עדכונים מעכבר העיר אונליין >
    ';

    שכיר עט

    רעיונות והערות על מה שניתן לתקן וכיצד.
    ועוד על דברים שמעניינים אותי ותקוותי שגם אתכם.

    ארכיון

    0

    בשעת דחק

    1 תגובות   יום שישי , 23/10/09, 11:40

     

    אתמול מנעתי ממישהו להידחק לפני בתור מה שהרגיז אותי במיוחד זה לא הנימוקים אלא הדרך הפטרונית שבה הוא נדחק, ישר שהדלפק התפנה הוא נעמד שם. את ההסבר - בקשה הוא סיפק לי רק לאחר שהתעמתי אתו. זו הקדמה לרשימה הזו שבה אנסה לתאר מה המניע מאחורי הנדחקים ומהן הסיבות, או ליתר דיוק העילות, שבהם הם משתמשים כדי לתפוס את מקומך. (הטקסט מנוסח בלשון זכר אבל יפה לכולם)

     

    אני ממהר

    אם אנחנו מנתחים סמנטית את התשובה הזו משמעותה אחת: הזמן שלי יקר יותר מהזמן שלך. ברור שהאדם שנדחק הגיע אחריך או במקרה הגרוע ביותר זה עכשיו, אבל בעוד שאנו ממתינים באין ברירה אחרת הנדחק אינו יכול להמתין. מלבד העובדה שההידחקות היא חוסר כבוד כלפי אנשים אחרים, חוסר כבוד לכללים היא גם מראה שהאיש הוא תחמן או חסר יכולת ארגונית. ברשויות ובמוסדות שונים התור הוא מובנה במערכת. או שהאדם הגיע מאוחר בתוך כוונה לעקוף מישהו או שהוא לא יצא בזמן, תכנן עוד דברים בשעה שידע שהוא הולך למקום שבו הוא ייאלץ להמתין בתור שאורכו אינו ידוע. גם אם מדובר באפשרות השנייה עדיין הוא אינו צריך לקבל פרס על כך.

     

    אני רק שאלה

    בדרך כלל האנשים האלו מתכוונים לקושייה: "מה זה התור הזה לכם?" וזיל גמור. מתברר שבדרך כלל השואל נכנס ושואל שאלה מורכבת כגון, "מהי משמעות של זה? הסבר, פרט, ונמק והבא דוגמאות לכך תוך כדי ניתוח דיאכרוני". לעתים השאלה היא קצרה אך בל תטעו אין זה אומר דבר על גודל התשובה כמו לדוגמה: "החיים מהם?". נכון שהמורה תמיד אמרה לנו אם אתם לא מבינים תשאלו אבל היא גם אמרה שצריך ללמוד את החומר לפני השיעור. אולי אם הוא היה מכין שיעורי בית הוא לא היה צריך לשאול.

     

    הייתי פה קודם

    נימוק זה הוא לבו של הסכסוך הישראלי פלסטיני וכמוהו הפתרון לא נראה באופק. ברור שמדובר בכך שאין לו הוכחה ממשית כגון מספרו בתור כי אז הוא לא היה צריך להידחק. מה הסיבה שהוא לא נשאר? ובכן עיינו בתירוץ הראשון "אני ממהר". הוא צריך לעשות עוד דברים ולכן הוא אינו יכול להמתין כי זמנו כאמור יקר יותר. בעוד שהאנשים הקודמים אומרים "אני רוצה להיכנס לפניך" הוא אומר לנו "אני לפניך".  דבר אחד יש לומר לזכות הנדחק הלז, שייתכן והוא מתבסס על נימוקים מדעיים. אפשרות אחת כיצד הוא היה לפנינו כאשר למעשה הוא אחרינו קשורה למסע בזמן שהוא פועל יוצא של "תורת היחסות" של איינשטיין. ייתכן שהוא נע קדימה וכאשר הוא רצה לנוע אחורה בחזרה מסיבה כלשהי הוא לא הצליח לחזור לאותה נקודה.

     

    השתדלן

    אדם זה לפחות יודע שמעשהו פסול ולכן הוא פונה לרגש שלך. אמר כבר לוי אשכול "אף אחד לא קיבל סטירה על חנפנות" והשתדלן מיישם זאת. לדעתו אם הוא יתחנף מספיק הוא יוכל להיכנס לפניך. כאן עומדת בעיה שכאשר הניצול של כל האחרים הוא ברור הם גוזלים את התור שלך השתדלן משליך את העוול על בעל התור, הוא ויתר לו על התור. וכאן אנחנו יכולים אולי לענות על השאלה, כיצד נוצרים אנשים חסרי רגש? אולי פשוט כי מישהו בעבר טרח לנצל את הרגש יותר מדי ואין להם שום רצון להיסחט רגשית שוב. הם שמעו יותר מדי את הצעקות זאב זאב כדי שלא יאמינו יותר לאף אדם שקורא זאב זאב ואף כדברי הובס יהפכו "אדם לאדם זאב". אולי הפתרון הטוב ביותר לאדם זה הוא לבדוק עד כמה התור חשוב לו, הוצא ערכת צחצוח מתיקך והצע לו לצחצח את נעליך תמורת התור כנ"ל לגבי מניקור פדיקור.

     

    האנוכי

    לא מדובר בדיבר הראשון אלא באדם שיש לו פרשנות מרחיבה מאוד של הליברליזם. אדם זה לוקח את "הזכויות הטבעיות", כפי שהגדיר אותם לראשונה ההוגה ג'ון לוק ומרחיב אותו הרחבה ניכרת. יש הזכות לחיים וביטחון, הזכות לחירות, זכות הקניין וכן הלאה ויש את הזכות להידחק בתור. האמת שלמעשה הזכות הזו לא קיימת אבל היא יוצאת מהגזמה של התורה הליברלית. לאדם יש את האפשרות לעשות כל דבר שביכולתו לעשות כל עוד הוא לא פוגע באחר. תאמרו יש כאן סתירה הוא פוגע באחר אבל יש לזכור גם שלאנשי התיאוריה הזאת אם אדם מסכים לעבוד בשכר זעום שבקושי מספיק בגלל שיש מאות אלפים כמוהו זה בסדר. כלומר לי יש את "הזכות הטבעית"  להידחק בתור ותמורת זאת אתה זוכה בזכות הטבעית שלך "להמתין בתור" אכן הדמוקרטיה בהתגלמותה. 

     

    הפוסטי

    לא זה לא אחד שכותב הרבה בבלוג שלו אלא מאמין בתיאוריה פוסט-משהו (מנהג נפוץ למדי בימינו). לפיו יש שני נרטיבים מתחרים נרטיב אחד שצריך לחכות בתור ולהיכנס לפי המספר או סדר ההגעה ונרטיב אחר שלא צריך לחכות בתור אלא להיכנס לפי חוזק הצידוק שלך. הרי מיהם אותם אנשים שראשונים בתור, מדובר באנשים שיש להם זמן פנוי, שיכולים לשלוח באשמורת הראשונה את הפיליפיני שלהם להשיג להם מספר טוב. מדוע שהפועל המדוכא החוזר רצוץ משגרת יומו נופל על המיטה ונרדם ואינו יכול להתעורר מוקדם וגם אינו יכול לאחר לעבודה מפחד מעבידו הנוגש בו, ימתין בתור?! האם הוא חייב לשלם מס לדיכוי שבו הוא נמצא שחייב אותו להיות בסוף התור?!

    כמו כל תיאוריית פוסט מתברר שהאמת די רחוקה ממנה, כי הרי מי שעומד בתור לקופת חולים, לביטוח לאומי, למס הכנסה הוא מסכן כמוך. לו היה אדם אמיד היה משלם לרופא פרטי או לרואה חשבון או לעורך דין שיסדירו לו את העניינים.

     

    האנרכיסט

    הוא לא מאמין בממסד ובסדר הקיים שבא רק לדכא את האנשים. אחד מההבטים של הסדר הקיים הוא המשטור של האזרחים כפי שמתבטא בתור הם צריכים לעמוד כמו חיילים בשורה. הממסד הופך אותנו לבובות ולכן צריך לא להסכים, לקרוא תיגר עליו ולא להמתין בתור.

    אם האיש מאמין בזה שיבושם לו אבל מתברר שאין כאן אלא עניין עם שרלטן, פסבדו-אנרכיסט וההוכחה הברורה שאם התור אינו לגטימי הוא יהיה מוכן שאנשים ייכנסו לפניו או שהוא יוותר על מקומו בראש התור לטובת אחרים. זהו שזה לא יקרה!

     

    ראוי שאותם אנשים ייזכרו ברבי אליעזר ,רבי יהושע, רבי אלעזר בן עזריה ורבי עקיבא ורבי טרפון שהיו מחכין ומספרים ביציאת מצרים עד שהגיעו תלמידיהם ואמרו להם הגיע זמן קריאת התור על הלוח. אז קודם כל כדי להעביר את הזמן ניתן לספר ביציאת מצרים וכל המרבה הרי זה משובח. תוך כדי כך בטח ניזכר שבני ישראל הלכו 40 שנה במצרים הרבה פחות ממה שצריך לחכות גם בתור הכי ארוך!

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        23/10/09 17:30:


      לא רק שהפוסט שנון, הוא גם חשוב כי הוא מתמקד בתופעה שלא ראיתי אותה בארצות אחרות. יתכן שהנורמות המתבטאות ב-אי- עמידה בתור מתארות מאפיינים אתניים (ביטוי רך ולגיטימי אני מקווה) לחברה בישראל.

      שכחת להזכיר את הרמאים. אלה שנשאלים איזה מספר יש  לך והוא מציין מספר נמוך יותר כאשר הוא רואה שיש לו עסק עם אדם "נורמטיבי"  המילה הזו היא (עוד המצאה ישראלית מעניינת) 

      פרופיל

      Naftali G
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין