עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    cafe is going down
    ';

    שכיר עט

    רעיונות והערות על מה שניתן לתקן וכיצד.
    ועוד על דברים שמעניינים אותי ותקוותי שגם אתכם.

    ארכיון

    0

    הגדה של פסח ג'

    2 תגובות   יום ראשון, 28/3/10, 10:27

     

    בָּרוּךְ הַמָּקוֹם, בָּרוּךְ  הוּא. בָּרוּךְ  שֶׁנָּתַן תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל, בָּרוּךְ הוּא. כְּנֶגֶד אַרְבָּעָה בָנִים דִּבְּרָה תּוֹרָה. אֶחָד חָכָם, וְאֶחָד רָשָׁע, וְאֶחָד תָּם, וְאֶחָד שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאוֹל.

     

    מאיפה מגיעים הבנים האלה?

    ארבע פעמים מוזכרת המצווה לספר לילדים על יציאת מצרים "והגדת לבנך"

    בשמות יב, כו: "וְהָיָה, כִּי-יֹאמְרוּ אֲלֵיכֶם בְּנֵיכֶם:  מָה הָעֲבֹדָה הַזֹּאת, לָכֶם"?

    בשמות  יג, ח: "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ, בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר:  בַּעֲבוּר זֶה, עָשָׂה יְהוָה לִי, בְּצֵאתִי, מִמִּצְרָיִם. "

    בשמות יג, יד: "וְהָיָה כִּי-יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ, מָחָר--לֵאמֹר מַה-זֹּאת?"

    בדברים ו, כ: "כִּי-יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר, לֵאמֹר:  מָה הָעֵדֹת, וְהַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֱלֹהֵינוּ, אֶתְכֶם?"

     

    מכאן הסיקו שמדובר בארבעה טיפוסי בנים:

    רשע ששואל: מה אתם מתאמצים כל כך? והוא אומר לכם כאילו הוא לא חלק מהעניין ולועג למאמץ של אחרים.

    הפסוק הבא פותח ב"והגדת לבנך" כי בן זה אינו יודע לשאול.

    התם שואל: מה זאת? הוא אינו מבין במה מדובר.

    החכם: שואל על החוקים והמשפטים הוא מבין במה הדברים מדוברים מעוניין בהבנה עמוקה של העניין.

     

    אני ציינתי את הבנים על פי סדר הופעת המקורות בתורה, אבל בהגדה הם מסודרים לפי חוכמתם. החכם ראשון הרשע שגם הוא חכם אבל לשלילה לאחריו תם ובסוף כזה שאפילו אינו יודע מה לשאול.

     

    לגבי כל המקורות נאמר בן וברשע נאמר: " כִּי-יֹאמְרוּ אֲלֵיכֶם בְּנֵיכֶם ". וכמו שכולנו יודעים יש יותר רשעים מצדיקים בעולם.

    התם והחכם ממלאים את המצוות ולאחר מכן (למחרת) דורשים פירוש. הרשע קודם כל לפני שהוא נוקף אצבע הוא מעוניין לדעת למה הוא צריך לעזור בעבודה שלדעתו היא לטובת אחרים ולא לטובתו.

     

    החפץ חיים אמר הרי ההפך מרשע הוא צדיק למה מציבים מולו חכם, כי מול רשע לא מספיק להיות צדיק אלא צריך להיות חכם. (נמשל טוב לימינו אנו).

     

    התשובות לחכם: "וְאַף אַתָּה אֱמָר לוֹ כְּהִלְכוֹת הַפֶּסַח: אֵין מַפְטִירִין אַחַר הַפֶּסַח אֲפִיקוֹמָן." זו החלק האחרון של הלכות פסח במסכת פסחים י, כלומר למד אותן כסדרם עד שתסיים בהלכה האחרונה.

     

    רשע כיוון שהעבודה הזאת לא קשורה עליו אז אומרים לו אם זה לא בשבילך אז בטח גם יציאת מצרים לא הייתה בשבילך. הוא מקבל מענה באותה לשון. העבודה היא רק שלנו אז הגאולה היא בטח רק בשבילנו.

     

    ונסיים בכמה תהיות לשוניות את לזכר במקום אתה?

    כן, בלשון חז"ל יש אתה ויש גם את לזכר ולנקבה.

    "בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה יי לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם." אחרי כן נאמר "בַּעֲבוּר זֶה  לֹא אָמַרְתִּי אֶלָא בְּשָׁעָה שֶׁיֵשׁ מַצָה וּמָרוֹר מֻנָּחִים לְפָנֶיךָ". נראה מוזר בגלל המצה והמרור הייתה יציאת מצרים הרי הם תוצר של יציאת מצרים. אלו שכתבו את הטקסט לא הבינו שהזה בציטוט מהתנ"ך משמש במקום אשר "בעבור אשר עשה לי..." –בעבור כל הניסים שעשה לי ביציאת מצרים.


    הגדה של פסח

     

    הגדה של פסח ב'


    הגדה של פסח ד'

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        31/3/10 20:58:

      אהבתי את הפרוש של החפץ חיים: מול הרשע לא מספיק להעמיד את הצדיק חייב להעמיד מולו את החכם שיודע להתמודד עימו, מבלי ליפול לרשע עצמו.
        31/3/10 20:43:


      יפה כתבתה

      רבי נפתלי.

       

      מועדים לשמחה.

      פרופיל

      Naftali G
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין