עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    עדי סדקה

    העבודה היא חיינו - האמנם?

    0 תגובות   יום רביעי, 16/12/09, 16:00


    בשבוע הבא, ביום שלישי בערב מתחילה סדרה מרתקת של המכללה החברתית כלכלית שתיקרא "העבודה היא חיינו". הסדרה שתתקיים בסינמטק ותשלב בין סרטים להרצאות מיוחדות של מיטב המומחים, תתקיים אחת לחודש משבוע הבא ועד אפריל:

     

     

    הילדים של היום אינם נולדים למשפחת נגרים או נפחים או נוודים. לכאורה זהותם לא הייתה צריכה להיות ברורה להם מראש, העולם הגדול הזה, הפתוח והמלא אפשרויות צריך היה לאפשר להם רק להושיט את היד ולקטוף את התפוח (התפוח הגדול ביותר אם רק אפשר) האם מישהו שואל אותם מי  הם רוצים להיות ולא מה הם רוצים להיות? האם שמענו פעם ילד משיב: ריקי- מבסוטית, משה- משקיען, זיו – אבא טוב.

    תיאור המפגשים:

    22.12.09 - שם המפגש: מקום העבודה ומקומה של העבודה

    מרצה: פרופ' גדי אלגזי- ראש החוג להיסטוריה, אונ' בר אילן
    הסרט שיוקרן: "עישון" (ארה"ב , יפן, גרמניה 1995)

    העבודה היא אחד מאותם דברים, המובנים מאליהם. רק כשהיא חסרה לנו, משמעותה וחשיבותה ברורה לנו כל כך. את הסדרה נפתח דווקא במה שהוא באופן ברור ההפך מעבודה. אבטלה. עם או בלי שש- בש, כולנו מעשנים כשמשעמם לנו...

    פול אוסטר שכתב את התסריט לסרט "עישון" והיטיב לתאר ימים ארוכים ומהורהרים בחנות קטנה. חנויות שכבר חלפו מן העולם (גם זו אגב שאלה של עבודה). חבורה עליזה או חבורה מדכאת, תלוי מאיזה כיוון מסתכלים. החנות לסיגרים ולכלי עישון היא מקום מפגש חברתי, היא רשת ומערכת קשרים, חלומות, זיכרונות. היא מקום העבודה של בעליה אבל הפנאי שהיא מאפשרת או צריכה לאפשר ל"לקוחותיה" להיות הרבה יותר מעוברי אורח...

    19.1.10 – שם המפגש: "אמריקה, ורסאנו. אמריקה... !"

    מרצה: ניצן תנעמי, פעילה חברתית נגד תוכנית וויסקונסין, שומרי משפט, רבנים לזכויות אדם

    הסרט שיוקרן: "באמריקה" (אירלנד, אנגליה 2002)

    מה הקשר בין ניצול, פערים חברתיים ובין הוליווד? כמובן- אמריקה. גם ננסה להתכחש לכך, אמריקה היא סמל החופש, החירות, החלום הגדול שכולנו רוצים להגשים, סמל למשהו טוב יותר ממה שיש לנו, אפילו אם כבר יש לנו את הטוב ביותר שיש, סמל העבודה החופשית, סמל מהגרי העבודה, סמל ההצלחה.

    מי אם לא אמריקה מייצגת את השינוי המשמעותי ביותר במשמעותה של העבודה בחיינו, שינו שהחל אי שם עם פריצתה של המהפכה התעשייתית שהביאה עובדים עצמאיים להפוך לפועלים שכירים. הסרט "באמריקה" מביא את סיפורה של משפחה אירית אחת המנסה את כוחה במנהטן (שוב, אותו תפוח גדול), אך כוחה לא מספיק לה. אב המשפחה מוצא את עצמו נאבק בצורך להתפרנס ומשפחתו נאבקת על זכותה לחיות ולהיות מבלי שתירמס ותישכח. "אמריקה" הוא סרט חובה בכל בית ספר לתסריטאות, אך מעבר להיותו דרמה אנושית, אפשר ורצוי לראות בו נקודת ציון בקיומו ההיסטורי של הפרולטריון. אמריקה כידוע היא גם סמל לניכור, לייאוש גדול, ולפערים חברתיים.

    16.2.10 שם המפגש: לא נפסיק לשיר

    מרצה: ד"ר יפתח גולדמן

    סרט שיוקרן: "מאחורי הקלעים של 'שורת המקהלה' " (ארה"ב, 2008)

    האם מאז ומעולם בעלי מקומות עבודה הזכירו לנו לעתים תכופות את עובדת היותנו משפחה, האם אהבה למקום עבודה היא יחס לגיטימי? האם האהבה שאנו רוחשים למקום עבודתנו היא הדרך הבטוחה ביותר לניצול שלנו ? האם שביעות הרצון שלנו כעובדים היא הדרך לכיבוי ודיכוי כל רצון לשינוי חברתי... ? היכן בדיוק מתוארים חייהם של הגיבורים בסרט, שהוא מחזמר מופלא על במות ברודווי ועל מסך הקולנוע- "שורת המקהלה". הסרט הדוקומנטרי על שורת המקהלה הוא אודישן מתמשך למחזמר ומתוך עשרות צעירים שמגיעים לניו יורק (התפוח הגדול) כדי להגשים חלום רק שמונה יבחרו. השכר העלוב, השעות האינסופיות, התנאים הבלתי סבירים, ההיקשרות הרגשית, ההשפלה, ההיחשפות, הכל הכל, הכל רק בשביל לרקוד! שכר דירה? שכר עבדות? למי אכפת מ'שכר' לעומת הגשמה עצמית...?

    16.3.10 שם המפגש: אי אפשר בלי קן לואץ'

    מרצה: עו"ד אסף דרעי, כוח לעובדים

    הסרט שיוקרן: "זה עולם חופשי" (בריטניה, 2007)

    מכירים את הצביטה הזאת בכל פעם כשאתה יוצא מהעבודה קצת לפני הזמן. רגש אשם קל. אבל איכשהו, לא ברור ממש איך, כשהעבודה מאלצת אותך להישאר במשרד עד שעה מאוחרת, תמיד זה נראה לך בסדר, רק עוד כמה דקות לסיים משהו קטן... מכירים?

    אז מה זה? מה זה שמלמד אותנו שזה בסדר? ייתכן שמדובר בשוק העבודה הגלובלי? הכוחות הכלכליים החזקים המניעים את ההתפשטות הגלובלית, מקורם במדינות המערביות ה"עשירות" אך כוחות אלו מחלישים למעשה את העובדים והפועלים. רבות דובר ובצדק אודות הניצול והתנאים הבלתי נסבלים שבהם מועסקים פועלים ב"מדינות עולם השלישי", אך גם הפועלים במדינות המערב מתמודדים עם תנאים לא פשוטים כשהם נאלצים לעמוד בתחרות אינסופית ובלתי אפשרית, ולבסוף סובלים משחיקה בלתי נמנעת והרעה בתנאיהם בשל הניצול המתרחש ביבשות אחרות.

    העולם החופשי הזה, אודותיו מספר במאי הסרט, קן לואץ', מנתק את הקשר בין הזהות למקצוע, ומנתק כל שייכות מקומית. העובד הופך לבן משפחה בתאגיד כשמשפחתו האמיתית הופכת אולי לקורבן של קריירה. הניצול קל כל כך, קרוב כל כך, כי לכל אחד מאיתנו יש תחליף בדמות פועל במדינת עולם שלישית. ולא, אי אפשר להעביר סדרה בלי קן לואץ'.

    27.4.10 שם המפגש: גם אני וורקוהוליק

    מרצה: ד"ר אביבית אגם דאלי

    הסרט שיוקרן: "סופרמן" (ארה"ב 2005)

    גיבור על? עיתונאי? האם סופרמן הוא רק אותו אדם עם גלימה אדומה שתמיד חשבנו שהוא, או שמא יש בו יותר? האם יכול להיות שבסופרמן הישן והטוב מסתתרת גישת התורה המודרנית לעבודה ולהגשמה עצמית? (ואיפה לויס נכנסת לתמונה ?)

    מקצוע, עבודה ומה שביניהם. האם מקור הפרנסה שלנו הוא תמיד המקצוע? האם עבודה היא זהות או סיפור כיסוי? האם נעשה הכל עבור פרנסה? האם כל עבודה מכבדת את בעליה ?

    אז הגיע הזמן להיכנס לאולם, ולומר כמה מילים על עבודה ומקומה בחיינו, עם חמשת הסרטים הנהדרים. לעבודה!

    פרטים נוספים באתר המכללה או באתר הסינמטק.

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      עדי סדקה
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין