עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    cafe is going down
    ';

    שכיר עט

    רעיונות והערות על מה שניתן לתקן וכיצד.
    ועוד על דברים שמעניינים אותי ותקוותי שגם אתכם.

    ארכיון

    0

    תשעה באב

    3 תגובות   יום רביעי, 21/7/10, 12:24

    בתשעה באב בניגוד ליום הכיפורים יש הבדל בין חילוניים לדתיים. האמת שיש הבדל גם בין מסורתיים לדתיים, לא כל המסורתיים מקפידים על תשעה באב וגם ההלכה מבחינה ביניהם ומעמדו של יום הכיפורים עולה על תשעה באב.

     

    יש טענות של חרדים מדוע לא מכבדים את תשעה באב.

    ובכן החרדים לא מכבדים מועדים חילוניים, ימי הזיכרון לשואה ולחללי ישראל. הטענה שלהם לגבי צפירה כמנהג זר היא אבסורדית, בעבר הודיעו על כניסת השבת בצפירה. מה שאומר שצפירה היא קבילה כל עוד היא מודיעה על משהו שמקובל עליהם.

     

    חילוניים לא מתחשבים בתשעה באב כי הוא לא מדבר אליהם.

     

    על פי המסורת בתשעה באב קרו חמישה אסונות:

    א.      נגזר על דור המדבר שלא ייכנסו לארץ ישראל בשל חטא המרגלים

    ב.       נחרב בית המקדש הראשון

    ג.        נחרב בית המקדש השני

    ד.       נחרבה ביתר

    ה.      ירושלים נחרשה

    נתחיל כך, ירושלים נחרשה זה עניין סמלי שמסמל את חורבנה וניתן גם להסבירו בקיומה של נבואת מיכה "צִיּוֹן שָׂדֶה תֵחָרֵשׁ וִירוּשָׁלִַם עִיִּין תִּהְיֶה וְהַר הַבַּיִת לְבָמוֹת יָעַר" (מיכה ג, יב)

    אירוע א' הוא מדרש וייתכן שזה קרה בעשרה באב ויש יאמרו לא קרה בכלל.

    ב, ג, ו-ד הם אירועים היסטוריים מתועדים אבל בואו נראה מה גרם להם.

    הנביא ירמיהו מזהיר את צדקיהו ממרידה בבבל ובתמורה נזרק לבור מספר פעמים.

    חורבן בית שני הוא תוצאת ההפסד במרד הגדול.

    חורבן ביתר הוא תוצאה של מרד בר כוכבא.

    גם למרד הגדול ויותר מכך למרד בר כוכבא היו מתנגדים.

    כלומר מה אנחנו רואים שכל האירועים האלו נגרמו בשל פעילות היהודים שחלק ממנה הם קיבלו אזהרות אבל המשיכו בדרכם.

    הבבלים והרומאים לא עשו מה שהם לא עשו למורדים אחרים.

    דור המדבר המתואר בתורה הוא ערימה של נודניקים וטרחנים שספק אם ניתן היה להפכו לעם או לקבוצת שבטים. כלומר בסופו של דבר נכנס לארץ ישראל דור של בני חורין שנולד במדבר המתאים יותר לכיבוש הארץ ויישובה.

     

    ניקח לעומת זאת את יום השואה שהחרדים טוענים שהם מכבדים בדרכם. השואה לא בוצעה בשל שום מעשה יהודי כמו במרידות נגד בבל ורומא לפיכך האסון שמצויין ביום השואה הוא רצח המוני של יהודים על לא עוול בכפם לא הרומאים ולא הבבלים השמידו את יהודה. הם הגלו רבים והרגו רבים אבל היו כאלו שנשארו.

     

    יש אומרים שעם היהודי החל להיווצר משיבת ציון. אז החלו להיקבע גבולותיו וזהותו של העם היהודי ברור ששיבת ציון לא הייתה קורה ללא חורבן בית ראשון כך גם חורבן בית שני האיץ את התגבשות ההלכה. השואה קרתה כאשר יישוב יהודי היה קיים בארץ והציונות הייתה קיימת כבר דור.

    לא ניתן לכן לומר שהאירועים שווים.

     

    לא רק זאת אירועי תשעה באב הם אירועים לאומיים. הם קשורים קשר הדוק ביצירת זהות לאומית ובמאבק על עצמאות. כיום הוקמה מדינה יהודית לאומית, שוקמה הזהות הלאומית.

    מה הפלא שיום צום ואבל על אובדן עצמאות יהודית וגלות אינו מדבר לציבור רחב.

    דרג את התוכן:

      תגובות (3)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        23/7/10 21:32:
      אני קצת חולק עליך, אבל אתה מקבל כוכב על עצם העלאת הנושא...
      ט' באב הוא למעשה ציון דרך לשלושה (מתוך ה 5 שציינתה) שואות לא קטנות בכלל שעברו על עם ישראל.
      במרד הגדול (שלא היה אגב הגדול באמת) מתו כמליון ומאתיים אלף יהודים,ואלפי יהודים הפכו לעבדים ,נשים נמכרו לזנות.
      בנפילת ביתר שציינה את תום מרד בר כוכבא (המרד הגדול האמיתי) נדרש לרומאים צבא שכלל יותר מרבע מכוחם בעולם..יש האומדים את מספר המתים בקרב ב חמש מאות ושמונים אלף איש ,שלא לדבר על הנמכרים לעבדות,ומתים מרעב,חולי,ואיבוד הדעת.
      חורבן בית ראשון,היווה מכה שנייה שנחתה על הישויות העבריות,ישראל נמחתה ,ואז יהודה הקטנה,וגם הוא מהווה טראומה לאומית עצומה,שרק נס שהביא למפגש בין עם יהודה המוגלה וקיסר האמפריה הפרסי כורש,ריפא אותו חלקית.
      אני יכול למנות עוד הרבה שואות קטנות/גדולות שעברו על העם שלנו,והם עיצבו אותו לעם מיוחד.
      אני לא מזלזל בשואה של המאה הקודמת, חלילה,והיא גם עיצבה אותנו רבות,ותרמה דחיפה לא קטנה לקוממיות ישראל, אגב בלעדי השואה,לא נראה לי שהמדינה היתה קמה בכלל..
        23/7/10 09:30:

      צטט: shabat shalom 2010-07-22 16:00:41

      לא ברור לי אם הבנתי אותך. אם ט' באב הוא אירוע לאומי ולא דתי אז מדוע לא רלונטי לימינו? מדוע הוא פחות רלוונטי לימינו מאשר פסח שבו השתחרו כמה מאות (?) עבדים מפורקים ויצרו שבטים שפוזרו ממזמן לכל רוח?
      מהדוע הוא פחות רלוונטי מחג חנוכה שמסמל אירוע לאומי דומה?

       

      פסח יש משמעות מעבר לכך של שחרור משעבוד כמו יום העצמאות.

      נשאלת שאלה תיאורטית אם יוקם או היה מוקם בית המקדש השלישי, האם אז היו ממשיכים לציין את תשעה באב?!

      אני חושב שהתשובה ברוב מוחץ תהיה לא!

       

      לדעתי המקדש והקרבת הקורבנות היו שלב באמונה המונותיאסטית היהודית כיום בתי הכנסת והתפילה ממלאים את הצורך.

      אם אין צורך בבית מקדש וחזרנו לארץ (לא כל היהודים אבל גם בשיבת ציון נשארו יהודים בבבל ובמצרים) אז לשם מה לציין יום אבל שמציין אירוע לא רלוונטי?!

        22/7/10 16:00:
      לא ברור לי אם הבנתי אותך. אם ט' באב הוא אירוע לאומי ולא דתי אז מדוע לא רלונטי לימינו? מדוע הוא פחות רלוונטי לימינו מאשר פסח שבו השתחרו כמה מאות (?) עבדים מפורקים ויצרו שבטים שפוזרו ממזמן לכל רוח?
      מהדוע הוא פחות רלוונטי מחג חנוכה שמסמל אירוע לאומי דומה?

      פרופיל

      Naftali G
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין