עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    כוכב בהיר - החדש של ג'יין קמפיון בקולנוע

    1 תגובות   יום רביעי, 25/11/09, 09:29


    מה שג'יין קמפיון עושה מצויין בסרטה החדש "כוכב בהיר" זה להעביר ניואנסים של תקופה, של הלכי רוח, קונבנציות חברתיות, רחשי לב. היא עושה זאת בלי מלודרמה מיותרת, מרשה לעצמה לזרום עם הטמפו של החיים עצמם, במיוחד בתקופה שבה כל הדברים המהירים של תקופתנו אנו, בין אם בתחום התחבורה או התקשורת הבין-אישית, לא היו קיימים. קמפיון מתעכבת על הפרטים הללו. השכונה הלונדונית המפסטד היא עדיין עיירה מחוץ לעיר. המכתבים עדיין נכתבים בדיו וחתומים בשעווה אדומה, את התפירה עושים ליד החלון כי זהו מקור האור הטוב ביותר. על כן היא מעצבת את הפריימים עם רגישות ורמירית, כזו שנותנת לאור הרך ללטף את פני הגיבורות, כשהחדר מאחורה נשאר בעלטה. ג'יין קמפיון יוצרת אווירה שהיא לא פחות ממכושפת.  

     

     

     

    אין הרבה סיפור בסרט מלבד הקשיים שחווים שני המאהבים – פאני ברון והמשורר הצעיר ויפה התואר ג'ון קיטס – בדרך להגשים את התשוקה שלהם שלא יכלה להיות יותר רחוקה מגשמית. קמפיון מתעכבת רבות על רוח הרומנטיקה שהחלה לפשוט באירופה במפנה המאה ה-18. השנה היא 1818 וקיטס הוא צעיר שעומד לכבוש לעצמו מקום בהיסטוריה הספרותית של אנגליה, יחד עם ביירון, שלי, קולרידג' ווורדסוורת'. רק שהוא לא יודע את זה, משום שהוא עומד למות משחפת בגיל 25, מה שרק משלים את האאורה הרומנטית שכורכת פעמים רבות את מושגי האהבה, הטבע והמוות זה בזה. קמפיון מלווה את תהליך היצירה, את ההשראה שמקבל המשורר הצעיר מזימזומי החרקים וצפצופי הציפורים שבגן. האהבה עבורו היא דבר כל כך טהור, שכשהוא נושק לפאני בפעם הראשונה, הוא עושה זאת בכזו עדינות, כאילו הייתה בועת סבון. דמותו של קיטס בסרט כל כך הפוכה מכל סטריאוטיפ גברי הקשור באדם הציני, הממהר, האגרסיבי של המאה ה-20. האדם הרומנטי שנובע מתוך דמות המשורר, שואף להרגיש כל הזמן, לעשות שימוש בכל חושיו, לתת תשומת לב לאוושות הלב הדקיקות.

    ג'ון קיטס 1795-1821  

     

     

    סרטה של קמפיון אמנם מתמיד בפרג'יליות שלו, נאמן לסנטימנטליות הרכה שמזכירה סונטות של שופן, אבל הוא לא מתכחש למציאות האכזרית שמעבר לרחשי ליבם של הנאהבים. כמו בכל סרטיה מעמידה הבמאית דמות נשית אסרטיבית שמנסה לפרוץ את סורגי הכלא החברתי שמגביל את מאוויה. בכך היא נאמנה לסטייטמנט הפמיניסטי ששזור באופן שגרתי ביצירותיה. אלא שבניגוד ל"הפסנתר" ו"דיוקנה של גברת", היא לא מראה דינמיקה של מאבק נשי באדנות פטריארכלית שמנסה לסרס אותה, להכניע את רוחה. לכולם ברור – לאימה האלמנה, לקיטס ולפאני עצמה – שהם לא יוכלו להינשא לפני שהמשורר יצליח לרכוש לעצמו סטטוס כלכלי נאות. האם איננה דמות מסרסת או נוקשה, נהפוכו. היא מבינה לרחשי ליבה של הבת שלה ואף נהנית מחברתו של קיטס הכריזמטי. אבל החוק החברתי הבלתי כתוב, מכתיב התנהלות שמונעת מפאני וג'ון לממש את אהבתם בנישואין. קמפיון מדגישה את הדרך בה נשים לקחו על עצמם את הקונבנציות החברתיות, כיצד הן שיתפו פעולה עם הקודים. מה שעצוב כאן היא הבנאליות שבה הכלכלה הקרה מכתיבה את ההתנהגות, גם בקרב הזעיר בורגנות פשוטת ההליכות וגם בקרב הבוהמה. את המחסום האכזרי הזה ניתן היה לפרוץ רק באמצעות הפנטזיה וכמובן – השירה.

      והשירה תופסת זמן מסך מכובד למדי, אולי משום שהסרט "כוכב בהיר", יותר מכל דבר אחר, מנסה ומצליח להיות שיר בתמונות. לעיתים השיר הזה שואף להעצים את הרגשות, לעיתים להשרות אווירת קדרות, ולעיתים לטבול בהומור (במיוחד כשאחותה הקטנה והג'ינג'ית של פאני בסביבה). באחד מרגעי השיא של השיר הקולנועי הזה, משחררת אותה אחות מקסימה מבחר פרפרי ענק אל חלל החדר, ושתיהן נהנות להתנתק לרגע קל מהקונקרטיות של החיים, כדי להתענג על רפרוף כנפיהם הצבעוניות. המטאפורה הויזואלית הזו ממצה את רוח הרומנטיקה, ששאפה לשחרר את הנפש האנושית מכבלי הרציו הדכאני. מהבחינה הזו, "כוכב בהיר" (שם הסרט, אגב, לקוח מתוך שורה מאחד משיריו של קיטס, אותו כתב בזמן שהכיר את פאני ברון), הוא המופשט שבסרטיה של ג'יין קמפיון, כזה שדורש סבלנות גדולה יותר מהצופה. אם בסרטיה האחרים הדגישה קמפיון את המימד החברתי של המאה ה-19, הרי שכאן היא מתעלה מעל הביקורת החברתית ושואפת, כמו גדולי הרומנטיקנים, לעסוק בתמצית הקיום האנושי, בקשר של האדם לטבע, בעולמו הפנימי, באמוציות שלו, בצורך שלו לאהוב ולהיות נאהב.
    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        27/11/09 13:20:

      אהבתי! כל הכבוד..

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      ערן קידר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין