עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    שכיר עט

    רעיונות והערות על מה שניתן לתקן וכיצד.
    ועוד על דברים שמעניינים אותי ותקוותי שגם אתכם.

    ארכיון

    0

    רגע של ערבית

    1 תגובות   יום חמישי, 19/11/09, 14:07

    שרי חינוך באים והולכים וכל אחד מוסיף לתוכנית הלימוד: זאת מכניסה 100 מושגי יהדות וציונות, זאת מכניסה נכבה וקו ירוק, זה מוציא נכבה. אני מציע לשר החינוך להכניס חובת לימוד ערבית לבתי ספר, כך שכל בוגר מערכת החינוך יידע לדבר, לקרוא ולכתוב ערבית. שלא כמו כל השינויים שיזמו שרי החינוך הקודמים אני בטוח שבמבט מפוקח הן הימין והן השמאל מקצה אל קצה יסכימו ואם שינוי זה יוגש כתיקון לחוק חינוך חובה הם אף יצביעו בעדו.

     

    ברור שחברי הכנסת הערבים יצביעו בעד. חברי כנסת אלו מודעים למעמדה של ערבית. הערבית, שפה רשמית במדינת ישראל אך ניתן לספור על אצבעות כף יד אחת את מספר הפעמים שחברי הכנסת הערבים נאמו בערבית. לא אחת הם טוענים לדחיקת רגליו של הציבור הערבי ותרבותו מהשיח בישראל. אין התחלה טובה יותר והכרה טובה יותר באחר מלימוד שפתו.

     

    חברי ש"ס גם הם חייבים להצביע בעד. באתם לפי דבריכם להעלות את קרנה של יהדות המזרח הנה ההזדמנות. מהי יהדות המזרח, יהדות ארצות ערב. אי אפשר להפריד בין ההשפעה של ארצות מושבם הקודמות של אבותיכם ואמותיכם לבין השפה הערבית, כמו שיידיש ינקה מגרמנית כל הניבים היהודיים בארצות ערב ינקו מהערבית. כאשר כל בוגר מערכת החינוך יוכל להבין עבד אל ואהב ופריד אל אטרש* גדול הסיכוי שהם יעריכו את התרבות שהצמיחה אותם יעלה וכאמור התרבות המזרחית קשורה לתרבות הערבית ואידך זיל גמור...

    אם זה לא שכנע אותם שיסתכלו לאיפה שולח הרב שלהם עובדיה יוסף את שונאיו. ה"גהיינום" שלו ערבית או לא ערבית!

     

    יש עוד סיבה שש"ס צריכה להצביע בעד והיא משותפת להם ולחרדים האשכנזים. את הרמב"ם אני מניח שאתם מכירים חלק גדול מחיבוריו נכתב אמנם באותיות עבריות אבל בערבית והוא לא היחיד בין כותבי ההלכה בימי הביניים שכתב בערבית. מה שיאה לרמב"ם ולרבי סעדיה גאון אני חושב שיאה גם לכם.

     

    השמאל ודאי יצביע בעד בשל קידום הדו קיום ההבנה וההכרה בינינו לבין הפלסטינים ובינינו לבין כל העולם הערבי.

     

    אבל מדוע שהימין יצביע בעד?

    אם נניח שהימין חושב שהערבים לא באמת רוצים בשלום שהם מוליכים אותנו שולל באמירותיהם על שלום, מה טוב יותר מלימוד ערבית. אם הימין מאמין באמת שכך הוא מצב הדברים, ידיעת הערבית תחשוף בפנינו את הכוונות  האמיתיות של הערבים אליבא דהימין ותוך דור הימין יוסיף לעצמו מנדטים רבים. כמו כן לאור השקפת הימין הם בטח ישמחו להגדיל את מאגר יודעי הערבית שממנו שירותי המודיעין יוכלו לבחור את הטובים ביותר שיחשפו את הכוונות הנסתרות של הערבים.

     

    אבל יש סיבות טובות לא פחות ואולי אף יותר מדוע צריך ללמד ערבית בבתי ספר.

    הרבה תלמידים נאבקים במקצוע הלשון ובעיניהם מדובר במקצוע לא הגיוני ומסובך. חלק מהבעיות נובעות מטעויות, כדי לא לבלבל את התלמידים או להכביד עליהם עוקפים נושאים או משתמשים בהסבר חלקי ולעתים שגוי. לימוד הערבית אמור לפתור חלק נכבד מהבעיות האלה. העברית והערבית בהיותן שפות שמיות דומות בדקדוקן. למעשה הדקדוק העברי שואב את מקורותיו מהדקדוק הערבי, ליתר דיוק הניתוח הדקדוק כי השפות כבר היו קיימות. המדקדקים הראשונים של העברית ישבו בספרד ובארצות ערב לא רק ששפתם הייתה ערבית והם כתבו בה את ספרי הדקדוק שלהם אלא גם השתמשו בדקדוק הערבי כמקור להעמדת הדקדוק העברי: שמות הבניינים פעל – פעלה, פתח – פתחה, תנועת צ'מה (דמה) פירושה קיבוץ (קובוץ), המונח משקל לנטיית השם לקוח מערבית. ייפתרו גם כמה שאלות מוזרות: בניין קל (פעל) הוא בעייתי בעברית אבל קל בערבית ולכן קרוי כך, הבניינים הדגושים (פיעל, פועל, התפעל) משתמשים בשם שמכיל אות גרונית שאינה מקבלת דגש כי בערבית משתמשים בפ-ע-ל לכינויי הבניינים.

     

    רובנו חושבים שהערבית קשה בגלל העיצורים הגרוניים והנחציים (ט, ק וכו') שכיום אנחנו מתקשים להגות אבל הדקדוק שלה פשוט יותר, יש לה פחות יוצאי דופן, אין שווא נע, דגש יבוא בכל אות כולל גרונית.

     

    הערבית משמרת הרבה תופעות שמיות שבעברית נעלמו אבל לעתים אנו חווים את תוצאות ההיעלמות. כאשר התלמיד יודע ערבית קל למורה להביאה דוגמה מהערבית להתקיימות התופעה. החוסר היגיון לכאורה של הלשון העברית יוסבר ויבואר בצורה קלה יותר.  

     כאשר המורה תגיד שבאזלת יד לא מדובר בסמיכות אלא בשריד לסיומת הנקבה השמית הקדומה (פרוטו-שמית) היא תוכל להדגים זאת לפי הפועל בערבית כתבה-כתבת.

     

    מי שמלין על השפעת הלעז על העברית חובה עליו לתמוך בלימוד הערבית. הרי הלעז נכנס לחיינו כי אנחנו במגע אתו. אם נהיה במגע עם הערבית לפחות ייכנסו לשפתנו ביטויים משפה שמית. 

     

    ונסיים עם משרד האוצר שבטח יקבל חלחלה מכך שהוא צריך להוסיף שעות לימוד לערבית. אוכל להרגיע אותו, חשבו כמה חיסכון ייווצר מכל אותם מקומות שכיום מכשירים אנשים רק כדי שיגיעו לרמה ההתחלתית של ידיעת הערבית שתהיה לבוגר מערכת החינוך בעתיד.

     

    מצבי WIN-WIN נדירים בחיים. חובת לימוד ערבית היא דוגמה כזאת. אם לא כדי לקדם את ההבנה, הדו קיום והשוויון אז כדי לקדם את הידע שלנו לא רק בערבית אלא בשפתנו.

     

    * לא נעלמו לי ה"את" מהמשפט. כמחווה לערבית שאין בה "את" השמטתי אותם.

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        21/11/09 08:00:

      מסכים איתך בכל מילה.

      פרופיל

      Naftali G
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין