עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    cafe is going down
    ';

    הבלוג של איילת הלר

    נגיעות במה שבאמת מעניין אותי

    אליס בארץ הפלאות -ראייה תלת מימדית

    9 תגובות   יום שני, 5/4/10, 01:22

    הלכתי בחשש לסרט, הביקורות ? קטלו אותו. 

    רוצה לאמר שנפעמתי. ממש כך, נפעמתי מעיצוב הדמויות, מהצבעוניות וגם ובעיקר מהתסריט.

     

    התת מודע כמסביר את החרדות בבסיס קיומינו 

    הסרט אומנם לא משחזר את הסיפור עצמו אלא "לוקח אותו" למקומות אחרים. במקור נקרא הסיפור:" אליסה בארץ הפלאות "ואילו כאן, מכונה אותה ארץ אליה נקלעת אליס :  ה"ארץ התחתונה". אפשר להתייחס לארץ הזו דרך עיני הפסיכואנליזה עלפי פרויד ולכנות את העולם הזה כעולם התת מודע ובשפת הסרט- "Under-land". לפי פרויד העולם של התת מודע נחשף ומתגלה בחלומות. לאורך הסרט דנה הגיבורה בשאלה -"האם זה עולם ממשי או עולם חלומי"? אליס מגיעה בסרט למסקנה שזהו עולם ממשי. כפי שפרויד אולי היה אומר -העולם הוא ממשי אך אינו זמין לנו ביום יום. החשיפה לתכנים מעולם זה מעוררת חרדה. ואכן, התסריט ,לפי הבנתי, יוצא  לבדוק את הבסיס הבלתי מודע לחרדות של אליס. 

    הסצינה בסרט מתארת אירוע מכונן- יום הצעת נישואין. אליס עומדת ביום בו אחרים החליטו עבורה החלטה הרת גורל- למי תינשא. לפני שהיא נותנת תשובה היא "קופצת לבקר" בעולם זה. אנחנו נחשפים לעולמן הפנימי של החרדות בבסיס החלטה זו. תוך כדי הצצה זו עולות שאלות רבות. ביניהן: "עד כמה אחראי האדם לבחירות שלו בחייו ? עד כמה הגורל שולט בהחלטות? הקונפליקט בין הצורך להיות נאמן לעצמך ובין הצורך לרצות אחרים, המתח בין החלק הילדותי לחלק הבוגר בין הרצון לברוח לבין הרצון להתמודד.כל אלא מולידים למעשה את שאלת האחריות.

     

     ההכרח לבחור

     

    לאורך הסרט ישנם כמה גילויים של הבנה מהי אחריות איך בוחרים דרך לשלב את האני הטוב ואת האני הרע לכדי שלם אחד. לקבל בתוכינו את הצדדים התוקפניים ואת הצדדים הלא תוקפניים. צדדים אלה מיוצגים על ידי המלכה הרעה ועל ידי המלכה הטובה, שתיהן אחיות ונדרשות לחלוק באותה ממלכה. המשימה היא- להרוג דרקון. הדרקון אותו צריך להרוג- אותו שורש רע, המפלצת שמכניעים אותה על ידי ראייה שונה, אינטגרטיבית.

    בדרך, במסע, אליס  נדרשת לתכונות הנדרשות כדי להתמודד- האומץ להילחם בפחדים, החוכמה לדעת לשלוט בתוקפנות ( מיוצגת לדעתי על ידי יצור אכזרי שאליס מאלפת), האומץ להיות שונה.

    כל התהליך ובכלל זה, ביצוע של פעולות שעלולות לפגוע באחרים כדי לקדם את האני באופן כללי, מאפשר התבגרות.

     

    הסרט כיצירה המתארת התבגרות 

    לאורך כל הסרט אליס נשאלת על ידי הדמויות וגם שואלת את עצמה -"האם היא האליס הנכונה?"האם היא אותה אליס? בתהליך גיבוש ורכישת הזהות, על פי אריקסון הקונפליקט המרכזי שעולה ומתגבש הוא התהליך של גיבוש הזהות לנוכח חוויות שונות. אליס, המתבגרת חווה שינויים בעצמה- למשל- היא גדלה וקטנה, נתפסת כמינית ונתפסת כילדה ,מפחדנית וחסרת אחריות היא נעשיית אמיצה ומוכנה לקחת על עצמה את התפקיד. תוך כדי התהליך היא מזדהה עם הייעוד שלה- להיות היא עצמה. וזו אולי בעצם ההכרה של כל אחד מאיתנו בייחודיות שלו כהוא עצמו ובתרומתו הייחודית לעולם. 

     

    האומץ להיות מטורף.

    הסרט שם בצורה גלויה לדעתי את השאלה על הפרק. שאלת השאלות שמעניינת את האנושות לאורך השנים. ומתמודד עם השאלה- הטירוף לאן? מה מקומם של המטורפים בעולמינו? מה מקומו של הטירוף? הסרט נותן תשובה שיש בה אמירה עם קבלה. יש מקום לטירוף בעולם, יש מקום למוזרות, הדמיון והחשיבה השונה מאפשרת לאנושות להתקדם. "בכל האנשים הטובים קיים קצת טירוף". אומר האב לביתו ,אליס, לפני שנתה. והברו של האב שוכר את שירותי אליס כמתמחה בחברה שלו לנוכח הרעיונות ה"מוטרפים "שלה.

     

    יש עוד המון מה לכתוב בנושא אך הערב, ערב חג הוא ויש זהות תרבותית שאין לוותר עליההסעודה האחרונה....

    אליס בארץ הפלאות- אנא, לא ראייה חד מימדית ותחשבו על זה. 

     

    איילת:) 

    דרג את התוכן:

      תגובות (9)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        10/6/10 08:37:

      שלום איילת,

      עדיין לא ראיתי את הסרט, אך מתפעל מן הניתוח.

      יום נעים, עמוס.

        11/4/10 18:51:

      צטט: צביה א. 2010-04-11 09:10:00

      בוקר טוב איילת,

       

      שותפה לחוייה שלך. גם אני השתמשתי במילה "התפעמות" כשראיתי את הסרט לפני כשבוע. כמעט מחאתי כפיים בסופו....

      הניתוח שלך נותן מילים לדברים שחשתי וחשבתי - ולא ידעתי להסביר.

      הלכתי לסרט עם גיסתי ועם ארבעה ילדים - כולם נהנו (גילאי 10-13).

      בהחלט מתכוננת ללכת בשנית - הפעם עם הוריי!

      אשמח לקרוא עוד ממך,

      שבוע מצוין!

      צביה  

       בןקר מעולה  צביה ותודה. ההתייחסויות שלך מעמיקות וכיף לקרוא אותן.

       

        11/4/10 09:10:

      בוקר טוב איילת,

       

      שותפה לחוייה שלך. גם אני השתמשתי במילה "התפעמות" כשראיתי את הסרט לפני כשבוע. כמעט מחאתי כפיים בסופו....

      הניתוח שלך נותן מילים לדברים שחשתי וחשבתי - ולא ידעתי להסביר.

      הלכתי לסרט עם גיסתי ועם ארבעה ילדים - כולם נהנו (גילאי 10-13).

      בהחלט מתכוננת ללכת בשנית - הפעם עם הוריי!

      אשמח לקרוא עוד ממך,

      שבוע מצוין!

      צביה  

        7/4/10 15:26:

      צטט: anat707 2010-04-07 14:18:36


      הי איילת,

       

      ראיתי את הסרט (והתמוגגתי...) ומאוד אהבתי את הניתוח המקורי והמדהים שעשית.

       

      התחברתי מאוד...

       

       תודה ענת

        7/4/10 14:18:


      הי איילת,

       

      ראיתי את הסרט (והתמוגגתי...) ומאוד אהבתי את הניתוח המקורי והמדהים שעשית.

       

      התחברתי מאוד...

        5/4/10 18:32:

      צטט: תמי ר. 2010-04-05 17:59:22

      ראיתי את הסרט.

      הדברים שכתבת בהחלט מעניינים.

      הספר ידוע כבעל רבדים שונים ומשמעויות נרחבות. בודאי שגם הסרט ניתן לניתוח מאספקטים מגוונים.

      כשאני חושבת על זה עוד קצת, מתחוור לי שסרטים רבים, אולי אפילו רבים מאד, ניתנים לניתוח על פרמטרים שציינת.

      כמעט כל הסרטים שמציגים מסע אישי של דמות עיקרית -  גיבוש העצמי, המעבר לבגרות, נטילת אומץ, האבחנה בין היגיון לשיגעון..

      מעניין..

       

       תודה רבה לך תמי. בטח יש עוד כמה פרמטרים:)

        5/4/10 18:32:

      צטט: אולגה ברמסון 2010-04-05 10:50:39


      איילת,

      הניתוח שלך כל כך מושכל ומעניין,

      אילו קראו אותו לפני...ישנם סרטים הדורשים הכנה,

      וכן גם המבקרים חייבים לעבור הכנה לפני, מה לעשות?

       

      אולי

       

       תמיד ההתלבטות הזו. האם לקרוא/לצפות כמו שזה ואז לנתח ולקרוא על זה או שקודם לקרוא על זה ואז לקרוא. יש מחיר בשתי הדרכים, חשוב לדעתי להשתמש בשתיהן באומנות.תודה שהגבת לי:)

        5/4/10 17:59:

      ראיתי את הסרט.

      הדברים שכתבת בהחלט מעניינים.

      הספר ידוע כבעל רבדים שונים ומשמעויות נרחבות. בודאי שגם הסרט ניתן לניתוח מאספקטים מגוונים.

      כשאני חושבת על זה עוד קצת, מתחוור לי שסרטים רבים, אולי אפילו רבים מאד, ניתנים לניתוח על פרמטרים שציינת.

      כמעט כל הסרטים שמציגים מסע אישי של דמות עיקרית -  גיבוש העצמי, המעבר לבגרות, נטילת אומץ, האבחנה בין היגיון לשיגעון..

      מעניין..

        5/4/10 10:50:


      איילת,

      הניתוח שלך כל כך מושכל ומעניין,

      אילו קראו אותו לפני...ישנם סרטים הדורשים הכנה,

      וכן גם המבקרים חייבים לעבור הכנה לפני, מה לעשות?

       

      אולי

      ארכיון

      פרופיל

      איילת הלר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין