עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    שכיר עט

    רעיונות והערות על מה שניתן לתקן וכיצד.
    ועוד על דברים שמעניינים אותי ותקוותי שגם אתכם.

    ארכיון

    0

    הגדה של פסח ד'

    1 תגובות   יום שני, 29/3/10, 11:29

     

    הנה עניינים שונים שמצויים בהגדה או כפי שנאמר בה: שאר ירקות.

     

    צֵא וּלְמַד מַה בִּקֵּש לָבָן הָאֲרַמִי לַעֲשׂוֹת לְיַעֲקֹב אָבִינוּ. שֶׁפַּרְעֹה לֹא גָזַר אֶלָּא עַל הַזְּכָרִים וְלָבָן בִּקֵּשׁ לַעֲקוֹר אֶת הַכֹּל, שֶׁנֶּאֱמַר: אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי, וַיֵרֶד מִצְרַיְמָה וַיָּגָר שָׁם בִּמְתֵי מְעָט, וַיְהִי שָׁם לְגוֹי גָּדוֹל, עָצוּם וָרָב

     

    החלק האחרון הוא מובאה מדברים כו, ה . רשב"ם פירש ארמי אובד – אברהם ורבנו בחיי פירש שארמי אובד זה יעקב, אבל הפירוש הוא על פי רש"י שפירש, ארמי ניסה לאבד את אבי – לבן רצה להשמיד את יעקב ומשפחתו

     "ארמי אובד אבי - מזכיר חסדי המקום ארמי אובד אבי לבן בקש לעקור את הכל כשרדף אחר יעקב ובשביל שחשב לעשות חשב לו המקום כאילו עשה שבעובדי כוכבים חושב להם הקב"ה מחשבה כמעשה:

     וירד מצרימה - ועוד אחרים באו עלינו לכלותנו שאחרי זאת ירד יעקב למצרים:

     במתי מעט - בשבעים נפש."

    אם תשימו לב הסבר בהשמך ההגדה באמת מבוסס על פירוש רש"י.

     

    רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי אוֹמֵר: מִנַּיִן אַתָּה  אוֹמֵר שֶׁלָקוּ הַמִּצְרִים  בְּמִצְרַים  עֶשֶׂר מַכּוֹת וְעַל הַיָם לָקוּ חֲמִשִּׁים מַכּוֹת ? בְּמִצְרַים  מַה הוּא  אוֹמֵר? וַיֹאמְרוּ הַחַרְטֻמִּים אֶל פַּרְעֹה: אֶצְבַּע אֱלֹהִים  הִוא, וְעַל הַיָּם מה הוּא  אוֹמֵר? וַיַּרְא  יִשְׂרָאֵל אֶת הַיָד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה יי בְּמִצְרַים, וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת יי, וַיַּאֲמִינוּ בַּיי וּבְמשֶׁה עַבְדוֹ. כַּמָה לָקוּ בְאֶצְבַּע? עֶשֶׂר מַכּוֹת. אֱמוֹר מֵעַתָּה : בְּמִצְרַים  לָקוּ עֶשֶׂר מַכּוֹת  וְעַל הַיָּם לָקוּ  חֲמִשִּׁים  מַכּוֹת.

     

    רַבִּי  אֱלִיעֶזֲר  אוֹמֵר: מִנַּיִן שֶׁכָּל מַכָּה וּמַכָּה שֶׁהֵבִיא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל הַמִּצְרִים  בְּמִצְרַיִם  הָיְתָה שֶׁל אַרְבַּע מַכּוֹת?  שֶׁנֶּאֱמַר: יְשַׁלַּח בָּם חֲרוֹן אַפּוֹ, עֶבְרָה וָזַעַם וְצָרָה, מִשְׁלַחַת מַלְאֲכֵי רָעִים. עֶבְרָה - אַחַת, וָזַעַם -  שְׁתַּיִם, וְִצָרָה - שָׁלשׁ, מִשְׁלַחַת מַלְאֲכֵי רָעִים - אַרְבַּע. אֱמוֹר מֵעַתָּה : בְּמִצְרַים  לָקוּ אַרְבָּעִים מַכּוֹת  וְעַל הַיָּם לָקוּ מָאתַיִם מַכּוֹת.

     

    רַבִּי  עֲקִיבֶא  אוֹמֵר: מִנַּיִן שֶׁכָּל מַכָּה ומַכָּה  שהֵביִא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא על הַמִּצְרִים  בְּמִצְרַים  הָיְתָה שֶׁל חָמֵשׁ מַכּוֹת ? שֶׁנֶּאֱמַר: יְִשַׁלַּח בָּם חֲרוֹן אַפּוֹ, עֶבְרָה וָזַעַם וְצַָרָה, מִשְׁלַחַת מַלְאֲכֵי רָעִים. חֲרוֹן אַפּוֹ- אַחַת, עֶבְרָה -  שְׁתַּיִם, וָזַעַם - שָׁלושׁ, וְצָרָה - אַרְבַּע, מִשְׁלַחַת מַלְאֲכֵי רָעִים  - חָמֵשׁ. אֱמוֹר מֵעַתָּה : בְּמִצְרַים  לָקוּ חֲמִשִּׁים  מַכּוֹת  וְעַל הַיָּם לָקוּ חֲמִשִּׁים  וּמָאתַיִם מַכּוֹת.

     

    ונשאל מה זה ההנהלת החשבונות האלו?

    ובכן כפי שרבי יוסי הגלילי אומר המצרים היו עשר מכות והחרטומים הסבירו את המכות שזה אצבע אלוהים. על קריעת ים סוף וטביעת חיל פרעה נאמר שזו ידו של אלוהים. ביד יש חמש אצבעות אז מבחינת עוצמה זה חזק פי חמישה ממכות מצרים.

     

    רבי אליעזר ורבי עקיבא מסכימים עם הפירוש של רבי יוסי אבל טוענים "יְשַׁלַּח בָּם חֲרוֹן אַפּוֹ, עֶבְרָה וָזַעַם וְצָרָה, מִשְׁלַחַת מַלְאֲכֵי רָעִים." כלומר כל מכה שווה כמה מכות. פשוט רבי אליעזר חושב שמה שמצוין שם הוא פירוש של חרון אפו (כלומר חרון אפו: עברה, זעם...). רבי עקיבא אומר לא חרון אפו זו גם מידה.

     

    כל ההנהלת חשבונות הזו באה להראות את הנס ואת גודלו, כמה הוא גדול ויוצא דופן.

     

    "אֵין מַפְטִירִין אַחַר הַפֶּסַח אֲפִיקוֹמָן" פירושה שאין מסיימים את הפסח באכילת בשר אלא מסיימים במצה שהיא לחם העוני, שלסיים בטעם של המצה בפה. על המילה אפיקומן יש פירושים שונים אבל המקור הוא היוונית epikomon (על ההילולה) הייוונים היו מסיימים חגיה בהליכה מבית לבית וחלוקת מטעמים בניגוד להם קובעת ההלכה שמסיימים במצה.

     

    זו לא הייוונית היחידה בהגדה יש גם את "לְהוֹדוֹת, לְהַלֵל, לְשַׁבֵּחַ, לְפָאֵר, לְרוֹמֵם, לְהַדֵּר, לְבָרֵךְ, לְעַלֵּה וּלְקַלֵּס". יש כאן רשימה של מילים נרדפות וגם לקלס היא כזאת לומר משהו טוב מ kalos ביוונית – יפה

     

    חד גדיא – גדי אחד הוא שיר בארמית, אבל בניגוד ל"הא לחמא עניא" ולביעור חמץ הטקסט הזה נכתב במאה ה-16 כנראה על פי מה שהכותב מכיר מארמית של התלמוד הבבלי כי בארמית המוקדמת יותר גדיא היה הגדי ולא גדי.

    חג שמח

    הגדה של פסח

     

    הגדה של פסח ב'

     

    הגדה של פסח ג'

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        4/4/10 22:57:

      מרתק כמו כל הסידרה.

      תמשיך ר' נפתלי.

      :-) 

      פרופיל

      Naftali G
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין