותיו לסידהרתא [ ולנו ]:

      "למד מן הנהר. ממנו למד בלא הפסק, ראש לכל למד ממנו להקשיב, להאזין בלב שליו, בנפש מצפה ופתוחה, בלא תשוקה, בלא משאלה, בלי הוצא משפט, בלי חוות דעה"....

      ובפרק הראשון ב'נדודים' כותב הרמן הסה:

      "...הוספתי על אשמתי ועל ייסורי העולם בכך שלא העזתי ללכת בדרך הגאולה. הדרך אל הגאולה אינה מובילה ימינה ולא שמאלה אלא אל תוך ליבך שלך. רק בו נמצא האלוהים, רק בו השלום".

      שנה טובה לך עמוס, מבורכת בבריאות ובהארות!

        8/9/10 12:31:

      צטט: יעל מ 2010-09-08 11:25:45

      חייבת להודות שהנושא הזה דורש פוסט המשך:)

      אני מסכימה עם מה שכתבת.

      שיעור אנשים הלוקים בדיכאון או משתמשים בתרופות אנטי-דיכאוניות עולה עם השנים במיוחד במדינות המפותחות, המודרניסטיות. אנשים רודפים אחרי כסף ומן הסתם- בכסף אי אפשר לקנות אהבה או אושר או משמעות לחיים.

      שנה טובה ומלאת פלאות!

       

      תודה, יעלי.

      אחשוב על פוסט המשך, בינתיים הכנתי פוסט ליום הכיפורים.

      שנה טובה, יפה ומופלאה גם לך, עם החתול אומץ, עם חתול מחייך, ועם....

      כל טוב, עמוס.

       

        8/9/10 11:25:

      חייבת להודות שהנושא הזה דורש פוסט המשך:)

      אני מסכימה עם מה שכתבת.

      שיעור אנשים הלוקים בדיכאון או משתמשים בתרופות אנטי-דיכאוניות עולה עם השנים במיוחד במדינות המפותחות, המודרניסטיות. אנשים רודפים אחרי כסף ומן הסתם- בכסף אי אפשר לקנות אהבה או אושר או משמעות לחיים.

      שנה טובה ומלאת פלאות!

        7/9/10 09:18:
      תודה, רונית.
      חותם על מה שאת אומרת, למרות שעל המאמינים זה אינו מקובל.
      שנה טובה גם לך, שמה של הנאה מעיסוקייך ומכל הסובב אותך.
        7/9/10 08:45:
      יש משהו מיוחד ללמוד על תרבויות הרחוקות לנו במרחב ובזמן, מן מסע כזה לחפש כל פרט.
      בסוף אתה מגלה, שהאלים, לא משנה מאיזה סוג, נוצרו ע"י האדם עבור עצמו, עבור אותו חיפוש של משמעות והארה.

      שנה טובה לך, מלאה בחקירות חדשות והארות מכל הסוגים.

      תגובות אחרונות

      ארכיון

      פרופיל

      עמנב
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין