עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    סיפורים קצרים

    0

    משה רבנו בקשמיר

    18 תגובות   יום רביעי, 25/8/10, 16:33

    משה רבנו בקשמיר

     

    לא יאומן כי יסופר – משה רבנו ממשיך לעורר פליאה ולחולל ניסים אלפי שנים לאחר מותו!

    והיכן? בקשמיר!

    קראתי בספר "ישו בשמיים על הארץ", שהאבן הנקראת על שם משה רבנו מתרוממת מאליה באוויר, ולא האמנתי.

    "סתם קשקוש, סיפורי מעשיות", חשבתי לעצמי.

     

    האגדות והניסים הקשורים במשה הם חלק מן המסורת שהתפתחה בקרב כת האחמדייה המוסלמית בהודו, שפלג ממנה התיישב גם בשכונת כבאביר בחיפה. נתקלתי לראשונה באמונות הכת האחמדית בספר הנ"ל של הסופר נזיר אחמד, שקראתי בעת שהותי בג'ממו, והופתעתי לגלות בו אמונות של האחמדים הקשורות גם אלינו היהודים. הם מאמינים למשל, שהשבטים הפטהאנים תושבי חבל סינד, הם צאצאי עשרת השבטים. הם נקראים בפיהם "בָּנִי ישראיל", והם מצביעים על מנהגים ואמונות הרווחים בקרבם, שמעידים לדעתם על מוצאם היהודי. הם גם מאמינים שמשה רבנו נלקח מהר נבו בעודו בחיים אל עמק קשמיר, והמשיך להפיץ בו את האמונה באל אחד, עד יום מותו.

     

    ביהדות איננו יכולים להצביע על מקום קבורתו של משה, בעקבות הכתוב בספר דברים פרק ל"ד, פסוקים 6-7: וַיָּמָת שָׁם מֹשֶׁה עֶבֶד יְהוָה בְּאֶרֶץ מוֹאָב עַל פִּי יְהוָה: וַיִּקְבֹּר אֹתוֹ בַגַּיְ בְּאֶרֶץ מוֹאָב מוּל בית פעור וְלֹא יָדַע אִישׁ אֶת קְבֻורָתוֹ עַד הַיּוֹם הַזֶּה:

    המוסלמים באזורנו מצביעים על אתר נבי מוסה מדרום ליריחו כקבר משה, ואלפי צליינים מוסלמים פוקדים את המקום מדי שנה. ואילו המוסלמים האחמדים מצביעים על קברו של משה רבנו בקשמיר, על צלע הר ליד העיר בנדיפור. למרות ש"בנדיפור" הוא שם מקום נפוץ בהודו, הם מאמינים שבקשמיר זהו שיבוש של שם העיר "בית פעור" התנכית.

     

    בנוסף לקבר משה בבנדיפור, הם מצביעים בעיר ביג'ביארה (Bijbiāra) שבקשמיר, על אבן מסוימת כאבן משה רבנו, שבשפתם נקרא "קא קא" - מושג המייצג נביא, או קדוש. האגדה הנקשרת באבן זו אומרת שאם אחד עשר אנשים מצמידים תחתיה כל אחד את אצבעו, וקוראים בקול רם "קא קא", "קא קא", האבן מתרוממת מאליה.

     

    למרות שלא האמנתי ל"סיפורי המעשיות" על אבן משה רבנו, כשביקרתי בגנים המוגולים בעיר ביג'ביארה, הלכתי לראות את האבן במו עיניי. היא ממוקמת בחצר מוקפת גדר, וצבעה אפור-שחור. היא מעוגלת למדי, עבה במרכזה, ודקה יותר בשוליה, מעין דיסקוס ענק, ומשקלה כחמישים וחמישה ק"ג. ניסיתי להרים אותה בכוחות עצמי, ולא הצלחתי.

     

    השעה הייתה שעת צהרים, ויצאתי לרחוב. ראיתי קבוצת ילדים שזה עתה יצאו מבית הספר וילקוטיהם על כתפיהם, וקראתי להם שיבואו לסייע לי להרים את האבן. בשמחה והמולה באו אתי לחצר כעשרים ילדים בני עשר, או אחת עשרה. אני הסרתי את התרמיל שלי והם פרקו את הילקוטים שלהם, וערמנו את כולם בפינת החצר.

     

    בחרתי עשרה ילדים - מן הקטנים שביניהם - והתמקמנו סביב האבן. ביקשתי שכל אחד ישים אצבע אחת מתחת לאבן, וכולנו קראנו יחד בהתלהבות: "קא קא"! "קא קא"! וראה זה פלא, האבן התרוממה באוויר מבלי שהרגשתי כלל בכובד שלה על אצבעי. הפסקנו לצעוק, והאבן נפלה לקרקע. הילדים הנותרים ביקשו אף הם להשתתף בניסוי, וחזרתי על המעשה עם עשרה ילדים, שרובם לא היו שותפים לניסיון הראשון. האבן התרוממה גם הפעם, ואפילו לגובה רב יותר – מטר בערך.

    כשסיימנו את שני הניסויים, התגודדו הילדים סביבי, מדברים כולם יחד בהתרגשות בשפתם, ואני לא הבנתי אף מילה. הכתפתי את תרמילי ולקחתי את מקלי, לצאת מן החצר, וראיתי שהילדים מתארגנים להמשיך במשחק ה"קא קא".

     

    בדיעבד, הניסוי שלי לא היה ניסוי מדעי. פעלתי רק על פי הספר, ולא ניסיתי כמו נזיר אחמד אפשרויות אחרות – עשרה אנשים בלבד, או יותר מאחד עשר. הוא עשה את הניסיון להרמת האבן עם אחד עשר גברים בוגרים. כשהניסוי הצליח, הוא ניסה גם הרכבים אחרים, והוא טוען בספרו שבכל הרכב אחר הניסוי נכשל.

     

    הוא המשיך וחקר מדוע חייבים להשתתף דווקא אחד עשר אנשים, והתשובה שקיבל אינה פחות מפתיעה מן התופעה עצמה. ההסבר שהוא מביא בספרו נעוץ בעובדה שמשה רבנו היה משבט לוי - השבט היחיד מבני יעקב שלא זכה לקבל נחלה משלו בארץ ישראל. על כן, רק אחד עשר איש, המייצגים את אחד עשר הבנים האחרים, שזכו לקבל נחלה בארץ, רק הם מסוגלים לחולל את נס האבן המתרוממת.

     

     

     

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (18)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        20/10/12 07:40:

      צטט: מרב 1956 2012-10-20 06:22:07

      מעשיי ניסים, הנכתבים ונקראים

      ע"י חילונים,

      הם המרתקים ביותר.

      מאוד מוצא חן בעיניי שלא חקרת במופלא ממך

      והשארת את זה ככה.

      תודה, מרב.

      גם כיום, כשהמרקע מתמלא מדי פעם במעשי קוסמות ומנטליזם, אני נדהם מן התופעות, ומחוסר יכולתי להבין אותן.

      כל טוב, עמוס.

        20/10/12 06:22:

      מעשיי ניסים, הנכתבים ונקראים

      ע"י חילונים,

      הם המרתקים ביותר.

      מאוד מוצא חן בעיניי שלא חקרת במופלא ממך

      והשארת את זה ככה.

      *************
      פוסט איכותי
      אהבתי לקרוא
      מעניין ומרתק
      אבל דומני שדעתך לא משתמעת בנחרצות גבוהה בפוסט שלך ,ודווקא היא הכי מסקרנת אותי
      תודה לך
      והמשך סופשבוע נפלא,
      אני
        29/8/10 11:36:

      צטט: לחישת הלב 2010-08-29 10:32:59

      כתיבתך מרתקת ומשובחת

      שמחה שביקרתי וקראתי.

      תודה על רגעי האיכות.

       

      ''

       

      תודה על המחמאה.

      עתה, משהננו "חברטואלים", נבקר ונהנה אהדדי.

      שבוע טוב וכל טוב, עמוס.

       

        29/8/10 11:34:

      צטט: ariadne 2010-08-29 09:52:42

      סיפור מדהים עמוס,
      אם ככה, אז אני אתחיל להאמין בניסים...
      אבל יותר חשוב להאמין בכוחות משותפים של אנשים יחד,
      רק ככה אפשר להזיז דברים:))

      תודה, רונית.

      מסכים עם מסקנתך - רק שיתוף פעולה מזיז דברים.

      אשר לניסים - אל תמהרי להאמין. אני בטוח שיש הסבר טבעי לתופעה, ולאו דוקא הסבר על-טבעי. 

      שבוע טוב, עמוס.

        29/8/10 10:32:

      כתיבתך מרתקת ומשובחת

      שמחה שביקרתי וקראתי.

      תודה על רגעי האיכות.

       

      ''

        29/8/10 09:52:
      סיפור מדהים עמוס,
      אם ככה, אז אני אתחיל להאמין בניסים...
      אבל יותר חשוב להאמין בכוחות משותפים של אנשים יחד,
      רק ככה אפשר להזיז דברים:))
        27/8/10 22:37:

      צטט: Lola Bar 2010-08-27 22:29:14

      ענק, לא יאומן כי יסופר!

      אילמלא שמך הופיע כאן, הייתי חושבת שמנסים לעבוד עלינו.

      איך? איך? איך?

      תודה, לולה.

      באמת, איך? אולי בגלל שבט לוי שלא ירש נחלה  !

       

        27/8/10 22:29:

      ענק, לא יאומן כי יסופר!

      אילמלא שמך הופיע כאן, הייתי חושבת שמנסים לעבוד עלינו.

      איך? איך? איך?

        27/8/10 07:55:

      צטט: דיוטימה 2010-08-27 07:52:24

      פשוט פנטסטי, במלוא מובנו של המושג!

      תודה, אסתר - אכן מופלא, היה לי קשה להאמין שזה אכן קורה.

       

        27/8/10 07:54:

      צטט: גרייס ל 2010-08-27 02:24:09

      בר מזל אתה עמוס מסעות מרתקים שכאלה,ספור מקסים,,

       

      תודה רבה, גרייס.

       

        27/8/10 07:52:
      פשוט פנטסטי, במלוא מובנו של המושג!
        27/8/10 02:24:
      בר מזל אתה עמוס מסעות מרתקים שכאלה,ספור מקסים,,
        26/8/10 13:21:

      צטט: עט להשכיר ניצה צמרת 2010-08-26 12:18:55

      מ"בית פעור", לפה פעור. הותרת אותי מופתעת. הכיצד? אין הסבר מדעי לתופעה. וכמה הסיפור מרתק, כאילו נלקח מסיפורי אלף לילה ולילה. חבל שאין תמונה של האבן.

      תודה ניצה.

      "פה פעור" - לא חשבתי על זה, אך זה מה שהיה. אכן פלא!

      את האבן לא צילמתי, וגם לא ראיתי צילום שלה באינטרנט.

      כל טוב, עמוס.

       

      מ"בית פעור", לפה פעור. הותרת אותי מופתעת. הכיצד? אין הסבר מדעי לתופעה. וכמה הסיפור מרתק, כאילו נלקח מסיפורי אלף לילה ולילה. חבל שאין תמונה של האבן.
        25/8/10 23:56:
      תודה, עמיר.
      לא נתקלתי בהתייחסות אקדמית לתופעה, ולמען האמת, גם לא חיפשתי. הייתי יותר מדי המום מעצם הפלא שהתרחש לנגד עיניי, ושנטלתי בו חלק.
      אני בטוח שיש הסבר הגיוני לתופעה.
      כל טוב, עמוס.
        25/8/10 21:19:
      היי עמוס, זה מן הסתם הסיפור הכי מוזר שקראתי אצלך עד כה כלומר הסיפור לא מוזר, רק התנהגות האבן הזו. האם בדקת גם אם קיימת התייחסות באפיקים אקדמיים ל"פלא" הזה? אשמח אם תוסיף כמה מילים בעניין.

      תגובות אחרונות

      ארכיון

      פרופיל